Skip to main content
Originalia

Die Beobachtungsskala „Therapie-relevante interpersonelle Verhaltensweisen” (TRIB) in der Auswahl von Teilnehmern der Psychotherapieausbildung

Published Online:https://doi.org/10.1026/1616-3443/a000062

Zusammenfassung.Fragestellung: Auswahlverfahren besitzen an privaten wie an universitären Einrichtungen zur Ausbildung von Psychotherapeuten eine langjährige Tradition, obwohl für diese Verfahren keine Überprüfung der diagnostischen Validität vorliegt. Das Ziel dieser Untersuchung ist die psychometrische Überprüfung und Validierung einer Beobachtungsskala, die im Rahmen eines Auswahlverfahrens eingesetzt wird und auf die Erfassung der therapierelevanten interpersonalen Kompetenz der Ausbildungsteilnehmer abzielt. Methode: Mithilfe einer Skala von 9 Items wurden n = 82 Auswahlteilnehmer im Rahmen von Gruppensituationen eingeschätzt. Die Skala wurde psychometrisch überprüft und nach 5 Jahren anhand von mehreren Erfolgskriterien bei n = 20 Teilnehmern eines Ausbildungsjahrgangs validiert. Ergebnisse: Die psychometrische Überprüfung ergab eine eindimensionale Struktur der neun Items (77,5% Varianzaufklärung) mit einer internen Konsistenz von α = 0.96. Die gefundenen Zusammenhänge zwischen der Beobachtungsskala und dem eingesetzten Spektrum von Eignungskriterien liegen bei r = 0.5. Inhaltlich zeigte sich, dass sich diejenigen Ausbildungsteilnehmer, die bereits im Auswahlverfahren im Sinne einer spezifischen interpersonalen Kompetenz als weniger geeignet eingeschätzt wurden, sich im Verlaufe der Ausbildung weniger kooperativ in Verwaltungsangelegenheiten zeigten sowie zum Abschluss ihrer Ausbildung weniger reguläre Therapiebeendigungen, eine niedrigere Diagnostikcompliance und einen niedrigeren durchschnittlichen Therapieerfolg aufwiesen. Diskussion: Angesichts des 5-jährigen Prognosezeitraums sind die gefundenen Korrelationen als sehr gut zu bewerten. Die Frage, ob es sich bei der erfassten interpersonalen Kompetenz um spezifische therapierelevante oder um eine allgemeine Interaktionskompetenz handelt, gilt es in zukünftigen Arbeiten zu prüfen.


The observational rating scale Therapy-Related Interpersonal Behaviors (TRIB) in the selection of trainee psychotherapists

Abstract.Theoretical Background: Although there is a long tradition of implementing assessment centers and other types of selection procedure at training institutes for psychotherapists there is no empirical data about their psychometrics and validity. The aim of this study was to examine the psychometric quality and prognostic value of a rating scale concerning interpersonal competence in therapeutic settings that is used during selection at a training institute. Method: A rating scale of nine items was derived from empirical findings and theoretical models concerning competences of successful therapists. On the basis of data form 82 candidates who had been rated during the assessment center the rating scale was tested psychometrically and correlations were determined with several criteria for training and treatment success in one class of trainees (n = 20) who were assessed at the end of a 5-year training period. Results: Principal component analysis resulted in a one-dimensional scale explaining 77.5% of variance with an internal consistency of α = 0.96. Correlations of up to r = 0.5 indicate good prognostic value over the 5 years between ratings and the criteria. The results showed that interpersonally less capable candidates were less cooperative concerning administrative matters, showed less diagnostic compliance, had completed fewer treatments by the end of the training, and had a lower average treatment success rate.

Literatur

  • Ackerman, S. J. , Hilsenroth, M. J. (2003). A review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance. Clinical Psychology Review, 23, 1–33. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Antons, K. (1996). Praxis der Gruppendynamik: Übungen und Techniken. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Aveline, M. (2005). The Person of the Therapist. Psychotherapy Research, 15 (3), 155–164. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bergin, A. E. (1997). Neglect of the therapist and the human dimensions of change: A commentary. Clinical Psychology, 4, 83–89. First citation in articleGoogle Scholar

  • Binder, J. L. , Strupp, H. H. (1997). ’Negative process’: A recurrently discovered and underestimated facet of the therapeutic process and outcome in the individual psychotherapy of adults. Clinical Psychology: Science and Practice, Vol. 4 (2), Sum 1997, pp. 121–139. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Breil, J. , Joormann, J. , Kosfelder, J. , Schulte, D. (2004). Lassen sich ungünstige von erfolgreichen Therapieverläufen in kognitiv-verhaltenstherapeutischen Behandlungen von Angststörungen frühzeitig differenzieren? In W. Lutz, J. Kosfelder, J. Joormann (Hrsg.), Misserfolge und Abbrüche in der Psychotherapie-Erkennen, Vermeiden und Vorbeugen. Aus der Reihe klinische Praxis (S. 65–100). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Caspar, F. (2008). Therapeutisches Handeln als individueller Konstruktionsprozess. In J. Margraf, S. Schneider (Hrsg.), Lehrbuch der Verhaltenstherapie (Band 1, S. 213–225). Heidelberg: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Caspar, F. , Eversmann, J. (2009). Was müssen Kandidatinnen und Kandidaten mitbringen, um einmal gute Therapeutinnen und Therapeuten zu werden? Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie (PPmP), 59, e1–e3. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Caspar, F. , Grosse Holtforth, M. (2009). Responsiveness – Eine entscheidende Prozessvariable in der Psychotherapie. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 38 (1), 61–69. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Clark, L. A. , Watson, D. (1995). Constructing Validity: Basic Issues in Objective Scale Development. Psychological Assessment, 7, 309–319. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Clarkin, J. F. , Levy, K. N. (2003).The Influence of Client Variables of Psychotherapy. In A. E. Bergin, S. L. Garfield (Eds.), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (pp. 194–226). New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Costanzo, M. , Philpott, J. (1986). Predictors of therapeutic talent in aspiring clinicians: a multivariate analysis. Psychotherapy, 23 (3), 363–369. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crits-Christoph, P. , Conolly Gibbons , Crits-Christoph , Narducci , Schamberger , Gallop, R. (2006). Therapist effects in the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program and other psychotherapy studies. Psychotherapy Research, 16 (2), 178–181. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • D’Augelli, A. R. , Chinsky, J. M. (1974). Interpersonal Skills and Pretraining: Implications for the Use of Group Procedures for Interpersonal Learning and for the Selection of Nonprofessional Mental Health Workers. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42 (1), 65–72. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Diehl, J. M. , Kohr, H. U. (1989). Deskriptive Statistik (8. Auflage). Eschborn: Verlag Dietmar Klotz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Eversmann, J. , Schöttke, H. , Wiedl, K. H. (2006). TRIB: Development and validation of an assessment centre in order to identify therapy related interpersonal behaviour of postgraduate student therapists. Poster at the 37th Meeting of the Society for Psychotherapy Research (SPR) 2006, Edinburgh, UK. First citation in articleGoogle Scholar

  • Eversmann, J. (2008). Psychometrische Überprüfung eines Auswahlverfahrens psychotherapeutischer Ausbildungsteilnehmer. Unveröffentlichte Dissertation der Universität Osnabrück. First citation in articleGoogle Scholar

  • Franke, G. H. (2002). SCL-90 R: Symptom Checkliste von L. R. Derogatis – Deutsche Version (2., vollständig überarbeitete und neu normierte Auflage). Göttingen: Beltz. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goffman, E. (2003). Wir alle spielen Theater. Die Selbstdarstellung im Alltag. München: Piper. First citation in articleGoogle Scholar

  • Goodman, G. (1972). Companionship Therapy: Studies in Structured Intimacy. San Francisco: Jossey-Bass. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hackmann, J. R. , Wiggins, N. , Bass, A. R. (1970). Prediction of long term success in doctoral work in psychology. Educational and Psychological Measurement, 30, 365–374. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hardison, C. , Sackett, P. R. (2007). Kriterienbezogene Validität des Assessment Centers: lebendig und wohlauf? In H. Schuler (Hrsg.) Assessment Center zur Potentialanalyse (S. 192–202). Göttingen: Hogrefe First citation in articleGoogle Scholar

  • Henry, W. P. , Schacht, T. E. , Strupp, H. H. , Butler, S. F. , Binder, J. L. (1993). Effects on Training in Time-Limited Dynamic Psychotherapy: Mediators of Therapists Responses to Training. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 61 (3), 441–447. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Henry, W. P. , Strupp, H. H. (1994). The therapeutic alliance as an interpersonal process. In A. O. Horvath, L. S. Greenberg (Eds.), The working alliance: Theory, research and practice (pp. 51–84). New York: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hermer, M. , Röhrle, B. (2008). Therapeutische Beziehungen: Geschichte, Entwicklungen und Befunde. In M. Hermer, B. Röhrle (Hrsg.). Handbuch der therapeutischen Beziehung (S. 15–105). Tübingen: DGVT Verlag. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hill, C. E. , Nutt-Williams, E. , Heaton, K. J. , Thompson, B. J. , Rhodes, R. H. (1996). Therapist Retrospective Recall of Impasses in Long-Term Psychotherapy. Journal of Counseling Psychology, 43 (2), 207– 217. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hill, C. E. , Kellems, I. S. , Kolchakian, M. R. , Wonnell, T. L. , Davis, T. L. , Nakayama, E.Y. (2003). The Therapist Experience of Being a Target of Hostile Versus Suspected – Unasserted Client Anger: Factors Associated with Resolution, Psychotherapy Research, 13 (4), 475–491. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kanning, U. P. (2003). Diagnostik sozialer Kompetenzen. Kompendien Psychologische Diagnostik (Band 4). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kaiser, H. F. , Rice, J. (1974). Little Jiffy, Mark IV. Educational and Psychological Measurement, 34, 111ff. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kuhr, A. (1998). Strukturqualität in der Verhaltenstherapieausbildung und ihre Sicherung. In A. R. Laireiter, U. Willutzki (Hrsg.), Ausbildung in Verhaltenstherapie (S. 362–382). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ladany, N. , Hill, C. E. , Corbett, M. , Nutt, E. A. (1996). Nature, extent, and importance of what psychotherapy trainees do not disclose to their supervisors. Journal of Counseling Psychology, 43, 10–24. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Linden, M. , Langhoff, C. , Milew, D. (2007). Das Mehrebenen-Modell psychotherapeutischer Kompetenz. Verhaltenstherapie, 17, 52–59. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Loo, C. (1979). Measures for predicting therapeutic skills and the effect of training. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 16, 460–466. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lutz, W. , Schürch, E. , Stulz, N. , Schöttke, H. , Rogner, J. , Wiedl, K. H. (2009). Entwicklung und psychometrische Kennwerte des Fragebogens zur Evaluation von Psychotherapieverläufen (FEP). Diagnostica, 55 (2), 106–116. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Lutz, W. , Leon, S. C. , Martinovich, Z. , Lyons, J. S. , Stiles, W. B. (2007).Therapist effects and therapist differences in a large mental health provider network. Journal of Counseling Psycholgy, 54, 32–39. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lutz, W. , Tholen, S. , Schürch, E. , Berking, M. (2006). Die Entwicklung, Validierung und die Reliabilität von Kurzformen gängiger psychometrischer Instrumente zur Evaluation des therapeutischen Fortschritts in Psychotherapie und Psychiatrie. Diagnostica, 52 (1), 11–25. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Marcus, B. (2003). Persönlichkeitstests in der Personalauswahl: Sind „sozial erwünschte” Antworten wirklich nicht wünschenswert? Zur Bedeutung der Bewerberkognitionen über bewertetes Verhalten. Zeitschrift für Personalpsychologie, 211, 138–148. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Mallinckrodt, B. (1997). Interpersonal Relationship and Processes in Individual and Group Psychotherapy. In S. Duck (Ed.), Handbook of Personal Relationships (2nd ed), New York: John Wiley & Sons Ltd. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mallinckrodt, B. (2000). Attachment, social competencies, social support and interpersonal processes in psychotherapy. Psychotherapy Research, 10, 239–263. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mallinckrodt, B. , Gantt, D. L. , Coble, H. M. (1995). Attachment patterns in the psychotherapy relationship: Development of the Clinical Attachment to Therapist scale. Journal of Counseling Psychology, 42, 307–313. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mallinckrodt, B. , McCreary, B. A. , Robertson, A. K. (1995). Co-occurence of eating disorders and incest: The role of attachment, family environement and social competencies. Journal of Counseling Psychology, 42, 178–186. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Neubauer, R. (1989). Implizite Eignungstheorien im Assessment Center. In C. Lattmann (Hrsg.), Das Assessment Center Verfahren der Eignungsbeurteilung, Heidelberg: Physika. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Norcross, J. C. (2003). Psychotherapy Relationsships That Work: Therapist Contributions And Responsiveness To Patients. New York: Oxford University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Orlinsky, D. E. , Rønnestad, M. H. (2005). How Psychotherapists Develop. A Study of Therapeutic Work and Professional Growth. Washington D.C.: American Psychological Association. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Okiishi, J. , Lambert, M. J. , Nielsen, S. L. , Ogles, B. M. (2003). Waiting for Supershrink: An Empirical Analysis of Therapist Effects. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 361–373. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Preckel, D. , Schüpach, H. (2005). Zusammenhänge zwischen rezeptiver Selbstdarstellungskompetenz und Leistung im Assessment Center. Zeitschrift für Personalpsychologie, 4 (4), 151–158. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Reckewerth, R. (2006). Validierung der „Therapy-related interpersonal behavior scale” und die Entwicklung eines Beurteilertrainings. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Osnabrück. First citation in articleGoogle Scholar

  • Rønnestad, M. H. , Skovholt, T. M. (2005). Die professionelle Entwicklung von Psychotherapeuten während der Ausbildung. In A.-R. Laireiter, U. Willutzki (Hrsg.), Ausbildung in Verhaltenstherapie (S. 102–120). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Sackett, P. R. , Zedeck, S. , Fogli, R. (1988). Relations between measures of typical and maximum job performance. Journal of Applied Psychology, 73, 482–486. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Safran, J. D. , Muran, J. C. , Samstag, L. W. , Stevens, C. (2002). Reparing Alliance Ruptures. In J. C. Norcross (Ed.), Psychotherapy Relationships That Work (pp. 235–254). New York: Oxford University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuler, H. , Funke, U. (1995). Diagnose beruflicher Eignung und Leistung. In H. Schuler (Hrsg.), Lehrbuch Organisationspsychologie (2., korrigierte Auflage, S. 235–284). Bern: Verlag Hans Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Stiles, W. B. , Honos-Webb, L. , Surko, M. (1998). Responsiveness in psychotherapy. Clinical Psychologie: Science and Practice, 5, 439–458. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stricker, G. , Huber, J. T. (1967). The GRE and undergraduate grades as predictors of success in graduate school. Journal of Educational Research, 60, 466–468. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Strickling, C. (2008). Validierungsstudie zur „Therapy-Related Interpersonal Behavior Scale” (TRIB). Unveröffentlichte Diplomarbeit der Universität Osnabrück. First citation in articleGoogle Scholar

  • Thornton, G. C. , Gaugler, B. B. , Rosenthal, D. B. , Bentson, C. (2007). Die prädiktive Validität des Assessment Centers – eine Meta-Analyse. In H. Schuler (Hrsg.), Assessment Center zur Potentialanalyse (S. 171–191). First citation in articleGoogle Scholar

  • V. d. Lippe, A. L. ,  Monsen, J. T. ,  Rønnestad, M. H. , Eilertsen, D. E. (2008). Treatment failure in psychotherapy: The pull of hostility. Psychotherapy Research, 18 (4), 420–432. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Vogel, H. , Schieweck, R. (2005). Ergebnisqualität in der Psychotherapieausbildung. In A. R. Laireiter, U. Willutzki (Hrsg.), Ausbildung in Verhaltenstherapie (S. 404–423). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wampold, B. E. (2001).The Great Psychotherapy Debate – Models, Methods and Findings. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. First citation in articleGoogle Scholar

  • Whiteley, J. M. , Sprinthall, N. A. , Mosher, R. L. , Donaghy, R. T. (1967). Selection and evaluation of counselor effectiveness. Journal of Counseling Psychology, 14 (3), 226–234. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar