Klin Monbl Augenheilkd 2009; 226(4): 227-229
DOI: 10.1055/s-0028-1109303
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Impact of Infectious Ocular Emergencies on Hospital Resources

Einfluss von infektiösen Notfallhospitalisationen auf SpitalressourcenA. P. Lange1 , F. Bochmann1 , M. K. Schmid1 , M. A. Thiel1
  • 1Department of Ophthalmology, Cantonal Hospital of Lucerne, Lucerne, Switzerland (Chairman: PD Dr. med. Dr. phil. M. A. Thiel)
Further Information

Publication History

received: 26.9.2008

accepted: 18.12.2008

Publication Date:
21 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Infektiöse ophthalmologische Notfallhospitalisationen können nicht vorausgeplant werden und weisen zeitaufwendige Behandlungen und lange Hospitalisationsdauern auf. Das Ziel dieser Studie ist es, den Einfluss von infektiösen Notfallhospitalisationen auf die Spitalressourcen zu untersuchen und die Trends der letzten 10 Jahre aufzuzeigen. Patienten und Methoden: In einer retrospektiven Analyse von insgesamt 13 587 stationären Patienten in der Zeit von 1998 – 2007 wurden Diagnosen, Behandlungsdaten und Liegedauern analysiert. Anhand der Leistungserfassung Pflege (LEP) wurden die täglich benötigten Pflegeleistungen infektiöser Notfallpatienten mit elektiv hospitalisierten Patienten verglichen. Ergebnisse: 341 infektiöse Notfallhospitalisationen konnten identifiziert werden ( = 2,5 % aller Hospitalisationen). Die jährliche Inzidenz hat während den letzten 10 Jahren kontinuierlich zugenommen und sich mehr als verdoppelt (51 vs. 24 Fälle pro Jahr). Gleichzeitig nahm die Zahl verfügbarer Betten von 30 auf 18 ab. Die durchschnittliche Liegedauer der infektiösen Notfallpatienten im Jahr 2007 war mit 8,18 Tagen 65 % länger als diejenige der elektiv hospitalisierten Patienten (4,95 Tage). Zusätzlich war der Pflegeaufwand mit 4,26 h pro Tag bei den infektiösen Notfallpatienten 50 % höher als bei den übrigen Patienten (2,92 h pro Tag). Schlussfolgerungen: Die Zunahme der infektiösen Notfallhospitalisationen, die Unmöglichkeit einer Vorausplanung mit den überproportional zunehmenden Vorhalteleistungen und der größere individuelle Behandlungsaufwand führen zu einer zunehmenden Belastung der stationären Spitalressourcen.

Abstract

Background: Infectious ocular emergencies cannot be pre-planned, need a more labour-intensive treatment and are often associated with prolonged hospitalisation. The aim of this study is to assess the impact of infectious ocular emergencies on hospital resources and identify changing trends over the last 10 years. Patients and Methods: In a retrospective chart review 13,587 inpatient records from 1998 to 2007 were analyzed for the reason for emergency hospitalization, treatment data, length of hospitalizations and economical impact. Results: 341 cases of severe infectious ocular emergencies with the need for emergency hospitalization were identified. The annual incidence of such emergencies increased continuously and has more than doubled during the last 10 years (51 vs. 24 annual cases). Within the same period the average hospitalization time of all non-infectious patients decreased from 5.41 to 4.95 days while inpatient stay due to infectious ocular emergencies decreased from 10.13 to 8.18 days. The average nursing effort was 4.26 hours per day in the infectious group, while electively admitted patients had an average requirement for nursing time of only 2.92 hours per day. Conclusion: The increase in infectious-related hospitalizations, their unpredictability and the need for a more intensive treatment regime have an increasing impact on hospital resources.

References

  • 1 Erie J C, Nevitt M P, Hodge D O. et al . Incidence of ulcerative keratitis in a defined population from 1950 through 1988.  Arch Ophthalmol. 1993;  111 1665-1671
  • 2 Fogel J, Zidile C. Contact lenses purchased over the internet place individuals potentially at risk for harmful eye care practices.  Optometry. 2008;  79 23-35
  • 3 Keay L, Edwards K, Naduvilath T. et al . Microbial keratitis predisposing factors and morbidity.  Ophthalmology. 2006;  113 109-116 (Epub 2005)
  • 4 McGlinchey S M, McCoy C P, Gorman S P. et al . Key biological issues in contact lens development.  Expert Rev Med Devices. 2008;  5 581-590
  • 5 Verhelst D, Koppen C, Van Looveren J. et al . Contact lens-related corneal ulcers requiring hospitalization: a 7-year retrospective study in Belgium.  Acta Ophthalmol Scand. 2006;  84 522-526
  • 6 WHO Health Database .Outpatient contacts per person per year. last accessed 26.9.2008 http://data.euro.who.int/hfadb
  • 7 WHO Health Database .Total expenditure as % of total health expenditure. last accessed 26.9.2008 http://data.euro.who.int/hfadb
  • 8 WHO Health Database .Total number of hospital beds. last accessed 26.9.2008 http://data.euro.who.int/hfadb
  • 9 Wong T, Ormonde S, Gamble G. et al . Severe infective keratitis leading to hospital admission in New Zealand.  Br J Ophthalmol. 2003;  87 1103-1108

Dr. Alex P. Lange

Augenklinik, Luzerner Kantonsspital

Spitalstraße

6000 Luzern 16

Switzerland

Phone: + + 41/41/2 05 11 11

Email: alex@lange.ch

    >