Skip to main content
Log in

Ganglienblockade

Neurolyse des Plexus coeliacus

Ganglion block

Celiac plexus neurolysis

  • Leitthema
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Klinisches Problem

Therapierefraktäre und schwere rezidivierende Schmerzen im Oberbauch stellen insbesondere beim nicht operablen Pankreaskarzinom, aber auch bei fortgeschrittenen entzündlichen Erkrankungen eine Herausforderung dar.

Radiologisches Standardverfahren

Die CT-gesteuerte Neurolyse/Blockade des Plexus coeliacus schaltet durch eine gezielte Zerstörung der afferenten und efferenten Nervenfasern mit Alkohol die Schmerzweiterleitung aus.

Methodik

Mittels unterschiedlicher Zugänge von ventral oder dorsal wird eine 22-G-Chiba-Nadel CT-durchleuchtungsgesteuert nach prä- und/oder paraaortal auf Höhe des Truncus coeliacus vorgebracht. An der entsprechenden Lokalisation erfolgt die Injektion von 20–50 ml Embolisat.

Leistungsfähigkeit

Nach Neurolyse des Plexus coeliacus berichten bis zu 80 % der Patienten eine Schmerzreduktion oder zumindest eine Verringerung der Begleitmedikation. Chronisch entzündliche Schmerzen reagieren schlechter auf die Behandlung als tumorinduzierte Symptome. Infolge der fortschreitenden Grunderkrankung kann der Erfolg teils nur temporär beobachtet werden, allerdings ist eine wiederholte Therapie möglich.

Bewertung und Empfehlung für die Praxis

Die CT-gesteuerte Ganglienblockade ist eine komplikationsarme, gut steuerbare und wiederholt einsetzbare Therapiealternative bei nicht beherrschbaren Oberbauchschmerzen und sollte bei entsprechender Indikation Beachtung finden.

Abstract

Background

Pain originating from the organs of the upper abdomen, especially in patients suffering from inoperable carcinoma of the pancreas or advanced inflammatory conditions, is difficult to treat in a significant number of patients.

Standard radiological procedures

Computed tomography (CT) guided neurolysis is the most commonly used technique for neurolysis of the celiac plexus. Ethanol is used to destroy the nociceptive fibers passing through the plexus and provides an effective means of diminishing pain arising from the upper abdomen.

Methods

Using either an anterior or posterior approach, a 22 G Chiba needle is advanced to the antecrural space and neurolysis is achieved by injecting a volume of 20–50 ml of ethanol together with a local anesthetic and contrast medium.

Performance

In up to 80 % of patients suffering from tumors of the upper abdomen, CT-guided celiac plexus neurolysis diminishes pain or allows a reduction of analgesic medication; however, in some patients the effect may only be temporary necessitating a second intervention. In inflammatory conditions, celiac neurolysis is often less effective in reducing abdominal pain.

Practical recommendations

The CT-guided procedure for neurolysis of the celiac plexus is safe and effective in diminishing pain especially in patients suffering from tumors of the upper abdomen. The procedure can be repeated if the effect is only temporary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Loukas M, Klaassen Z, Merbs et al (1979) A review of the thoracic splanchnic nerves and celiac ganglia. Clin Anat 23:512–522

    Article  Google Scholar 

  2. Hegedüs V (1979) Relief of pancreatic pain by radiography-guided block. AJR Am J Roentgenol 33:1101–1103

    Article  Google Scholar 

  3. Moore DC, Bush WH, Burnett LL (1981) Celiac plexus block: a roentgenographic, anatomic study of technique and spread of solution in patients and corpses. Anesth Analg 60:369–379

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Haaga JR, Kori SH, Eastwood DW et al (1984) Improved technique for CT-guided celiac ganglia block. AJR Am J Roentgenol 142:1201–1204

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Wiersema MJ, Wiersema LM (1996) Endosonography-guided celiac plexus neurolysis. Gastrointest Endosc 44:656–662

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Collins D, Penman I, Mishra G et al (2006) EUS-guided celiac block and neurolysis. Endoscopy 38:935–939

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hol PK, Kvarstein G, Viken O et al (2000) MRI-guided celiac plexus block. J Magn Reson Imaging 12:562–564

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Woodham MJ, Hanna MH (1989) Paraplegia after coeliac plexus block. Anaesthesia 44:487–489

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. De Conno F, Caraceni A, Aldrighetti L et al (1993) Paraplegia following coeliac plexus block. Pain 55:383–385

    Article  Google Scholar 

  10. Loeve US, Mortensen MB (2013) Lethal necrosis and perforation of the stomach and the aorta after multiple EUS-guided celiac plexus neurolysis procedures in a patient with chronic pancreatitis. Gastrointest Endosc 77:151–152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Schild HH (1996) Perkutane Neurolyse des Plexus coeliacus. In: Günther RW, Thelen M (Hrsg) Interventionelle Radiologie, 2. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 558–562

  12. Lillemoe KD, Cameron JL, Kaufman HS et al (1993) Chemical splanchnicectomy in patients with unresectable pancreatic cancer. A prospective randomized trial. Ann Surg 217:447–457

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  13. Mercadante S (1993) Celiac plexus block versus analgesics in pancreatic cancer pain. Pain 52:187–192

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Polati E, Finco G, Gottin L et al (1998) Prospective randomized double-blind trial of neurolytic coeliac plexus block in patients with pancreatic cancer. Br J Surg 85:199–201

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Wong GY, Schroeder DR, Carns PE et al (2004) Effect of neurolytic celiac plexus block on pain relief, quality of life, and survival in patients with unresectable pancreatic cancer: a randomized controlled trial. JAMA 291:1092–1099

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Schild H, Günther R, Hoffmann J et al (1983) CT-gesteuerte Blockade des Plexus coeliacus mit ventralem Zugang. Rofo 139:202–205

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Zhang C-L, Zhang T-J, Guo Y-N et al (2008) Effect of neurolytic celiac plexus block guided by computerized tomography on pancreatic cancer pain. Dig Dis Sci 53:856–860

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Puli SR, Reddy JBK, Bechtold ML et al (2009) EUS-guided celiac plexus neurolysis for pain due to chronic pancreatitis or pancreatic cancer pain: a meta-analysis and systematic review. Dig Dis Sci 54:2330–2337

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Gress F, Schmitt C, Sherman S et al (1999) A prospective randomized comparison of endoscopic ultrasound- and computed tomography-guided celiac plexus block for managing chronic pancreatitis pain. Am J Gastroenterol 94:900–905

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Stefaniak T, Basinski A, Vingerhoets A et al (2005) A comparison of two invasive techniques in the management of intractable pain due to inoperable pancreatic cancer: neurolytic celiac plexus block and videothoracoscopic splanchnicectomy. Eur J Surg Oncol 31:768–773

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Lavu H, Lengel HB, Sell NM et al (2014) A prospective, randomized, double-blind, placebo controlled trial on the efficacy of ethanol celiac plexus neurolysis in patients with operable pancreatic and periampullary adenocarcinoma. J Am Coll Surg 2015. http://dx.doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2014.12.013

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. S.C. Krämer, R. Meier und H. Seifarth geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S.C. Krämer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Krämer, S., Meier, R. & Seifarth, H. Ganglienblockade. Radiologe 55, 458–461 (2015). https://doi.org/10.1007/s00117-014-2801-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-014-2801-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation