Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0943-8149/a000141

Zusammenfassung. In der vorliegenden Studie wurde der Frage nachgegangen, ob sich Jugendliche unterschiedlicher Altersgruppen sowie Mädchen und Jungen in ihrer adaptiven und maladaptiven Regulation negativer Emotionen (Wut, Angst und Trauer) unterscheiden. Dazu wurden Emotionsregulationsstrategien von 843 Mädchen und Jungen zwischen 10 und 18 Jahren anhand des Fragebogens zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen (FEEL-KJ) erfasst. 16- bis 18-Jährige berichteten darüber im Vergleich zu jüngeren Altersgruppen signifikant häufiger maladaptive Wege der Emotionsbewältigung zu nutzen. Mädchen gaben an mehr maladaptive Strategien als Jungen zur Regulierung ihrer Emotionen zu verfolgen. Keine Geschlechts- und Altersgruppeneffekte ergaben sich im Umgang mit Wut, Angst und Trauer bei der adaptiven Emotionsregulation. Unsere Befunde deuten darauf hin, dass vor allem das späte Jugendalter eine vulnerable Phase für eine ungünstige Emotionsregulation ist und Mädchen in ihrer Emotionsregulation gefördert werden sollten.


Adaptive and Maladaptive Emotion Regulation Strategies in Adolescence

Abstract. The present study investigated differences in the adaptive and maladaptive regulation of negative emotions (anger, fear, sadness) between adolescents from different age groups, and between girls and boys. We assessed emotion regulation strategies using the German questionnaire FEEL-KJ in a sample of 843 girls and boys, aged between 10 and 18 years. We found that 16- to 18-year-old adolescents reported significantly more maladaptive strategies for emotion regulation in comparison with younger age groups. Girls reported using more maladaptive strategies to regulate their emotions than boys did. No gender or age group effects were found for adaptive emotion regulation strategies for anger, fear, and sadness. Our findings indicate that late adolescence may be a particularly vulnerable phase for dysfunctional emotion regulation, and that girls should be supported in their emotion regulation.

Literatur

  • Bonekamp, E. & von Salisch, M. (2007). Ärgerregulierung bei Jungen mit ADHS. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 35, 189 – 198. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Calvete, E. & Orue, I. (2012). The role of emotion regulation in the predictive association between social information processing and aggressive behavior in adolescents. International Journal of Behavioral Development, 36, 338 – 347. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • de Anda, D., Bradley, M., Collada, C., Dunn, L., Kubota, J. & Hollister, V., et al. (1997). A study of stress, stressors, and coping strategies among middle school adolescents. Social Work in Education, 19, 87 – 98. First citation in articleGoogle Scholar

  • Donaldson, D., Prinstein, M. J., Danovsky, M. & Spirito, A. (2000). Patterns of children’s coping with life stress: implications for clinicians. The American Journal of Orthopsychiatry, 70, 351 – 359. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Dreher, E. & Dreher, M. (1985). Entwicklungsaufgaben im Jugendalter. Bedeutsamkeit und Bewältigungskonzepte. In D. LiepmannA. StiksrudHrsg., Entwicklungsaufgaben und Bewältigungsprobleme in der Adoleszenz. Sozial und entwicklungspsychologische Perspektiven (S. 56 – 70). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ebata, A. T. & Moos, R. H. (1991). Coping and adjustment in distressed and healthy adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology, 12, 33 – 54. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Erikson, E. H. (1973). Identität und Lebenszyklus. Drei Aufsätze (Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft, Bd. 16, 1. Aufl.). Frankfurt am Main: Suhrkamp. First citation in articleGoogle Scholar

  • Eschenbeck, H. & Kohlmann, C.-W. (2002). Geschlechtsunterschiede in der Stressbewältigung von Grundschulkindern. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 10, 1 – 7. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Eschenbeck, H., Kohlmann, C.-W. & Lohaus, A. (2007). Gender differences in coping strategies in children and adolescents. Journal of Individual Differences, 28, 18 – 26. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Fields, L. & Prinz, R. J. (1997). Coping and adjustment during childhood and adolescence. Clinical Psychology Review, 17, 937 – 976. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fredrickson, B. L. (2000). Extracting meaning from past affective experiences. The importance of peaks, ends, and specific emotions. Cognition & Emotion, 14, 577 – 606. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Frydenberg, E. & Lewis, R. (1993). Boys play sport and girls turn to others: Age, gender and ethnicity as determinants of coping. Journal of Adolescence, 16, 253 – 266. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Frydenberg, E. & Lewis, R. (2004). Adolescents least able to cope: How do they respond to their stresses? British Journal of Guidance & Counselling, 32, 25 – 37. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garber, J., Braafladt, N. & Weiss, B. (1995). Affect regulation in depressed and nondepressed children and young adolescents. Development and Psychopathology, 7, 93 – 115. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garnefski, N. & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659 – 1669. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Grob, A. & Smolenski, C. (2009). FEEL-KJ. Fragebogen zur Erhebung der Emotionsregulation bei Kindern und Jugendlichen. Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Groër, M. W., Thomas, S. P. & Shoffner, D. (1992). Adolescent stress and coping: A longitudinal study. Research in Nursing & Health, 15, 209 – 217. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gullone, E. (2000). The development of normal fear: A century of research. Clinical Psychology Review, 20, 429 – 451. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gullone, E. & Taffe, J. (2012). The emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ–CA): A psychometric evaluation. Psychological Assessment, 24, 409 – 417. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hampel, P., Kümmel, U., Meier, M., Desman, C. & Dickow, B. (2005). Geschlechtseffekte und Entwicklungsverlauf im Stresserleben, der Stressverarbeitung, der körperlichen Beanspruchung und den psychischen Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 54, 87 – 103. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Petermann, F. (2005). Age and gender effects on coping in children and adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 34, 73 – 83. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hampel, P. & Pössel, P. (2012). Psychische Auffälligkeiten und Stressverarbeitung im Jugendalter. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 20, 3 – 12. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Havighurst, R. (1972). Developmental tasks and education. New York: McKay. First citation in articleGoogle Scholar

  • Herman-Stahl, M. & Petersen, A. C. (1996). The protective role of coping and social resources for depressive symptoms among young adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 25, 733 – 753. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jose, P. E. & Brown, I. (2008).When does the gender difference in rumination begin? Gender and age differences in the use of rumination by adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 37, 180 – 192. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Klein-Heßling, J. & Lohaus, A. (2002). Zur situationalen Angemessenheit der Bewältigung von Alltagsbelastungen im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 11, 29 – 37. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Koglin, U., Petermann, F., Jaščenoka, J., Petermann, U. & Kullik, A. (2013). Emotionsregulation und aggressives Verhalten im Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 22, 155 – 164. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Kullik, A. & Petermann, F. (2013). Dysfunktionale Emotionsregulation als grundlegendes Merkmal von Jugendlichen mit Angst- und depressiven Störungen. Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie, 81, 35 – 39. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lange, S. & Tröster, H. (2014). Strategien der Emotionsregulation bei sozial ängstlichen Kindern und Jugendlichen. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 43, 35 – 42. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Larson, R. W., Moneta, G., Richards, M. H. & Wilson, S. (2002). Continuity, stability, and change in daily emotional experience across adolescence. Child Development, 73, 1151 – 1165. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lopes, P. N., Salovey, P., Coté, S. & Beers, M. (2005). Emotion regulation abilities and the quality of social interaction. Emotion, 5, 113 – 118. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Losoya, S., Eisenberg, N. & Fabes, R. (1998). Developmental issues in the study of coping. International Journal of Behavioural Development, 22, 287 – 313. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Maxwill, J. & Heinrichs, N. (2013). Diagnostische Verfahren der Emotionsregulation. In T. In-AlbonHrsg., Emotionsregulation und psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter. Grundlagen, Forschung und Behandlungsansätze (S. 47 – 67). Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mihalca, A. M. & Tarnavska, Y. (2013). Cognitive emotion regulation strategies and social functioning in adolescents. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 82, 574 – 579. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mohiyeddini, C. & Kohlmann, C.-W. (2002). Gesundheitsverhalten von Grundschulkindern. Zeitschrift für Gesundheitspsychologie, 10, 69 – 78. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Nummer, G. & Seiffge-Krenke, I. (2001). Können Unterschiede in Stresswahrnehmung und -bewältigung Geschlechtsunterschiede in der depressiven Symptombelastung bei Jugendlichen erklären? Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 29, 89 – 97. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Perry-Parrish, C. & Zeman, J. (2011). Relations among sadness regulation, peer acceptance, and social functioning in early adolescence: The role of gender. Social Development, 20, 135 – 153. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schmitt, K., Gold, A. & Rauch, W. A. (2012). Defizitäre adaptive Emotionsregulation bei Kindern mit ADHS. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 40, 95 – 103. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Schwarz, B., Stutz, M. & Ledermann, T. (2012). Perceived interparental conflict and early adolescents’ friendships: The role of attachment security and emotion regulation. Journal of Youth and Adolescence, 41, 1240 – 1252. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (1993). Coping behavior in normal and clinical samples: More similarities than differences? Journal of Adolescence, 16, 285 – 303. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (1995). Stress, coping, and relationships in adolescence (Research monographs in adolescence). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (2002). Emotionale Kompetenz im Jugendalter: Ressourcen und Gefährdungen. In M. v. SalischHrsg., Emotionale Kompetenz entwickeln. Grundlagen in Kindheit und Jugend (S. 31 – 50). Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. & Stemmler, M. (2002). Factors contributing to gender differences in depressive symptoms: A test of three developmental models. Journal of Youth and Adolescence, 31, 405 – 417. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (2004). Adoleszenzentwicklung und Bindung. In A. Streeck-FischerHrsg., Adoleszenz–Bindung–Destruktivität (S. 156 – 175). Klett-Cotta: Stuttgart. First citation in articleGoogle Scholar

  • Seiffge-Krenke, I. (2006). Nach PISA. Stress in der Schule und mit den Eltern: Bewältigungskompetenz deutscher Jugendlicher im internationalen Vergleich. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. First citation in articleGoogle Scholar

  • Silk, J. S., Steinberg, L. & Morris, A. S. (2003). Adolescents’ emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74, 1869 – 1880. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Smolenski, C. (2006). Emotionsregulation und subjektives Wohlbefinden im Jugendalter. Studie zur primärpräventiven Förderung der Emotionsregulation im schulischen Kontext unter Einbeziehung der elterlichen Fremdbeurteilung (Studien zur Kindheits- und Jugendforschung, Bd. 44). Hamburg: Kovač. First citation in articleGoogle Scholar

  • Somerville, L. H., Jones, R. M. & Casey, B. J. (2010). A time of change: Behavioral and neural correlates of adolescent sensitivity to appetitive and aversive environmental cues. Brain and Cognition, 72, 124 – 133. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Southam-Gerow, M. A. & Kendall, P. C. (2000). A preliminary study of the emotion understanding of youths referred for treatment of anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 29, 319 – 327. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Spirito, A., Stark, L. J., Grace, N. & Stamoulis, D. (1991). Common problems and coping strategies reported in childhood and early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 20, 531 – 544. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Suveg, C., Hoffman, B., Zeman, J. L. & Thomassin, K. (2009). Common and specific emotion-related predictors of anxious and depressive symptoms in youth. Child Psychiatry and Human Development, 40, 223 – 239. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Suveg, C. & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 33, 750 – 759. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25 – 52. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zeman, J., Cassano, M., Perry-Parrish, C. & Stegall, S. (2006). Emotion regulation in children and adolescents. Developmental and Behavioral Pediatrics, 27, 155 – 168. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zimmermann, P. & Iwanski, A. (2013). Entwicklung der Emotionsregulation in Kindheit und Jugend. In T. In-AlbonHrsg., Emotionsregulation und psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter. Grundlagen, Forschung und Behandlungsansätze (S. 27 – 45). Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zimmermann, P. & Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood: Age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations. International Journal of Behavioral Development, 38, 182 – 194. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar