Skip to main content
Themenschwerpunkt

Akzeptanz, Durchführbarkeit und erste Hinweise auf die Wirksamkeit der neuen Version des sekundärpräventiven Anti-Stress-Trainings für Kinder

Published Online:https://doi.org/10.1024/1661-4747/a000394

Zusammenfassung. Im Verlauf der Kindheit und Jugend nehmen die Belastungssituationen und Beanspruchungssymptome deutlich zu. Bislang wurde im deutschsprachigen Raum die Entwicklung und Evaluation insbesondere sekundärpräventiver Stressbewältigungsprogramme für das Kindes- und Jugendalter eher vernachlässigt. In der vorliegenden Pilotstudie wurde eine neue sekundärpräventive Version des Anti-Stress-Trainings für Kinder (AST; Hampel & Petermann, 2017) vor allem formativ evaluiert. Erste Effekte des Trainings wurden anhand eines quasi-experimentellen Ein-Gruppen-Prä-Post Designs bei 8 Sechstklässlern untersucht. Die Akzeptanz und Durchführbarkeit wurden bestätigt. Erste positive Befunde mit hohen Effektstärken ergaben sich für die psychische Stressreaktivität und Stressverarbeitung. Dagegen veränderte sich die körperliche Beanspruchungssymptomatik klinisch nur moderat und die Lebensqualität nicht signifikant. Die sekundärpräventive Version des AST verfügt über eine gute Akzeptanz und Durchführbarkeit. Insgesamt scheint sie bedeutsame Effekte insbesondere auf die ungünstige Stressverarbeitung auszuüben und somit zur Verbesserung der psychischen Gesundheit im Kindesalter beizutragen.


Acceptability, Feasibility and First Results on the Effects of the New Version of the Secondary Preventive Stress Management Training for Children

Abstract. Stressful experiences and physical strain increase significantly across childhood and adolescence. Especially the development and evaluation of secondary preventive stress management programs among children and adolescents have been widely neglected in previous German studies. In the present pilot study, a newly developed secondary preventive Anti-Stress-Training for children (Hampel & Petermann, 2017) was evaluated, particularly using formative evaluation methods. First effects of the training were examined applying a single-group-pretest-posttest design to N = 8 sixth graders. The acceptability and feasibility were confirmed. First beneficial results with high effect sizes were found in perceived stress and coping. In contrast, physical strain improved clinically only moderately, and quality of health did not change significantly. Thus, this secondary preventive stress management training shows a good acceptability and feasibility. Overall, results support its beneficial effects, in particular on maladaptive coping, and lend support to the assumption that mental health of children may be improved by this training.

Literatur

  • Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217 – 237. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Backhaus, O., Petermann, F. & Hampel, P. (2010). Effekte des Anti-Stress-Trainings in der Grundschule. Kindheit und Entwicklung, 19, 119 – 128. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Beck, J., Lange, S. & Tröster, H. (2016). Geschlechtsunterschiede in der Stressvulnerabilität, Stressbewältigung und Stresssymptomatik bei Grundschulkindern. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 24, 145 – 155. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Beyer, A. & Lohaus, A. (2018). Stressbewältigung im Jugendalter. Ein Trainingsprogramm (2., überarb. Auflage). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Calvete, E., Camara, M., Estevez, A. & Villardón, L. (2011). The role of coping with social stressors in the development of depressive symptoms: Gender differences. Anxiety, Stress, & Coping, 24, 387 – 406. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2nd ed.). New York: Academic Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Compas, B. E., Connor-Smith, J. K., Saltzman, H., Thomsen, A. H. & Wadsworth, M. E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127, 87 – 127. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Compas, B. E., Jaser, S. S., Dunbar, J. P., Watson, K. H., Bettis, A. H., Gruhn, M. A. et al. (2014). Coping and emotion regulation from childhood to early adulthood: Points of convergence and divergence. Australian Journal of Psychology, 66, 71 – 81. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Faller, H., Ehlebracht-König, I. & Reusch, A. (2015). Empowerment durch Patientenschulung in der Rheumatologie. Zeitschrift für Rheumatologie, 74, 603 – 608. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fröhlich-Gildhoff, K., Becker, J. & Fischer, S. (2012). Prävention und Resilienzförderung in Grundschulen – PRiGS. Ein Förderprogramm. München: Reinhardt. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Petermann, F. (2005). Age and gender effects on coping in children and adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 34, 73 – 83. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Petermann, F. (2016). Stressverarbeitungsfragebogen von Janke und Erdmann angepasst für Kinder und Jugendliche (SVF-KJ; unter Mitwirkung von Boris Dickow in der Erstauflage; 2., veränd. Aufl.). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Petermann, F. (2017). Cool bleiben – Stress vermeiden. Das Anti-Stress-Training für Kinder (3., überarb. Aufl.). Weinheim: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Petermann, F. (2018). Geschlechts- und situationsspezifische Stressverarbeitung und Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen. Kindheit und Entwicklung, 27, 54 – 63. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Hampel, P., Rudolph, H., Stachow, R. & Petermann, F. (2003). Multimodal patient education program with stress management for childhood and adolescent asthma. Patient Education and Counseling, 49, 59 – 66. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hilt, L. M., McLaughlin, K. A. & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Examination of the response styles theory in a community sample of young adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 545 – 556. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kallapiran, K., Koo, S., Kirubakaran, R. & Hancock, K. (2015). Review. Effectiveness of mindfulness in improving mental health symptoms of children and adolescents: A meta-analysis. Child and Adolescent Mental Health, 20, 182 – 194. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • KIDSCREEN Group Europe. (2006). The KIDSCREEN Questionnaires. Quality of life questionnaires for children and adolescents. Lengerich: Pabst. First citation in articleGoogle Scholar

  • Klein-Heßling, J. & Lohaus, A. (2012). Stresspräventionstraining für Kinder im Grundschulalter (3., veränd. Aufl.). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Krause, E. D., Vélez, C. E., Woo, R., Hoffmann, B., Freres, D. R., Abenavoli, R. M. et al. (2018). Rumination, depression, and gender in early adolescence: A longitudinal study of a bidirectional model. The Journal of Early Adolescence, 38, 923 – 946. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lange, S. & Tröster, H. (2015). Adaptive und maladaptive Emotionsregulationsstrategien im Jugendalter. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 23, 101 – 111. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meichenbaum, D. (2012). Intervention bei Stress – Anwendung und Wirkung des Stressimpfungstrainings (3. Aufl.). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Meiser, S. & Esser, G. (2019). Interpersonal stress generation – A girl problem? The role of depressive symptoms, dysfunctional attitudes, and gender in early adolescent stress generation. The Journal of Early Adolescence, 39, 41 – 66. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Muellmann, S., Landgraf-Rauf, K., Brand, T., Zeeb, H. & Pischke, C. R. (2017). Wirksamkeit von schulbasierten Interventionen zur Prävention und / oder Reduktion psychosozialer Probleme bei Kindern und Jugendlichen. Ein Review von Reviews. Gesundheitswesen, 79, 252 – 260. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petermann, F. & Schmidt, M. H. (2006). Ressourcen – ein Grundbegriff der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie? Kindheit und Entwicklung, 15, 118 – 127. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schmidt-Gies, U. & Läßle, R. (2014). Die Bedeutung von Stressbewältigungsstrategien für die Aufrechterhaltung einer depressiven Störung bei weiblichen Jugendlichen. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 43, 77 – 82. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (2011). Coping with relationship stressors: A decade review. Journal of Research on Adolescence, 21, 196 – 210. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Skinner, E. A. & Zimmer-Gembeck, M. J. (2016). The development of coping. Stress, neurophysiology, social relationships, and resilience during childhood and adolescence. Cham: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Valiente, C., Eisenberg, N., Fabes, R. A., Spinrad, T. L. & Sulik, M. J. (2015). Coping across the transition to adolescence: Evidence of interindividual consistency and mean-level change. The Journal of Early Adolescence, 35, 947 – 965. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar