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Wirbelsäulendeformitäten bei Neurofibromatose Typ 1

Spinal deformity in neurofibromatosis type 1

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Neurofibromatose Typ 1 ist in bis zu ca. 60 % der Fälle mit Deformitäten der Wirbelsäule vergesellschaftet. Diese können als nichtdystrophischer und als seltenerer dystrophischer Typ auftreten. Diese Unterscheidung ist von hoher Relevanz, da sich die Therapie dieser unterschiedlichen Erscheinungsformen nachhaltig unterscheidet.

Nichtdystrophischer Typ

Der nichtdystrophische Typ kann wegen eines der idiopathischen Skoliose ähnlichen Verlaufes wie diese therapiert werden. Beachtet werden dabei muss die sogenannte Modulation. Bei dieser kommt es im Verlauf zum Auftreten dyplastischer Veränderungen an der Wirbelsäule und damit zu einem Verhalten wie vom dystrophischen Typ bekannt.

Dystrophischer Typ

Der dystrophische Typ zeigt eine Reihe dyplastischer Knochenveränderungen. Diese führen zu einer hohen Progredienz, zu einem fehlenden Ansprechen auf konservative Therapieformen und unbehandelt zu extremen Ausprägungen der Deformitäten. Diese Form der Deformität verlangt ein frühes operatives Eingreifen, auch schon im Kindesalter. Um bei diesen oft herausfordernden Konstellationen gute Ergebnisse erzielen zu können, müssen die Besonderheiten des Krankheitsbildes generell und die typischen Veränderungen an der Wirbelsäule bekannt sein.

Abstract

Background

With a prevalence of up to 60%, spinal deformity represents the most common skeletal manifestation of neurofibromatosis type 1. The deformity can occur as a non-dystrophic or as a less common dystrophic type. This distinction is of great relevance because the therapeutic strategy is completely different in each case.

Non-dystrophic type

The non-dystrophic type can be treated like idiopathic scoliosis due to the comparable behavior of both entities. However, care must be taken regarding the so-called modulation. Modulation describes the formation of dysplasias of the spine. This will result in a progression behavior as known from the dystrophic type.

Dystrophic type

For the dystrophic type, different spinal dysplastic changes are typical. These lead to a rapid progression of deformity and a lack of response to conservative treatment. If untreated, severe and grotesque deformities can arise. This type of deformity requires early surgical intervention, even in childhood. The knowledge about the peculiarities of this disease in general, as well as the typical changes of the spine are prerequisites to managing these often-challenging situations.

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Abbreviations

NF1:

Neurofibromatose Typ 1

NF2:

Neurofibromatose Typ 2

Literatur

  1. Cai S, Tian Y, Qui G, Zhang J, Shen J, Zhao H, Zhao Y (2020) Neurofibromatosis type 1 with severe dystrophic kyphosis: surgical treatment and prognostic analysis of 27 patients. Orthop Surg 12(6):1923–1940. https://doi.org/10.1111/os.12848

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Crawford AH, Herrera-Soto J (2007) Scoliosis associated with neurofibromatosis. Orthop Clin North Am 38:553–562

    Article  Google Scholar 

  3. Crawford AH, Jain VV (2011) Neurofibromatosis. In: Akbarnia BA, Yazici M, Thompson GH (Hrsg) The growing spine. Springer, , S 299–315

    Chapter  Google Scholar 

  4. DeLucia TA, Yohay K, Widmann RF (2011) Orthopaedic aspects of neurofibromatosis: update. Curr Opin Pediatr 23:46–52

    Article  Google Scholar 

  5. Farschtschi S, Mautner VF, McLean ACL, Schulz A, Friedrich R, Rosahl SK (2020) The neurofibromatosis. Dtsch Arztebl Int 117(20):354–360. https://doi.org/10.3238/arztebl.2020.0354

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Gutmann DH, Ferner RE, Listernick RH, Korf BR, Wolters PL, Johnson KJ (2017) Neurofibromatosis Type 1. Nat Rev Dis Primers 23(3):17004. https://doi.org/10.1038/nrdp.2017.4

    Article  Google Scholar 

  7. Heyde CE, Krause M, Jarvers JG, Spiegl UJA, Völker A, Glasmacher S, Josten C, von der Höh NH (2019) Halo Fixator and Halo Traction—Value for the treatment of spinal disorders in childhood. Z Orthop Unfall. https://doi.org/10.1055/a-1026-6698

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Jain VV, Berry CA, Crawford AH, Emans JB, Sponseller PD, Growing Spine Study Group (2017) Growing rods are an effective fusionless method of controlling early-onset scoliosis associated with neurofibromatsosis typ 1 (NF1): a multicenterretrospective case series. J Pediatr Orthop 37(8):e612–e618. https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000000963

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jia F, Wang G, Sun J, Liu X (2020) Combined anterior-posterior versus posterior-only spinal fusion in treating dystrophic neurofibromatosis scoliosis with modern instrumentation. Clin Spine Surg. https://doi.org/10.1097/BSD.0000000000001069

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kim HW, Weinstein SL (1997) The management of scoliosis in neurofibromatosis. Spine 23:2770–2776

    Article  Google Scholar 

  11. Koller H, Zenner J, Gajic V, Meier O, Ferraris L, Hitzl W (2012) The impact of halo-gravity traction on curve rigidity and pulmonary function in the treatment of severe and rigid scoliosis and kyphoscoliosis: a clinical study and narrative review of the literature. Eur Spine J 21:514–529

    Article  Google Scholar 

  12. Koptan W, ElMiligui Y (2020) Surgical correction of severe dystrophic neurofibromatosis scoliosis: an experience of 32 cases. Eur Spine J 19:1569–1575

    Article  Google Scholar 

  13. Lykissas MG, Schorry EK, Crawford AH, Gaines S, Rieley M, Jain VV (2013) Does the presence of dystrophic features in patients with type 1 neurofibromatosis and spinal deformities increase the risk of surgery? Spine 38:1595–1601

    Article  Google Scholar 

  14. Metz-Stavenhagen P, Krebs S, Seidel Th, Krämer F, Völpel HJ (2000) Behandlung der Skoliose und Skoliokyphose bei Neurofibromatosis Recklinghausen (NF). Orthopade 29:524–534

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Mladenov K (2017) Wirbelsäulendeformitäten bei Neurofibromatose Typ 1 und Marfan Syndrom. In: Stücker R, Hasler C (Hrsg) Die wachsende Wirbelsäule. Walter de Gruyter GmbH, Berlin, Boston, S 162–166

    Google Scholar 

  16. National Institute of Health (1988) Neurofibromatosis. Conference Statement. Arch Neurol 45:575–578 (National Institut of Health Consensus development Conference)

    Article  Google Scholar 

  17. Shah S, George KJ (2019) The association of spinal deformity with dural ectasia in neurofibromatosis type 1. Br J Neurosurg 6:620–623

    Article  Google Scholar 

  18. Shimizu T, Lenke L, Cerpa M, Lehman RA Jr, Pongmanee S, Sielatycki JA (2020) Preoperative halo-gravity traction for treatment of severe adult kyphosis and scoliosis. Spine Deform 8:85–95

    Article  Google Scholar 

  19. Shofty B, Barzilai O, Khashan M, Lidar Z, Constantini S (2020) Spinal manifestation of neurofibromatosis type 1. Childs Nerv Syst 36(10):2401–2408. https://doi.org/10.1007/s00381-020-04754-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Tauchi R, Kawakami N, Castro MA, Ohara T, Saito T, Morishita K, Yamauchi I (2020) Long-term surgical outcomes after early definitive spinal fusion for early-onset scoliosis with neurofibromatosis type 1 at mean follow-up of 14 years. J Pediatr Orthop 40:42–47

    Article  Google Scholar 

  21. Tauchi R, Kawakami N, Suzuki T, Uno K, Yamaguchi T, Yanagida H, Yamamoto T, Murakami H, Demura S, Kotani T, NPO Japan Spinal Deformity Institut (2020) Comparison of early definitive fusion and traditional crowing rods in early-onset dystrophic scoliosis in neurofibromatosis type1: a preliminary report. J Pediatr Orthop 40(10):569–574. https://doi.org/10.1097/BPO.0000000000001579

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Ton J, Stein-Wexler R, Yen P, Gupta M (2010) Rib head protrusion into the central canal in type 1 neurofibromatosis. Pediatr Radiol 40:1902–1909

    Article  Google Scholar 

  23. Tsirikos AI, Dhokia R, Wordie S (2018) Rotatory dislocation of the spine in dystrophic kyphoscoliosis secondary to neurofibromatosis type 1. J Cent Nerv Syst Dis 18(10):1179573518819484. https://doi.org/10.1177/1179573518819484

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Christoph-E. Heyde.

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Interessenkonflikt

C.‑E. Heyde erhält Royalties von Medacta Int. A. Völker, N. H. von der Höh, S. Glasmacher und H. Koller geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Heyde, CE., Völker, A., von der Höh, N.H. et al. Wirbelsäulendeformitäten bei Neurofibromatose Typ 1. Orthopäde 50, 650–656 (2021). https://doi.org/10.1007/s00132-021-04130-8

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