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Interpersonelle Psychotherapie bei arbeitsstressbedingten depressiven Erkrankungen

Interpersonal psychotherapy for work-related stress depressive disorders

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Zusammenfassung

Arbeit hat in der Regel eine gesundheitsfördernde Funktion, kann aber auch gesundheitsgefährdende Auswirkungen beinhalten. Vor dem Hintergrund des massiven Wandels der Arbeitswelt kam es zur zunehmenden Erkenntnis, dass depressive Erkrankungen am Arbeitsplatz hochprävalent sind und – insbesondere bei Männern – arbeitsbezogene Belastungen zu den häufigsten Auslösern depressiver Störungen zählen. Dabei ist die Unterscheidung zwischen subjektiv erlebten Burnout-Phänomenen und klinischer Depression relevant. Zu den am besten untersuchten psychosozialen Arbeitsstressoren gehören neben erhöhten Arbeitsanforderungen bei geringer Kontrollmöglichkeit sowie mangelnder Gratifikation auch interpersonelle Konflikte, Rollenstress und soziale Isolation. Für die Behandlung arbeitsbedingter klinischer Depression wird – ausgehend von dem Vulnerabilität-Stress-Modell und der Tatsache, dass Arbeit üblicherweise in einem interpersonellen Kontext stattfindet – im Rahmen der interpersonellen Psychotherapie (IPT) der Depression ein zusätzlicher Problemfokus „arbeitsbezogener Stress und Burnout-Erleben“ konzipiert. Dieser bezieht sich auf die Bearbeitung von Rollenstress und Konflikten am Arbeitsplatz sowie auf die Reduzierung äußerer stressbehafteter Arbeitsbedingungen. Die IPT bewährte sich zur Behandlung depressiver Störungen im Rahmen von Arbeitsproblemen bisher als eine geeignete Methode. Weitere kontrollierte Studien zur Überprüfung dieses neu konzipierten Problemfokus stehen noch aus.

Summary

In general work involves health promoting functions but can also have hazardous impacts on well-being. Due to a massive change in working conditions it has become increasingly more recognized that depressive disorders are highly prevalent at the workplace and that work stress belongs to the most common triggers of depressive disorders, particularly in men. It is relevant to differentiate between subjectively experienced burnout and clinical depression. The best investigated psychosocial work stressors include increased job demands in connection with low control possibilities and lack of gratification, interpersonal conflicts, role stress and social isolation. For the treatment of work-related clinical depression, an additional focus of interpersonal psychotherapy (IPT) of depression, namely “work-related stress and burnout experience” was conceptualized based on a vulnerability-stress model and the fact that work usually takes place in an interpersonal context. This new problem area focuses on role stress and conflicts at work and the reduction of stressful working conditions. Interpersonal psychotherapy has so far been useful for the treatment of depression due to problems at work; however, further studies are needed to evaluate the efficacy of this newly designed problem area.

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Literatur

  1. Ahola K, Honkonen T, Isometsä E et al (2007) The relationship between job-related burnout ad depressive disorders-results from the Finnish Health 2000 Study. J Affect Disord 88:55–62

    Article  Google Scholar 

  2. Bonde JPE (2008) Psychosocial factors at work and risk of depression: a systematic review of the epidemiological evidence. Occup Environ Med 65:438–445

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bender A, Farvolden P (2012) Depression and the workplace: a progress report. Curr Psychiatry Rep: 17:41–53

    Google Scholar 

  4. Berger M, Calker D van, Brakemeier E-L, Schramm E (2011) Affektive Störungen. In: Berger M (Hrsg) Psychische Erkrankungen, 4. Aufl. Elsevier Urban & Fischer, München

  5. Berger M, Berner M, Schramm E (2012) Burnout. Online-Kapitel. In: Berger M (Hrsg) Psychische Erkrankungen. Elsevier, Amsterdam

  6. Berger M, Schneller C, Maier W (2012) Arbeit, psychische Erkrankungen und Burnout. Nervenarzt 11:1364–1372

    Article  Google Scholar 

  7. BOHRF (2005) Workplace interventions for people with common mental health problems: evidence review and recommendations. British Occupational Health Research Foundation, London

  8. Burisch M (2010) Das Burnout-Syndrom. Theorie der inneren Erschöpfung. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  9. Clark C, Pike C, McManus S et al (2012) The contribution of work and non-work stressors to common mental disorders in the 2007 Adult Psychiatric Morbidity Survey. Psychol Med 42:829–842

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Cuijpers P, Geraedts AS, Oppen P van et al (2011) Interpersonal psychotherapy for depression: a meta-analysis. Am J Psychiatry 168:581–592

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Lange AH de, Taris TW, Kompier MAJ et al (2003) „The very best of the millennium“: longitudinal research and the demand-control-(support) model. J Occup Health Psychol 8:282–305

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) (2012) Positionspapier zum Thema Burnout. http://www.dgppn.de

  13. Hansson M, Chotai J, Bodlund O (2010) Patients‘ beliefs about the cause of their depression. J Affect Disord 124:54–59

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Heinisch D, Jex S (1997) Negative affectivity and gender as moderators of the relationship between work-related stressors and depressed mood at work. Work Stress 11:46–57

    Article  Google Scholar 

  15. Hillert A, Lehr D, Koch S et al (2012) Lehrergesundheit. AGIL – das Präventionsprogramm für Arbeit und Gesundheit im Lehrerberuf. Schattauer, Stuttgart

  16. Honkonen T, Ahola K, Pertovaara M et al (2006) The association between burnout and physical illness in the general population – results from the Finnish Health 2000 Study. J Psychosom Res 61:59–66

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Iacovides A, Fountoulakis KN, Kaprinis S, Kaprinis G (2013) The relationship between job stress, burnout and clinical depression. J Affect Disord 75:209–221

    Article  Google Scholar 

  18. Jackson SE, Schuler RS (1985) A meta-analysis and conceptual critique of research on role ambiguity and role conflict in work settings. Organ Behav Hum Decis Process 36:16–78

    Article  Google Scholar 

  19. Kamp L, Pickshaus K (Hrsg) (2011) Regelungslücke psychische Belastungen schließen. http://www.boeckler.de

  20. Karasek RA, Theorell T (1990) Healthy work: stress, productivity, and the reconstruction of working life. Basic Books, New York

  21. Kawakami N, Araki S, Kawashima M et al (1997) Effects of work related stress reduction on depressive symptoms among Japanese blue-collar workers. Scand J Work Environ Health 23:54–59

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Klerman GL, Weissman MM, Rounsaville B et al (1984) Interpersonal psychotherapy of depression. Basic Books, New York

  23. Korczak D, Kister C, Huber B (2010) Differentialdiagnostik des Burnout-Syndroms. Schriftenreihe Health Technology Assessment (HTA) in der Bundesrepublik Deutschland, Bd 105. Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (DIMDI), Köln

  24. Limm H, Gündel H, Heinmüller M et al (2011) Stress managment interventions in the workplace improve stress reactivity: a randomised controlled trial. Occup Environ Med 68:126–133

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Lohmann-Haislah A (2012) Stressreport Deutschland. Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin, Dortmund

  26. Lorant V, Deliege D, Eaton W et al (2003) Socioeconomic inequalities in depression: a meta-analysis. Am J Epidemiol 157:98–112

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Maslach C, Leiter MP (2001) Die Wahrheit über Burnout. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  28. Möller-Leimkühler AM (2009) Männer, Depression und männliche Depression. Fortschr Neurol Psychiatr 77:412–422

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Netterstrom B, Conrad N, Bech P et al (2008) The relation between work-related psychosocial factors and the development of depression. Epidemiol Rev 30:118–132

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Nieuwenhuijsen K, Bultmann U, Neumeyer-Gromen A et al (2008) Interventions to improve occupational health in depressed people. Cochrane Database Syst Rev:CD006237

    Google Scholar 

  31. Renzaho AM, Houng B, Oldroyd J et al (2013) Stressful life events and the onset of chronic diseases among Australian adults: findings from a longitudinal survey. Eur J Public Health. DOI 10.1093/eurpub/ckt007

  32. Rau R, Morling K, Rösler U (2010) Is there a relationship between major depression and both objective assessed and perceived job demand and job control? Work Stress 24:1–18

    Article  Google Scholar 

  33. Rau R, Gebele N, Morling K, Rösler U (2010) Untersuchung arbeitsbedingter Ursachen für das Auftreten von depressiven Störungen. Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin, Dortmund

  34. Rösler U, Jacobi F, Rau R (2006) Work, mental disorders and major depression in a German national representative sample. Work Stress 20:234–244

    Article  Google Scholar 

  35. Schneider D, Zobel I, Härter M et al (2007) Wirkt die Interpersonelle Psychotherapie besser bei Frauen als bei Männern? Ergebnisse einer randomisierten, kontrollierten Studie. Psychother Psychosom Med Psychol 58:23–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Schramm E, Calker D van, Dykierek P et al (2007) An intensive treatment program of interpersonal psychotherapy plus pharmacotherapy for depressed inpatients: acute and long-term results. Am J Psychiatry 164:768–777

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Schramm E (2010) Interpersonelle Psychotherapie, 3. Aufl. Schattauer, Stuttgart

  38. Siegrist J (1996) Adverse health effects of high effort/low reward conditions. J Occup Health Psychol 1:27–41

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Siegrist J (2008) Chronic psychosocial stress at work and risk of depression: evidence from prospective studies. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 258(Suppl 5):115–119

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Siegrist J (2013) Berufliche Gratifikationskrisen und depressive Störungen. Aktuelle Forschungsevidenz. Nervenarzt 84:33–37

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Stansfeld SA, Candy B (2006) Psychosocial work environment and mental health – a meta-analytic review. Scand J Work Environ Health 32:443–462

    Article  PubMed  Google Scholar 

  42. Virtanen M, Honkonen T, Kivimaki M et al (2007) Work stress, mental health and antidepressant medication findings from the Health 2000 Study. J Affect Disord 98:189–197

    Article  PubMed  Google Scholar 

  43. Walter U, Krugmann CS, Plaumann M (2012) Burnout wirksam präventieren? Ein systematischer Review zur Effektivität individuumsbezogener und kombinierte Ansätze. Bundesgesundheitsblatt 55:172–182

    Article  CAS  Google Scholar 

  44. Weissman MM, Markowitz JC, Klerman GL (2009) Interpersonelle Psychotherapie – Ein Behandlungsleitfaden. Hogrefe, Stuttgart

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Schramm, E., Berger, M. Interpersonelle Psychotherapie bei arbeitsstressbedingten depressiven Erkrankungen. Nervenarzt 84, 813–822 (2013). https://doi.org/10.1007/s00115-013-3744-5

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