Psychiatr Prax 2008; 35(2): 73-79
DOI: 10.1055/s-2007-970819
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zeitgemäß oder anachronistisch? Zwangseinweisungspraxis in Frankfurt am Main

Psychiatrisches Informationssystem Stationär-Ambulant (PISA)Involuntary Hospitalization in Frankfurt/Main, Germany - Anachronism or Up-to-Date?The Psychiatric Information System PISAHans-Joachim  Kirschenbauer1 , Peter  Wagner2 , Dietmar  Seehuber3 , Bernhard  Weber4 , Michael  Grube5
  • 1Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main
  • 2Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Markus-Krankenhaus Frankfurt am Main
  • 3Klinik Hohe Mark, Oberursel/Ts.
  • 4Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Klinikum der J.-W.-Goethe-Universität
  • 5Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Städtische Kliniken Frankfurt am Main Höchst
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen In der gemeindepsychiatrischen Versorgung ist eine systematische Datenerhebung bislang unzureichend etabliert. Daher ist eine planvolle Entwicklung von Versorgungsstrukturen kaum möglich. Zur weiteren Qualitätsverbesserung der gemeindepsychiatrischen Struktur soll eine verlässliche Datenbasis geschaffen werden. Methode Das durch den Sozialpsychiatrischen Dienst initiierte Projekt PISA untersuchte 677 Zwangseinweisungen in die Versorgungskliniken der Stadt Frankfurt/Main. Ergebnisse Bei über 70 % der Patienten fehlte eine komplementäre psychosoziale Versorgung, nur 10 % wurden außerhalb der Klinik vor der Einweisung ärztlich untersucht, nur 1,3 % durch den Sozialpsychiatrischen Dienst. Schlussfolgerungen Eine gezielte Ausweitung ambulanter Hilfesysteme und die Hinzuziehung fachärztlicher Kompetenz vor einer Zwangseinweisung erscheinen dringend erforderlich.

Abstract

Objective The evaluation of local mental health and complementary psychosocial care remains a difficult venture. For this reason systematic development of appropriate services is barely possible. The present study aimed to get reliable data of psychiatric in- and out-patient treatment as well as of complementary psychosocial care. Methods In the city of Frankfurt/Main the PISA project was initiated by the municipal mental health Mo-Ruservice. 677 involuntary hospitalizations were examined in the psychiatric clinics of the city of Frankfurt/Main with regard to diagnoses, socio-demographic data, complementary psychosocial outpatient care and circumstances of hospitalization. Results Any complementary psychosocial care was missing in more than seventy percent of patients. Only 10 percent of involuntarily admitted patients were examined by a physician before reaching the hospital and in only 1.3 percent the municipal mental health service had been consulted. Conclusions Results show that a systematic improvement of precautionary complementary psychosocial care for risk patients is needed as well as the obligation of psychiatric emergency consultation before involuntary hospitalization.

Literatur

  • 1 Rössler W, Salize H J. Die psychiatrische Versorgung chronisch psychisch Kranker - Daten, Fakten, Analysen. Baden-Baden; Nomos Verlagsgesellschaft 1996
  • 2 Stadt Frankfurt BSuW .Statistisches Jahrbuch 2003 der Stadt Frankfurt am Main. Frankfurt/Main; Eigenverlag 2006
  • 3 Armbruster J, Schulte-Kemna G, Widmaier-Berthold C. Kommunale Steuerung und Vernetzung im Gemeindepsychiatrischen Verbund. Bonn; Psychiatrie Verlag 2006
  • 4 Salize H J, Dressing H. Epidemiology of involuntary placement of mentally ill people across the European Union.  Br J Psychiatry. 2004;  184 163-168
  • 5 Brieger P, Kirschenbauer H J. Kann Planung und Steuerung der psychiatrischen Versorgung in Deutschland wissenschaftlich fundiert sein?.  Psychiat Prax. 2004;  31 (8) 383-386
  • 6 Steinert T, Lepping P, Baranyai R, Hoffmann M, Leherr H. Compulsory admission and treatment in schizophrenia: a study of ethical attitudes in four European countries.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2005;  40 (8) 635-641
  • 7 Ernst K. Freiwilligkeit und Zwang in der psychiatrischen Behandlung.  Dt Ärzteblatt. 1998;  95 (47) A-2990-A-2996
  • 8 Steinert T, Gebhardt R P, Lepping P. Zwangsmaßnahmen in der Psychiatrie: Ein ethisches Dilemma.  Dt Ärzteblatt. 2001;  98 (42) A-2696-A-2698
  • 9 Steinert T, Kallert T W. Medikamentöse Zwangsbehandlung in der Psychiatrie.  Psychiat Prax. 2006;  33 (4) 160-169
  • 10 Marschner R. Zwangsbehandlung in der ambulanten und stationären Psychiatrie.  Recht und Psychiatrie. 2005;  23 (2) 47-51
  • 11 Steinert T, Baur M. Erfassung und Reduktion von Zwangsmaßnahmen im psychiatrischen Krankenhaus.  Psychiat Prax. 2004;  31, Suppl 1 S18-S20
  • 12 Bastiaan P, Debus S, Haltenhof H. Zwangsmaßnahmen in der Psychiatrie. Fixierungen auf den psychiatrischen Stationen der Medizinischen Hochschule Hannover.  Psychiat Prax. 1998;  25 (5) 231-234
  • 13 Steinert T, Gebhardt R P. Erfolgen Zwangsmaßnahmen willkürlich?.  Psychiat Prax. 2000;  27 (6) 282-285
  • 14 Müller P. Psychiatrie: Zwangseinweisungen nehmen zu.  Dt Ärzteblatt. 2004;  101 (42) A-2794-A-2798
  • 15 Darsow-Schutte K I, Müller P. Zahl der Einweisungen nach PsychKG in 10 Jahren verdoppelt.  Psychiat Prax. 2001;  28 (5) 226-229
  • 16 Riecher-Rössler A, Rössler W. Die Zwangseinweisung psychiatrischer Patienten im nationalen und internationalen Vergleich - Häufigkeiten und Einflussfaktoren.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1992;  60 (10) 375-382
  • 17 Müller P. Psychiatrie - Zwangseinweisungen nehmen zu. Schlusswort zu dem Beitrag von Prof. Dr. med. Peter Müller in Heft 42/2004.  Dt Ärzteblatt. 2005;  102 (3) A-124
  • 18 Cougnard A, Kalmi E, Desage A, Misdrahi D, Abalan F, Brun-Rousseau H, Salmi L R, Verdoux H. Factors influencing compulsory admission in first-admitted subjects with psychosis.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004;  39 (10) 804-809
  • 19 Webber M, Huxley P. Social exclusion and risk of emergency compulsory admission. A case-control study.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004;  39 (12) 1000-1009
  • 20 Bindman J, Tighe J, Thornicroft G, Leese M. Poverty, poor services, and compulsory psychiatric admission in England.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2002;  37 (7) 341-345
  • 21 Cole E, Leavey G, King M, Johnson-Sabine E, Hoar A. Pathways to care for patients with a first episode of psychosis. A comparison of ethnic groups.  Br J Psychiatry. 1995;  167 (6) 770-776
  • 22 Oluwatayo O, Gater R. The role of engagement with services in compulsory admission of African/Caribbean patients.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004;  39 (9) 739-743
  • 23 Dunn J, Fahy T A. Police admissions to a psychiatric hospital. Demographic and clinical differences between ethnic groups.  Br J Psychiatry. 1990;  156 373-378
  • 24 Singh S P, Croudace T, Beck A, Harrison G. Perceived ethnicity and the risk of compulsory admission.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1998;  33 (1) 39-44
  • 25 Thomas C S, Stone K, Osborn M, Thomas P F, Fisher M. Psychiatric morbidity and compulsory admission among UK-born Europeans, Afro-Caribbeans and Asians in central Manchester.  Br J Psychiatry. 1993;  163 91-99
  • 26 Owens D, Harrison G, Boot D. Ethnic factors in voluntary and compulsory admissions.  Psychol Med. 1991;  21 (1) 185-196
  • 27 Bhui K, Stansfeld S, Hull S, Priebe S, Mole F, Feder G. Ethnic variations in pathways to and use of specialist mental health services in the UK. Systematic review.  Br J Psychiatry. 2003;  182 105-116
  • 28 Bebbington P E, Feeney S T, Flannigan C B, Glover G R, Lewis S W, Wing J K. Inner London collaborative audit of admissions in two health districts. II: Ethnicity and the use of the Mental Health Act.  Br J Psychiatry. 1994;  165 (6) 743 - 9, 759
  • 29 Bruffaerts R, Sabbe M, Demyttenaere K. Attenders of a university hospital psychiatric emergency service in Belgium - general characteristics and gender differences.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004;  39 (2) 146-153
  • 30 Henderson C, Flood C, Leese M, Thornicroft G, Sutherby K, Szmukler G. Effect of joint crisis plans on use of compulsory treatment in psychiatry: single blind randomised controlled trial.  BMJ. 2004;  329 (7458) 136
  • 31 Thornicroft G, Tansella M. Growing recognition of the importance of service user involvement in mental health service planning and evaluation.  Epidemiol Psichiatr Soc. 2005;  14 (1) 1-3
  • 32 Langle G, Mayenberger M. Die Rolle der Klinik im Verlauf schizophrener Erkrankungen.  Gesundheitswesen. 2000;  62 (1) 9-14
  • 33 Kallert T W, Glockner M, Onchev G, Raboch J, Karastergiou A, Solomon Z, Magliano L, Dembinskas A, Kiejna A, Nawka P, Torres-Gonzalez F, Priebe S, Kjellin L. The EUNOMIA project on coercion in psychiatry: study design and preliminary data.  World Psychiatry. 2005;  4 (3) 168-172

Dr. med. Hans-Joachim Kirschenbauer

Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main

Braubachstraße 18 - 22

60311 Frankfurt/Main

Email: hans-joachim.kirschenbauer@stadt-frankfurt.de

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