Klin Monbl Augenheilkd 2013; 230(5): 524-529
DOI: 10.1055/s-0032-1327930
Klinische Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verbesserung des Fixationsverhaltens bei Patienten mit diabetischem Makulaödem unter Therapie mit Ranibizumab

Improvement of Fixation in Diabetic Macular Oedema Patients under Intravitreal Ranibizumab Treatment
F. Seidensticker
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
L. Reznicek
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
S. Cserhati
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
R. G. Liegl
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
J. Langer
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
A. Wolf
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
A. Kampik
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
M. Ulbig
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
C. Haritoglou
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
M. Kernt
Augenklinik, Ludwig-Maximilians-Universität München
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 03 September 2012

akzeptiert 24 October 2012

Publication Date:
10 December 2012 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Evaluierung des Fixationsverhaltens und der Fixationsstabilität als mögliche Verlaufsparameter, zusätzlich zur Sehschärfe- und Netzhautdickenentwicklung, bei Patienten mit diabetischem Makulaödem (DMÖ) unter intravitrealer Ranibizumab-Therapie.

Patienten und Methoden: Es wurden 30 Patienten (39 Augen) mit Fovea involvierendem DMÖ untersucht. Morphologische (zentrale Netzhautdicke gemessen mit der optischen Kohärenztomografie, OCT) und funktionelle (Visus, Mikroperimetrie Fixationsverhalten und Fixationsstabilität) Parameter wurden vor Therapiebeginn und nach dreimaliger monatlicher intravitrealer Ranibizumab-Therapie ausgewertet.

Ergebnisse: Unter Ranibizumab-Therapie stieg der durchschnittliche bestkorrigierte Ausgangsvisus signifikant (p < 0,001) von 26,15 ± 13,83 Buchstaben um 6,85 ± 6,45 Buchstaben auf 33,00 ± 13,31 Buchstaben an. Die mittlere Netzhautdicke nahm dabei signifikant (p < 0,001) von 503,72 ± 143,78 µm vor Therapiebeginn auf 387,05 ± 122,02 µm nach der 3. intravitrealen Lucentis-Eingabe ab. Die mikroperimetrisch erfasste Netzhautsensitivität veränderte sich während der Therapie nicht signifikant. Die durchschnittliche Fixation innerhalb von 2° (bzw. 4°) stieg signifikant von 64,15 % (bzw. 85,7 %) vor der Behandlung auf 70,15 % (bzw. 91,5 %) nach der 3. intravitrealen Ranibizumab-Eingabe. Bei Fixationsstabilität kam es zu einer signifikanten Zunahme der stabilen zentralen Fixation innerhalb von 2° von 43,9 % vor Therapiebeginn auf 58,5 % nach Abschluss der Therapie.

Schlussfolgerung: Nach dreimaliger intravitrealer Ranibizumab-Therapie bei Fovea involvierendem DMÖ stieg die zentrale Sehschärfe signifikant an. Im Gegensatz zur mikroperimetrisch erfassten Netzhautsensitivität verbesserten sich im Untersuchungszeitraum das Fixationsverhalten und die Fixationsstabilität signifikant. Deshalb könnten diese Parameter als zusätzliche funktionelle Parameter bei der Verlaufsbeurteilung von Patienten, die bei DMÖ mit Ranibizumab behandelt wurden, von Wert sein.

Abstract

Background: The aim of this study was to evaluate the fixation and other functional and morphological alterations in patients with diabetic macular oedema (DMO) under intravitreal ranibizumab therapy.

Patients and Methods: Thirty patients (39 eyes) with DMO with central involvement were included in this prospective study. Morphological (fluorescein angiography, OCT) as well as functional (visual acuity, microperimetry including fixation) parameters were analysed before and after three monthly intravitreal applications of ranibizumab.

Results: Best-corrected mean visual acuity (BCVA) increased significantly by 6.85 + 6.45 letters from 26.15 ± 13.83 to 33.03 ± 13.31 letters. Mean central retinal thickness and mean central retinal volume decreased significantly from 503.72 ± 143.78 µm, respectively (p < 0.001) before treatment to 387.05 ± 122.02 µm after the third intravitreal injection with ranibizumab. Mean retinal sensitivity obtained with microperimetry did not change significantly over the course of treatment. Mean fixation within 2° (4°) improved from 64.15 % (85.7 %) before treatment significantly to 70.15 % (91.5 %) after three intravitreal injections with ranibizumab. Mean fixation stability within 2° improved from 43.9 % before treatment significantly to 58.5 % after three intravitreal injections.

Conclusion: DMO improved both morphologically with a significant reduction of central retinal thickness and volume and a significantly improved BCVA as well as fixation and fixation stability over the course of three monthly intravitreal injections with ranibizumab. Retinal sensitivity obtained in microperimetry did not change significantly over the course. Based on our observations we interpret and suggest fixation and fixation stability as an early functional parameter and prior to microperimetrically detectable changes of retinal sensitivity additional to BCVA during treatment of diabetic macular edema.

 
  • Literatur

  • 1 Browning DJ, Fraser CM. The predictive value of patient and eye characteristics on the course of subclinical diabetic macular edema. Am J Ophthalmol 2008; 145: 149-154
  • 2 Romero-Aroca P. Managing diabetic macular edema: The leading cause of diabetes blindness. World J Diabetes 2011; 2: 98-104
  • 3 Witkin AJ, Brown GC. Update on nonsurgical therapy for diabetic macular edema. Curr Opin Ophthalmol 2011; 22: 185-189
  • 4 Rinaldi M, Chiosi F, Dellʼomo R et al. Intravitreal pegaptanib sodium (Macugen®) for treatment of diabetic macular ooedema: a morphologic and functional study. Br J Clin Pharmacol 2012; DOI: 10.1111/j.1365-2125.2012.04291.x.
  • 5 Chun DW, Heier JS, Topping TM et al. A pilot study of multiple intravitreal injections of ranibizumab in patients with center-involving clinically significant diabetic macular edema. Ophthalmology 2006; 113: 1706-1712
  • 6 Ciulla TA, Amador AG, Zinman B. Diabetic retinopathy and diabetic macular edema: pathophysiology, screening, and novel therapies. Diabetes Care 2003; 26: 2653-2664
  • 7 Mitchell P, Bandello F, Schmidt-Erfurth U et al. The RESTORE study: ranibizumab monotherapy or combined with laser versus laser monotherapy for diabetic macular edema. Ophthalmology 2011; 118: 615-625
  • 8 Massin P, Bandello F, Garweg JG et al. Safety and efficacy of ranibizumab in diabetic macular edema (RESOLVE Study): a 12-month, randomized, controlled, double-masked, multicenter phase II study. Diabetes Care 2010; 33: 2399-2405
  • 9 Aiello LP, Beck RW, Bressler NM et al. Rationale for the diabetic retinopathy clinical research network treatment protocol for center-involved diabetic macular edema. Ophthalmology 2011; 118: e5-e14
  • 10 Starita C, Patel M, Katz B et al. Vascular endothelial growth factor and the potential therapeutic use of pegaptanib (macugen) in diabetic retinopathy. Dev Ophthalmol 2007; 39: 122-148
  • 11 Nguyen QD, Shah SM, Khwaja AA et al. Two-year outcomes of the ranibizumab for edema of the mAcula in diabetes (READ-2) study. Ophthalmology 2010; 117: 2146-2151
  • 12 Carpineto P, Ciancaglini M, Di Antonio L et al. Fundus microperimetry patterns of fixation in type 2 diabetic patients with diffuse macular edema. Retina 2007; 27: 21-29
  • 13 Mathew R, Pearce E, Sivaprasad S. Determinants of fixation in eyes with neovascular age-related macular degeneration treated with intravitreal ranibizumab. Am J Ophthalmol 2012; 153: 490-496.e1
  • 14 Sivaprasad S, Pearce E, Chong V. Quality of fixation in eyes with neovascular age-related macular degeneration treated with ranibizumab. Eye (Lond) 2011; 25: 1612-1616
  • 15 Otani T, Kishi S, Maruyama Y. Patterns of diabetic macular edema with optical coherence tomography. Am J Ophthalmol 1999; 127: 688-693
  • 16 Kube T, Schmidt S, Toonen F et al. Fixation stability and macular light sensitivity in patients with diabetic maculopathy: a microperimetric study with a scanning laser ophthalmoscope. Ophthalmologica 2005; 219: 16-20
  • 17 Hee MR, Puliafito CA, Wong C et al. Quantitative assessment of macular edema with optical coherence tomography. Arch Ophthalmol 1995; 113: 1019-1029
  • 18 Stellungnahme der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft, der Retinologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands zur Therapie der diabetischen Makulopathie. DOG 2010; 19-31 http://www.dog.org
  • 19 Fujii GY, De Juan Jr. E, Humayun MS et al. Characteristics of visual loss by scanning laser ophthalmoscope microperimetry in eyes with subfoveal choroidal neovascularization secondary to age-related macular degeneration. Am J Ophthalmol 2003; 136: 1067-1078