Psychiatr Prax 2010; 37(2): 78-83
DOI: 10.1055/s-0029-1223473
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MMST zur Überlebensprognostik bei Demenz

8-Jahre-Follow-up-Studie bei 145 ambulanten DemenzpatientenMMSE for Survival Prognostics in DementiaAn 8-Year Follow-Up Study in 145 OutpatientsSebastian  Dirk  Hötte1 , Daniel  Lankers1 , Sebastian  Kissler1 , Harald-Jürgen  Freyberger1 , Stefan  Georg  Schröder1
  • 1Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald und LWL-Universitätsklinik Bochum der Ruhr-Universität Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 February 2010 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Inwieweit lassen sich Überlebenszeiten bei Demenz aus dem Punktwert des Mini-Mental-Status-Tests berechnen? Methode Bei 145 Demenzpatienten wurde anhand von Cox-Regressionsanalysen das Sterberisiko für Demenzschweregrade und MMST-Einzelwerte berechnet. Ergebnisse Gemäß Cox-Regression erhöht sich das relative Sterberisiko pro Stufe im Demenzschweregrad (leicht / mittel / schwer) je um 36,2 % (p = 0,023), pro abnehmendem MMST-Punkt um 4,1 % (p = 0,005). Schlussfolgerung Der MMST-Punktwert kann als Prognosefaktor im Rahmen individueller Beratung und Planung sowie für gesundheits- und sozialpolitisches Management herangezogen werden.

Abstract

Objective Evaluation of the predictive power of the Mini-Mental State Examination (MMSE) for survival analyses of dementia patients. Methods In an 8-year follow-up study for 145 dementia outpatients the survival and relative death risks (hazard ratios) were calculated with Kaplan Meier and Cox-regression analyses. Results Following Cox-regression the relative death risk increases by 36.2 % per severity level of dementia (mild / moderate / severe), p = 0.023. Per single MMSE point lost, the relative death risk rises by 4.1 % (p = 0.005). Kaplan Meier analysis supports the result. Conclusions MMSE scores may in fact be used for dementia survival prognoses in counseling family and professional caregivers of dementia patients, but also for socioeconomic management of the increasing dementia burden for society.

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Priv.-Doz. Dr. med. habil. Stefan Georg Schröder

Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald, Arbeitsgruppe Gerontopsychiatrie, Chefarzt der Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, KMG Klinikum Güstrow

Friedrich-Trendelenburg-Allee 1

18273 Güstrow

Email: s.schroeder@kmg.ag

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