Klin Monbl Augenheilkd 2004; 221(5): 408-409
DOI: 10.1055/s-2004-812881
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arachnoid Cyst of the Optic Nerve: a Case Report

Arachnoidalzyste des Nervus opticus: FallbeispielM. M. Moschos1 , C. Lymberopoulos2 , M. Moschos2
  • 1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland (Chairman: Prof. Leonidas Zografos)
  • 2Department of Ophthalmology, Athens University, Athens, Greece (Chairman: Prof. Mihail Moschos)
Further Information

Publication History

received: 19.9.2003

accepted: 25.11.2003

Publication Date:
26 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Fallbericht einer Arachnoidalzyste des Nervus opticus mit gleichseitiger Optikusatrophie. Anamnese und Befund: Eine 17-jährige weibliche Patientin beklagte sich über Visusverlust. Die Funktion war auf Lichtwahrnehrung reduziert. Eine komplette ophtalmologische Untersuchung wurde durchgeführt einschließlich Fundusbildgebung und elektrophysiologischer Untersuchung. Das MRI ergab den Befund einer fusiformen Struktur, die den linken Nervus opticus involvierte. Die klinischen und radiographischen Befunde entsprechen dem einer Arachnoidalzyste des Nervus opticus. Therapie und Verlauf: Der Patient verweigerte eine Behandlung. Zwei Jahre später war der Visus konstant geblieben. Schlussfolgerungen: Arachnoidalzysten des Nervus opticus sind selten. Differenzialdiagnostisch ist der Unterschied zum primären Optikusgliom wichtig. Letzteres ist bezüglich der Therapie von entscheidender Bedeutung.

Abstract

Background: To report a case of an arachnoid cyst of the optic nerve with homonymous optic atrophy. History and signs: A 17-year-old female patient presented with severe visual loss, limited to light perception, of the left eye. She underwent complete ophthalmologic examination, color fundus photography and electrophysiological study. Magnetic resonance imaging (MRI) revealed the presence of a fusiform structure involving the left optic nerve from the orbital apex to the posterior surface of the globe. The clinical and radiographic features are consistent with an arachnoid cyst of the optic nerve. Therapy and outcome: The patient refused to be treated. Two years later, the VA remained unchanged. Conclusions: The arachnoid cyst of the optic nerve is a rare entity. Its differential diagnosis from the primary optic nerve glioma is difficult and important to be made in order to be treated properly.

References

  • 1 Brodsky M. The “pseudo-CSF” signal of orbital glioma on magnetic resonance imaging: a signature of neurofibromatosis.  Surv Ophthalmol. 1993;  38 213-218
  • 2 Gandy S E, Heier L A. Clinical and magnetic resonance features of primary intracranial arachnoid cysts.  Ann Neurol. 1987;  21 342-348
  • 3 Garrity J A, Trautmann J C, Bartley J B. et al . Optic nerve sheath meningoceles: clinical and radiographic features in 13 cases with a review of the literature.  Ophthalmology. 1990;  97 1519-1531
  • 4 Seif S, Trautmann J C, Bartley J B. et al . Orbital optic glioma in neurofibromatosis: magnetic resonance diagnosis of perineural arachnoidal gliomatosis.  Arch Ophthalmol. 1987;  105 1689-1692

MD Marilita M Moschos

Jules Gonin Eye Hospital

Avenue de France 15

1004 Lausanne

Switzerland

Phone: +41-21-6 26-81 11

Fax: +41-21-6 26-88 88

Email: moschosmarilita@yahoo.fr

    >