Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/1616-3443.36.3.189

Zusammenfassung.Theoretischer Hintergrund: Es besteht ein Mangel an deutschsprachigen Verfahren zur Erfassung spezifischer Ängste bei Kindern und Jugendlichen. Fragestellung: Konstruktion des Bereichsspezifischen Angstfragebogens für Kinder (BAK). Methode: Die Skalenbildung erfolgte faktoren- und itemanalytisch an 232 Eltern und 234 Kindern. Ergebnisse: Es wurden Eltern- und Kinderversionen des BAK mit jeweils 56 Items, die sich auf 7 Skalen aufteilen (.82 ≤ α ≤ .90), entwickelt. An 181 Müttern wurde die Faktorenstruktur durch eine konfirmatorische Faktorenanalyse ebenso bestätigt wie die guten internen Konsistenzen. Alters- und geschlechtsspezifische Unterschiede, der Vergleich klinischer und nichtklinischer Stichproben und die Beziehungen des BAK zu anderen Angstfragebogen stützen die Validität des Fragebogens. Schlussfolgerungen: Mit dem Bereichsspezifischen Angstfragebogens für Kinder (BAK) steht ein Inventar mit guten psychometrischen Gütekriterien zur Erfassung spezifischer Ängste bei Kindern und Jugendlichen (9-16 Jahren) zur Verfügung.


Bereichsspezifischer Angstfragebogen für Kinder - a German-language fear survey schedule for children

Abstract.Background: In German speaking areas there is a lack of a measure to assess specific fears in children. Objective: To develop a German-language fear survey schedule for children. Methods: The data from N = 232 children and N = 234 parents were analyzed. Results: Factor and item analysis yielded 7 scales of the 56-item questionnaire Bereichsspezifischer Angstfragebogen für Kinder (BAK) (.82 ≤ α ≤ .90). The results in an independent sample (N = 181) corroborated the factor solution and the good internal consistencies. Fear scores were shown to be sensitive to gender and age groups. Correlations between BAK and alternative measures of anxiety supported the convergent validity of the questionnaire. Conclusions: The BAK appears to be an instrument with good psychometric properties. It can be used as a self-report inventory for children (9-16 years) or to assess children’s anxiety via parent ratings.

Literatur

  • Abdel-Khalek, A. M. (1997). A survey of fears associated with Iraqi aggression among Kuwaiti children and adolescents: a factorial study 5.7 years after the Gulf War. Psychological Reports , 81, 247–255. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Aho, A. C., Erickson, M. T. (1985). Effects of grade, gender, and hospitalization on children’s medical fears. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics , 6, 146–153. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th edition). Washington, DC: Author. First citation in articleGoogle Scholar

  • Arbeitsgruppe Deutsche Child Behavior Checklist (1998). Fragebogen für Jugendliche; deutsche Bearbeitung der Youth Self-Report Form der Child Behavior Checklist (YSR). Einführung und Anleitung zur Handauswertung, bearbeitet von M. Döpfner, J. Plück, S. Bölte, K. Lenz, P. Melchers & K. Heim. Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD). First citation in articleGoogle Scholar

  • Bäuerle, S., Kury, H. (1976). Zur Frage der Abhängigkeit der AFS-Skalen von demographischen Variablen. Archiv für Psychologie , 128, 119–134. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bäuerle, S., Kury, H. (1980). Stress in der Schule. Eine experimentelle Untersuchung an 13-16jährigen Schülern. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 29, 70–76. First citation in articleGoogle Scholar

  • Birmaher, B., Brent, D. A., Chiappetta, L., Bridge, J., Monga, S., Baugher, M. (1999). Psychometric Properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): A Replication Study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry , 38, 1230–1236. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bondy, A., Sheslow, D., Garcia, L. T. (1985). An investigation of children´s fears and their mother´s fears. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment , 7, 1–12. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bortz, J. (1999). Statistik für Sozialwissenschaftler (5., vollst. überarbeitete und aktualisierte Aufl.). Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Broome, M. E., Hellier, A. P. (1987). School-age children’s fears of medical experiences. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing , 10, 77–86. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Burnham, J. J., Gullone, E. (1997). The Fear Survey Schedule for Children-II: A psychometric investigation with American data. Behaviour Research and Therapy , 35, 165–173. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Dong, Q., Yang, B., Ollendick, T. H. (1994). Fears in Chinese children and adolescents and their relations to anxiety and depression. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 35, 351–363. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Elbedour, S., Shulman, S., Kedem, P. (1997). Children’s fears: Cultural and developmental perspectives. Behaviour Research and Therapy , 35, 491–496. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Essau, C. A., Muris, P., Ederer, E.M. (2002). Reliability and validity of the Spence Children´s Anxiety Scale and the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders in German children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry , 33, 1–18. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gullone, E., King, N. J. (1993). The fears of youth in the 1990s: Contemporary normative data. The Journal of Genetic Psychology , 154, 137–153. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hoyer, J., Margraf, J. (Hrsg.) (2003). Angstdiagnostik - Grundlagen und Testverfahren. Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Ihle, W., Esser, G. (2002). Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter: Prävalenz, Verlauf, Komorbidität und Geschlechtsunterschiede. Psychologische Rundschau , 53, 159–169. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Ingman, K. A., Ollendick, T. H., Akande, A. (1999). Cross-cultural aspects of fear in African children and adolescents. Behaviour Research and Therapy , 37, 337–345. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Levitt, E. E. (1987). Die Psychologie der Angst. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mack, B. W. (2002). Angstdiagnostik bei Kindern - Konstruktion eines Fragebogens zur Erfassung spezifischer Ängste bei Kindern. Hamburg: Kovac. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mack, B., Schröder, G. (1977). Entwicklung ökonomischer Angst-Symptom-Listen für die klinische Diagnostik. Psychologische Beiträge , 19, 426–445. First citation in articleGoogle Scholar

  • Margraf-Stiksrud, J. (1996). Angst und Angstabbau. In H. G. Sergl (Hrsg.), Psychologie und Psychosomatik in der Zahnheilkunde (S. 87-115). München: Urban & Schwarzenberg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mellon, R., Koliadis, E. A., Paraskevopoulos, T. D. (2004). Normative development of fears in Greece: Self-reports on the Helenic Fear Survey Schedule for Children. Journal of Anxiety Disorders , 18, 233–254. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Miller, L. C., Barrett, C. L., Hampe, E., Noble, H. (1972). Factor structure of childhood fears. Journal of Consulting and Clinical Psychology , 39, 264–268. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ollendick, T. H. (1983). Reliability and validity of the Revised Fear Survey Schedule for Children (FSSC R). Behaviour Research and Therapy , 21, 685–692. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ollendick, T. H., Yule, W., Ollier, K. (1991). Fears in British children and their relationship to manifest anxiety and depression. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 32, 321–331. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Ollendick, T. H., Döpfner, M., Schnabel, M. (2003). Phobiefragebogen für Kinder (PHOKI). In J. Hoyer & J. Margraf (Hrsg.), Angstdiagnostik - Grundlagen und Testverfahren (S. 555-559). Berlin: Springer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Plück, J., Döpfner, Lehmkuhl, G. (2000). Internalisierte Auffälligkeiten bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland - Ergebnisse der PAK-KID-Studie. Kindheit und Entwicklung , 9, 133–142. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Ryall, M. R., Dietiker, K. E. (1979). Reliability and clinical validity of the Children’s Fear Survey Schedule. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry , 10, 303–309. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Scherer, M. W., Nakamura, C. Y. (1968). A Fear Survey Schedule for Children (FSS-FC): A factor analytic comparison with manifest anxiety (CMAS). Behaviour Research and Therapy , 6, 173–182. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: test of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online , 8, 23–74. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schulte, D. (1974). Diagnostik in der Verhaltenstherapie. München: Urban & Schwarzenberg. First citation in articleGoogle Scholar

  • Spence, S. H. (1998). A measure of anxiety symptoms among children. Behaviour Research and Therapy , 36, 545–566. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Steinhausen, H.-C. (2002). Psychische Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Lehrbuch der Kinder- und Jugendpsychiatrie (5., neu bearbeitete Aufl.). München: Urban & Fischer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Svensson, L., Öst, L.-G. (1999). Fears in Swedish Children. A normative study of the Fear Survey Schedule for Children - Revised. Scandinavian Journal of Behaviour Therapy , 28, 23–36. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Thurner, F., Tewes, U. (2000). Der Kinder-Angst-Test II (KAT-II). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Venham, L. L., Gaulin-Kremer, E., Munster, E., Bengston-Audia, D., Cohan, J. (1980). Interval rating scales for children’s dental anxiety and uncooperative behavior. Pediatric Dentistry , 2, 195–202. First citation in articleGoogle Scholar

  • Weems, C. F., Silverman, W. K., Saavedra, L. M., Pina, A. A., Lumpkin, P. W. (1999). The discrimination of children’s phobias using the Revised Fear Survey Schedule for Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 40, 941–952. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wieczerkowski, W., Nickel, H., Janowski, A., Fittkau, B., Rauer, W. (1974). Angstfragebogen für Schüler. Braunschweig: Westermann. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wolpe, J., Lazarus, A. A. (1966). Behavior therapy techniques: A guide to the treatment of neuroses. New York: Pergamon Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Zech, T. (1977). Schulangst. Eine empirische Untersuchung. In G. Biermann (Hrsg.), Kinder im Schulstreß (S. 101-109). München: Reinhardt. First citation in articleGoogle Scholar