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Hypnotische Kommunikation mit Notfallpatienten

Hypnotic communication with emergency patients

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Zusammenfassung

Bei einem Unfall oder medizinischen Notfall ist zu berücksichtigen, dass Menschen in Extremsituationen sich oft in einem natürlichen Trance-Zustand und einer hochsuggestiblen Verfassung befinden. Studien zeigen, dass mit einer Abschirmung von der Menge, einer Vermeidung unpassender Konversation und einem einfachen Text mit Positivsuggestionen eine deutliche Verbesserung im Outcome nach Unfällen erreicht wurde. Eine entsprechende Kommunikation mit Unfallopfern soll die eigentliche, notfallmedizinische Versorgung in keinem Fall behindern oder unterbrechen, vielmehr wirkungsvoll unterstützen. Dabei spielt schon der Schutz vor Negativ-Suggestionen durch unbedachte Äußerungen eine wichtige Rolle. Ein vertrauensvolles Kommunikationsverhältnis, ein Rapport, ist aufzubauen, unabhängig von einer vermeintlichen Bewusstlosigkeit des Patienten, basierend auf Ernsthaftigkeit, Ehrlichkeit und Respekt. Der Patient sollte dort abgeholt werden, wo er sich innerlich befindet, um im Sinne von Mitgehen und Führen zunehmend kleine Schritte in Gang zu setzen und wahrnehmbar zu machen. Mit Suggestionen, die eher bildhaft als abstrakt, eher indirekt und permissiv als autoritär und direktiv sein sollten, werden dabei im Patienten unbewusste Suchprozesse angeregt und innere Ressourcen aktiviert, wodurch der Patient aus der lähmenden Passivität und seinem Ausgeliefertsein herauskommt und durch Aktivität und Bestätigung Selbstkontrolle und Selbstvertrauen wiedererlangt.

Abstract

In an emergency further concomitant psychological trauma can be reduced and the medical treatment efficiently supported by the fact that patients in an extreme situation are often in a natural trance-like state of high suggestibility. Studies have shown that protection from the crowd, avoidance of inappropriate conversation and a simple text with positive suggestions can result in improved outcome of emergency patients. A corresponding patient communication must not disturb or delay medical treatment but should effectively support it. Protection from negative suggestions by thoughtless conversation, as well as from feelings of guilt and anger is essential. A confidential relationship for communication, the rapport, is to be established irrespective of a supposed unconsciousness, based on believability, serious concern, honesty and respect. The patient should be contacted in his current emotional situation to be utilized by pacing and leading inducing minimal changes which are perpetuated by their perception. With suggestions which are more imaginative than abstract, indirect and permissive rather than directive and authoritative, unconscious processes of inner search and resource activation can be elicited. This brings the patient out of paralyzing passivity and helplessness and helps regain self-control, self-confidence and self-esteem. Suggestion in this sense does not consist of making an individual believe what is not true, but making something come true by making a person believe in its possibility.

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Literatur

  1. Abramowitz EG, Barak Y, Ben-Avi I, Knobler HY (2008) Hypnotherapy in the treatment of chronic combat-related PTSD patients suffering from insomnia: a randomized, zolpidem-controlled clinical trial. Int J Clin Exp Hypn 56:270–280

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Acosta J, Prager JS (2002) The worst is over – what to say when every moment counts. Jodere Group, San Diego

  3. Bejenke CJ (1996) Painful medical procedures. In: Barber J (ed) Hypnosis and suggestion in the treatment of pain. WW Norton & Co, New York, pp. 209–266

  4. Bengel J (2004) Psychische Situationen und Reaktionen von Notfallpatienten. 2. Aufl. Springer, Berlin

  5. Bloch-Szentàgothai K (2001) Hypnose in Notfallsituationen. In: Revenstorf D, Peter B (Hrsg) Hypnose in Psychotherapie, Psychosomatik und Medizin. Springer, Berlin

  6. Bob P (2008) Pain, dissociation and subliminal self-representations. Conscious Cogn 17:355–369

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Cancio LC (1991) Stress and trance in freefall parachuting: a pilot study. J Clin Hypn 33:225–234

    CAS  Google Scholar 

  8. Candel I, Merckelbach H (2004) Peritraumatic dissociation as a predictor of post-traumatic stress disorder: a critical review. Compr Psychiatry 45:44–50

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Cheek DB (1994) Hypnosis: The application of ideomotor techniques. Allyn and Bacon, Boston

  10. D’Amelio R, Archonti C, Falkai P, Pajonk FG (2006) Psychologische Konzepte und Möglichkeiten der Krisenintervention in der Notfallmedizin. Notfall Rettungsmed 9:194–204

    Article  Google Scholar 

  11. Eberhart LH, Doring HJ, Holzrichter P et al (1998) Therapeutic suggestions given during neurolept-anaesthesia decrease post-operative nausea and vomiting. Eur J Anaesthesiol

  12. Edgette JH, Edgette JS (1995) The Handbook of hypnotic phenomena in psychotherapy. Brunner/Mazel Inc, New York

  13. Enqvist B, Konow L von, Bystedt H (1995) Pre-and perioperative suggestion in maxillofacial surgery: effects on blood loss and recovery. Int J Clin Exp Hypn 43:284–294

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Enqvist B, Bjorklund C, Engman M, Jakobsson J (1997) Preoperative hypnosis reduces postoperative vomiting after surgery of the breasts: a prospective, randomized and blinded study. Acta Anaesthesiol Scand 41:1028–1032

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Erickson ME, Rossi EL, Rossi SL (1991) Hypnose: Induktion, psychotherapeutische Anwendung, Beispiele. Pfeiffer, München

  16. Faymonville ME, Mambourg PH, Albert A et al (1997) Psychological approaches during conscious sedation. Hypnosis versus stress reducing strategies: A prospective randomized study. Pain 73:361–367

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Giesbrecht T, Merckelbach H (2005) Über die kausale Beziehung zwischen Dissoziation und Trauma. Nervenarzt 76:20–27

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Hansen E, Bejenke C (2010) Negative und positive Suggestionen in der Anästhesie – Ein Beitrag zu einer verbesserten Kommunikation mit ängstlichen Patienten bei Operationen. Anaesthesist 59:199–209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Jacobs DT (1991) Patient communication for first responders and EMS personnel. Brady, Englewood Cliffs

  20. Kaiser-Rekkas A (2005) Klinische Hypnose und Hypnotherapie. 3. Aufl. Carl Auer, Heidelberg

  21. Kossak HC (1989) Hypnose: Ein Lehrbuch. Psychologie Verlags Union, München

  22. Lang EV, Hatsiopoulou O, Berbaum K et al (2005) Can words hurt? Patient-provider interactions during invasive procedures. Pain 114:303–309

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Miller ME, Bowers KS (1993) Hypnotic analgesia: dissociated experience or dissociated control? J Abnorm Psychol 102:29–38

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Morgan CA, Hazlett G, Wang S et al (2001) Symptoms of dissociation in humans experiencing acute, uncontrollable stress: a prospective investigation. Am J Psychiatry 158:1239–1247

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Müller-Cyran A (1999) Basis-Krisenintervention – Fundierter Umgang mit akut psychisch Traumatisierten. Notfall Rettungsmed 2:293–296

    Article  Google Scholar 

  26. Olness K, Kohen DP (2006) Lehrbuch der Kinderhypnose und -hypnotherapie. 2. Aufl. Carl-Auer, Heidelberg

  27. Peebles-Kleiger MJ (2000) The use of hypnosis in emergency medicine. Emerg Med Clin North Am 18:327–328

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Price DD (1996) Hypnotic analgesia: Psychological and neural mechanisms. In: Barber J (ed) Hypnosis and suggestion in the treatment of pain. WW Norton & Co, New York

  29. Rockenbauch K, Decker, Stöbel-Richter Y (2006) Kompetent kommunizieren in Klinik und Praxis. Pabst Science Publisher, Lengerich

  30. Rossi EL (1986). The psychobiology of mind-body healing. WW Norton & Co, New York

  31. Rossi EL, Cheek DB (1988) Mind-body therapy: Methods of ideodynamic healing in hypnosis. WW Norton & Co, New York

  32. Rossi E, Erickson-Klein R, Rossi K (2008) Novel activity-dependent approaches to therapeutic hypnosis and psychotherapy: the general waking trance. Am J Clin Hypn 51:185–200

    PubMed  Google Scholar 

  33. Schmidt-Degenhard M (2004). Die oneiroide Erlebnisform – Ein Bewältigungsversuch von Extremsituationen. Anästh Intensivmed 45:648–653

    Google Scholar 

  34. Schönenberg M, Reichwald U, Domes G et al (2008) Ketamine aggravates symptoms of acute stress disorder in a naturalistic sample of accident victims. J Psychopharmacol 22:493–497

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Schulz-Stübner S (2007) Medizinische Hypnose. Schattauer, Stuttgart

  36. Schwender D, Klasing S, Daunderer M et al (1995) Awareness during general anesthesia. Definition, incidence, clinical relevance, causes, avoidance and medicolegal aspects. Anaesthesist 44:743–754

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Seligman R, Kirmayer LJ (2008) Dissociative experience and cultural neuroscience: narrative, metaphor and mechanism. Cult Med Psychiatry 32:31–64

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Van Gorp WG, Meyer RG, Dunbar KD (1985) The efficacy of direct versus indirect hypnotic induction techniques on reduction of experimental pain. Int J Clin Exp Hypn 33:319–28

    Article  Google Scholar 

  39. Van Lommel P, Wees R van, Meyers V, Elfferich I (2001) Near-death experience in survivors of cardiac arrest: a prospective study in the Netherlands. Lancet 358:2039–2045

    Article  Google Scholar 

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Hansen, E., Zimmermann, M. & Dünzl, G. Hypnotische Kommunikation mit Notfallpatienten. Notfall Rettungsmed 13, 314–321 (2010). https://doi.org/10.1007/s10049-010-1293-z

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