Klin Monbl Augenheilkd 2010; 227(4): 312-314
DOI: 10.1055/s-0029-1245292
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Expansion of Intraocular Gas Bubbles due to Altitude: Do Meteorological Factors Play a Role?

Ausdehnung einer intraokularen Gasblase bedingt durch Höhe über Meer: Spielen meteorologische Faktoren eine Rolle ?W. Ferrini1 , J. A. C. Pournaras1 , T. J. Wolfensberger1
  • 1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, Lausanne, Switzerland (Chairman: Prof. Zografos Leonidas)
Further Information

Publication History

received: 18.9.2009

accepted: 11.1.2010

Publication Date:
20 April 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Intraokulare Gasblasen dehnen sich aus wenn sich Patienten in höher gelegene Gebiete begeben. Dies kann einen akuten Ansteig des intraokularen Drucks auslösen, was mit retinalen Gefässobstruktionen und Sehverlust einhergehen kann. Material und Methoden: Zwei pseudophake Patienten wuden mittels einer Pars plana Vitrektomie und 23% SF6 Gas Tamponade für eine Netzhautablösung operiert. Während der ersten post-operativen Phase reisten die Patienten jeden Tag zu ihrem Domizil, welches ungefähr 600 m höher lag als der Ort, wo die Operation durchgeführt wurde. Diese Reisen konnten jeweils ohne Schmerzen oder Sehstörungen durchgeführt werden. Eine Woche nach der Operation erlitten beide Patienten starke okulare Schmerzen und ein Patient hatte einen kompletten Visusverlust am operierten Auge während sie in höhere Lagen reisten, welche vorher nie Probleme machten. Beide Episoden traten parallel zu einer Veränderung des barometrischen Druckes auf. Ergebnisse: Eine Behandlung mit Acetazolamide reduzierte den erhöhten Augendruck auf normale Werte und die Sehschärfe restituierte sich. Schlussfolgerungen: Obwohl die post-operative Größe einer intraokularen Gasblase mit der Zeit progressiv abnimmt, können Probleme mit einer Ausdehnung dieser Blasen auch zu einem späteren Zeitpunkt auftreten, falls die meteorologischen Faktoren, welche die Gasblase beeinflussen, sich verändern.

Abstract

Background: Intraocular gas bubbles expand as patients move up to higher altitude. This may cause an acute intraocular pressure (IOP) rise with associated vascular obstructions and visual loss. Materials and Methods: Two pseudophakic patients underwent a pars plana vitrectomy and 23% SF6 gas tamponade for a pseudophakic retinal detachment. During the immediate post-operative phase, the patients travelled daily up to their domicile, which was situated approximately 600 m higher than the level where they had been operated on. These travels were always without any pain or visual loss. However 1 week after surgery both patients developed severe ocular pain, and one patient had complete temporary loss of vision after ascending to altitude levels, which had previously presented no problem. Both episodes occurred in parallel with a change in barometric pressure. Results: Treatment with acetazolamide reduced the increased IOP to normal levels, and visual acuity recovered. Conclusions: Although the post-operative size of an intraocular gas bubble decreases progressively over time, problems with bubble expansion may still occur even at a late stage if meteorological factors, that may increase the bubble size, change.

References

  • 1 Chang S, Lincoff H A, Coleman D J. et al . Perfluorocarbon gases in vitreous surgery.  Ophthalmology. 1985;  92 651-656 (5)
  • 2 Abrams G W, Swanson D E, Sabates W I. et al . The results of sulfur hexafluoride gas in vitreous surgery.  Am J Ophthalmol. 1982;  94 165-171 (2)
  • 3 Gandorfer A, Kampik A. Expansion of intraocular gas due to reduced atmospheric pressure. Case report and review of the literature.  Ophthalmologe. 2000;  97 367-370 (5)
  • 4 Lincoff H, Winberger D, Reppucci V. et al . Air travel with intraocular gas. I. The mechanisms for compensation.  Arch Ophthalmol. 1989;  107 902-906 (6)
  • 5 Lincoff H, Weinberger D, Stergiu P. Air travel with intraocular gas. II. Clinical considerations.  Arch Ophthalmol. 1989;  107 907-910 (6)
  • 6 Fang I M, Huang J S. Central retinal artery occlusion caused by expansion of intraocular gas at high altitude.  Am J Ophthalmol. 2002;  134 603-605 (4)
  • 7 Shiramizu K M, Okada A A, Hirakata A. Transient amaurosis associated with intraocular gas during ascending high-speed train travel.  Retina. 2001;  21 528-529 (5)
  • 8 Hanscom T A, Diddie K R. Mountain travel and intraocular gas bubbles.  Am J Ophthalmol. 1987;  104 546 (5)

Dr. Thomas J. Wolfensberger, PD MER

Jules Gonin Eye Hospital

Avenue de France 15

1004 Lausanne

Switzerland

Phone: ++ 41/21/6 26 83 07

Fax: ++ 41/21/6 26/81 44

Email: thomas.wolfensberger@fa2.ch

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