Skip to main content
Themenschwerpunkt

Psychische Störungen im Säuglings-‍, Kleinkind- und Vorschulalter – DC: 0 – 5

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000315

Zusammenfassung. Psychische Störungen sind bei Säuglingen, Klein- und Vorschulkindern mit einer Prävalenz von 10 – 15 % häufig. Sie sind vielfältig und umfassen sowohl externalisierende Störungen (wie ADHS und Störung des Sozialverhaltens) als auch internalisierende (wie Depression und Angststörungen). Sie weisen hohe Komorbiditätsraten auf und können langfristig persistieren und chronifizieren. Darüber hinaus können viele seltene Störungen junge Kinder betreffen und beeinträchtigen. Manche Störungen sind sogar spezifisch für das junge Alter. Ferner spielen die Beziehung zur Bezugsperson – und die Identifizierung von Beziehungsstörungen – eine besondere Rolle. Da die diagnostischen Kriterien der bisherigen Klassifikationssysteme ICD-10 und DSM-5 für junge Kinder nicht sensibel genug sind, wurde das Klassifikationssystem DC: 0 – 5 für das Alter von 0 bis 5 Jahren entwickelt. Das Ziel dieses Sonderheftes ist es, einen Überblick über die DC: 0 – 5 zu vermitteln. In der ersten Übersichtsarbeit wird der diagnostische Prozess aufgezeigt. Die zweite Übersichtsarbeit widmet sich dem Aufbau und den Neuerungen der DC: 0 – 5. Eine dritte Übersichtsarbeit untersucht die Diagnosen nach ICD-10 und DC: 0 – 5 im Vergleich in einem naturalistischen Setting. Eine letzte Originalarbeit untersucht die psychometrischen Eigenschaften des strukturierten Interviews SIVA 0 – 6, das auch für DC: 0 – 5 kodiert. Zusammengefasst ist die DC: 0 – 5 das zurzeit genaueste Klassifikationssystem zur Diagnose psychischer Störungen bei jungen Kindern in der Praxis und in der Forschung.


Mental Disorders in Infants, Toddlers, and Preschoolers – DC: 0 – 5

Abstract. With a prevalence of 10 – 15 %, psychological disorders are common among infants, toddlers, and preschool children. They are heterogeneous and encompass externalizing disorders such as attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and conduct disorders, as well as internalizing disorders, such as depression and anxiety disorders. They are characterized by high comorbidity rates and can persist and chronify. In addition, some disorders occur only in young children and can be incapacitating. In addition, the relationship to caregivers – and any identification or relationship disorders – play an important role for young children. As the diagnostic criteria of the classical classification systems ICD-10 and DSM-5 are not sensitive enough, the DC: 0 – 5TM: Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders of Infancy and Early Childhood: Zero to Three (DC: 0 – 5) system was developed specifically for the age group from birth to 5 years. The aim of this special edition is to provide an overview of the DC: 0 – 5. The first paper reviews the diagnostic process. The second review deals with the structure and innovations of the DC: 0 – 5. An original study analyzed the differences between DC: 0 – 5 and ICD-10 diagnoses in a naturalistic setting. A last original study focusses on the psychometric properties of the SIVA 0 – 6 structured interview, which also codes for DC: 0 – 5. In conclusion, the DC: 0 – 5 is the currently most exact classification system for the diagnosis of mental disorders in young children in clinical practice, as well as in research.

Literatur

  • Bolten, M. (2020). Diagnostik im Vorschulalter (0 – 6 Jahre). Praxis und Herausforderungen. Kindheit und Entwicklung, 29, 178 – 192. First citation in articleAbstractGoogle Scholar

  • Bolten, M., Equit, M., Gontard, A. von & In-Albon, T. (im Druck). Strukturiertes Interview für das Vorschulalter (SIVA 0 – 6). Trier: ZPID – open test archive. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bufferd, S. J., Dougherty, L. R., Carlson, G. A., Rose, S. & Klein, D. N. (2012). Psychiatric disorders in preschoolers: continuity from ages 3 to 6. American Journal of Psychiatry, 169, 1157 – 1164. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Egger, H. L. & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children. Presentation, nosology and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry 47, 313 – 337. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gleason, M. M., Goldson, E. & Yogman, M. W. (2016). Addressing early childhood emotional and behavioral problems. Pediatrics, 138., e201663025. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gontard, A. von, Möhler, E. & Bindt, C. (2015). Leitlinien zu psychischen Störungen im Säuglings-, Kleinkind- und Vorschulalter (S2k). Verfügbar unter https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/028-041.html First citation in articleGoogle Scholar

  • Gontard, A. von (2019). Psychische Störungen bei Säuglingen, Klein- und Vorschulkindern. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gontard, A. von, Bolten, M., In-Albon, T., Equit, M. & Hussong, J. (2020). Das DC: 0 – 5 Klassifikationssystem zur Diagnose von psychischen Störungen bei Säuglingen, Klein- und Vorschulkindern. Eine Übersicht. Kindheit und Entwicklung, 29, 193 – 200. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hussong, J., Overs, C., Paulus, F., Bolten, M., In-Albon, T., Equit, M. et al. (2020). Psychische Störungen bei Vorschulkindern. Unterschiede zwischen den DC: 0 – 5 und ICD-10 Klassifikationssystemen. Kindheit und Entwicklung, 29, 201 – 208. First citation in articleAbstractGoogle Scholar

  • In-Albon, T., Equit, M., Gontard, A. v., Schwarz, D., Müller, J. & Bolten, M. (2020). Das Strukturierte Interview für das Vorschulalter (SIVA: 0 – 6). Reliabilität, Validität und Akzeptanz. Kindheit und Entwicklung, 29, 209 – 220. First citation in articleAbstractGoogle Scholar

  • Luby, J. L. (Ed.). (2017). Handbook of preschool mental health – development, disorders, and treatment (2nd ed.). New York, NY: The Gilford Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Scheeringa, M. S., Myers, L., Putnam, F. W. & Zeanah, C. H. (2012). Diagnosing PTSD in early childhood: An empirical assessment of four approaches. Journal of Trauma and Stress, 25, 359 – 367. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Soto, T., Giserman Kiss, I. & Carter, A. S. (2016). Symptom presentations and classification of autism spectrum disorder in early childhood: Application to the diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood (DC: 0 – 5). Infant Mental Health Journal, 37, 486 – 497. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wichström, L., Berg-Nielsen, T. S., Angold, A., Egger, H. L., Solheim, E. & Sveen, T. H. (2012). Prevalence of psychiatric disorders in preschoolers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53, 695 – 705. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wichström, L., Belsky, J., Jozefiak, T., Sourander, A. & Berg-Nielsen, T. S. (2014). Predicting service use for mental health problems among young children. Pediatrics, 133, 1054 – 1060. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zero to Three (2016). Diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and childhood: Revised edition (DC: 0 – 5). Washington, D.C.: Zero to Three Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zero to Three (2019). DC: 0 – 5. Diagnostische Klassifikation von seelischer Gesundheit und Entwicklungsstörungen des Säuglings- und Kleinkindalters. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar