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Effect of antithrombotic drugs on bone health

Auswirkung von Antithrombotika auf den Knochen

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Abstract

With the increasing consumption of antithrombotic drugs among old people, expected as well as unexpected side effects on bone health are considerable, e.g. osteoporosis, fragility fractures, etc. This review focuses on antithrombotic drugs and their effects on bone health. The following groups were reviewed: parenteral long-term use of unfractionated heparin (UFH) is associated with osteopenia. The oral intake of vitamin K antagonists (VKA) makes them more convenient than UFH but chronic use also results in osteopenia. Limited reports of bone loss have been associated with low molecular weight heparins (LMWH) and indirect factor Xa inhibitors but in contrast to VKA and UFH they are less associated with osteopenia. There have been limited studies evaluating the effect of new oral anticoagulants (NOACs) on bones. Overall, they are considered safer than other drugs. There have been no reports about acetylsalicylic acid (ASA) and clopidogrel causing osteopenia but their metabolism by the kidneys and liver can cause reduced 25-hydroxy-vitamin D levels and can theoretically contribute to osteoporosis. Some reports suggested that high dosage clopidogrel can also negatively affect bones. After a detailed literature review long-term use of antithrombotic drugs can negatively affect the bones. Their role in bone health needs to be studied in detail and the clinical use in geriatric patients should be prudent.

Zusammenfassung

Mit dem zunehmenden Verbrauch antithrombotischer Arzneimittel bei geriatrischen Patienten sind deren Nebenwirkungen auf die Knochen beträchtlich, z. B. Osteoporose, Fragilitätsfrakturen etc. Diese Übersicht konzentriert sich auf Antithrombotika und deren Auswirkungen auf die Knochengesundheit. Folgende im folgenden beschriebenen Gruppen wurden berücksichtigt. Die parenterale Langzeitanwendung von unfraktioniertem Heparin (UFH) ist mit Osteopenie verbunden. Die orale Einnehme von Vitamin-K-Antagonisten (VKA) macht sie komfortabler als UFH, langfristig ist die Anwendung aber ebenfalls mit einer verstärkten Neigung zur Osteopenie verbunden. Niedermolekulare Heparine (LMWH) und indirekter Faktor-Xa-Inhibitor wurden nur in begrenztem Umfang mit Knochenschwund in Verbindung gebracht, insgesamt sind sie jedoch im Gegensatz zu VKA und UFH wohl geringer mit einer Osteopenie assoziiert. Zu den neuen oralen Antikoagulanzien (NOAK) wurden begrenzte Studien durchgeführt, um deren Wirkung auf die Knochen zu bewerten. Insgesamt gelten sie als sicherer als andere Medikamente. Bezüglich Acetylsalicylsäure (ASS) und Clopedogrel gibt es keine Berichte darüber, dass diese Osteopenie verursachen, jedoch kann ihr Metabolismus durch Nieren und Leber einen verringerten Spiegel an 25-Hydroxy-Vitamin D zur Folge haben und daher theoretisch eine Osteoporose begünstigen. Nach einer ausführlichen Literaturrecherche kann die Langzeitanwendung von Antithrombotika die Knochen negativ beeinflussen. Ihre Rolle für die Knochengesundheit muss eingehend untersucht werden und die klinische Anwendung bei geriatrischen Patienten sollte umsichtig erfolgen.

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Correspondence to G. Dadwal.

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G. Dadwal, T. Schulte-Huxel and G. Kolb declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.

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Dadwal, G., Schulte-Huxel, T. & Kolb, G. Effect of antithrombotic drugs on bone health. Z Gerontol Geriat 53, 457–462 (2020). https://doi.org/10.1007/s00391-019-01590-8

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