Summary
OBJECTIVE: Prone positioning in patients with adult respiratory distress syndrome is a well-known method to improve oxygenation. The aim of our study was to evaluate a new device for prone positioning, the prone-head support system (PHS system), with regard to reduction of cutaneous pressure sores. METHODS: In a pilot study we randomized 8 patients with ARDS in two groups: 180° standard prone positioning (group without mask) and prone positioning with the PHS system (group with mask). The PHS system consists of a facemask support, which is connected to an adapted air suspension bed. The patients of both groups were intermittently proned for several days. We evaluated the pressure sores on head and neck before turning the patients prone for the first time and after each period of prone positioning. We documented the quantity, the size, the type and the localization of the pressure sores. RESULTS: There was no significant difference in the mean duration of prone positioning (27.1 ± 14.7 hours in the group with mask versus 24.5 ± 18.7 h in the group without mask). In the group with mask there were 1.5 ± 0.8 new pressure sores by each proning, whereas in the group without mask there were 2.37 ± 1.6 new pressure sores, which was lower, but not significantly. The overall area of pressure sores (798 mm2 versus 3184 mm2, p = 0.004), the area of pressure sores per patient (199.5 ± 104.7 mm2 versus 796 ± 478 mm2, p = 0.03) and the increase of the area of pressure sores per proning (79.8 ± 52.0 mm2 versus 398.0 ± 214.3 mm2, p = 0.004) were significantly lower in the group with mask in comparison to the group without mask. The lips were the most effected localization in both groups. The pressure sores in the group with mask were less severe and showed a homogeneous distribution in comparison to the group without mask. Blisters dominated in the group with mask in comparison to erosions, necrosis and ulcers in the group without mask. CONCLUSION: The PHS system with its face mask is able to reduce the extent and the severity of pressure sores in patients ventilated in prone position. Controlled randomized studies with large study populations seem justified.
Zusammenfassung
ZIEL: Die Beatmung von Patienten mit adult respiratory distress syndrome (ARDS) in Bauchlage ist eine anerkannte Methode um die Oxygenierung zu verbessern. Unser Studienziel war die Erprobung eines neuartigen Lagerungssystems, dem Prone-Head-Support-System (PHS-System), im Hinblick auf die Reduktion von Hautdefekten als Lagerungsschäden. METHODIK: Das Prone-Head-Support-System besteht aus einer Gesichtslagerungsmaske, die an einem adaptierten Luftkissenbett befestigt ist. In einer Pilotstudie wurden 8 Patienten mit ARDS und schwerer Oxygenierungsstörung in 2 Gruppen randomisiert: konventionelle 180°-Bauchlage (Gruppe ohne Maske) und Bauchlagerung im Prone-Head-Support-System (Gruppe mit Maske). Die Patienten beider Gruppen wurden mehrere Tage intermittierend bauchgelagert. Vor der 1. Bauchlagerung und nach jeder Bauchlage wurden die entstandenen Hautdefekte an Kopf und Hals dokumentiert hinsichtlich Anzahl, Größe, Art und Lokalisation. ERGEBNISSE: Die durchschnittliche Liegedauer pro Bauchlagezyklus war nicht signifikant unterschiedlich (27,1 ± 14,7 h in der Gruppe mit Maske versus 24,5 ± 18,7 h in der Gruppe ohne Maske). Die Anzahl der neu aufgetretenen Defekte pro Bauchlage war mit 1,5 ± 0,8 in der Gruppe mit Maske und mit 2,37 ± 1,6 Defekten in der Gruppe ohne Maske tendenziell niedriger, aber statistisch nicht signifikant unterschiedlich. Die Gesamtgröße der Defekte (798 mm2 versus 3184 mm2, p = 0,004), die Defektgröße pro Patient (199,5 ± 104,7 mm2 versus 796 ± 478 mm2, p = 0,03) sowie die Zunahme der Defektgröße pro Bauchlagezyklus (79,8 ± 52,0 mm2 versus 398,0 ± 214,3 mm2, p = 0,004) waren in der Gruppe mit Maske signifikant geringer als in der Gruppe ohne Maske. Hinsichtlich der lokalen Verteilung der Defekte waren in beiden Gruppen Läsionen an den Lippen am häufigsten. Die Hautdefekte in der Gruppe mit Maske waren geringer ausgeprägt und homogener verteilt als in der Gruppe ohne Maske. In der Gruppe mit Maske war die Blasenbildung die häufigste Läsion, in der Gruppe ohne Maske dominierten Erosionen, aber auch Nekrosen und Ulcerationen wurden häufiger gemessen. SCHLUSSFOLGERUNG: Die Gesichtslagerungsmaske des Prone-Head Support Systems ist in der Lage, die Ausdehnung und den Schweregrad der Hautdefekte von in Bauchlage beatmeten Intensivpatienten zu reduzieren. Kontrollierte prospektive Studien mit großen Fallzahlen erscheinen gerechtfertigt.
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Prebio, M., Katz-Papatheophilou, E., Heindl, W. et al. Reduction of pressure sores during prone positioning of ventilated intensive care patients by the prone-head support system: a pilot study. Wien Klin Wochenschr 117, 98–105 (2005). https://doi.org/10.1007/s00508-004-0299-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-004-0299-2