psychoneuro 2004; 30(4): 210-214
DOI: 10.1055/s-2004-826660
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lebensqualität und Krankheitsverlauf von Krebspatienten - Stand des Wissens zur Wirksamkeit psychosozialer Interventionen

Monika Keller1
  • 1Psychosoziale Nachsorgeeinrichtung, Chirurgische Klinik der Universität Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 May 2004 (online)

Zusammenfassung

Psychosoziale Interventionen orientieren sich an spezifischen Belastungen mit denen Krebskranke konfrontiert sind, sowie an verfügbaren Ressourcen. Das Spektrum psychoonkologischer Interventionen umfasst edukative Maßnahmen, wie Information, psychosoziale Beratung, symptomorientierte Maßnahmen zur Reduktion krankheits- und therapiebedingter Beschwerden, Krisenintervention, und kognitiv-behaviorale oder supportive Therapie von unterschiedlicher Dauer, ergänzt durch kreative Therapieverfahren. Niedrigschwellige, zeitlich limitierte Einzel- und Gruppeninterventionen verbessern die Lebensqualität von Tumorpatienten, insbesondere nach Beendigung der Primärtherapie und bei günstiger Prognose. Patienten mit psychischer Komorbidität und in fortgeschrittenen Krankheitsphasen profitieren von verschiedenen therapeutischen Ansätzen mit anhaltender Reduktion von Angst und Depressivität, um so mehr, je stärker sie initial belastet sind. Zur differentiellen Wirksamkeit unterschiedlicher therapeutischer Ansätze liegen bisher keine gesicherten Ergebnisse vor. Ob psychotherapeutische Interventionen den somatischen Krankheitsverlauf beeinflussen, erscheint fraglich.

Summary

Cancer patients are confronted with a variety of factors causing considerable psychosocial distress. Amongst these, the threat of a potentially life-threatening disease, uncertainty about the future and invasive cancer treatment are predominating. Psychosocial interventions aim at reducing distress, and at mobilising patients' resources. Evidence from controlled trials confirms the efficacy of several psycho-educative and supportive interventions, by enhancing patients quality of life, by reducing anxiety and depression and by fostering their coping capacities. Patients who exhibit high distress level, and those found with psychological disorder, show a more pronounced benefit from individual as well as group interventions, even from short-term treatment. Behavioral interventions aimed at reducing treatment-related symptoms are effective in reducing nausea, vomiting and chronic cancer pain. Psychosocial interventions were also shown effective in reducing anxiety and depression in patients with progressive, late-stage disease. Beyond this clear evidence as to cancer patients' quality of life, there is little support from the majority of trials for the assumption that psychosocial interventions may influence the course of the disease, e. g. that they may prolong survival.

Literatur

  • 1 Andersen BL. Psychological interventions for cancer patients to enhance the quality of life.  Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1992;  60 552-568
  • 2 Burish TG, Redd WH. Symptom control in psychosocial oncology.  Cancer. 1994;  74 1438-44
  • 3 Fawzy FI, Fawzy NW, Arndt LA, Pasnau RO. Critical review of psychosocial interventions in cancer care.  Archives of General Psychiatry. 1995;  52 100-113
  • 4 Fox B. Psychosocial factors in cancer incidence and prognosis.  In: Holland JC (ed.). Psycho-Oncology.  New York, Oxford: Oxford University Press. 1998;  110-124
  • 5 Goodwin P, Leszcz M, Ennis M, Koopmans J, Vincent L, Guther H. et al. . The effect of group psychosocial support on survival in metastatic breast cancer.  N Engl J Med. 2001;  34 1719-26
  • 6 Keller M. Die Psychosomatik des Brustkrebses aus der Sicht des Therapeuten.  Psychotherapie in Psychiatrie, Psychosomatik, Psychologie. 1998;  3 124-136
  • 7 Keller M. Effekte psychosozialer Interventionen auf Lebensqualität und Krankheitsverlauf von Krebspatienten - Stand des Wissens.  Onkologe. 2001;  7 133-142
  • 8 Maguire P. Psychosocial interventions to reduce affective disorders in cancer patients: research priorities.  Psycho-Oncology. 1995;  4 113-119
  • 9 Moorey S. Adjuvant psychological therapy for anxiety and depression.  In: Watson M (ed.). Cancer patient care: psychosocial treatment methods.  Cambridge New York: BPS Books Cambridge University Press. 1991;  94-110
  • 10 Schwarz R. Psychotherapeutische Grundlagen der psychosozialen Onkologie.  Psychotherapeut. 1995;  40 313-323
  • 11 Trijsburg RW, Van FC Knippenberg, Rijpma SE. Effects of psychological treatment on cancer patients: a critical review.  Psychosomatic Medicine. 1992;  54 489-517
  • 12 Wenz F, Steinvorth S, Keller M. Effekte psychoonkologische Belastungen und Interventionsmöglichkeiten in der Radioonkologie.  Onkologe. 2001;  7 178-184

Korrespondenzadresse

Dr.med. Monika Keller

Psychosoziale Nachsorgeeinrichtung, Chirurgische Universitätsklinik

Im Neuenheimer Feld 155

69121 Heidelberg

Email: monika_keller@med.uni-heidelberg.de

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