Internalisierende Symptome bei depressiven Jugendlichen
Ausprägung und Möglichkeiten der Erkennung im schulischen Kontext
Abstract
Fragestellung: Um die Effektivität von Lehrerausbildungsprogrammen zu verbessern, ist es wichtig die unterschiedlichen Manifestationsformen der Depression bei jugendlichen Schüler und Schülerinnen gründlicher zu analysieren. Diese Studie untersucht die Ausprägung und Häufigkeit internalisierender Auffälligkeiten bei Jugendlichen mit depressiver Symptomatik und deren Zusammenhang zu einem erhöhten Suizidrisiko. Methodik: Mit dem Reynolds Adolescent Depression Scale-2, dem Youth Self-Report und dem Suicide Probability Scale wurden 403 Jugendliche an österreichischen allgemeinbildenden höheren Schulen (212 Mädchen und 191 Buben) im Alter zwischen 16 und 18 Jahren untersucht. Ergebnisse: 35 %, also über ein Drittel der Jugendlichen mit depressiven Symptomen, liegen zwar im internalisierend auffälligen Bereich, jedoch zeigen sie keine Auffälligkeiten im externalisierenden Bereich. Anhand der Regressionsanalyse zeigte sich, dass im internalisierenden Bereich insbesondere körperliche Beschwerden, Angst und Depressivität ausgeprägt sind. Neben diesen deuten aber auch Aufmerksamkeitsprobleme und schizoid zwanghaftes Verhalten auf eine depressive Symptomatik hin. Hinsichtlich des Suizidrisikos sind Depressivität, Angst, schizoid zwanghaftes Verhalten, soziale Probleme und aggressives Verhalten prädiktiv. Schlussfolgerungen: Diese Studienergebnisse werden im Zusammenhang mit bereits bestehenden Studien zur Erkennung von Verhaltensauffälligkeiten im schulischen Kontext diskutiert. Durch die Integration der Ergebnisse in Aus- und Fortbildung von Lehrpersonen soll eine Sensibilisierung auf den Bereich depressiver Jugendlicher mit internalisierenden Symptomen ermöglicht und die Identifikation erleichtert werden.
Objective: In order to improve teacher-training programs it is important to analyze the different manifestations of depressive symptoms in adolescent students. This study examined the severity and frequency of internalizing symptoms in adolescents with depressive symptoms and the relationship thereof to an increased risk of suicide. Method: 403 students (212 girls and 191 boys) at Austrian secondary schools aged between 16 and 18 years completed the Reynolds Adolescent Depression Scale-2, the Youth Self-Report, and the Suicide Probability Scale. Results: 35 %, and thus more than one third, of the students with depressive symptoms showed high scores on the internalizing scale while being in the normal range on the externalizing scale. Using regression analysis we found that adolescents with internalizing problems show higher levels of physical complaints, anxiety, and depression. Furthermore, attention problems and thought problems are predictors of depression. In addition to depression, anxiety and thought problems, social problems, and aggressive behavior are predictive of a higher suicide risk. Conclusions: These results are discussed with respect to existing studies concerning how to recognize behavioral problems in school. The integration of these results into teachers’ education and training serves to raise their awareness of depressive students with internalizing problems and thus helps them when taking appropriate steps to facilitate treatment.
Literatur
2005). Investigating health correlates of adolescent depression in Canada. Canadian Journal of Public Health, 96, 427–431.
(2005). International Classification of Sleep Disorders-2. Diagnostic and coding manual. Westchester, IL: One Westbrook Corporate Centre.
. (2003). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen-Textrevision-DSM-IV-TR. Göttingen: Hogrefe.
. (1992). The effects of age and pubertal status on depression in a large clinical sample. Development and Psychopathology, 4, 5–28.
(2011). Comorbidity between migraine and depression: Update on traditional and alternative treatments. Neurological Science, 32, 9–13.
(2008). Depressive symptoms of children and adolescents in a German representative sample: Results of the BELLA study. European Child and Adolescent Psychiatry, 17, 71–81.
. (2000). Suizidalität bei Kindern und Jugendlichen. Verfügbar unter www.bkjpp.de/index.php5?x=/stellungnahmen_bkjpp_2000_07.php5&
(2000). Headache and major depression: Is the association specific to migraine? Neurology, 54, 308–313.
(2010). Living up to expectations: The strengths and challenges experienced by Chinese Canadian students. Canadian Journal of School Psychology, 25, 223–245.
(2012). Differentiating adolescent self-injury from adolescent depression: Possible implications for borderline personality development. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 45–57.
(2003). Suicidal depressed vs. non-suicidal depressed adolescents: Differences in recent psychology. Journal of Affective Disorders, 74, 229–236.
(2000). Suicide probability scale. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
(2000). Leitlinien zur Diagnostik und Therapie von psychischen Störungen im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter. Köln: Deutscher Ärzte Verlag.
. (1994). Fragebogen für Jugendliche: deutsche Bearbeitung des Youth-Self-Report (YSR) der Child Behaviour Checklist. Köln: Arbeitsgruppe für Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik.
(2009). Impulsivity and clinical symptoms among adolescents with nonsuicidal self-injury with or without attempted suicide. Psychiatry Research, 169, 22–27.
(2006). Parent and teacher identification of children at risk of developing internalizing or externalizing mental health problems: A comparison of screening methods. Prevention Science, 7, 343–356.
(2007). Depression bei Kindern und Jugendlichen. München: Ernst Reinhardt.
(2002). Addressing adolescent depression: A role for school counselors. Professional School Counseling, 5, 211–219.
(2011). Perfectionism, type A behavior, and self-efficiency in depression and health symptoms among adolescents. Current Psychology, 30, 105–116.
(2008). Depression and school performance in middle adolescent boys and girls. Journal of Adolescence, 31, 485–498.
(1998). Psychopathology associated with suicidal ideation and attempts among children and adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 9, 915–923.
(2004). Internalizing behaviour problems in children and adolescents. In , Handbook of research in emotional and behavioural disorders (pp. 262–281). New York, NY: Guilford.
(2002). Depressive Kinder und Jugendliche. Göttingen: Hogrefe.
(2005). Depressive Störungen im Jugendalter: Verlauf und klinische Prädiktoren. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 34, 10–18.
(2006). Psychiatric comorbidity of migraine. Headache, 46, 1327–1333.
(1998). Depression. Hove, UK: Psychology Press.
(1993). Automatic and effortful processing in depression. Psychological Bulletin, 113, 247–278.
(2012). Predicting suicidal risk in a cohort of depressed children and adolescents. Crisis, 33, 13–20.
(2002). Perfectionism in children: Associations with depression, anxiety, and anger. Personality and Individual Differences, 32, 1049–1061.
(2008). Behavioral problems among early adolescents. Karnataka Journal of Agricultural Sciences, 21, 557–560.
(2000). Stability in depressed mood in adolescence: Results from a 6-year longitudinal panel study. Journal of Youth and Adolescence, 29, 61–78.
(2002). Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter: Prävalenz, Verlauf, Komorbidität und Geschlechtsunterschiede. Psychologische Rundschau, 53, 159–169.
(2008). Entwicklungspsychopathologie und Entwicklungsepidemiologie. In , Lehrbuch der Klinischen Psychologie und Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen (pp. 13–30). Stuttgart: Georg Thieme.
(2008). Psychiatric impairment among adolescents engaging in different types of deliberate self-harm. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37, 363–375.
(2008). Comorbidity of migraine and psychiatric disorders – A national population-based study. Headache, 48, 501–516.
(2009). Main predictions of the interpersonal-psychological theory of suicidal behavior: Empirical tests in two samples of young adults. Journal of Abnormal Psychology, 118, 634–646.
(2009). Stellungnahme zu Suiziden von Kindern und Jugendlichen in Österreich. Verfügbar unter www.suizidforschung.at/statkiju.pdf
(1998). Depression, anxiety and self-image among children and adolescents. School Psychology International, 19, 135–149.
(1998). Internalizing disorders in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 47–63.
(2004). Teacher expectation of student behaviour: Social skills necessary for success in elementary school classrooms. The Journal of Special Education, 38, 104–110.
(2006). Student depression: A silent crisis in our schools and communities. Plymouth, UK: Rowman & Littlefield Education.
(2009). Mood related sleep problems in children and adolescents. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 18, 893–916.
(2009). Weight chance and appetite disturbance as symptoms of adolescent depression: Toward an integrative biopsychosocial model. Clinical Psychology Review, 29, 260–273.
(2008). Depressive Störungen im Kindes- und Jugendalter. Deutsches Ärzteblatt, 105, 149–155.
(2009). Perceived barriers to treatment for adolescent depression. Medical Care, 47, 677–685.
M. (2007). Improving the recognition of depression in adolescence: Can we teach the teachers? Journal of Adolescence, 30, 81–95.
(2008). Implementing systematic screening for behavior disorders within a comprehensive system of behavior support in PBIS-NH and MAST-NH schools. Verfügbar unter www.nhcebis.seresc.net/document/filename/406/Systematic_Screening_for_Summer_Institute_6_26_08.pdf
(2011). Selbstverletzendes Verhalten und komorbide psychische Störungen: Ein Überblick. Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie, 79, 9–20.
(2007). Depressive Störungen im Kindes- und Jugendalter – Eine Übersicht. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 385–397.
(2007). Psychische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland: Ergebnisse aus der BELLA-Studie im Kinder-und Jugendgesundheitssurvey. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz, 50, 871–878.
(2002). Reynolds Adolescent Depression Scale. Professional manual (2nd. ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
(1995). Symptoms of DSM-III-R major depression in adolescence: Evidence from an epidemiological survey. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 1608–1617.
(2009). Agreement between youth- reported and parent-reported psychopathology in a referred sample. European Child and Adolescent Psychiatry, 18, 136–143.
(2003). Suizidalität. In , Lehrbuch der Klinischen Psychologie und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters (pp. 277–283). Stuttgart: Thieme.
(1996). Teachers’ ratings of social competence of children with high versus low levels of depressive symptoms. Journal of School Psychology, 34, 337–349.
(2008). Depressed adolescents and comorbid psychiatric disorders: Are there differences in the presentation of depression? Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 1015–1028.
(1990). Childhood depression: School-based intervention. New York, NY: Guilford.
(2004). Suicide attempts associated with externalizing psychopathology in an epidemiological sample. American Journal of Psychiatry, 161, 444–451.
(2011). Prospective predictors of suicidal ideation during depressive episodes among older adolescents and young adults. Personality and Individual Differences, 50, 1202–1207.
(2007). Mental health screenings in school. Journal of School Health, 77, 53–58.
(2004). Ein Jahrzehnt nach der Wiedervereinigung – Wie beurteilen sich Jugendliche nach einer nordostdeutschen Schülerstichprobe hinsichtlich ihrer psychischen Befindlichkeit. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 53, 652–673.
(2007). Externalizing problems, internalizing problems, and suicidal ideation in Singaporean adolescents: Sex differences. Current Psychology, 25, 231–244.
(2004). Clinical characteristics of depressive symptoms in children and adolescents with major depressive disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 65, 1654–1659.
(