Klin Monbl Augenheilkd 2010; 227(4): 292-293
DOI: 10.1055/s-0029-1245199
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pathophysiology of Intraocular Pressure Increase and Glaucoma Prevalence in Thyroid Eye Disease: A Mini-Review

Pathophysiologie der intraokulären Druckerhöhung und Glaukomprävalenz bei endokriner OrbitopathieI. O. Haefliger1 2 , G. von Arx3 , A.-R. Pimentel4
  • 1Leonhard Klinik, Basel, Switzerland
  • 2Oculoplastic and Lacrimal Surgery Unit, University Eye Clinic, Inselspital, Bern, Switzerland
  • 3Multidiciplinary Center for Grave’s Orbitopathy, Olten, Switzerland
  • 4Hospital Sao Geraldo, Federal University of Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil
Further Information

Publication History

received: 18.9.2009

accepted: 22.11.2009

Publication Date:
20 April 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Arbeit zur Evaluation der pathophysiologischen Mechanismen welche zur Erhöhung des intraokularen Druckes (IOD) führen und der Prävalenz des Glaukomes bei endokriner Orbitopathie (EO). Material und Methodik: Anwendung der Friedenwald und Goldmann Gleichung zur Erklärung der Mechanismen für eine Erhöhung des IOD bei EO. Kurzer Literaturüberblick. Ergebnisse: Bei der EO erklärt die Friedenwald Gleichung sehr kurze andauernde IOD-Erhöhungen (Abweichung des Auges von Primärposition, Augenkompression durch vergrößerte Muskeln). Die Goldmann Gleichung erklärt längerfristige IOD-Erhöhungen bei EO (Erhöhung des episkleralen Venendruckes bei intraorbitaler Druckerhöhung). Die meisten Studien zeigen keine erhöhte Glaukomprävalenz bei EO-Patienten. Schlussfolgerungen: Die Glaukomprävalenz scheint bei EO nicht erhöht zu sein. Aus pathophysiologischer Sicht scheint eine Langandauernde IOD-Erhöhung durch einen erhöhten des episkleralen Venendruckes erklärt zu sein.

Abstract

Background: The aim of this study was to assess the pathophysiological mechanisms leading to intraocular pressure (IOP) increase and to review the prevalence of glaucoma in thyroid eye disease (TED), an autoimmune reaction affecting extra-ocular muscles and intra-orbital content in thyrotoxicosis (Grave’s disease, hyperthyroidism). Material and Methods: We applied the modified Friedenswald’s and Goldmann’s equations to explain the mechanisms by which IOP increases in TED and gave a brief review of the literature. Results: In TED, Friedenswald’s equation explains the ultra-short term IOP increase observed when eyes deviate from their primary gaze position (eyeball compression by enlarged and infiltrated extra-ocular muscles). Goldmann’s equation explains the long-term IOP increase seen in TED (episcleral venous pressure elevation secondary to intraorbital content and pressure increase). Most studies did not find a significant increase in glaucoma prevalence in patients with TED. Conclusion: In TED, glaucoma prevalence does not seem to be significantly increased and, from a pathophysiological standpoint, the long-term IOP increase is essentially due to episcleral venous pressure elevation.

References

  • 1 Kuriyan A E, Phipps R P, Feldon S E. The eye and thyroid disease.  Curr Opin Ophthalmol. 2008;  19 499-506
  • 2 Kotecha A, Lim S, Garway-Heath D. Tonometry and Intraocular Pressure Flucutation. Shaarawy TM, Sherwood MB, Hitchings RA, Crowston JG Glaucoma, Medical Diagnosis & Therapy 2009: 103-113
  • 3 Friedenwald J S. Contribution to the theory and practice of tonometry.  Am J Ophthalmol. 1937;  20 985-1024
  • 4 Goldmann H. Augendruck und Glaukom. Die Kammerwassevenen und das Poiseuille’sche Gesetz.  Ophthalmologica. 1949;  118 496-519
  • 5 Danesh-Meyer H V, Savino P J, Deramo V. et al . Intraocular pressure changes after treatment for Graves’ orbitopathy.  Ophthalmology. 2001;  108 145-150
  • 6 Dev S, Damji K F, DeBacker C M. et al . Decrease in intraocular pressure after orbital decompression for thyroid orbitopathy.  Can J Ophthalmol. 1998;  33 314-319
  • 7 Pilz-Seymour J, Uhler R A. Other secondary glaucomas. Shaarawy TM, Sherwood MB, Hitchings RA, Crowston JG Glaucoma, Medical Diagnosis & Therapy 2009: 419-430
  • 8 Nassr M A, Morris C L, Netland P A. et al . Intraocular pressure change in orbital disease.  Surv Ophthalmol. 2009;  54 519-544
  • 9 Behrouzi Z, Rabei H M, Azizi F. et al . Prevalence of open-angle glaucoma, glaucoma suspect, and ocular hypertension in thyroid-related immune orbitopathy.  J Glaucoma. 2007;  16 358-362
  • 10 Cockerham K P, Pal C, Jani B. et al . The prevalence and implications of ocular hypertension and glaucoma in thyroid-associated orbitopathy.  Ophthalmology. 1997;  104 914-917
  • 11 Kalmann R, Mourits M P. Prevalence and management of elevated intraocular pressure in patients with Graves’ orbitopathy.  Br J Ophthalmol. 1998;  82 754-757
  • 12 da Silva F L, Lourdes Veronese Rodrigues de M, Akaishi P M. et al . Grave’s orbitopathy: frequency of ocular hypertension and glaucoma.  Eye. 2009;  23 957-959

Prof. Ivan O. Haefliger, MD, FEBO

Leonhard Klinik

Holbeinstrasse 29

4051 Basel

Switzerland

Phone: ++ 41/61/2 71 87 58

Fax: ++ 41/61/2 71 87 59

Email: ivan.haefliger@bluewin.ch

    >