Skip to main content
Log in

Basismaßnahmen der kardiopulmonalen Reanimation bei Kindern und Jugendlichen

Kommentierte Zusammenfassung der aktuellen Empfehlungen des European Resuscitation Council

Basic measures of cardiopulmonary resuscitation in children and adolescents

Summary of the current recommendations of the European Resuscitation Council with comments

  • Leitthema
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der frühzeitige Beginn von Reanimationsmaßnahmen hat enorme Bedeutung für das Outcome eines Kindes nach einem Herz-Kreislauf-Stillstand. Daher nehmen die Basismaßnahmen sowohl durch Laienhelfer als auch durch medizinisches Fachpersonal eine herausragende Stellung in der Versorgung der Patienten ein. Reanimationsmaßnahmen, die durch Beobachter begonnen wurden, sind mit einem besseren Überleben sowie besserem neurologischem Outcome bei Erwachsenen und bei Kindern assoziiert, als Maßnahmen, die erst durch das Notfallteam initiiert wurden. Daher sind das rechtzeitige Erkennen eines kritisch kranken Patienten, der frühzeitige Beginn sowie die effektive Durchführung von Basismaßnahmen, wie Sicherstellung eines freien Atemwegs, effektive Beatmungen und hochqualitative Thoraxkompressionen, essenziell. Diesen Zielen sollte in den nächsten Jahren ein hoher Stellenwert in der Ausbildung sowohl von Laien als auch medizinischem Fachpersonal eingeräumt werden. Diesbezüglich sind vermehrte Forschungsanstrengungen zur Optimierung von Ausbildungskonzepten und eine gute Öffentlichkeitsarbeit zur Motivation der Laienhilfe dringend notwendig. Der Beitrag fasst die aktuell gültigen Basismaßnahmen für Laien und für Fachpersonal zusammen und gibt praxisorientierte Tipps.

Abstract

Timely initiation of resuscitation measures has an enormous impact on the outcome of a child after cardiac arrest; therefore, basic life support started by non-specialized lay rescuers as well as by professional healthcare providers plays an outstanding role within the guidelines for pediatric cardiopulmonary resuscitation (CPR). Resuscitation measures initiated by bystanders are associated with a better neurological outcome and better survival in adult and pediatric patients compared to no bystander CPR; therefore, the early recognition of a critically ill child as well as an early initiation and an effective performance of basic life support actions, such as securing an open airway, effective ventilation and high quality compressions are essential. These targets should be addressed in resuscitation education for lay people and medical professionals within the coming years. Thus, more research on optimization of educational concepts as well as public relations activities are necessary. This article summarizes the current guidelines on pediatric basic life support and provides practice-oriented recommendations.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Topjian A et al (2008) Pediatric cardiopulmonary resuscitation: advances in science, technique and outcome. Pediatrics 122(5):1086–1098

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Goto Y, Maeda T, Goto Y (2014) Impact of dispatcher-assisted bystander cardiopulmonary resuscitation on neurological outcomes in children with out-of-hospital cardiac arrests: a prospective, nationwide, population-based cohort study. J Am Heart Assoc 3(3):e000499–e000499

    Article  Google Scholar 

  3. Kitamura T, Iwami T, Kawamura T, Nagao K, Tanaka H, Nadkarni VM et al (2010) Conventional and chest-compression-only cardiopulmonary resuscitation by bystanders for children who have out-of-hospital cardiac arrests: a prospective, nationwide, population-based cohort study. Lancet 375(9723):1347–1354. doi:10.1016/S0140-6736 (10)60064-5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Maconochie IK (2015) European Resuscitation Council Guideline for Resuscitation 2015. Section 6. Paediatric life support. Resuscitation 95:223–248

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Biarent D, Bingham R, Richmond S, Maconochie I, Wyllie J, Simspon S et al (2005) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2005. Resuscitation 67:97–133. doi:10.1060/j.resuscitation.2005.10.010

    Article  Google Scholar 

  6. Biarent D, Bingham R, Eich C, López-Herce J, Maconochie I, Rodríguez-Núñez A et al (2010) European Resuscitation Council guidelines for resuscitation 2010. section 6. Paediatric life support. Resuscitation 81(10):1364–1388

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Berg MD, Schexnayder SM, Chameides L, Terry M, Donoghue A, Hickey RW et al (2010) Part 13: pediatric basic life support: 2010 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Circulation 122(18 Suppl 3):862–875. doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.110.971085

    Article  Google Scholar 

  8. Hunt EA et al (2009) Delays and errors in cardiopulmonary resuscitation and defibrillation by pediatric residents during simulated cardiopulmonary arrests. Resuscitation 80:819–825

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Donoghue A et al (2009) Cardiopulmonary resuscitation for Bradycardia with poor perfusion versus Pulseless cardiac arrest. Pediatrics 124(6):1541–1548

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Sutton RM et al (2014) First quantitative analysis of cardiopulmonary resuscitation quality during in-hospital cardiac arrests of young children. Resuscitation 85(1):70–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Spevak MR (1994) Cardiopulmonary resuscitation and rib fractures in infants. Jama 272(8):617–618

    Article  Google Scholar 

  12. Maguire S, Mann M, John N, Ellaway B, Sibert JR, Kemp AM (2006) Does cardiopulmonary resuscitation cause rib fractures in children? A systematic review. Child Abuse Negl 30(7):739–751

    Google Scholar 

  13. Parshuram CS, Duncan HP, Joffe AR et al (2011) Multicentre validation of the bedside paediatric early warning system score: a severity of illness score to detect evolving critical illness in hospitalised children. Crit Care 15:R184

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Maconochie IK, Bingham R, Eich C, López-Herce J, Rodríguez-Núñez A, Rajka T et al (2015) Paediatric life support (PLS). Notfall + Rettungsmedizin 18(8):932–963. doi:10.1007/s10049-015-0095-8

    Article  Google Scholar 

  15. Perkins GD, Handley AJ, Koster RW, Castrén M, Smyth MA, Olasveengen T et al (2015) Adult basic life support and automated external defibrillation. Notf + Rettungsmedizin 18(8):748–769. doi:10.1007/s10049-015-0081-1

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to E. Heimberg.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Heimberg, F. Hoffmann, J.‑C. Schwindt und O. Heinzel erhalten Honorare als Simulationstrainer für den Verein PAEDSIM e. V. – Teamtraining für Kindernotfälle. E. Heimberg und F. Hoffmann erhalten Honorare als Simulationstrainer für die SIMCharacters Trainings GmbH. J.‑C. Schwindt ist Geschäftsführer der SIMCharacters Training GmbH, die Reanimations- und Simulationstrainings anbietet.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

T. Nicolai, München

O. Heinzel, Tübingen

F. Hoffmann, München

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Heimberg, E., Hoffmann, F., Schwindt, JC. et al. Basismaßnahmen der kardiopulmonalen Reanimation bei Kindern und Jugendlichen. Monatsschr Kinderheilkd 164, 184–194 (2016). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0043-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0043-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation