Skip to main content
Log in

Nierensonographie

Renal sonography

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Sonographie ist das wichtigste nichtinvasive Verfahren zur Abklärung der Nierenmorphologie. Bei geringer Belastung für den Patienten können das postrenale akute Nierenversagen und chronische Nierenschädigungen jederzeit rasch und wenn nötig seriell, gut reproduzierbar und bettseitig diagnostiziert werden. Bei Vorliegen einer chronischen Niereninsuffizienz ist über die Nierengröße und intrarenale morphologische Veränderungen die verlässliche Diagnose einer polyzystischen Nierenerkrankung möglich. Zudem können u. a. Hinweise auf eine ischämische oder diabetische Nephropathie und chronisch-rezidivierende Pyelonephritis gesammelt werden. Eine weitere Domäne der B-Bildsonographie ist die Abklärung solider und zystischer renaler Raumforderungen hinsichtlich ihrer Dignität. Hier hilft zusätzlich die neu eingeführte Kontrastmittel-verstärkte Sonographie, da sich die Perfusionsmuster von benignen und malignen Läsionen unterscheiden. Nierenarterienstenosen können durch die Kombination aus direkten und indirekten Kriterien mit der Doppler- und Duplexsonographie sicher identifiziert werden; auch der hämodynamische Effekt lässt sich bestimmen.

Abstract

Ultrasound is the most important non-invasive diagnostic tool for detecting morphological pathological alterations of the kidneys. With a low patient burden it permits rapid, potentially serial and highly reproducible bed-side diagnoses of postrenal acute kidney injury and chronic kidney disease. Within chronic kidney disease, polycystic kidney disease can reliably be detected and evidence can be obtained for ischemic nephropathy, diabetic nephropathy and chronic pyelonephritis by renal size and intrarenal morphological alterations. An additional domain of ultrasound is the differentiation of the dignity of solid and cystic renal lesions. Newly introduced contrast-enhanced ultrasound is of additional help as benign and malignant lesions display different perfusion patterns. Renal artery stenosis can reliably be identified and its hemodynamic effect can be assessed with a combination of direct and indirect criteria by Doppler and duplex ultrasound.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Bardelli M, Veglio F, Arosio E et al (2006) New intrarenal echo-Doppler velocimetric indices for the diagnosis of renal artery stenosis. Kidney Int 69:580–587

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Beetz R, Bökenkamp A, Brandis M et al (2001) Diagnosis of congenital dilatation of the urinary tract. Urologe A 40:495–507

    Google Scholar 

  3. Bosniak MA (1986) The current radiological approach to renal cysts. Radiology 158:1–10

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cardoso CM, Xavier SS, Lopez GE, Brunini TM (2006) Direct Duplex scanning parameters in the diagnosis of renal artery stenosis: a study to validate and optimize cut-off points. Arq Bras Cardiol 87:321–328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Chapman AB, Wei W (2011) Imaging approaches to patients with polycystic kidney disease. Semin Nephrol 31:237–244

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Herget-Rosenthal S (2011) Imaging techniques in the management of chronic kidney disease: current developments and future perspectives. Semin Nephrol 31:283–290

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kawarada O, Yokoi Y, Takemoto K et al (2006) The performance of renal Duplex ultrasonography for the detection of hemodynamically significant renal artery stenosis. Catheter Cardiovasc Interv 68:311–318

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Krumme B (2008) Moderne Bildgebung von Raumforderungen der Niere. Nephrologe 3:143–149

    Article  Google Scholar 

  9. Krumme B, Blum U, Schwertfeger E et al (1996) Diagnosis of renovascular disease by intra- and extrarenal Doppler scanning. Kidney Int 50:1288–1292

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Krumme B, Rump LC (1996) Colour Doppler sonography to screen for renal artery stenosis – technical points to consider. Nephrol Dial Transplant 11:2385–2389

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Nahm AM (2006) B-Bild-Sonographie der Niere. Nephrologe 1:10–24

    Article  Google Scholar 

  12. Pei Y, Obaji J, Dupuis A et al (2009) Unified criteria for ultrasonographic diagnosis of ADKPD. J Am Soc Nephrol 20:205–212

    Google Scholar 

  13. Piscaglia F, Nolsoe C, Dietrich CF et al (2011) The EFCUMB guidelines and recommendations on the clinical practice for contrast enhanced ultrasound. Update 2011 on non-hepatic applications. Ultraschall Med 32:1–27

    Article  Google Scholar 

  14. Radermacher J, Chavan A, Schäffer J et al (2000) Detection of significant renal artery stenosis with color Doppler sonography: combining extrarenal and intrarenal approaches to minimize technical failure. Clin Nephrol 53:333–343

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Radermacher J (2003) Sonographie der Nieren und Nierengefäße. Internist 44:1283–1299

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schwertfeger E (2006) Duplexsonographie bei Nierenarterienstenosen. Nephrologe 1:25–29

    Article  Google Scholar 

  17. Singer EA, Golijanin D, Roberts S, Dogra V (2006) What’s new in urologic ultrasound? Urol Clin North Am 33:279–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Stock K (2009) Ultraschall der Niere und ableitenden Harnwege. Nephrologe 4:273–285

    Article  Google Scholar 

  19. Zeller TH, FrankU, Späth M, Roskamm H (2001) Detection of renal arteries and classification of haemodynamically relevant renal artery stenoses by colour coded doppler ultrasound. Ultraschall Med 22:116–121

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Herget-Rosenthal FASN.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wolters, K., Herget-Rosenthal, S. & Langenbeck, M. Nierensonographie. Internist 53, 282–290 (2012). https://doi.org/10.1007/s00108-011-2960-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-011-2960-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation