Skip to main content
Log in

„Hic gaudet mors succurere vitae“, Sektionsbefunde der Mainzer Pathologie 1971–2010

Eine Analyse aus Anlass des 100-jährigen Jubiläums

“Hic gaudet mors succurere vitae”, autopsy findings of the Mainz Institute of Pathology 1971-2010

An analysis on the occasion of the 100 year jubilee

  • Originalien
  • Published:
Der Pathologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Aus dem Autopsiewesen existieren zahlreiche Studiendaten, die insbesondere auf den dramatischen Abfall der Obduktionszahlen fokussiert sind. Aus Anlass des 100-jährigen Jubiläums der Gründung des Instituts für Pathologie wurde die vorliegende Langzeitauswertung des Obduktionsarchivs in Mainz durchgeführt. Es zeigt sich nach einem Spitzenwert der Obduktionsfrequenz von 73,4 % im Jahr 1973 ein kontinuierlicher Abfall, wobei nach einer relativ stabilen Phase in den 1980er Jahren (Frequenz 1985 53,3 %, 1990 43,2 %) ein dramatischer Abfall insbesondere ab dem Ende der 1990er Jahre erfolgt (1997 26,4 %, 1998 15,9, 2010: 5,6 %). Unter den Todesursachengruppen fanden sich kardiovaskuläre Erkrankungen am häufigsten (zwischen 35 % in den 1970er Jahren und bis 39 % in der letzten untersuchten Dekade), gefolgt von Infektionserkrankungen (zwischen 20 und 25 %). An dritter Stelle (erst) folgen die Malignome mit einem Frequenzanstieg von 10,5 % in den 1970er Jahren bis zu 17 % im letzten untersuchten Zeitraum. In den ersten Jahren stellten Lungenembolien die häufigste Todesursache dar (11,5 %), wurden jedoch später abgelöst durch Myokardinfarkte (bis zu 15,8 % im Zeitraum 1995–2010). Unter den Malignomen stellen jeweils Lungenkarzinome die häufigste Todesursache dar (2,5 % zwischen 1979 und 1986, 3,9 % zwischen 1995 und 2010). Im Wesentlichen bestätigen die hier gezeigten Ergebnisse einer Langzeitanalyse frühere Obduktionsanalysen, wobei neben generellen Aspekten auch einige lokalspezifische Gründe für dieses Phänomen diskutiert werden.

Abstract

In the past numerous analyses have studied several aspects of autopsies in particular with regard to the decline of frequency; however, long-term studies spanning more than one decade have rarely been published, especially in recent years. On the occasion of the 100 year jubilee the archive data of the Institute of Pathology of the University of Mainz were analyzed for autopsies performed between 1971 and 2010. In this cohort, we focused on patients over 14 years old (n = 14,724) who died in the University hospital. We compared the number of autopsies with the total number of deceased patients and, in addition, studied several epidemiological aspects with special relevance for the cause of death (COD).

In 1973 the peak autopsy frequency was reached with a value of 73.4 % followed by a decrease to 49.1 % in 1980. In the following decade a relatively steady state was achieved (frequency 53.3 % in 1985, and 43.2 % in 1990), followed by a remarkable decline after the 1990s (1997: 26.4 %, 1998: 15.9 % and 2010: 5.6 %). The mean overall age increased during the observation period (59.1 years in 1971 and 67.5 years in 2008). Among the COD groups cardiovascular diseases were predominantly recorded (between 35 % in the 1970s and 39 % in 1995–2010), followed by infectious diseases (between 20 and 25 %). Malignancies represented the third most common COD group with an increase in frequency from approximately 10.5 % in the 1970s to 17 % observed in the last decade. Among the single specific CODs, pulmonary embolism was most often encountered in the 1970s (about 11.5 %), while in the following decades myocardial infarction predominated (up to 15.8 % between 1995 and 2010). In the overall period, lung cancer was the single most common malignancy of the CODs (between 2.5 and 3.9 %). These data confirmed previous studies showing that in Germany the autopsy frequency began to decline remarkably in the 1990s. Besides general aspects, the specific local causes for these phenomena are discussed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11

Literatur

  1. Friemann J (2010) Klinische Obduktionen. Praktisches Vorgehen, rechtliche Grundlagen und ethische Überlegungen. Pathologe 31:256–267

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Georgii A, Meliss RR (1992) Häufigkeit klinischer Obduktionen unter der Widerspruchs- gegenüber der Zustimmungslösung an der Medizinischen Hochschule Hannover. Pathologe 13:190–195

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Habeck JO, Waller H (1993) Die Anzahl der Obduktionen im Institut für Pathologie Chemnitz vor und nach der Wiedervereinigung (1987–1992). Pathologe 14:188–192

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Kahl A (2010) Klinische Sektionen: Umfrage zeigt allgemeine Zustimmung. Dtsch Arztebl 107:2492–2493

    Google Scholar 

  5. Karwinski B, Svendsen E (1989) Comparison of clinical and postmortem diagnosis of pulmonary embolism. J Clin Pathol 42:135–139

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. Loughrey MB, McCluggage WG, Toner PG (2000) The declining autopsy rate and clinicians‘ attitudes. Ulster Med J 69:83–89

    CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Moch H (2011) Dokumentation der diagnostischen Qualität im Krankenhaus. Pathologe 32(Suppl 2):282–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Niedobitek F (2007) 100 Jahre Pathologie im Auguste-Viktoria-Krankenhaus zu Berlin-Schöneberg. Pathologe 28:299–305

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Pfeifer U, Kirsten WH (1992) In memoriam Wolfgang Thoenes. Virchows Arch 62:1

    Article  Google Scholar 

  10. Roulson J, Benbow EW, Hasleton PS (2005) Discrepancies between clinical and autopsy diagnosis and the value of post mortem histology; a meta-analysis and review. Histopathology 47:551–559

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Schäfer D, Dienes HP, Fett AL, Langhammer K (2008) Kölner Sektionsprotokolle 1914–1960. Pathologe 29:287–293

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Sperhake J, Püschel K (2003) Das Hamburger Sektionsgesetz vom 9. Februar 2000 – Entwicklung der Sektionszahlen in Hamburgs Prosekturen. Pathologe 24:204–206

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Thoenes W (1989) Pathologie in Mainz – anläßlich des 75-jährigen Bestehens des Instituts für Pathologie in Mainz. Johannes Gutenberg, Mainz

  14. Torvik A, Stenwig JT (1981) Changes in frequency of cerebrovascular diseases in Oslo, Norway, 1958–1977. An autopsy study. Stroke 12:816–823

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. World Health Organization (2013) The top ten causes of death. Fact sheet No. 310

Download references

Danksagung

Die Autoren danken den Herren Bernd Fewinger, Adalbert Buchen und Manfred Messmann (Institut für Pathologie, Mainz) für den sorgsamen Umgang mit den Eingangsbüchern, ohne den wesentliche Daten nicht hätten erhoben werden können.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. T. Hansen, S. Höring, F. Rosendahl, M. Dusolt, C. Kempe, M. Hechtner, C. Sommer, C.J. Kirkpatrick geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Hansen.

Additional information

Die hier aufgeführten Ergebnisse sind Teil der Promotionsarbeiten von S. Höring, F. Rosendahl, M. Dusolt und C. Kempe.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Hansen, T., Höring, S., Rosendahl, F. et al. „Hic gaudet mors succurere vitae“, Sektionsbefunde der Mainzer Pathologie 1971–2010. Pathologe 35, 371–378 (2014). https://doi.org/10.1007/s00292-014-1942-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00292-014-1942-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation