Skip to main content
Originalarbeiten/Original articles

Schulisches Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarf

Integrations- und Regelklassen im Vergleich

Published Online:https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000363

Fragestellung: Die vorliegende Studie untersucht das schulische Wohlbefinden von SchülerInnen mit und ohne sonderpädagogischen Förderbedarf (SPF) in Integrationsklassen im Vergleich zu SchülerInnen aus Regelklassen, in welchen keine Kinder mit SPF unterrichtet werden. Zudem werden Zusammenhänge zwischen dem schulischen Wohlbefinden und emotionalen Problemen, Verhaltensauffälligkeiten, Hyperaktivität, Problemen mit Gleichaltrigen und prosozialem Verhalten analysiert. Methodik: Insgesamt 1.115 SchülerInnen (37 % SchülerInnen der 4. Schulstufe, 63 % SchülerInnen der 7. Schulstufe) nahmen an der Befragung teil, davon hatten 126 SchülerInnen einen SPF. Als Erhebungsinstrumente wurde die Skala «Wohlbefinden in der Schule» aus dem FEESS 3–4 (Rauer & Schuck, 2004) sowie das SDQ (Goodman, 1997) verwendet. Ergebnisse: Die Ergebnisse weisen hohe Reliabilitäten für die Skala «Wohlbefinden in der Schule» bei SchülerInnen mit und ohne SPF in beiden Schulstufen (4. vs. 7. Schulstufe) auf. Darüber hinaus wurde gezeigt, dass die Varianzaufklärung für das schulische Wohlbefinden sowohl Anteile auf der Ebene der individuellen SchülerInnen als auch Anteile auf der klassenspezifischen Ebene aufweist. Signifikante Prädiktoren des schulischen Wohlbefindens waren das Geschlecht, Verhaltensschwächen und -stärken sowie die Schulstufe. Der SPF-Status (kein SPF vs. SPF) sowie das Klassensetting (Regel- vs. Integrationsklasse) beeinflussten das schulische Wohlbefinden jedoch nicht signifikant.


School well-being of students with and without special educational needs – a comparison of students in inclusive and regular classes

Objective: The present study examines the academic well-being of students with and without special educational needs (SEN) in inclusive classes compared to students from regular classes in which no child with SEN is taught. In addition, the relationships between the school well-being and emotional problems, conduct problems, hyperactivity/inattention, peer relationship problems and prosocial behavior are analyzed. Method: A total of 1115 students from the 4th and 7th grade (37 % 4th graders, 63 % 7th graders) participated in the survey, 126 of whom had been diagnosed as having SEN. The subscale Well-Being at School taken from the FEESS 3–4 (Rauer & Schuck, 2004) and the SDQ (Goodman, 1997) were used for measurement. Results: Results indicate high reliabilities for the subscale Well-Being in School for students both with and without SEN for both grades 4 and 7. Furthermore, it could be shown that the variance explained for school well-being can be connected to elements on the students’ individual level as well as on the class-specific level. Significant predictors of school well-being were sex, behavioral difficulties and strengths as well as the school grade. The SEN status (no SEN vs. SEN) and the class setting (regular vs. inclusive class) did not influence the school well-being significantly.

Literatur

  • Baker, J. A. (1998). The social context of school satisfaction among urban, low-income, African American students. School Psychology Quarterly, 13, 25–44. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baker, E. T., Wang, M. C., Walberg, H. J. (1995). The effect of inclusion on learning. Educational Leadership, 52, 33–35. First citation in articleGoogle Scholar

  • Blackorby, J., Chorost, M., Garza, N., Guzman, A. M. (2003). The academic performance of secondary school students with disabilities. In U. S. Department of EducationEd., The achievement of youth with disabilities during secondary school. A report from the National Longitudinal Transition Study 2 (S. 4-1 bis 4-15). Menlo Park, CA: SRI International. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bossaert, G., Colpin, H., Pijl, S. J., Petry, K. (2013). Truly included? A literature study focusing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 17, 60–79. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Buchner, T., Gebhardt, M. (2011). Zur schulischen Integration in Österreich: Historische Entwicklung, Forschung und Status Quo. Zeitschrift für Heilpädagogik, 62, 298–304. First citation in articleGoogle Scholar

  • Buchner, T., Feyerer, E., Flieger, P. (2009). Report on the social inclusion and social protection of disabled people in European countries. Online unter www.disabilityeurope.net/content/pdf/AT%20social%20inclusion%20report.pdf First citation in articleGoogle Scholar

  • Eder, F. (2007). Das Befinden von Kindern und Jugendlichen in der österreichischen Schule. Innsbruck: Studienverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (2012). Special Needs Education Country Data. Online unter www.european-agency.org/country-information First citation in articleGoogle Scholar

  • Fegert, J. M., Schepker, R. (2014). Ambivalenzen um die Inklusion. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 42, 297–299. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Feyerer, E. (2009). Ist Integration «normal» geworden? Zeitschrift für Inklusion Online unter www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/162/162 First citation in articleGoogle Scholar

  • Frostad, P., Mjaavatn, P. E., Pijl, S. J. (2011). Adolescents with special educational needs (SEN) in regular schools in Norway. London Review of Education, 9, 83–94. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gander, M., Buchheim, A. (2013). Internalisierende Symptome bei depressiven Jugendlichen. Ausprägung und Möglichkeiten der Erkennung im schulischen Kontext. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 41, 11–22. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Gebhardt, M., Krammer, M., Rossmann, P. (2013). Zur historischen Entwicklung der schulischen Integration in der Steiermark. Zeitschrift für Heilpädagogik, 64, 249–256. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581–586. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 1337–1345. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Haeberlin, U., Bless, G., Moser, U., Klaghofer, R. (1991). Die Integration von Lernbehinderten: Versuche, Theorien, Forschungen, Enttäuschungen, Hoffnungen. Bern: Haupt. First citation in articleGoogle Scholar

  • Haeberlin, U., Moser, U., Bless, G., Klaghofer, R. (1989). Integration in die Schulklasse: Fragebogen zur Erfassung von Dimensionen der Integration von Schülern: FDI 4–6. Bern: Haupt. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hascher, T. (2004). Wohlbefinden in der Schule. Münster: Waxmann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Heise, E., Rahm, T. (2007). Schulzufriedenheit: Eine empirische Untersuchung an Schülern und Schülerinnen zweier Gymnasien. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 54, 15–29. First citation in articleGoogle Scholar

  • Huber, C., Wilbert, J. (2012). Soziale Ausgrenzung von Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf und niedrigen Schulleistungen im gemeinsamen Unterricht. Empirische Sonderpädagogik, 2, 147–165. First citation in articleGoogle Scholar

  • Huebner, E. S. (1994). Preliminary development and validation of a multidimensional life satisfaction scale for children. Psychological Assessment, 6, 149–158. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jünger, W. (1988). Schulunlust: Messung, Genese, Intervention. Frankfurt am Main: Peter Lang. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kalambouka, A., Farrell, P., Dyson, A., Kaplan, I. (2007). The impact of placing pupils with special educational needs in mainstream schools on the achievement of their peers. Educational Research, 49, 365–382. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Klasen, H., Woerner, W., Wolke, D., Meyer, R., Overmeyer, S., Kaschnitz, W. ... Goodman, R. (2000). Comparing the German versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ-Deu) and the Child Behavior Checklist. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 271–276. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Koster, M., Nakken, H., Pijl, S. J., van Houten, E. J. (2009). Being part of the peer group: A literature study focussing on the social dimension of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 13, 117–140. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Koster, M., Pijl, S. J., Nakken, H., van Houten, E. (2010). Social participation of students with special needs in regular primary education in The Netherlands. International Journal of Disability, Development and Education, 57, 59–75. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lienert, G. A., Raatz, U. (1994). Testaufbau und Testanalyse (5., völlig neubearbeitete und erweiterte Auflage). Weinheim: PVU. First citation in articleGoogle Scholar

  • McCoy, S., Banks, J. (2012). Simply academic? Why children with special educational needs don’t like school. European Journal of Special Needs Education, 27, 81–97. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Myklebust, J. O. (2007). Diverging paths in upper secondary education: Competence attainment among students with special educational needs. International Journal of Inclusive Education, 11, 215–231. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pijl, S. J., Frostad, P. (2010). Peer acceptance and self-concept of students with disabilities in regular education. European Journal of Special Needs Education, 25, 93–105. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pijl, S. J., Frostad, P., Mjaavatn, P. E. (2014). Students with special educational needs in secondary education: Are they intending to learn or to leave? European Journal of Special Needs Education, 29, 16–28. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pijl, S. J., Koster, M., Hannink, A., Stratingh, A. (2011). Friends in the classroom: A comparison between two methods for the assessment of students’ friendship networks. Social Psychology of Education, 14, 475–488. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Primas, S. (2014). Depressive Befindlichkeit und gesundheitsbezogene Lebensqualität im Kindesalter: Eine empirische Studie an Schülerinnen und Schülern der 3. bis 6. Schulstufe. Saarbrücken: Akademikerverlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rauer, W., Schuck, K. D. (2003). FEESS 3–4. Fragebogen zur Erfassung emotionaler und sozialer Schulerfahrungen von Grundschulkindern dritter und vierter Klassen. Göttingen: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ritter, M., Bilz, L., Melzer, W. (2013). Wohlbefinden von Schülerinnen und Schülern im Schulkontext – Die Bedeutung der Schulzufriedenheit für die Gesundheit von Heranwachsenden. In P. KolipA. KlockeW. MelzerU. Ravens-SiebererHrsg., Gesundheit und Gesundheitsverhalten im Geschlechtervergleich: Ergebnisse des Jugendgesundheitssurveys «Health Behaviour in School-aged Children» (S. 190–208). Weinheim: Juventa. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rost, D. H. (2005). Interpretation und Bewertung pädagogisch-psychologischer Studien. Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rouse, M., McLaughlin, M. J. (2007). Changing perspectives of special education in the evolving context of educational reform. In L. FlorianEd., The Sage handbook of special education (S. 85–106). London: Sage. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ruijs, N. M., Peetsma, T. T. D. (2009). Effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review, 4, 67–79. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schlack, R., Kurth, B. M., Hölling, H. (2008). Die Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland – Daten aus dem bundesweit repräsentativen Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Umweltmedizin in Forschung und Praxis, 13, 245–260. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schulte-Körne, G. (2014). DSM-5 Kommentar. Spezifische Lernstörungen. Vom DSM-IV zum DSM-5. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 42, 369–374. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schwab, S. (2014a). Schulische Integration, soziale Partizipation und emotionales Wohlbefinden in der Schule. Ergebnisse einer empirischen Längsschnittstudie. Wien: LIT Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S. (2014b). Haben sie wirklich ein anderes Selbstkonzept? Ein empirischer Vergleich von Schülern mit und ohne sonderpädagogischem Förderbedarf im Bereich Lernen. Zeitschrift für Heilpädagogik, 65, 116–121. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S. (2015, im Druck). Einstellung zur Integration im Zusammenhang mit sozialer Inklusion – Eine Fragebogenerhebung in österreichischen Integrations- und Regelschulklassen. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S., Gebhardt, M., Gasteiger Klicpera, B. (2013a). Facing the challenges of inclusion: A survey of social integration and social behavior of students with and without SEN in an integrative school system. International Journal of Disability, Communication and Rehabilitation, 12. Online unter www.ijdcr.ca/VOL12_01/articles/schwab.shtml First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S., Gebhardt, M., Gasteiger Klicpera, B. (2013b). Predictors of social inclusion of students with and without SEN in integrated settings. Croatian Review of Rehabilitation Research, 49, 106–114. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S., Gebhardt, M., Hessels, M. G. P., Nusser, L. (2015, eingereicht). Predicting a high rate of self-assessed and parent-assessed peer problems: Is it typical for disabled students? First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwab, S., Hessels, M. G. P., Obendrauf, T., Polanig, M. C., Wölflingseder, L. (2015, im Druck). Assessing special educational needs in Austria: Description of labeling practices and their evolution from 1996 to 2013. First citation in articleGoogle Scholar

  • UN-Konvention über die Rechte von Menschen mit Behinderung. (2006). New York: Vereinte Nationen. Online unter www.un.org/Depts/german/uebereinkommen/ar61106-dbgbl.pdf First citation in articleGoogle Scholar

  • van Ophuysen, S. (2008). Zur Veränderung der Schulfreude von Klasse 4 bis 7. Eine Längsschnittanalyse schulformspezifischer Effekte von Ferien und Grundschulübergang. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 22, 293–306. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Venetz, M. (2015, im Druck). Schulische Integration und Wohlbefinden von Kindern und Jugendlichen mit besonderem Förderbedarf. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete. First citation in articleGoogle Scholar

  • Venetz, M., Tarnutzer, R., Zurbriggen, C., Sempert, W. (2010). Die Qualität des Erlebens von Lernenden in integrativen und separativen Schulformen: Eine Untersuchung mit der Experience Sampling Method (ESM). Zürich: Hochschule für Heilpädagogik (HfH). First citation in articleGoogle Scholar

  • Venetz, M., Zurbriggen, C., Eckhart, M. (2014). Entwicklung und erste Validierung einer Kurzversion des «Fragebogens zur Erfassung von Dimensionen der Integration von SchülerInnen (FDI 4–6)» von Haeberlin, Moser, Bless und Klaghofer. Empirische Sonderpädagogik, 2, 99–113. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wagner, M., Friend, M., Bursuck, W. D., Kutash, K., Duchnowski, A. J., Sumi, W. C., Epstein, M. H. (2006). Educating students with emotional disturbances: A national perspective on school programs and services. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14, 12–30. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wagner, M., Marder, C., Blackorby, J., Cameto, R., Newman, L., Levine, P., Davies-Mercier, E. (2003). The achievements of youth with disabilities during secondary school. A report from the National Longitudinal Transition Study-2 (NLTS2). Menlo Park, CA: SRI International. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wilbert, J., Gerdes, H. (2007). Lehrerbild von Schülern und Lehrern: Eine empirische Studie zum Vergleich der Vorstellungen vom idealen und vom typischen Lehrer. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 54, 208–222. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wocken, H. (2007). Fördert Förderschule? Eine empirische Rundreise durch Schulen für «optimale Förderung». In I. Demmer-DieckmannA. TextorHrsg., Integrationsforschung und Bildungspolitik im Dialog (S. 35–59). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. First citation in articleGoogle Scholar