Skip to main content

Lebensphasen: Kindheit, Jugend, Alter

  • Chapter
  • First Online:
Soziale Arbeit

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

Verwendete Literatur

  • Abels, H. (2008). Lebensphase Jugend. In H. Abels, M.-S. Honig, I. Saake & A. Weymann (Hrsg.), Lebensphasen. Eine Einführung (S. 77–157). Wiesbaden: VS.

    Google Scholar 

  • Baader, M. S., Eßer, F., & Schröer, W. (Hrsg.). (2014). Kindheiten in der Moderne. Eine Geschichte der Sorge. Frankfurt: Campus.

    Google Scholar 

  • Backes, G. M., & Clemens, W. (2013). Lebensphase Alter. Eine Einführung in die sozialwissenschaftliche Alternsforschung (4. Aufl.). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Böhnisch, L. (1998). Grundbegriffe einer Jugendarbeit als ‚Lebensort‘. In L. Böhnisch, M. Rudolph & B. Wolf (Hrsg.), Jugendarbeit als Lebensort (S. 155–168). Weinheim, München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Böhnisch, L. (2012). Sozialpädagogik der Lebensalter: Eine Einführung (6. Aufl.). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Cloos, P., & Köngeter, S. (2008). „Uns war ma langweilig, da ham wir das JUZ entdeckt“ – Empirische Befunde zum Zugang von Jugendlichen zur Jugendarbeit. In W. Lindner (Hrsg.), Kinder- und Jugendarbeit wirkt. Aktuelle und ausgewählte Evaluationsergebnisse der Kinder- und Jugendarbeit (S. 81–94). Wiesbaden: VS.

    Chapter  Google Scholar 

  • van Dyk, S. (2015). Soziologie des Alters. Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Eßer, F. (2014). Die verwissenschaftlichte Kindheit. In M.-S. Baader, F. Eßer & W. Schröer (Hrsg.), Kindheiten in der Moderne. Eine Geschichte der Sorge (S. 124–153). Frankfurt: Campus.

    Google Scholar 

  • Honig, M.-S. (1999). Entwurf einer Theorie der Kindheit. Frankfurt: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Hurrelmann, K. (2011). Die Lebenssituation von Kindern und Jugendlichen. Herausforderungen für Schulpädagogik und Sozialarbeit. http://sfbb.berlin-brandenburg.de/sixcms/media.php/5488/Lebenssituation%20von%20Kindern%20und%20Jugendlichen-Herausforderungen%20f%C3%BCr%20Schulp%C3%A4dagogik%20und%20Sozialarbeit.pdf. Zugegriffen: 13. Dez. 2016.

    Google Scholar 

  • Hurrelmann, K., & Bründel, H. (2003). Einführung in die Kindheitsforschung (2. Aufl.). Weinheim, Basel, Berlin: Beltz.

    Google Scholar 

  • Karl, U. (2013). Alter(n) als Übergangsprozess. In W. Schröer, B. Stauber, A. Walther, L. Böhnisch & K. Lenz (Hrsg.), Handbuch Übergänge (S. 415–431). Weinheim, Basel: Juventa.

    Google Scholar 

  • Klinkhammer, N. (2014). Kindheit im Diskurs. Kontinuität und Wandel in der deutschen Bildungs- und Betreuungspolitik. Marburg: Tectum.

    Google Scholar 

  • Liegle, L. (2006). Bildung und Erziehung in der frühen Kindheit. Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Mannheim, K. (1928). Das Problem der Generationen. Kölner Vierteljahreshefte für Soziologie, 7(29), 157–184.

    Google Scholar 

  • Müller, B., & King, V. (2000). Adoleszenz und pädagogische Praxis: Bedeutungen von Geschlecht, Generation und Herkunft in der Jugendarbeit. Freiburg: Lambertus.

    Google Scholar 

  • Rauschenbach, T., & Borrmann, S. (Hrsg.). (2012). Herausforderungen des Jugendalters. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Reyer, J. (2006). Einführung in die Geschichte des Kindergartens und der Grundschule. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

    Google Scholar 

  • Roth, L. (1983). Die Erfindung des Jugendlichen. München: Juventa.

    Google Scholar 

  • Schäfer, G. E. (2011). Bildungsprozesse im Kindesalter. Selbstbildung, Erfahrung und Lernen in der frühen Kindheit (4. Aufl.). Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

    Google Scholar 

  • Schmidt, F., & Schulz, M. (2017). Im pädagogischen Blick? Blicktheoretische Zugänge zu inklusiven Kindheiten. In D. Amipur & A. Platte (Hrsg.), Handbuch Inklusive Kindheiten (i.E.). Opladen: Budrich.

    Google Scholar 

  • Schröder, A. (2013). Jugendliche, die 14- bis 20-Jährigen. In U. Deinet & B. Sturzenhecker (Hrsg.), Handbuch Offene Kinder- und Jugendarbeit (4. Aufl. S. 111–118). Wiesbaden: Springer VS.

    Chapter  Google Scholar 

  • Schröer, W. (2013). Entgrenzung, Übergänge, Bewältigung. In W. Schröer, B. Stauber, A. Walther, L. Böhnisch & K. Lenz (Hrsg.), Handbuch Übergänge (S. 64–80). Weinheim, Basel: Juventa.

    Google Scholar 

  • Schulz, M. (2010). Performances. Jugendliche Bildungsbewegungen im pädagogischen Kontext. Eine ethnographische Studie. Wiesbaden: VS.

    Book  Google Scholar 

  • Zinnecker, J. (2012). Jugend als Moratorium. Essay zur Geschichte und Bedeutung eines Forschungskonzepts. In I. Behnken & M. du Bois-Reymond (Hrsg.), Jürgen Zinnecker – Ein Grenzgänger. Texte (S. 178–214). Weinheim/Basel: Juventa.

    Google Scholar 

Weiterführende Literatur

  • Abels, H., Honig, M.-S., Saake, I., & Weymann, A. (Hrsg.). (2008). Lebensphasen. Eine Einführung. Wiesbaden: VS.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Marc Schulz .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Schulz, M. (2018). Lebensphasen: Kindheit, Jugend, Alter. In: Graßhoff, G., Renker, A., Schröer, W. (eds) Soziale Arbeit. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15666-4_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-15666-4_1

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-15665-7

  • Online ISBN: 978-3-658-15666-4

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics