Skip to main content
Log in

Gallensteinileus bei Sigmastenose infolge rezidivierender Sigmadivertikulitis – eine seltene Komplikation des Gallensteinleidens

Gallstone Ileus in Underlying Stenosis of the Sigmoid Due to Recurrent Diverticulitis – a Rare Complication of Cholelithiasis

  • KASUISTIK
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund:

Der Gallensteinileus ist eine seltene Komplikation des Gallensteinleidens und eine ungewöhnliche Ursache für die intestinale Obstruktion. Etwa 1–4% aller mechanischen intestinalen Obstruktionen sind durch Impaktion eines oder mehrerer Gallensteine bedingt. Die klinischen Symptome eines Gallensteinileus sind meist unspezifisch.

Fallbeschreibung:

Eine 82-jährige Patientin wurde mit krampfartigen rechtsseitigen Oberbauchschmerzen und Zeichen eines Dickdarmileus aufgenommen. Anamnestisch war eine rezidivierende Sigmadivertikulitis bekannt. Sonographisch zeigten sich eine Aerobilie und eine ausgeprägte Sigmadivertikulitis mit Ileuszeichen. In der endoskopischen retrograden Cholangiographie stellte sich ein breiter Kontrastmittelaustritt über die Gallenblase in das rechtsseitige Kolon dar. Im Computertomogramm konnten zwei Tonnensteine mit einem Durchmessser von ca. 3 cm, die das Lumen des Sigmas weitgehend verlegten, festgestellt werden. Bei gesichertem Gallensteinileus erfolgte ein chirurgischer Eingriff mit Cholezystektomie, Revision der biliokolischen Fistel und Sigmaresektion.

Schlussfolgerung:

Dieser Fall zeigt, dass relative Engen des Sigmas nach rezidivierender Divertikulitis eine Prädilektionsstelle für die Impaktion von Fremdkörpern sein können. Der Gallensteinileus stellt nach wie vor eine seltene, aber wichtige Differentialdiagnose bei Patienten mit dem Bild eines mechanischen Ileus dar. Dieses seltene Krankheitsbild kann bei entsprechendem klinischem Verdacht sonographisch und computertomographisch diagnostiziert werden. Die Therapie ist in der Regel chirurgisch, allerdings sind die Komplikationsraten einer chirurgischen Therapie hoch, da die meisten Patienten mit diesem Krankheitsbild höheren Alters sind und häufig eine Vielzahl von Begleiterkrankungen aufweisen. Die definitive Therapie sollte individuell dem Patienten und den entzündlichen Veränderungen der cholezystoenteralen Fistel angepasst werden.

Abstract

Background:

Gallstone ileus is a rare complication of cholelithiasis and an uncommon cause of intestinal obstruction. It accounts for about 1–4% of all mechanical bowel obstructions. The clinical symptoms and signs of gallstone ileus are mostly nonspecific.

Case Report:

An 82-year-old woman with recurrent diverticulitis of the sigmoid was admitted because of cramping right upper abdominal pain and signs of large bowel obstruction. Abdominal ultrasound revealed pneumobilia and severe diverticulitis of the sigmoid with signs of ileus. Endoscopic retrograde cholangiography visualized the cholecystoenteric fistula. In addition, computed tomography (CT) scan revealed two stones 3 cm in diameter leading to nearly complete obstruction of the sigmoid. The patient underwent an open cholecystectomy, closure of the cholecystoenteric fistula, and sigmoidectomy.

Conclusion:

This case report demonstrates that relative stenoses of the sigmoid due to recurrent diverticulitis may predispose to the impaction of foreign bodies. Gallstone ileus is a rare but important differential diagnosis of intestinal obstruction. Ultrasound and CT scans are very helpful in diagnosing gallstone ileus. The treatment is surgical. Unfortunately, surgical therapy of this rare complication is associated with a high morbidity and mortality rate due to multiple comorbidities and age-related problems of these patients. The management of patients with gallstone ileus should be individualized.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Martin F. Intestinal obstruction due to gallstones. Ann Surg 1912;55:725.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Zaliekas J, Munson JL. Complications of gallstones: the Mirizzi syndrome, gallstone ileus, gallstone pancreatitis, complications of “lost” gallstones. Surg Clin North Am 2008;88:1345–1368.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Lassandro F, Gagliardi N, Scuderi M, et al. Gallstone ileus analysis of radiological findings in 27 patients. Eur J Radiol 2004;50:23–29.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Yu CY, Lin CC, Shyu RY, et al. Value of CT in the diagnosis and management of gallstone ileus. World J Gastroenterol 2005;11:2142–2147.

    PubMed  Google Scholar 

  5. Reisner RM, Cohen JR. Gallstone ileus: a review of 1001 reported cases. Am Surg 1994;60:441–446.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Kirchmayr W, Muhlmann G, Zitt M, et al. Gallstone ileus: rare and still controversial. ANZ J Surg 2005;75:234–238.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Chatterjee S, Chaudhuri T, Ghosh G, et al. Gallstone ileus — an atypical presentation and unusual location. Int J Surg 2008;6:55–56.

    Article  Google Scholar 

  8. Saedon M, Gourgiotis S, Salemis NS, et al. Gallstone ileus one quarter of a century post cholecystectomy. Ann Hepatol 2008;7:258–259.

    PubMed  Google Scholar 

  9. Kasahara Y, Umemura H, Shiraha S. Gallstone ileus: review of 112 patients in the Japanese literature. Am J Surg 1980;140:437–440.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Ayantunde AA, Agrawal A. Gallstone ileus: diagnosis and management. World J Surg 2007;31:1292–1297.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Goyal A, Srivastava A. Gallstone ileus following endoscopic retrograde cholangiopancreatography and sphincterotomy: a case report. J Med Case Reports 2008;2:342.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Patel VG, Gonzales JJ, Fortson JK, et al. Laparoscopic management of gallstone ileus. Am Surg 2009;75:84–86.

    PubMed  Google Scholar 

  13. Bärlocher A, Langenegger T, Itin H. Ileus bei sonographisch nicht darstellbarer Gallenblase. Forum Med Suisse 2006;6:1011–1012.

    Google Scholar 

  14. Abou-Saif A, Al-Kawas FH. Complications of gallstone disease: Mirizzi syndrome, cholecystocholedochal fistula and gallstone ileus [Clinical Reviews]. Am J Gastroenetrol 2002;97:249–254.

    Article  Google Scholar 

  15. Pavlidis TE, Atmatzidis KS, Papaziogas BT, et al. Management of gallstone ileus. J Hepatobiliary Pancreat Surg 2003;10:299–302.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Lassandro F, Romano S, Ragozzino A, et al. Role of helical CT in diagnosis of gallstone ileus and related conditions. AJR Am J Roentgenol 2005;185:1159–1165.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Redding ME, Anagnostopoulos CE, Wright HK. Cholecystopyloric fistula with gastric outlet obstruction: a rare form of gallstone ileus and its management. Ann Surg 1972;176:210–212.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Logan CJ. Gallstones vomited following cholecystectomy. J R Coll Surg Edinb 1978;23:30–31.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Jenkins HP, Evans R, Kollert W. Gallstone ileus. Surg Clin North Am 1961;41:71–81.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Doko M, Zovak M, Kopljar M, et al. Comparison of surgical treatments of gallstone ileus: preliminary report. World J Surg 2003;27:400–404.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Day EA, Marks CM. Gallstone ileus: review of the literature and presentation of thirty-four new cases. Am J Surg 1975;129:552–558.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Rigler LG, Borman CN, Noble JF. Gallstone obstruction: pathogenesis and roentgen manifestations. JAMA 1941;117:1753–1759.

    Google Scholar 

  23. Ripolles T, Miguel-Dasit A, Errando J, et al. Gallstone ileus: increased diagnostic sensitivity by combining plain films and ultrasound. Abdom Imaging 2001;26:401–405.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Fitzgerald JE, Fitzgerald LA, Maxwell-Armstrong CA et al. Recurrent gallstone ileus: time to change our surgery? J Dig Dis 2009;10:149–151.

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rui Sun.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Sun, R., Theilmann, L., Vöhringer, U. et al. Gallensteinileus bei Sigmastenose infolge rezidivierender Sigmadivertikulitis – eine seltene Komplikation des Gallensteinleidens. Med Klin 105, 433–436 (2010). https://doi.org/10.1007/s00063-010-1074-y

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-010-1074-y

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation