Skip to main content
Log in

Natürliche Fertilität eines Paares und epidemiologische Aspekte der Subfertilität

Natural fertility in couples and epidemiological aspects of subfertility

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Familienplanung wird heute zunehmend in das letzte Viertel der fertilen Lebensphase einer Frau verschoben, oft nach vielen Jahren der Kontrazeption. Dieser Trend zur späten Familienplanung geht oft mit weit verbreiteten, falschen Vorstellungen über die mit zunehmendem Alter abnehmende Fertilität einher. Die reproduktiven Chancen eines Paares werden außer vom chronologischen Alter der Frau auch von ihrer ovariellen Reserve (Pool der vorhandenen Follikelanlagen, aus denen sich sprungreife Eizellen entwickeln können), der Zahl erfolgloser Zyklen und der Qualität des Spermiogramms bestimmt. Die homogen hohe Fertilität in jungen Jahren wird mit zunehmendem Alter individuell sehr heterogen. Hier spielt vor allem die nachlassende ovarielle Reserve mit abnehmender Eizellqualität die entscheidende Rolle („biologische Uhr“).

Ziel

Ziel des vorliegenden Beitrages ist die evidenzbasierte Darstellung des aktuellen Kenntnisstandes zur natürlichen Fertilität und zur Epidemiologie der Subfertilität.

Methoden

Nach einer Literaturrecherche wurden die wichtigsten Daten zur natürlichen Fertilität und Epidemiologie der Subfertilität zusammengefasst.

Ergebnisse

Die meisten Spontanschwangerschaften treten innerhalb der ersten 6 Zyklen ein. Danach besteht bereits bei jedem zweiten Paar eine Subfertilität mit einer auf unter 50 % reduzierten Fertilität. Ein Ausloten der ovariellen Reserve ist dann anzuraten. Das Anti-Müller-Hormon ist dabei der derzeit aussagekräftigste Parameter. Ein frühzeitiges Spermiogramm vervollständigt die Diagnostik.

Diskussion

Ein detailliertes Wissen über die natürliche Fertilität eines Paares ist Voraussetzung für seine Beratung zu Fragen der Familienplanung und bei unerfülltem Kinderwunsch. Die „Fertility awareness“ ist eine wichtige Methode zur Gewahrwerdung, Wahrnehmung und Beobachtung der Fertilität durch das Paar selbst. Sie kann zur Verhütung, aber auch zum Optimieren der Konzeptionsaussichten bei Kinderwunsch angewendet werden.

Abstract

Background

In the last 40 years, fertility rates in Western societies have been declining as a result of lifestyle and generative behavior.

Aim

This review summarizes current evidence-based knowledge on natural infertility and epidemiological aspects of subfertility.

Methods

A literature search on natural infertility and epidemiological aspects of subfertility was performed and the available data were structured and put in context.

Results

After six unsuccessful cycles, slight or potentially severe subfertility should be assumed. Female age, number of unsuccessful cycles, ovarian reserve, and the results of sperm analysis determine the reproductive potential of a subfertile couple. An early measurement of anti-müllerian hormone levels and a sperm analysis are recommended.

Conclusions

Fertility awareness has gained increasing importance, not only in contraceptive use but also in optimizing individual fertility.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Notes

  1. p(probability per year) = [1– (1 – probability per cycle)12].

  2. Näherungsweise entsprechen 12 Zyklen etwa 1 Jahr; allerdings findet nicht in jedem Monat Verkehr in der fruchtbaren Zeit statt, und bei einem 28-tägen Zyklus hat das Jahr 13 Zyklen!

Literatur

  1. Wolf AS (2002) The overweight and underweight girl: from findings to prevention. Zentralbl Gynakol 124:146–152

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Juul A, Hagen CP, Aksglaede L et al (2012) Endocrine evaluation of reproductive function in girls during infancy, childhood and adolescence. Endocr Dev 22:24–39.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Fekkes M, Buitendijk SE, Verrips GH et al (2003) Health-related quality of life in relation to gender and age in couples planning IVF treatment. Hum Reprod 18:1536–1543

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Mutsaerts MA, Groen H, Bogt NC ter et al (2010) The LIFESTYLE study: costs and effects of a structured lifestyle program in overweight and obese subfertile women to reduce the need for fertility treatment and improve reproductive outcome. A randomised controlled trial. BMC Womens Health 10:22

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Ockhuijsen HD, Gamel CJ, Hoogen A van den, Macklon NS (2012) Integrating preconceptional care into an IVF programme. J Adv Nurs 68:1156–1165

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Pyper CM (1997) Fertility awareness and natural family planning. Eur J Contracept Reprod Health Care 2:131–146

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Sozou PD, Hartshorne GM (2012) Time to pregnancy: a computational method for using the duration of non-conception for predicting conception. PLoS ONE 7:e46544

    Article  PubMed  CAS  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Gnoth C, Maxrath B, Skonieczny T et al (2011) Final ART success rates: a 10 years survey. Hum Reprod 26:2239–2246

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Gnoth C (2011) Das Anti-Müller-Hormon. Ein Blick auf die biologische Uhr? Gynäkologische Endokrinol 9:238–246

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Colombo B, Masarotto G (2000) Daily fecundability: first results from a new data base. Demogr Res 3/5

    Google Scholar 

  11. Bilian X, Heng Z, Shang-chun W et al (2010) Conception probabilities at different days of menstrual cycle in Chinese women. Fertil Steril 94:1208–1211

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Dunson DB, Baird DD, Wilcox AJ, Weinberg CR (1999) Day-specific probabilities of clinical pregnancy based on two studies with imperfect measures of ovulation. Hum Reprod 14:1835–1839

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Gnoth C, Frank-Herrmann P, Freundl G et al (2003) Time to pregnancy: results of the German prospective study and impact on the management of infertility. Hum Reprod 18:1959–1966

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Wang X, Chen C, Wang L et al (2003) Conception, early pregnancy loss, and time to clinical pregnancy: a population-based prospective study. Fertil Steril 79:577–584

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Gnoth C, Godehardt E, Frank-Herrmann P et al (2005) Definition and prevalence of subfertility and infertility. Hum Reprod 20:1144–1147

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. ASRM (2012) Diagnostic evaluation of the infertile female: a committee opinion. Fertil Steril 98:302–307

    Article  Google Scholar 

  17. Velde ER te, Pearson PL (2002) The variability of female reproductive ageing. Hum Reprod Update 8:141–154

    Article  Google Scholar 

  18. Treloar AE (1981) Menstrual cyclicity and the pre-menopause. Maturitas 3:249–264

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Broekmans FJ, Knauff EA, Velde ER te et al (2007) Female reproductive ageing: current knowledge and future trends. Trends Endocrinol Metab 18:58–65

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Dunson DB, Colombo B, Baird DD (2002) Changes with age in the level and duration of fertility in the menstrual cycle. Hum Reprod 17:1399–1403

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Dunson DB, Baird DD, Colombo B (2004) Increased infertility with age in men and women. Obstet Gynecol 103:51–56

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. La MA, Sighinolfi G, Giulini S et al (2010) Normal serum concentrations of anti-Mullerian hormone in women with regular menstrual cycles. Reprod Biomed Online 21:463–469

    Article  Google Scholar 

  23. Nawroth F, Gnoth C, Krüssel J-S, Rabe T (2011) Gemeinsame Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologische Endokrinologie und Fortpflanzungsmedizin (DGGEF) und der Deutschen Gesellschaft für Reproduktionsmedizin (DGRM) zum Thema Anti-Müller-Hormon (AMH). J Reproduktionsmed Endokrinol 8:150–151

    Google Scholar 

  24. Streuli I, Fraisse T, Chapron C et al (2009) Clinical uses of anti-Mullerian hormone assays: pitfalls and promises. Fertil Steril 91:226–230

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Houten EL van, Themmen AP, Visser JA (2010) Anti-Mullerian hormone (AMH): regulator and marker of ovarian function. Ann Endocrinol (Paris) 71:191–197

    Google Scholar 

  26. Visser JA, Jong FH de, Laven JS, Themmen AP (2006) Anti-Mullerian hormone: a new marker for ovarian function. Reproduction 131:1–9

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Hansen KR, Hodnett GM, Knowlton N, Craig LB (2011) Correlation of ovarian reserve tests with histologically determined primordial follicle number. Fertil Steril 95:170–175

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Broer SL, Eijkemans MJ, Scheffer GJ et al (2011) Anti-Mullerian hormone predicts menopause: a long-term follow-up study in normoovulatory women. J Clin Endocrinol Metab

  29. Disseldorp J van, Faddy MJ, Themmen AP et al (2008) Relationship of serum antimullerian hormone concentration to age at menopause. J Clin Endocrinol Metab 93:2129–2134

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Rooij IA van, Tonkelaar I, Broekmans FJ et al (2004) Anti-mullerian hormone is a promising predictor for the occurrence of the menopausal transition. Menopause 11:601–606

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Hagen CP, Vestergaard S, Juul A et al (2012) Low concentration of circulating antimullerian hormone is not predictive of reduced fecundability in young healthy women: a prospective cohort study. Fertil Steril 98:1602–1608

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Almog B, Shehata F, Suissa S et al (2011) Age-related normograms of serum antimullerian hormone levels in a population of infertile women: a multicenter study. Fertil Steril 95:2359–2363

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Cooper TG, Noonan E, Eckardstein S von et al (2010) World Health Organization reference values for human semen characteristics. Hum Reprod Update 16:231–245

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Bonde JP, Ernst E, Jensen TK et al (1998) Relation between semen quality and fertility: a population-based study of 430 first-pregnancy planners. Lancet 352:1172–1177

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Gnoth C, Steeg JW van der, Godehardt E et al (2012) Interpretation von Spermiogrammen bei unerfülltem Kinderwunsch. Frauenarzt 53:1028–1035

    Google Scholar 

  36. Frank-Herrmann P, Heil J, Gnoth C et al (2007) The effectiveness of a fertility awareness based method to avoid pregnancy in relation to a couple’s sexual behaviour during the fertile time: a prospective longitudinal study. Hum Reprod 22:1310–1319

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Mihm M, Gangooly S, Muttukrishna S (2011) The normal menstrual cycle in women. Anim Reprod Sci 124:229–236

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Gnoth C, Frank-Herrmann P, Schmoll A et al (2002) Cycle characteristics after discontinuation of oral contraceptives. Gynecol Endocrinol 16:307–317

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Bigelow J, Dunson DB, Stanford JB et al (2004) Mucus observations in the fertile window: a better predictor of conception than timing of intercourse. Hum Reprod 19:889–892

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Dunson DB, Bigelow JL, Colombo B (2005) Reduced fertilization rates in older men when cervical mucus is suboptimal. Obstet Gynecol 105:788–793

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. ASRM (2008) Optimizing natural fertility. Fertil Steril 90:S1–S6

    Google Scholar 

  42. Stanford JB, White GL, Hatasaka H (2002) Timing intercourse to achieve pregnancy: current evidence. Obstet Gynecol 100:1333–1341

    Article  PubMed  Google Scholar 

  43. Stanford JB, Dunson DB (2007) Effects of sexual intercourse patterns in time to pregnancy studies. Am J Epidemiol 165:1088–1095

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C. Gnoth gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Gnoth.

Additional information

Teile dieses Beitrages werden auch im Fachbuch „Perikonzptionelle Frauenheilkunde“ veröffentlicht (Hrsg. Gnoth/Mallmann, Springer Verlag, voraussichtliches Erscheinungsdatum Herbst 2013).

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gnoth, C. Natürliche Fertilität eines Paares und epidemiologische Aspekte der Subfertilität. Bundesgesundheitsbl. 56, 1633–1641 (2013). https://doi.org/10.1007/s00103-013-1852-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-013-1852-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation