Geburtshilfe Frauenheilkd 2010; 70(9): 712-715
DOI: 10.1055/s-0030-1250277
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intramammäres Rezidiv nach brusterhaltender Therapie und Sentinel Node-Biopsie – Reevaluation der Lymphabflusswege

Intramammary Recurrence After Breast-Conserving Therapy and Sentinel Node Biopsy: Reevaluation of Lymphatic PathwaysG. Helms1 , T. Fehm1 , T. Kühn2
  • 1Universitätsfrauenklinik Tübingen, Tübingen
  • 2Frauenklinik, Klinikum Esslingen, Esslingen
Further Information

Publication History

eingereicht 15.3.2010 revidiert 28.4.2010

akzeptiert 7.7.2010

Publication Date:
23 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Nach einer Sentinel-Lymphknotenbiopsie (SNB) beim Mammakarzinom ist das therapeutische Vorgehen in der Axilla im Falle eines intramammären Rezidivs oder eines Thoraxwandrezidivs unklar. Die aktuellen Leitlinien geben keine Empfehlung für diese Situation. Methode: Wir sichteten die verfügbaren Literaturquellen, in denen ein operatives Restaging des Lymphknotenstatus bei einem Rezidiv nach vorausgegangener Mammakarzinomoperation beschrieben wurde. Ergebnisse: 22 Arbeiten konnten identifiziert werden, in denen eine erneute SNB durchgeführt wurde. Die Patientinnenkollektive waren in Bezug auf die Voroperationen sehr inhomogen. Die Detektion für einen neuen Sentinel Node (SN) wurde mit 45–97 % angegeben. Dabei variierte die Detektion mit der Radikalität des vorausgegangenen Eingriffs. Auffallend war eine hohe Rate an extraaxillären Re-SN (32,4 %). Klinisch relevant erschien die Rate an histologisch metastatischen Re-SN, die mit 8–35 % angegeben wurde. Zusammenfassung: Die adäquate Behandlung der Lymphabflussgebiete bei einem Lokalrezidiv der Brust/Thoraxwand nach vorausgegangener SNB ist nicht geklärt. Insbesondere ist der diagnostische und/oder therapeutische Nutzen einer erneuten SNB unklar. Aufgrund der kleinen Fallzahlen und der inhomogenen Patientinnenkollektive kann aus der heute verfügbaren Literatur keine therapeutische Empfehlung für die Routine abgeleitet werden. Prospektive Studien sind sinnvoll, um eine evidenzbasierte Empfehlung für diese zukünftig häufiger zu erwartende Situation zu ermöglichen.

Abstract

Purpose: Proper therapeutic management of the axilla in the event of breast cancer recurrence in the breast or thoracic wall following sentinel node biopsy (SNB) is unclear. Recommendations are not given in the current guidelines. Methods: The available literature on the operative restaging of locoregional lymph nodes in the event of relapse following breast cancer surgery was reviewed. Results: Twenty-two articles were identified which reported a second SNB after relapse. The patient collectives differed widely with respect to previous surgery. Detection rates of the new sentinel node (SN) ranged from 45 to 97 %. Detection varied, depending on the extent of previous surgery. A high rate of extraaxillary re-SN was noticeable (32.4 %). The reported rate of 8–35 % for histologically metastatic re-SN was clinically relevant. Conclusion: Adequate therapy of the lymphatic pathways in the case of local recurrence in the breast or thoracic wall following previous SNB is unclear. The diagnostic and/or therapeutic advantage of a second SNB is particularly unclear. Due to the small and inhomogeneous sample sizes reported in the current literature, a general recommendation for routine clinical practice cannot be made. Prospective trials are needed to provide evidence-based recommendations as such cases are expected to occur more often in future.

Literatur

  • 1 Kreienberg R, Kopp I, Albert U et al. Interdisziplinäre S3-Leitlinie für Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms. 1. Aktualisierung. München; Zuckschwerdt Verlag GmbH 2008
  • 2 Silva E, Zurrida S. Breast Cancer, a practical Guide. 3rd ed. Oxford; Elsevier Saunders 2005
  • 3 Sood A, Youssef I M, Heiba S I et al. Alternative lymphatic pathway after previous axillary node dissection in recurrent/primary breast cancer.  Clin Nucl Med. 2004;  29 698-702
  • 4 Luini A, Galimberti V, Gatti G et al. The sentinel node biopsy after previous breast surgery: preliminary results on 543 patients treated at the European Institute of Oncology.  Breast Cancer Res Treat. 2005;  89 159-163
  • 5 Boughey J C, Ross M I, Babiera G V et al. Sentinel lymph node surgery in locally recurrent breast cancer.  Clin Breast Cancer. 2006;  7 248-253
  • 6 Koizumi M, Koyama M, Tada K et al. The feasibility of sentinel node biopsy in the previously treated breast.  Eur J Surg Oncol. 2008;  34 365-368
  • 7 Agarwal A, Heron D E, Sumkin J et al. Contralateral uptake and metastases in sentinel lymph node mapping for recurrent breast cancer.  J Surg Oncol. 2005;  92 4-8
  • 8 Axelsson C K, Jonsson P E. Sentinel lymph node biopsy in operations for recurrent breast cancer.  Eur J Surg Oncol. 2008;  34 626-630
  • 9 Newman E A, Cimmino V M, Sabel M S et al. Lymphatic mapping and sentinel lymph node biopsy for patients with local recurrence after breast-conservation therapy.  Ann Surg Oncol. 2006;  13 52-57
  • 10 Roumen R M, Kuijt G P, Liem I H. Lymphatic mapping and sentinel node harvesting in patients with recurrent breast cancer.  Eur J Surg Oncol. 2006;  32 1076-1081
  • 11 Schrenk P, Tausch C, Wayand W. Lymphatic mapping in patients with primary or recurrent breast cancer following previous axillary surgery.  Eur J Surg Oncol. 2008;  34 851-856
  • 12 Barone J L, Feldman S M, Estabrook A et al. Reoperative sentinel lymph node biopsy in patients with locally recurrent breast cancer.  Am J Surg. 2007;  194 491-493
  • 13 Cox C E, Furman B T, Kiluk J V et al. Use of reoperative sentinel lymph node biopsy in breast cancer patients.  J Am Coll Surg. 2008;  207 57-61
  • 14 Dinan D, Nagle C E, Pettinga J. Lymphatic mapping and sentinel node biopsy in women with an ipsilateral second breast carcinoma and a history of breast and axillary surgery.  Am J Surg. 2005;  190 614-617
  • 15 Intra M, Trifiro G, Galimberti V et al. Second axillary sentinel node biopsy for ipsilateral breast tumour recurrence.  Br J Surg. 2007;  94 1216-1219
  • 16 Intra M, Trifiro G, Viale G et al. Second biopsy of axillary sentinel lymph node for reappearing breast cancer after previous sentinel lymph node biopsy.  Ann Surg Oncol. 2005;  12 895-899
  • 17 Jackson B M, Kim S K, Davidson R et al. Repeat operative sentinel lymph node biopsy.  Clinical Breast Cancer. 2006;  6 530-532
  • 18 Karam A, Stempel M, Cody 3rd H S et al. Reoperative sentinel lymph node biopsy after previous mastectomy.  J Am Coll Surg. 2008;  207 543-548
  • 19 Milardovic R, Castellon I, Mills C et al. Scintigraphic visualization of an epigastric sentinel node in recurrent breast cancer after lumpectomy and postoperative radiation therapy.  Clinical Nuclear Medicine. 2006;  31 207
  • 20 Palit G, Jacquemyn Y, Tjalma W. Sentinel node biopsy for ipsilateral breast cancer recurrence: a review.  Eur J Gynaecol Oncol. 2008;  29 565-567
  • 21 Port E R, Fey J, Gemignani M L et al. Reoperative sentinel lymph node biopsy: a new option for patients with primary or locally recurrent breast carcinoma.  J Am Coll Surg. 2002;  195 167-172
  • 22 Port E R, Garcia-Etienne C A, Park J et al. Reoperative sentinel lymph node biopsy: a new frontier in the management of ipsilateral breast tumor recurrence.  Ann Surg Oncol. 2007;  14 2209-2214
  • 23 Rozen W. Role of re-operative sentinel lymph node biopsy in locally recurrent breast cancer.  The Breast Journal. 2007;  13 629-630
  • 24 Taback B, Nguyen P, Hansen N et al. Sentinel lymph node biopsy for local recurrence of breast cancer after breast-conserving therapy.  Ann Surg Oncol. 2006;  13 1099-1104
  • 25 Tasevski R, Gogos A J, Mann G B. Reoperative sentinel lymph node biopsy in ipsilateral breast cancer relapse.  Breast. 2009;  18 322-326
  • 26 Van der Ploeg I, Oldenburg H S, Rutgers E J et al. Lymphatic drainage patterns from the treated breast.  Ann Surg Oncol. 2010;  17 1069-1075

Dr. med. Gisela Helms

Universitätsfrauenklinik Tübingen

Calwer Straße 7

72076 Tübingen

Email: gisela.helms@med.uni-tuebingen.de

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