Eur J Pediatr Surg 2004; 14(4): 287-289
DOI: 10.1055/s-2004-815877
Case Report

Georg Thieme Verlag KG Stuttart, New York · Masson Editeur Paris

Post-Traumatic Duodenopancreatectomy in a Child

F. T. Salman1 , A. Emre1 , L. Abbasoğlu1 , Ş. Carıllı1
  • 1Departments of Pediatric Surgery and General Surgery, I.U. Istanbul Medical School and Department of General Surgery, V.K.V. American Hospital, Istanbul, Turkey
Further Information

Publication History

Received: May 18, 2003

Accepted after Revision: August 11, 2003

Publication Date:
02 September 2004 (online)

Abstract

We describe a 5-year-old boy who complained of severe abdominal pain after a car accident. He was sitting on the lap of the driver and his abdomen was pressed closely between the pregnant driver and the steering wheel. At operation, associated injuries to the duodenum and pancreas were detected which could not be repaired. The transected pancreas and extensive duodenal injury underwent a Whipple-type reconstruction. On postoperative day six, the patient was re-operated due to extensive liver necrosis which was detected on abdominal computerized tomography and a partial liver resection was performed. He was discharged on day 16 after the second operation and has done well so far.

Résumé

Un garçon de cinq ans se plaignait de douleurs abdominales importantes après un accident de la voie publique. Il était assis sur les genoux de la conductrice au moment de l'accident et a subi une compression violente de l'abdomen coincé entre le volant et l'abdomen de la conductrice enceinte. Lors de l'intervention chirurgicale, des lésions détectées au niveau du duodénum et du pancréas étaient irréparables. Une reconstruction de Whipple était nécessaire en raison de la transection du pancréas et des lésions duodénales importantes. Au sixième jour post-opératoire, une nouvelle intervention pour hépatectomie partielle était nécessaire après le développement d'une nécrose hépatique détectée sur la tomodensitométrie abdominale. L'enfant va bien depuis sa sortie au seizième jour après la deuxième intervention.

Resumen

Describimos un niño de 5 años que nos fue enviado por dolor abdominal grave tras un accidente de automovil. Estaba sentado sobre las rodillas de la conductora y su abdomen fue comprimido entre el vientre grávido de la misma y el volante. En la operación se encontraron lesiones asociadas del duodeno y del páncreas que no pudieron ser reparadas. El páncreas seccionado y una grave lesión del duodeno requirieron una reconstrucción tipo Whipple. En el sexto día postoperatorio el paciente fue reoperado debido a una necrosis hepática extensa detectada en el TAC y fue necesaria una resección parcial del hígado. Fue dado de alta el día 16 tras la segunda operación y está en buena salud desde entonces.

Zusammenfassung

Es wird der Fall eines 5 Jahre alten Knaben vorgestellt, der nach einem Autounfall über heftige Oberbauchschmerzen klagte. Das Kind saß auf dem Schoß der Fahrerin und sein Bauch wurde zwischen der schwangeren Fahrerin und dem Lenkrad eingeklemmt. Dabei erlitt das Kind Verletzungen des Duodenums und des Pankreas, die während der folgenden Laparotomie nicht reparabel waren. Es musst wegen der ausgedehnten Pankreas- und Duodenalverletzungen eine Whipple-ähnliche Rekonstruktion durchgeführt werden. Am 6. postoperativen Tag musste das Kind jedoch aufgrund einer ausgedehnten Lebernekrose reoperiert werden. Es wurde eine partielle Leberresektion durchgeführt. 16 Tage später konnte das Kind in gutem Allgemeinzustand nach Hause entlassen werden. Der vorliegende Fallbericht wird vorgestellt aufgrund der seltenen Kombinationsverletzung von Pankreas und Duodenum und der noch ungewöhnlicheren Notwendigkeit, eine Whipple-ähnliche Rekonstruktion durchzuführen.

References

  • 1 Adkins Jr R B, Keyser III J E. Recent experience with duodenal trauma.  Am Surg. 1985;  51 121-131
  • 2 Eichelberger M R, Moront M. Abdominal trauma. O'Neill JA, Rowe MI, Grosfeld JL, Fonkalsrud EW, Coran AG Pediatric Surgery. Vol. 1. 5th ed. St. Louis; Mosby 1998: 261-284
  • 3 Pegoli W. Acute and chronic pancreatitis and pancreatic trauma. Howard ER, Stringer MD, Colombani PM Surgery of the Liver, Bile Ducts and Pancreas in Children. London; Arnold 2002: 521-530
  • 4 Pokorny W J, Brandt M L, Harberg F J. Major duodenal injuries in children: Diagnosis, operative management and outcome.  J Pediatr Surg. 1986;  21 613-616
  • 5 Wynn M, Hill D M, Miller D R. et al . Management of pancreatic and duodenal trauma.  Am J Surg. 1985;  63 282-286

Dr. Latif Abbasoğlu

Manolya Sokak 8/8, Karaca Apt.

80700 Dikilitas, Besiktas, Istanbul

Turkey

Email: abbasoglusl@hotmail.com

    >