Psychiatr Prax 2003; 30: 110-114
DOI: 10.1055/s-2003-39759
Pharmakotherapie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Dreidimensionale ultraschallgestützte Ganganalyse bei schizophrenen Patienten

Vergleich zwischen konventionellen Neuroleptika und OlanzapinThree-Dimensional Ultrasonic Gait Analysis in Schizophrenic PatientsDifferences Between Conventional Neuroleptic Treatment and Treatment with OlanzapineAlbert  Putzhammer1 , Bernhard  Heindl1 , Jürgen  Müller1 , Karin  Broll1 , Liane  Pfeiff1 , Maria  Perfahl1 , Linda  Hess1 , Horst  Koch1
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg
Diese Studie wurde unterstützt von der Lilly Deutschland GmbH
Further Information

Publication History

Publication Date:
04 June 2003 (online)

Zusammenfassung

Räumliche und zeitliche Gangparameter schizophrener Patienten wurden im intraindividuellen zweizeitigen Vergleich analysiert: in Gruppe 1 (n = 14) unter konventioneller neuroleptischer Therapie und nach Umstellung auf Olanzapin, in Gruppe 2 (n = 12) im neuroleptikanaiven Status und unter Therapie mit Olanzapin. In Gruppe 1 war die unter Therapie mit Olanzapin gemessene Gehgeschwindigkeit höher (p ≤ 0,01) und die Schrittlänge größer (p ≤ 0,01) als unter konventioneller Therapie. Signifikante Unterschiede in der Schrittfrequenz (Kadenz) waren nicht nachweisbar. In Gruppe 2 zeigten sich unter Behandlung mit Olanzapin keine signifikanten Veränderungen der gemessenen Gangparameter im Vergleich zum neuroleptikanaiven Zustand.

Abstract

Schizophrenic disorders as well as neuroleptic treatment can affect locomotion. The study assessed the influence of neuroleptic treatment on human gait via ultrasonic topometric gait analysis. In a control sample the test system proved high test-retest-reliability. Spatial and temporal gait parameters were assessed in schizophrenic patients without neuroleptic treatment (n = 12) and under treatment with conventional neuroleptics (n = 14) and re-assessed after treatment change to the atypical neuroleptic olanzapine in a repeated measures design. After switch from conventional neuroleptics to olanzapine patients showed an increase of gait velocity (p ≤ 0.01) and step length (p ≤ 0.01) whereas the cadence remained stable. Significant differences between the untreated state and treatment with olanzapine were not detectable. We conclude that bipedal gait is affected by conventional neuroleptic treatment. The degree of impairment can be objectively measured by testing spatio-temporal and kinematic gait parameters via three-dimensional ultrasonic gait analysis.

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Dr. Albert Putzhammer

Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg

Universitätsstraße 84

93042 Regensburg

Email: albert.putzhammer@bzk.uni-regensburg.de

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