Klin Monbl Augenheilkd 2015; 232(4): 395-398
DOI: 10.1055/s-0035-1545751
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Rolle einer chronischen oder einer transienten Hypoxie auf die retinalen Nervenfaserschichten

The Role of Chronic or Transient Hypoxia on the Retinal Nerve Fiber Layers
Y. Spahr
1   Augenklinik, Kantonsspital St. Gallen, St. Gallen, Schweiz (Chairman: Prof. Dr. med. Christophe Valmaggia, MBA HSG)
,
M. Brutsche
2   Klinik für Pneumologie/Schlafmedizin, Kantonsspital St. Gallen, St. Gallen, Schweiz (Chairman: Prof. Dr. med. Martin Brütsche)
,
C. Valmaggia
1   Augenklinik, Kantonsspital St. Gallen, St. Gallen, Schweiz (Chairman: Prof. Dr. med. Christophe Valmaggia, MBA HSG)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 April 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: In einer klinischen Studie wurde die Rolle einer chronischen Hypoxie bei Patienten mit einer chronisch obstruktiven Lungenerkrankung beziehungsweise die Rolle einer vorübergehenden Hypoxie bei Patienten mit einem obstruktiven Schlafapnoesyndrom auf die peripapillären retinalen Nervenfaserschichten untersucht.

Patienten und Methoden: 10 Patienten mit einer chronisch obstruktiven Lungenerkrankung Stadium GOLD 3 oder 4 (4 Männer und 6 Frauen, Alter 47 bis 71 Jahre, Mittelwert 60,6 Jahre) und 10 Patienten mit einem obstruktiven Schlafapnoesyndrom mit einem Apnoe-Hypopnoe-Index von 15 oder mehr (8 Männer und 2 Frauen, Alter 39 bis 76 Jahre, Mittelwert 60,7 Jahre) wurden in die Studie eingeschlossen. Die Dicke der retinalen Nervenfaserschichten wurde mit einer optischen Kohärenztomografie gemessen.

Ergebnisse: Sowohl in der Gruppe mit einer chronisch obstruktiven Lungenerkrankung als auch in der Gruppe mit einem obstruktiven Schlafapnoesyndrom lagen die Messungen der retinalen Nervenfaserschichten im Normbereich.

Schlussfolgerungen: Mittels optischer Kohärenztomografie ließen sich keine Läsionen der retinalen Nervenfaserschichten bei Patienten mit einer chronischen oder vorübergehenden Hypoxie nachweisen. Die Aussagen der Studie könnten durch die zu kurze Krankheitsdauer und/oder die zu kleine Patientenzahl limitiert sein.

Abstract

Background: In a clinical study, the role of chronic hypoxia in patients with chronic obstructive pulmonary disease or the role of transient hypoxia in patients with obstructive sleep apnea syndrome were examined for the peripapillary retinal nerve fiber layers.

Patients and Methods: 10 patients with chronic obstructive pulmonary disease GOLD stages 3 or 4 (4 men and 6 women, age 47 to 71 years, mean 60.6 years) and 10 patients with obstructive sleep apnea syndrome with an apnea-hypopnea index of 15 or more (8 men and 2 women, age 39 to 76 years, mean 60.7 years) were included in the study. The thickness of the retinal nerve fiber layers was measured with an optical coherence tomography.

Results: In the group with chronic obstructive pulmonary disease and in the group with obstructive sleep apnea syndrome, the measurements of the retinal nerve fiber layers were in normal range.

Conclusions: By using optical coherence tomography, no lesions to the retinal nerve fiber layers were detectable in patients with chronic or transient hypoxia. The findings of the study could be limited by the too short duration of the disease and/or to the too small number of patients.

 
  • Literatur

  • 1 Kargi SH, Altin R, Koksal M et al. Retinal nerve fibre layer measurements are reduced in patients with obstructive sleep apnoe syndrome. Eye 2004; 19: 575-579
  • 2 Lin PW, Friedman M, Lin HC et al. Decreased retinal nerve fiber layer thickness in patients with obstructive sleep apnea/hypopnea syndrome. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2011; 249: 585-593
  • 3 Moghimi S, Ahmadraji A, Sotoodeh H et al. Retinal nerve fiber thickness is reduced in sleep apnea syndrome. Sleep Med 2012; 14: 53-57
  • 4 Abdal H, Pizzimenti J, Purvis C. The eye in sleep apnea syndrome. Sleep Med 2006; 7: 107-115
  • 5 McNab A. The eye and sleep apnea. Sleep Med Rev 2007; 11: 269-276
  • 6 Steindel A, Lautenschläger C, Struck HG. Okuläres Risiko bei obstruktivem Schlafapnoesyndrom. Ophthalmologe 2010; 107: 1032-1036
  • 7 Rieger-Reyes C, García-Tirado FJ, Rubio-Galán FJ et al. Classification of chronic obstructive pulmonary disease severity according to the new Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease 2011 guidelines: COPD assessment test versus modified Medical Research Council scale. Arch Broncopneumol 2014; 50: 129-134
  • 8 Tsara V, Amfilochiou A, Papagrigorakis MJ et al. Guidelines for diagnosis and treatment of sleep-related breathing disorders in adults and children. Definition and classification of sleep related breathing disorders in adults: different types and indications for sleep studies. Hippokratia 2009; 13: 187-191
  • 9 Lin PW, Friedman M, Lin HC et al. Normal tension glaucoma in patients with obstructive sleep apnea/hypopnea syndrome. J Glaucoma 2011; 20: 553-558
  • 10 Sergi M, Salerno DE, Rizzi M et al. Prevalence of normal tension glaucoma in obstructive sleep apnea syndrome patients. J Glaucoma 2007; 16: 42-46
  • 11 Karakucuk S, Goktas S, Aksu M et al. Ocular blood flow in patients with obstructive sleep apnea syndrome (OSAS). Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2008; 246: 129-134
  • 12 Ozer T, Altin R, Ugurbas S et al. Color Doppler evaluation of the ocular arterial flow changes in chronic obstructive pulmonary disease. Eur Journal Radiol 2005; 57: 63-68
  • 13 Nakahara T, Mori A, Kurauchi Y et al. Neurovascular interactions in the retina: physiological and pathological roles. J Pharmacol Sci 2013; 123: 79-84
  • 14 Tonini M, Khayi H, Pepin JL et al. Ocular blood flow and OSAS. Choroidal blood-flow responses to hyperoxia and hypercapnia in men with obstructive sleep apnea. Sleep 2010; 210: 811-818
  • 15 Kremmer S, Selbach JM, Ayertey HD et al. Normal tension glaucoma, sleep apnea syndrome and nasal continuous positive airway pressure therapy – case report with a review of literature. Klin Monatsbl Augenheilkd 2001; 218: 263-268
  • 16 Mojon DS, Hess CW, Goldblum D et al. Normal-tension glaucoma is associated with sleep apnea syndrome. Ophthalmologica 2002; 216: 180-184
  • 17 Pournaras CJ, Rungger-Brändle E, Riva CE et al. Regulation of retinal blood flow in health and disease. Prog Retin Eye Res 2008; 27: 284-330