Skip to main content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

Erschienen in: Pädiatrie & Pädologie 1/2021

01.06.2021 | Leitthema - Kapitel 6

Psychosoziale Aspekte in der Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit Typ 1 Diabetes mellitus

verfasst von: Christine Prchla, Gabriele Berger, Heidemarie Berner-Marouschek, Caroline Culen, Marianne König, Gudrun Wagner

Erschienen in: Pädiatrie & Pädologie | Sonderheft 1/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Die ISPAD kommt in den Consensus Guidelines seit 2018 übereinstimmend mit den aktuellen Guidelines der American Diabetes Association (ADA) der australischen APEG – Clinical Practice Guidelines, www.​nhmrc.​govau/​publications/​pdf/​cp102.​pdf, Canada www.​diabetes.​ca/​cpg2003 und UK www.​nice.​org.​uk/​pdf/​type1diabetes zu folgenden zusammenfassenden Empfehlungen:
  • Patientinnen und Patienten mit Typ 1 Diabetes mellitus (T1D) und ihre Familien sollten regelmäßig und kontinuierlich von einem interdisziplinären Team betreut werden. Der Einsatz von neuen Medien wie SMS, E‑Mail, Smartphone-Applikationen oder soziale Netzwerke kann in der Betreuung genutzt werden.
  • Das Diabetesteam ist aufgefordert, mit der Familie vor allem in sensiblen Phasen, wie unmittelbar nach Manifestation oder vor der Pubertät, Strategien zu erarbeiten, wie sie mit dem Diabetes ihres Kindes am besten umgehen können.
  • Realistische Erwartungen zur Stoffwechselkontrolle müssen vermittelt werden.
  • Die altersgerechte und entwicklungsgemäße Anpassung an die Diabeteserkrankung und das grundlegende Verständnis des Diabetesmanagements in allen Bereichen (wie z. B. Insulinapplikation, Dosisanpassung, Problemlösungskompetenz, Zielsetzung usw.) sollte in regelmäßigen Abständen überprüft werden. Auf jeden Fall sollte eine Überprüfung in der Phase vor der Pubertät stattfinden, bevor Kinder und Jugendliche mit T1D zunehmend Eigenverantwortung für ihren Diabetes übernehmen.
  • Für die Schule sollten spezifische Informationsunterlagen zur Verfügung gestellt werden und das Lehrpersonal sollte diabetesspezifisch geschult werden.
  • Junge Menschen mit T1D leiden im Vergleich zu Kindern und Jugendlichen ohne chronische Erkrankung häufiger an Depressionen, Ängsten, Essstörungen und Anpassungsstörungen.
  • Regelmäßig müssen auch psychosoziale Anpassungsschwierigkeiten, das Vorliegen von Depressionen, Essstörungen oder anderer psychiatrischer Komorbiditäten von speziell geschulten Experten aus psychosozialen Gesundheitsberufen erfasst werden. Das gilt vor allem beim Vorliegen eines chronisch schlechten Diabetesmanagements bzw. für Patientinnen und Patienten, die ihre Behandlungsziele nicht erreichen.
  • Kinder und Jugendliche mit einer chronisch schlechten Stoffwechseleinstellung oder rezidivierenden Ketoazidosen leiden häufiger unter psychosozialen Problemen und/oder psychischen Auffälligkeiten als Kinder mit einer guten Stoffwechsellage.
  • Im Fall einer psychischen Störung oder der Frage einer psychopharmakologischen Begleitmedikation sollte es einen unkomplizierten und niederschwelligen Zugang zu einer Kinder- und Jugendpsychiaterin bzw. einem Kinder- und Jugendpsychiater geben.
  • Patientinnen und Patienten oder Familien mit massiven psychosozialen oder psychischen Problemen sollte eine entsprechende Behandlung ermöglicht werden.
  • Motivational Interviewing (MI) ist in der Betreuung von Jugendlichen mit T1DM und deren Eltern hilfreich, vor allem wenn es um Stoffwechseloptimierung geht.
  • Im Fall einer frühen Diabetesmanifestation, häufiger schwerer Hypoglykämien oder chronischer Hyperglykämien ist das Risiko von leichten Einschränkungen in der allgemeinen kognitiven Leistungsfähigkeit, in der Informationsverarbeitung, in den exekutiven Funktionen und im Schulerfolg größer.
  • Die psychosoziale, körperliche, intellektuelle Entwicklung und der Schulerfolg sollten routinemäßig evaluiert werden, insbesondere bei Kindern, die vor dem 5. Lebensjahr an T1D erkrankt sind und häufig schwere Hypoglykämien oder chronische Hyperglykämien zeigen. Leidet der Schulerfolg bei Kindern, sollte eine psychologische Diagnostik erfolgen. Intensivierte Insulintherapien sollten auch Patienten mit limitierten Fähigkeiten in der Selbstkontrolle (z. B. Dyskalkulie, kognitive Beeinträchtigung) nicht vorenthalten werden.
  • Familiäre Belastungsfaktoren und ein hohes Ausmaß an Konflikten in der Familie sind mit einer schlechteren Stoffwechseleinstellung assoziiert. Das interdisziplinäre Diabetesteam sollte daher familiäre Belastungsfaktoren, den Umgang mit der Erkrankung und die diabetesspezifische Rollenaufteilung erheben.
  • Jugendliche brauchen altersentsprechende Begleitung ihrer Eltern, um nach und nach eigenständig Verantwortung für ihren Diabetes übernehmen zu können.
  • Die Transition in die Erwachsenenbetreuung soll zeitgerecht, standardisiert und gut dokumentiert besprochen und eingeleitet werden.
  • Dem interdisziplinären Diabetesteam sollen Experten aus psychosozialen Gesundheitsberufen, wie Psychologen, Kinder- und Jugendpsychiater und Sozialarbeiter, angehören.
  • Experten aus psychosozialen Gesundheitsberufen müssen über diabetesbezogenes Wissen und Wissen über Diabetesmanagement verfügen.
  • Psychologen, Kinder- und Jugendpsychiater und Sozialarbeiter sollen dabei nicht nur die Patienten und ihre Familien beraten, sondern auch das Diabetesteam im Erkennen und im Management von psychosozialen Problemen mit ihrem fachspezifischen Wissen unterstützen.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Delamater AM (2007) Psychological care of children and adolescents with diabetes. Pediatr Diabetes 8:340–348 PubMedCrossRef Delamater AM (2007) Psychological care of children and adolescents with diabetes. Pediatr Diabetes 8:340–348 PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Schwartz DD, Cline VD, Axelrad ME, Anderson BJ (2011) Feasibility, acceptability, and predictive validity of a psychosocial screening program for children and youth newly diagnosed with type 1 diabetes. Diabetes Care 34:326–331 PubMedPubMedCentralCrossRef Schwartz DD, Cline VD, Axelrad ME, Anderson BJ (2011) Feasibility, acceptability, and predictive validity of a psychosocial screening program for children and youth newly diagnosed with type 1 diabetes. Diabetes Care 34:326–331 PubMedPubMedCentralCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Wiehe K (2006) Stroke of fate or personal challenge—subjective theories of illness as risk or protective factors in coping with chronic pediatric illness. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 55:3–22 PubMed Wiehe K (2006) Stroke of fate or personal challenge—subjective theories of illness as risk or protective factors in coping with chronic pediatric illness. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 55:3–22 PubMed
4.
Zurück zum Zitat Grey M, Boland EA, Davidson M, Li J, Tamborlane WV (2000) Coping skills training for youth with diabetes mellitus has long-lasting effects on metabolic control and quality of life. J Pediatr 137:107–113 PubMedCrossRef Grey M, Boland EA, Davidson M, Li J, Tamborlane WV (2000) Coping skills training for youth with diabetes mellitus has long-lasting effects on metabolic control and quality of life. J Pediatr 137:107–113 PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Laffel LMB et al (2003) General quality of life in youth with type 1 diabetes: relationship to patient management and diabetes-specific family conflict. Diabetes Care 26:3067–3073 PubMedCrossRef Laffel LMB et al (2003) General quality of life in youth with type 1 diabetes: relationship to patient management and diabetes-specific family conflict. Diabetes Care 26:3067–3073 PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Jacobson AM, Hauser ST, Lavori P et al (2014) Family environment and glycemic control: a four-year prospective study of children and adolescents with insulin-dependent diabetes mellitus. Psychosom Med 56:401–409 CrossRef Jacobson AM, Hauser ST, Lavori P et al (2014) Family environment and glycemic control: a four-year prospective study of children and adolescents with insulin-dependent diabetes mellitus. Psychosom Med 56:401–409 CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hassan K, Loar R, Anderson BJ, Heptulla RA (2006) The role of socioeconomic status, depression, quality of life, and glycemic control in type 1 diabetes mellitus. J Pediatr 149:526–531 PubMedCrossRef Hassan K, Loar R, Anderson BJ, Heptulla RA (2006) The role of socioeconomic status, depression, quality of life, and glycemic control in type 1 diabetes mellitus. J Pediatr 149:526–531 PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Delamater AM et al (1999) Risk for metabolic control problems in minority youth with diabetes. Diabetes Care 22:700–705 PubMedCrossRef Delamater AM et al (1999) Risk for metabolic control problems in minority youth with diabetes. Diabetes Care 22:700–705 PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Peters A, Laffel L, American Diabetes Association Transitions Working Group (2011) Diabetes care for emerging adults: recommendations for transition from pediatric to adult diabetes care systems: a position statement of the American Diabetes Association, with representation by the American College of Osteopathic Family Physicians, the American Academy of Pediatrics, the American Association of Clinical Endocrinologists, the American Osteopathic Association, the Centers for Disease Control and Prevention, Children with Diabetes, The Endocrine Society, the International Society for Pediatric and Adolescent Diabetes, Juvenile Diabetes Research Foundation International, the National Diabetes Education Program, and the Pediatric Endocrine Society (formerly Lawson Wilkins Pediatric Endocrine Society). Diabetes Care 34:2477–2485 PubMedPubMedCentralCrossRef Peters A, Laffel L, American Diabetes Association Transitions Working Group (2011) Diabetes care for emerging adults: recommendations for transition from pediatric to adult diabetes care systems: a position statement of the American Diabetes Association, with representation by the American College of Osteopathic Family Physicians, the American Academy of Pediatrics, the American Association of Clinical Endocrinologists, the American Osteopathic Association, the Centers for Disease Control and Prevention, Children with Diabetes, The Endocrine Society, the International Society for Pediatric and Adolescent Diabetes, Juvenile Diabetes Research Foundation International, the National Diabetes Education Program, and the Pediatric Endocrine Society (formerly Lawson Wilkins Pediatric Endocrine Society). Diabetes Care 34:2477–2485 PubMedPubMedCentralCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Rollo A et al (2014) Transition from pediatric to adult care. Eight years after the transition from pediatric to adult diabetes care: metabolic control, complications and associated diseases. J Endocrinol Invest 37:653–659 PubMedCrossRef Rollo A et al (2014) Transition from pediatric to adult care. Eight years after the transition from pediatric to adult diabetes care: metabolic control, complications and associated diseases. J Endocrinol Invest 37:653–659 PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Gabriel P, McManus M, Rogers K, White P (2017) Outcome evidence for structured pediatric to adult health care transition interventions: a systematic review. J Pediatr 188:263–269.e15 PubMedCrossRef Gabriel P, McManus M, Rogers K, White P (2017) Outcome evidence for structured pediatric to adult health care transition interventions: a systematic review. J Pediatr 188:263–269.e15 PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Beal SJ et al (2016) The associations of chronic condition type and individual characteristics with transition readiness. Acad Pediatr 16:660–667 PubMedCrossRef Beal SJ et al (2016) The associations of chronic condition type and individual characteristics with transition readiness. Acad Pediatr 16:660–667 PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Danne T et al (2004) Diagnostik, Therapie und Verlaufkontrolle des Diabetes mellitus im Kindes und Jugendalter. Diabetes Leitlin. DDG Pädiatr. Danne T et al (2004) Diagnostik, Therapie und Verlaufkontrolle des Diabetes mellitus im Kindes und Jugendalter. Diabetes Leitlin. DDG Pädiatr.
14.
Zurück zum Zitat Delamater AM, Patiño-Fernández AM, Smith KE, Bubb J (2013) Measurement of diabetes stress in older children and adolescents with type 1 diabetes mellitus. Pediatr Diabetes 14:50–56 PubMedCrossRef Delamater AM, Patiño-Fernández AM, Smith KE, Bubb J (2013) Measurement of diabetes stress in older children and adolescents with type 1 diabetes mellitus. Pediatr Diabetes 14:50–56 PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Hema DA et al (2009) Daily stressors and coping responses of children and adolescents with type 1 diabetes. Child Care Health Dev 35:330–339 PubMedCrossRef Hema DA et al (2009) Daily stressors and coping responses of children and adolescents with type 1 diabetes. Child Care Health Dev 35:330–339 PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Grey M, Jaser SS, Whittemore R, Jeon S, Lindemann E (2011) Coping skills training for parents of children with type 1 diabetes: 12-month outcomes. Nurs Res 60:173–181 PubMedPubMedCentralCrossRef Grey M, Jaser SS, Whittemore R, Jeon S, Lindemann E (2011) Coping skills training for parents of children with type 1 diabetes: 12-month outcomes. Nurs Res 60:173–181 PubMedPubMedCentralCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Streisand R, Mackey ER, Herge W (2010) Associations of parent coping, stress, and well-being in mothers of children with diabetes: examination of data from a national sample. Matern Child Health J 14:612–617 PubMedCrossRef Streisand R, Mackey ER, Herge W (2010) Associations of parent coping, stress, and well-being in mothers of children with diabetes: examination of data from a national sample. Matern Child Health J 14:612–617 PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat McNeilly AD, McCrimmon RJ (2015) The Scylla and Charybdis of glucose control in childhood type 1 diabetes?: Glucose variability and cognition. Pediatr Diabetes 16:235–241 PubMedCrossRef McNeilly AD, McCrimmon RJ (2015) The Scylla and Charybdis of glucose control in childhood type 1 diabetes?: Glucose variability and cognition. Pediatr Diabetes 16:235–241 PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Tonoli C et al (2014) Type 1 diabetes-associated cognitive decline: a meta-analysis and update of the current literature. J Diabetes 6:499–513 PubMedCrossRef Tonoli C et al (2014) Type 1 diabetes-associated cognitive decline: a meta-analysis and update of the current literature. J Diabetes 6:499–513 PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Arbelaez AM, Semenkovich K, Hershey T (2013) Glycemic extremes in youth with T1DM: the structural and functional integrity of the developing brain: glycemic extremes in youth with T1DM. Pediatr Diabetes 14:541–553 PubMedCrossRef Arbelaez AM, Semenkovich K, Hershey T (2013) Glycemic extremes in youth with T1DM: the structural and functional integrity of the developing brain: glycemic extremes in youth with T1DM. Pediatr Diabetes 14:541–553 PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lin A, Northam EA, Werther GA, Cameron FJ (2015) Risk factors for decline in IQ in youth with type 1 diabetes over the 12 years from diagnosis/illness onset. Diabetes Care 38:236–242 PubMedCrossRef Lin A, Northam EA, Werther GA, Cameron FJ (2015) Risk factors for decline in IQ in youth with type 1 diabetes over the 12 years from diagnosis/illness onset. Diabetes Care 38:236–242 PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Naguib JM, Kulinskaya E, Lomax CL, Garralda ME (2009) Neuro-cognitive performance in children with type 1 diabetes—A meta-analysis. J Pediatr Psychol 34:271–282 PubMedCrossRef Naguib JM, Kulinskaya E, Lomax CL, Garralda ME (2009) Neuro-cognitive performance in children with type 1 diabetes—A meta-analysis. J Pediatr Psychol 34:271–282 PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Ohmann S et al (2010) Cognitive functions and glycemic control in children and adolescents with type 1 diabetes. Psychol Med 40:95 PubMedCrossRef Ohmann S et al (2010) Cognitive functions and glycemic control in children and adolescents with type 1 diabetes. Psychol Med 40:95 PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat McNally K, Rohan J, Pendley JS, Delamater A, Drotar D (2010) Executive functioning, treatment adherence, and glycemic control in children with type 1 diabetes. Diabetes Care 33:1159–1162 PubMedPubMedCentralCrossRef McNally K, Rohan J, Pendley JS, Delamater A, Drotar D (2010) Executive functioning, treatment adherence, and glycemic control in children with type 1 diabetes. Diabetes Care 33:1159–1162 PubMedPubMedCentralCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Asvold BO, Sand T, Hestad K, Bjørgaas MR (2010) Cognitive function in type 1 diabetic adults with early exposure to severe hypoglycemia: a 16-year follow-up study. Diabetes Care 33:1945–1947 PubMedPubMedCentralCrossRef Asvold BO, Sand T, Hestad K, Bjørgaas MR (2010) Cognitive function in type 1 diabetic adults with early exposure to severe hypoglycemia: a 16-year follow-up study. Diabetes Care 33:1945–1947 PubMedPubMedCentralCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Patiño-Fernández AM et al (2010) Neurocognitive functioning in preschool-age children with type 1 diabetes mellitus. Pediatr Diabetes 11:424–430 PubMedPubMedCentralCrossRef Patiño-Fernández AM et al (2010) Neurocognitive functioning in preschool-age children with type 1 diabetes mellitus. Pediatr Diabetes 11:424–430 PubMedPubMedCentralCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Berger G et al (2017) Participation in every day life of children and adolescents with type 1 diabetes—restrictions identified using the WHO’s International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Pediatr Diabetes 18:18–46 CrossRef Berger G et al (2017) Participation in every day life of children and adolescents with type 1 diabetes—restrictions identified using the WHO’s International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Pediatr Diabetes 18:18–46 CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Reynolds KA, Helgeson VS (2011) Children with diabetes compared to peers: depressed? Distressed? Ann Behav Med 42:29–41 PubMedCrossRef Reynolds KA, Helgeson VS (2011) Children with diabetes compared to peers: depressed? Distressed? Ann Behav Med 42:29–41 PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Young V et al (2013) Eating problems in adolescents with type 1 diabetes: a systematic review with meta-analysis. Diabet Med 30:189–198 PubMedCrossRef Young V et al (2013) Eating problems in adolescents with type 1 diabetes: a systematic review with meta-analysis. Diabet Med 30:189–198 PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Cooper MN et al (2017) Psychiatric disorders during early adulthood in those with childhood onset type 1 diabetes: rates and clinical risk factors from population-based follow-up. Pediatr Diabetes 18:599–606 PubMedCrossRef Cooper MN et al (2017) Psychiatric disorders during early adulthood in those with childhood onset type 1 diabetes: rates and clinical risk factors from population-based follow-up. Pediatr Diabetes 18:599–606 PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Toni G et al (2017) Eating disorders and disordered eating symptoms in adolescents with type 1 diabetes. Nutrients 9:906 PubMedCentralCrossRef Toni G et al (2017) Eating disorders and disordered eating symptoms in adolescents with type 1 diabetes. Nutrients 9:906 PubMedCentralCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Grylli V, Hafferl-Gattermayer A, Schober E, Karwautz A (2004) Prevalence and clinical manifestations of eating disorders in Austrian adolescents with type‑1 diabetes. Wien Klin Wochenschr 116:230 PubMedCrossRef Grylli V, Hafferl-Gattermayer A, Schober E, Karwautz A (2004) Prevalence and clinical manifestations of eating disorders in Austrian adolescents with type‑1 diabetes. Wien Klin Wochenschr 116:230 PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Pinhas-Hamiel O et al (2013) Detecting intentional insulin omission for weight loss in girls with type 1 diabetes mellitus: intentional insulin omission for weight loss. Int J Eat Disord 46:819–825 PubMedCrossRef Pinhas-Hamiel O et al (2013) Detecting intentional insulin omission for weight loss in girls with type 1 diabetes mellitus: intentional insulin omission for weight loss. Int J Eat Disord 46:819–825 PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Buchberger B et al (2016) Symptoms of depression and anxiety in youth with type 1 diabetes: a systematic review and meta-analysis. Psychoneuroendocrinology 70:70–84 PubMedCrossRef Buchberger B et al (2016) Symptoms of depression and anxiety in youth with type 1 diabetes: a systematic review and meta-analysis. Psychoneuroendocrinology 70:70–84 PubMedCrossRef
37.
Zurück zum Zitat Kongkaew C, Jampachaisri K, Chaturongkul CA, Scholfield CN (2014) Depression and adherence to treatment in diabetic children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Eur J Pediatr 173:203–212 PubMedCrossRef Kongkaew C, Jampachaisri K, Chaturongkul CA, Scholfield CN (2014) Depression and adherence to treatment in diabetic children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Eur J Pediatr 173:203–212 PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Lawrence JM et al (2006) Prevalence and correlates of depressed mood among youth with diabetes: the SEARCH for Diabetes in Youth study. Pediatrics 117:1348–1358 PubMedCrossRef Lawrence JM et al (2006) Prevalence and correlates of depressed mood among youth with diabetes: the SEARCH for Diabetes in Youth study. Pediatrics 117:1348–1358 PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Plener PL et al (2015) Depression, metabolic control, and antidepressant medication in young patients with type 1 diabetes: depression and type 1 diabetes in youth. Pediatr Diabetes 16:58–66 PubMedCrossRef Plener PL et al (2015) Depression, metabolic control, and antidepressant medication in young patients with type 1 diabetes: depression and type 1 diabetes in youth. Pediatr Diabetes 16:58–66 PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Stewart SM (2005) Depressive symptoms predict hospitalization for adolescents with type 1 diabetes mellitus. Pediatrics 115:1315–1319 PubMedCrossRef Stewart SM (2005) Depressive symptoms predict hospitalization for adolescents with type 1 diabetes mellitus. Pediatrics 115:1315–1319 PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Hood KK, Rausch JR, Dolan LM (2011) Depressive symptoms predict change in glycemic control in adolescents with type 1 diabetes: rates, magnitude, and moderators of change. Pediatr Diabetes 12:718–723 PubMedCrossRef Hood KK, Rausch JR, Dolan LM (2011) Depressive symptoms predict change in glycemic control in adolescents with type 1 diabetes: rates, magnitude, and moderators of change. Pediatr Diabetes 12:718–723 PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Bernstein CM, Stockwell MS, Gallagher MP, Rosenthal SL, Soren K (2013) Mental health issues in adolescents and young adults with type 1 diabetes: prevalence and impact on glycemic control. Clin Pediatr 52:10–15 CrossRef Bernstein CM, Stockwell MS, Gallagher MP, Rosenthal SL, Soren K (2013) Mental health issues in adolescents and young adults with type 1 diabetes: prevalence and impact on glycemic control. Clin Pediatr 52:10–15 CrossRef
43.
Zurück zum Zitat Goebel-Fabbri AE et al (2008) Insulin restriction and associated morbidity and mortality in women with type 1 diabetes. Diabetes Care 31:415–419 PubMedCrossRef Goebel-Fabbri AE et al (2008) Insulin restriction and associated morbidity and mortality in women with type 1 diabetes. Diabetes Care 31:415–419 PubMedCrossRef
44.
Zurück zum Zitat Berger G et al (2019) Association of insulin-manipulation and psychiatric disorders: a systematic epidemiological evaluation of adolescents with type 1 diabetes in Austria. Pediatr Diabetes 20:127–136 PubMedCrossRef Berger G et al (2019) Association of insulin-manipulation and psychiatric disorders: a systematic epidemiological evaluation of adolescents with type 1 diabetes in Austria. Pediatr Diabetes 20:127–136 PubMedCrossRef
45.
Zurück zum Zitat Helgeson VS, Reynolds KA, Siminerio L, Escobar O, Becker D (2008) Parent and adolescent distribution of responsibility for diabetes self-care: links to health outcomes. J Pediatr Psychol 33:497–508 PubMedCrossRef Helgeson VS, Reynolds KA, Siminerio L, Escobar O, Becker D (2008) Parent and adolescent distribution of responsibility for diabetes self-care: links to health outcomes. J Pediatr Psychol 33:497–508 PubMedCrossRef
46.
Zurück zum Zitat Berg CA, Schindler I, Maharajh S (2008) Adolescents’ and mothers’ perceptions of the cognitive and relational functions of collaboration and adjustment in dealing with type 1 diabetes. J Fam Psychol 22:865–874 PubMedCrossRef Berg CA, Schindler I, Maharajh S (2008) Adolescents’ and mothers’ perceptions of the cognitive and relational functions of collaboration and adjustment in dealing with type 1 diabetes. J Fam Psychol 22:865–874 PubMedCrossRef
47.
Zurück zum Zitat Cengiz E et al (2013) Severe hypoglycemia and diabetic ketoacidosis among youth with type 1 diabetes in the T1D exchange clinic registry: SH and DKA in patients with T1D. Pediatr Diabetes 14:447–454 PubMedPubMedCentralCrossRef Cengiz E et al (2013) Severe hypoglycemia and diabetic ketoacidosis among youth with type 1 diabetes in the T1D exchange clinic registry: SH and DKA in patients with T1D. Pediatr Diabetes 14:447–454 PubMedPubMedCentralCrossRef
48.
Zurück zum Zitat Helgeson VS et al (2018) Featured article: trajectories of glycemic control over adolescence and emerging adulthood: an 11-year longitudinal study of youth with type 1 diabetes. J Pediatr Psychol 43:8–18 PubMedCrossRef Helgeson VS et al (2018) Featured article: trajectories of glycemic control over adolescence and emerging adulthood: an 11-year longitudinal study of youth with type 1 diabetes. J Pediatr Psychol 43:8–18 PubMedCrossRef
49.
50.
Zurück zum Zitat Redondo MJ et al (2014) Pediatric Diabetes Consortium Type 1 Diabetes New Onset (NeOn) Study: factors associated with HbA1c levels one year after diagnosis: characteristics associated with HbA1c. Pediatr Diabetes 15:294–302 PubMedCrossRef Redondo MJ et al (2014) Pediatric Diabetes Consortium Type 1 Diabetes New Onset (NeOn) Study: factors associated with HbA1c levels one year after diagnosis: characteristics associated with HbA1c. Pediatr Diabetes 15:294–302 PubMedCrossRef
51.
Zurück zum Zitat Whittemore R, Jaser S, Chao A, Jang M, Grey M (2012) Psychological experience of parents of children with type 1 diabetes: a systematic mixed-studies review. Diabetes Educ 38:562–579 PubMedPubMedCentralCrossRef Whittemore R, Jaser S, Chao A, Jang M, Grey M (2012) Psychological experience of parents of children with type 1 diabetes: a systematic mixed-studies review. Diabetes Educ 38:562–579 PubMedPubMedCentralCrossRef
52.
Zurück zum Zitat Landolt MA, Ribi K (2002) Posttraumatic stress disorder in parents of children with newly diagnosed type 1 diabetes. J Pediatr Psychol 27:647–652 PubMedCrossRef Landolt MA, Ribi K (2002) Posttraumatic stress disorder in parents of children with newly diagnosed type 1 diabetes. J Pediatr Psychol 27:647–652 PubMedCrossRef
53.
Zurück zum Zitat Barnard K, Thomas S, Royle P, Noyes K, Waugh N (2010) Fear of hypoglycaemia in parents of young children with type 1 diabetes: a systematic review. BMC Pediatr 10:50 PubMedPubMedCentralCrossRef Barnard K, Thomas S, Royle P, Noyes K, Waugh N (2010) Fear of hypoglycaemia in parents of young children with type 1 diabetes: a systematic review. BMC Pediatr 10:50 PubMedPubMedCentralCrossRef
54.
Zurück zum Zitat Haugstvedt A et al (2010) Fear of hypoglycaemia in mothers and fathers of children with type 1 diabetes is associated with poor glycaemic control and parental emotional distress: a population-based study. Diabet Med 27:72–78 PubMedCrossRef Haugstvedt A et al (2010) Fear of hypoglycaemia in mothers and fathers of children with type 1 diabetes is associated with poor glycaemic control and parental emotional distress: a population-based study. Diabet Med 27:72–78 PubMedCrossRef
55.
Zurück zum Zitat Duke DC et al (2008) Glycemic control in youth with type 1 diabetes: family predictors and mediators. J Pediatr Psychol 33:719–727 PubMedCrossRef Duke DC et al (2008) Glycemic control in youth with type 1 diabetes: family predictors and mediators. J Pediatr Psychol 33:719–727 PubMedCrossRef
57.
Zurück zum Zitat Helgeson VS, Siminerio L, Escobar O, Becker D (2009) Predictors of metabolic control among adolescents with diabetes: a 4‑year longitudinal study. J Pediatr Psychol 34:254–270 PubMedCrossRef Helgeson VS, Siminerio L, Escobar O, Becker D (2009) Predictors of metabolic control among adolescents with diabetes: a 4‑year longitudinal study. J Pediatr Psychol 34:254–270 PubMedCrossRef
58.
Zurück zum Zitat Sullivan-Bolyai S et al (2010) Social Support to Empower Parents (STEP): an intervention for parents of young children newly diagnosed with type 1 diabetes. Diabetes Educ 36:88–97 PubMedCrossRef Sullivan-Bolyai S et al (2010) Social Support to Empower Parents (STEP): an intervention for parents of young children newly diagnosed with type 1 diabetes. Diabetes Educ 36:88–97 PubMedCrossRef
59.
Zurück zum Zitat Nieuwesteeg A et al (2012) Quality of life of children with type 1 diabetes: a systematic review. Curr Diabetes Rev 8:434–443 PubMedCrossRef Nieuwesteeg A et al (2012) Quality of life of children with type 1 diabetes: a systematic review. Curr Diabetes Rev 8:434–443 PubMedCrossRef
60.
Zurück zum Zitat Varni JW et al (2003) The PedsQL TM in type 1 and type 2 diabetes reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory TM generic core scales and type 1 diabetes module. Diabetes Care 26:631–637 PubMedCrossRef Varni JW et al (2003) The PedsQL TM in type 1 and type 2 diabetes reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory TM generic core scales and type 1 diabetes module. Diabetes Care 26:631–637 PubMedCrossRef
61.
Zurück zum Zitat Wiehe K (2006) Zwischen Schicksalsschlag und Lebensaufgabe – Subjektive Krankheitstheorien als Risiko- oder Schutzfaktoren der Bewältigung chronischer Krankheit im Kindesalter. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 55:3–22 PubMed Wiehe K (2006) Zwischen Schicksalsschlag und Lebensaufgabe – Subjektive Krankheitstheorien als Risiko- oder Schutzfaktoren der Bewältigung chronischer Krankheit im Kindesalter. Prax Kinderpsychol Kinderpsychiatr 55:3–22 PubMed
62.
Zurück zum Zitat Sullivan-Bolyai S et al (2004) Helping other mothers effectively work at raising young children with type 1 diabetes. Diabetes Educ 30:476–484 PubMedCrossRef Sullivan-Bolyai S et al (2004) Helping other mothers effectively work at raising young children with type 1 diabetes. Diabetes Educ 30:476–484 PubMedCrossRef
63.
Zurück zum Zitat Sundelin J, Forsander G, Mattsson S‑E (1996) Family-oriented support at the onset of diabetes mellitus: a comparison of two group conditions during 2 years following diagnosis. Acta Paediatr 85:49–55 PubMedCrossRef Sundelin J, Forsander G, Mattsson S‑E (1996) Family-oriented support at the onset of diabetes mellitus: a comparison of two group conditions during 2 years following diagnosis. Acta Paediatr 85:49–55 PubMedCrossRef
64.
65.
Zurück zum Zitat Berger G et al (2013) Abstracts of the 49th Annual Meeting of the EASD; Gender differences in the effect of motivational interviewing and cognitive behavioral therapy in Austrian adolescents with type 1 diabetes. Diabetologia 56:1–566 Berger G et al (2013) Abstracts of the 49th Annual Meeting of the EASD; Gender differences in the effect of motivational interviewing and cognitive behavioral therapy in Austrian adolescents with type 1 diabetes. Diabetologia 56:1–566
Metadaten
Titel
Psychosoziale Aspekte in der Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit Typ 1 Diabetes mellitus
verfasst von
Christine Prchla
Gabriele Berger
Heidemarie Berner-Marouschek
Caroline Culen
Marianne König
Gudrun Wagner
Publikationsdatum
01.06.2021
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Pädiatrie & Pädologie / Ausgabe Sonderheft 1/2021
Print ISSN: 0030-9338
Elektronische ISSN: 1613-7558
DOI
https://doi.org/10.1007/s00608-021-00896-4

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2021

Pädiatrie & Pädologie 1/2021 Zur Ausgabe

Leitthema – Kapitel 5

Therapie, Ziele und Insuline

Leitthema – Kapitel 7

Akutkomplikationen

Leitthema – Kapitel 8

Diabetesmanagement bei Krankheit