psychoneuro 2004; 30(3): 160-163
DOI: 10.1055/s-2004-823784
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Aripiprazol: Therapie der Manie

Claus Normann1
  • 1Abtl. Psychiatrie und Psychotherapie der Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychosomatik, Freiburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 April 2004 (online)

Zusammenfassung

Nachdem in der Vergangenheit die meisten manischen Patienten mit klassischen Neuroleptika behandelt wurden, werden diese zunehmend von Atypika abgelöst. Insbesondere in Kombination mit Stimmungsstabilisierern bieten atypische Antipsychotika eine effektive und weitgehend sichere Behandlungsoption bei schweren manischen Exazerbationen. Aripiprazol ist ein Atypikum mit einem neuartigen Wirkmechanismus. Die Substanz ist ein partieller Dopamin-Agonist und verhindert eine dopaminerge Überstimulation, ohne die D2-Rezeptoren vollständig auszuschalten. Ein ähnlicher Wirkmechanismus besteht an 5-HT1A-Rezeptoren, 5-HT2A-Rezeptoren werden hingegen blockiert. Aripiprazol ist in den USA zur Behandlung der Schizophrenie bereits zugelassen, in der EU ist die Zulassung beantragt. In zwei großen Doppelblind-Studien wurde Aripiprazol zur Behandlung der akuten Manie untersucht. Dabei zeigte sich eine Überlegenheit gegenüber Plazebo und eine gleichwertige Wirkung verglichen mit Haloperidol. Die Behandlung mit Aripiprazol wurde besser vertragen als mit Haloperidol und es kam zu weniger Therapieabbrüchen. Aripiprazol scheint eine vielversprechende Therapieoption bei bipolarer Störung zu sein.

Summary

In the past most manic patients were treated with classical antipsychotic substances, but these are increasingly being superseded by atypical agents. Particularly in combination with mood-stabilising drugs, atypical antipsychotics offer an effective and largely safe treatment option in acute manic exacerbations. Aripiprazole is an atypical antipsychotic with a novel mechanism of action. The substance is a partial dopamine agonist at the D2 receptors where it prevents dopaminergic overstimulation without switching off the receptors entirely. Aripiprazole also acts as a partial agonist at 5-HT1A receptors, whereby the effect at 5-HT2A receptors is antagonistic. Aripiprazole has already been licensed in the US for the treatment of schizophrenia, and the European marketing authorisation has been applied for.

Two major double-blind studies were conducted to investigate aripiprazole in the treatment of acute mania. These showed it to be superior to placebo and equally effective as haloperidol. Treatment with aripiprazole was better tolerated than with haloperidol, and there were fewer dropouts. Aripiprazole appears to be a most promising therapy option for bipolar disorders.

Literatur

  • 1 Bourin M, Auby P, Swanink R, Marcus R, McQuade RD, Iwamoto T, Sanchez R. Aripiprazole vs haloperidol for maintained treatment effect in acute mania.  (poster) APA Congress. 2003; 
  • 2 Burris KD, Molski TF, Xu C, Ryan E, Tottori K, Kikuchi T, Yocca FD, Molinoff PB. Aripiprazole, a novel antipsychotic, is a high-affinity partial agonist at human dopamine D2 receptors.  J Pharmacol Exp Ther. 2002;  302 381-389
  • 3 Colom F, Vieta E, Martinez-Aran A, Reinares M, Benabarre A, Gasto C. Clinical factors associated to treatment non-compliance in bipolar disorder.  J Clin Psychiatry. 2000;  61 549-554
  • 4 Deutch AY. The regulation of subcortical dopamine systems by the prefrontal cortex: interactions of central dopamine systems and the pathogenesis of schizophrenia.  J Neural Transm Suppl. 1992;  36 61-89
  • 5 Diehl DJ, Gershon S. The role of dopamine in mood disorders.  Compr Psychiatry. 1992;  33 417-8
  • 6 Goldstein M, Deutch AY. Dopaminergic mechanisms in the pathogenesis of schizophrenia.  FASEB J. 1992;  6 2413-21
  • 7 Jordan S, Koprivica V, Chen R, Tottori K, Kikuchi T, Altar CA. The antipsychotic aripiprazole is a potent, partial agonist at the human 5-HT1A receptor.  Eur J Pharmacol. 2002;  441 137-40
  • 8 Kane JM, Carson WH, Saha AR, McQuade RD, Ingenito GG, Zimbroff DL, Ali MW. Efficacy and safety of aripiprazole and haloperidol versus placebo in patients with schizophrenia and schizoaffective disorder.  J Clin Psychiatry. 2002;  63 763-71
  • 9 Keck PE, Marcus R, Tourkodimitris S, Ali M, Liebeskind A, Saha A, Ingenito G. A placebo-controlled, double-blind study of the efficacy and safety of aripiprazole in patients with acute bipolar mania.  Am J Psychiatry. 2003;  160 1651-8
  • 10 Kujawa M, Saha A, Igenito G, Ali M. Aripiprazole for long-term maintenance treatment of schizophrenia.  (Poster) XXIII CINP Congress. 2002; 
  • 11 McGavin JK, Goa KL. Aripiprazole.  CNS Drugs. 2002;  16 779-786
  • 12 Potkin SG, Saha AR, Kujawa MJ, Carson WH, Ali M, Stock E, Stringfellow J, Ingenito G, Marder SR. Aripiprazole, an antipsychotic with a novel mechanism of action, and Risperidone vs placebo in patients with schizophrenia and schizoaffective disorder.  Arch Gen Psychiatry. 2003;  60 681-690
  • 13 Sachs GS, Grossman F, Ghaemi SN, Okamoto A, Bowden CL. Combination of a mood stabilizer with risperidone or haloperidol for treatment of acute mania: a double-blind, placebo-controlled comparison of efficacy and safety.  Am J Psychiatry. 2002;  159 1146-1154
  • 14 Segal J, Berk M, Brook S. Risperidone compared with both lithium and haloperidol in mania: a double-blind randomized controlled trial.  Clin Neuropharmacol. 1998;  21 176-180
  • 15 Tohen M, Sanger TM, McElroy SL, Tollefson GD, Chengappa KN, Daniel DG, Petty F, Centorrino F, Wang R, Grundy SL, Greaney MG, Jacobs TG, David SR, Toma V. Olanzapine versus placebo in the treatment of acute mania. Olanzapine HGEH Study Group.  Am J Psychiatry. 1999;  156 702-709
  • 16 Zarate CA, Tohen M. Antipsychotic drug treatment in first-episode mania: a 6-month longitudinal study.  J Clin Psychiatry. 2000;  61 33-38

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Dr. Claus Normann

Abtl. Psychiatrie und Psychotherapie mit Poliklinik

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79104 Freiburg

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