Skip to main content
Log in

„Basiscurriculum in psychotherapeutischer Medizin“: Psychotherapeutische Ausbildung in der Psychiatrie – ein Beginn

  • Übersicht
  • Published:
Psychiatrie und Psychotherapie

Summary

The apprenticeship as specialist for psychiatry and psychotherapeutic medicine schedules an introduction into theory and practical training concerning the 4 main psychotherapeutic traditions (psychoanalytic, cognitive-behavioural, systemic and humanistic tradition). On behalf of the ÖGPP the expert-group "psychotherapeutic training in psychiatry" of the ÖGPP Section Psychotherapy compiled the "Basiscurriculum in Psychotherapeutic Medicine" for psychiatric training. An overview concerning the contents is given in this paper. The curriculum started in March 2010 in Vienna. Strength and potency of the "Basiscurriculum" lies in the linking and integration of theoretical seminars directly into the ongoing psychiatric training. Therefore trainees can incorporate recent and newly acquired contents into every day work practice, as well as strengthen and amplify their experience. This education requires didactical considerations and tasks that facilitate interactive learning and involve trainees affectively in order to provide high quality in transmission of psychotherapeutic knowledge.

Zusammenfassung

Die Ausbildung zum/zur FachärztIn für Psychiatrie und Psychotherapeutische Medizin sieht eine Einführung in Theorie und praktische Umsetzung der 4 wichtigsten psychotherapeutischen Traditionen (psychoanalytische, verhaltenstherapeutische, systemische und humanistische Tradition) vor. Die Experten-Arbeitsgruppe Psychotherapeutische Ausbildung in der Psychiatrie erarbeitete im Auftrag der ÖGPP das Basiscurriculum Psychotherapeutische Medizin im Rahmen der Facharztausbildung, deren Inhalte hier im Überblick vorgestellt werden. Der Unterricht wurde in Wien im März 2010 gestartet. Eine besondere Stärke der Ausbildung ist die Vernetzung und Einbettung des Basiscurriculums in die laufende Ausbildung, sodass neu erworbene Inhalte direkt in den Arbeitsalltag der AusbildungskandidatInnen einfließen können, somit weiter gefestigt und erweitert werden können. Der Unterricht legt Überlegungen zur Didaktik nahe, die eine moderne interaktive, affektiv involvierende Gestaltung ermöglichen und eine hochqualitative Vermittlung der Lernziele gewährleisten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Puschner B and Kordy H. (2010). Mit Transparenz und Ergebnisorientierung zur Optimierung der psychotherapeutischen Versorgung: Eine Studie zur Evaluation ambulanter Psychotherapie. Psychother Psychosom Med Psychol 60: 350–357

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Hessel A, Geyer M and Brähler E. (2000). Inanspruchnahme des Gesundheitswesens und Akzeptanz psychosozialer Kompetenzen. Z Psychosom Med Psychother 46: 226–241

    PubMed  Google Scholar 

  3. Von Zwerenz R, Barthel Y and Leuzinger-Bohleber M (2007). Einstellungen von Medizinstudierenden zu psychotherapeutischen Behandlungsverfahren und Weiterbildungen. Z Psychosom Med Psychother 53: 258–272

    Google Scholar 

  4. Hohagen F. (2000). Zum Stand der Weiterbildungsdiskussion in Psychiatrie und Psychotherapie. Nervenarzt 71: 513–517

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Lotz-Rambaldi W, Schäfer I, ten Doesschate R and Hohagen F. (2008). Specialist training in psychiatry in Europe - Results of the UEMS-survey. Eur Psychiat 23: 157–168

    Article  Google Scholar 

  6. Grawe K. (2000). Neuropsychotherapie. Göttingen, Hogrefe

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding authors

Correspondence to Henriette Löffler-Stastka or Martin Aigner.

Additional information

Eingelangt am 18. Jänner 2011, angenommen am 1. März 2011

„Basiscurriculum in psychotherapeutic medicine“: psychotherapeutic training in psychiatry - a beginning

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Löffler-Stastka, H., Fink, B., Franz, J. et al. „Basiscurriculum in psychotherapeutischer Medizin“: Psychotherapeutische Ausbildung in der Psychiatrie – ein Beginn. psychiatr. psychother. 7, 20–26 (2011). https://doi.org/10.1007/s11326-011-0147-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11326-011-0147-8

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation