Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 469-472
DOI: 10.1055/s-2008-1027265
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Congenital Retinal Macrovessels: Description of Three Cases and Review of the Literature[1]

I. K. Petropoulos1 , D. Petkou2 , P. E. Theoulakis3 , A. Kordelou2 , C. J. Pournaras1 , J. M. Katsimpris2
  • 1Department of Ophthalmology, University Hospital of Geneva, Geneva, Switzerland (Chairman: Prof. A. B. Safran)
  • 2Department of Ophthalmology, General Hospital of Patras ‘O Agios Andreas’, Patras, Greece (Chairman: D. Feretis, MD)
  • 3University Eye Clinic, Inselspital Bern, University of Bern, Switzerland (Chairman: Prof. S. Wolf)
Further Information

Publication History

received: 14.9.2007

accepted: 1.12.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Kongenitale retinale Makrogefäße sind große aberrante Äste retinaler Arterien oder Venen, die die Makula kreuzen. Es werden drei Patienten mit jeweils einseitigem kongenitalem retinalem Makrogefäß im Hinblick auf aktuelle Literatur beschrieben. Patienten und Methoden: Bei einem 22-jährigen Mann mit chronischem Kopfschmerz sowie bei einem 18-jährigen und 23-jährigen Mann werden bei einer augenärztlichen Routine-Untersuchung einseitige kongenitale retinale Makrogefäße gefunden. Zusätzlich wurden die Befunde per Fundusfarbfotografie und per Fluoreszeinangiografie dokumentiert. Der Beobachtungszeitraum der Patienten betrug fünf Jahre. Therapie und Verlauf: Bei allen drei Patienten ergab die Untersuchung einseitige venöse, kongenitale retinale Makrogefäße. Während des ganzen Beobachtungszeitraums blieben die klinischen Befunde und die visuelle Schärfe unverändert. Keine Komplikationen wurden bemerkt. Schlussfolgerungen: Kongenitale retinale Makrogefäße sind selten und scheinen stabil zu bleiben. Das Sehvermögen ist in den meisten Fällen nicht beeinträchtigt. In der Literatur werden Komplikationen äußerst selten beschrieben. Differenzialdiagnostische Überlegungen anderer arteriovenöser Malformationen mit Multiorganbeteiligung sind notwendig.

Abstract

Background: Congenital retinal macrovessels are large aberrant branches of retinal arteries or veins that cross the macula. We present three patients with a unilateral congenital retinal macrovessel and we conduct a review of the literature. Patients and Methods: A 22-year-old man complaining of chronic headache as well as two other men, 18 and 23 years old, respectively, during a routine ophthalmological examination, were found with a unilateral congenital retinal macrovessel each. A thorough ophthalmological examination was performed, including colour fundus photography in all three patients and fluorescein angiography in two of the patients. We followed them up for five years. Therapy and Outcome: Investigation revealed a unilateral venous congenital retinal macrovessel in all patients. Clinical findings and visual acuity remained unchanged throughout the entire follow-up period. No complications were recorded. Conclusions: Congenital retinal macrovessels are rare and they tend to remain stable. Visual acuity is preserved in most cases. Complications occur only occasionally and have been described in the literature. Differential diagnosis from other arteriovenous malformations affecting multiple organs is necessary.

1 Presented at the 100th Annual Congress of the SOG/SSO, Montreux, 5.-8.9.2007.

References

  • 1 Arai J, Kasuga Y, Koketsu M. et al . Development and spontaneous resolution of serous retinal detachment in a patient with a congenital retinal macrovessel.  Retina. 2000;  20 674-676
  • 2 Archer D B, Deutman A, Ernest J T. et al . Arteriovenous communications of the retina.  Am J Ophthalmol. 1973;  75 224-241
  • 3 Ashton N. The mode of development of the retinal vessels in man. Cant JS The William MacKenzie centenary symposium on the ocular circulation in health and disease St Louis; Mosby 1969: 7-17
  • 4 Beatty S, Goodall K, Radford R. et al . Decompensation of a congenital retinal macrovessel with arteriovenous communications induced by repetitive rollercoaster rides.  Am J Ophthalmol. 2000;  130 527-528
  • 5 Brown G C, Donoso L A, Magargal L E. et al . Congenital retinal macrovessels.  Arch Ophthalmol. 1982;  100 1430-1436
  • 6 Crecchio de G, Alfieri M C, Cennamo G. et al . Congenital macular macrovessels.  Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2006;  244 1183-1187
  • 7 Crecchio de G, Mastursi B, Alfieri M C. et al . Congenital retinal macrovessel.  Ophthalmologica. 1986;  193 143-145
  • 8 Crecchio de G, Pacente L, Alfieri M C. et al . Valsalva retinopathy associated with a congenital retinal macrovessel.  Arch Ophthalmol. 2000;  118 146-147
  • 9 Jager R D, Timothy N H, Coney J M. et al . Congenital retinal macrovessel.  Retina. 2005;  25 538-540
  • 10 Mauthner L. Lehrbuch der Ophthalmoscopie. Vienna; Tendler & Co 1869: 249
  • 11 Polk T D, Park D, Sindt C W. et al . Congenital retinal macrovessel.  Arch Ophthalmol. 1997;  115 290-291
  • 12 Shah V A, Chalam K V. Congenital retinal macrovessel causes reduced retinal sensitivity at the macula.  Eur J Ophthalmol. 2004;  14 341-344
  • 13 Wyburn-Mason R. Arteriovenous aneurysm of mid-brain and retina, facial naevi and mental changes.  Brain. 1943;  66 163-203

1 Presented at the 100th Annual Congress of the SOG/SSO, Montreux, 5.-8.9.2007.

John M. Katsimpris, MD, PhD

Ritsou & Empeirikou Street 73

26335 Patras

Greece

Phone: ++ 30/261/0 64 34 97 , ++ 30/6 93/6 95 09 50

Fax: ++ 30/2 61/0 64 34 97

Email: jkatsimpris@yahoo.com

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