Abstract
Zusammenfassung. Trotz der erheblichen Risiken für die Entwicklung der Kinder von psychisch kranken Eltern zeigen viele Studien, dass die betroffenen Familien psychosoziale Hilfsangebote aus den unterschiedlichsten Gründen nicht ausreichend nutzen können. Zentrale Fragestellungen der Studie sind sowohl die Inanspruchnahme von Hilfsangeboten in der Region Basel (Schweiz) durch psychisch kranke Eltern als auch Gründe, weshalb Angebote nicht genutzt werden. Zudem wurde nach Prädiktoren gesucht, wieso verhaltensauffällige Kinder mit geringerer Lebensqualität in dieser Risikopopulation keine adäquate psychiatrische Unterstützung erhalten. Untersucht wurden psychisch kranke Eltern (N = 101, 58.4 % weiblich) in (teil–) stationärer und ambulanter psychiatrischer Behandlung. Die Resultate zeigen, dass auch in einer psychosozial gut versorgten Region viele Familien von Hilfsangeboten nicht erreicht werden konnten. Gründe waren, dass die Angebote nicht bekannt waren, zu hohe Kosten oder Ängste der Eltern bezüglich Sorgerechtsentzugs. Elterlicher Stress erwies sich als signifikanter Prädiktor, weshalb verhaltensauffällige Kinder mit geringer Lebensqualität keine adäquate Hilfe erhalten. Diese Ergebnisse belegen, dass die vorhandenen Hilfsangebote die betroffenen Familien nicht erreichen. Die Elternschaft und der damit verbundene Stress sollten in der therapeutischen Arbeit mit diesen Eltern thematisiert werden.
Abstract. Children of mentally ill parents accumulate many risk factors. Despite the high risk to their development, numerous studies have shown that these children and their families rarely profit from existent psychosocial interventions and support programs. Approximately half of the children with mentally ill parents who already show behavioral problems do not get the support they need. Some of the reasons for this lack of health-care utilization include: insufficient information about the variety of programs; worries about losing custody of their children; and feelings of guilt, shame, or failure. The factors poverty, parental stress, and life satisfaction of these children are further examined. The central objective of this study is to examine the need of support for families with a mentally ill parent in the region of Basel (Switzerland) and the specified reasons for why they do not profit from available interventions and programs. Additionally, we explored factors that predict why children with behavioral problems and low quality of life in this high-risk population do not get the support they need. A sample of mentally ill parents (N = 101, 58.4 % female) from out- and in-patient care were recruited in a region of Switzerland that is well supplied with different family interventions and support. They were examined with one self-developed and several standardized psychometric questionnaires (CBCL, BSI, PSS, ILK). Affective disorders (46.5 %) and substance use disorders (28.7 %) were the most frequent diagnoses. The children of these patients were between 4 and 18 years old with a mean age of 10.16 years (SD = 3.97). Even in a region where support and specific interventions do exist, many families cannot access this support. Reasons for the minimal use of services were the lack of information about the help services (44.5 %, n = 45), the costs were too high (30.8 %, n = 31), or parents feared being separated from their children (26.7 %, n = 27). Furthermore, only a few parents were aware of the specific programs for families with a mentally ill parent (9.9 %, n = 10). When asked about whom they discuss their worries with, parents named relatives (59.4 %, n = 60), their psychiatrist (55.4 %, n = 56), their general practitioner (46.5 %, n = 47), and their child’s teacher (38.6 %, n = 39). The most important sources of support for parents were their specific psychiatric treatment (n = 28, 27.7 %) and their family, partner, relatives, and friends (34.7 %). In logistic regression analysis, parental stress was shown to be a significant predictor of children with behavioral problems and low quality of life receiving inadequate psychiatric support (b = .07, p = .03, OR = 1.08). The parents of children in this group had higher rates of parental stress (M = 50.25, SD = 12.49) than the rest of the parents (M = 40.16, SD = 9.64). Parental mental illness (b = .02, p = .38, OR = 1.02) and the financial situation of the family (b = .32, p = .58, OR = 1.38) were not related to children with behavioral problems receiving psychiatric support. The model’s accuracy was satisfactory with R2 = .18. These results once again highlight the fact that even in a region with readily accessible services, the existing health-care facilities and services have difficulty reaching families with a mentally ill parent. It would therefore be important to develop strategies with these families for early and low-threshold support, while also strengthening communication within the network of help services to improve its organization and keep everyone well informed about all the different possibilities and programs. These findings are well supported by a wide range of studies, and do not come as a surprise, which shows that implementing support for these vulnerable families unfortunately takes much too long. Parental stress reduces the parent’s help-seeking skills for their children. Interestingly, parental mental illness itself does not appear to be a predictor of parents’ abilities to get psychiatric help for their children. Therefore, as long as parental stress is not too high, even severely mentally ill parents should be capable of getting help for their children. Future research and treatment guidelines should include parental stress as a central factor in the support of mentally ill parents.
Literatur
2009). Exploring the feasibility of a meta-structure for DSM-V and ICD-11: Could it improve utility and validity? Psychological Medicine, 39, 1993 – 2000.
(1998). Elternfragebogen über das Verhalten von Kindern und Jugendlichen; deutsche Bearbeitung der Child Behavior Checklist (CBCL/4 – 18). Einführung und Anleitung zur Handauswertung mit deutschen Normen (2. Aufl.). Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik (KJFD).
(2008). Long-term effects from randomized trial of two public health preventive interventions for parental depression. Journal of Family Psychology, 21, 703 – 713.
(1995). The Parental Stress Scale: Initial psychometric evidence. Journal of Social and Personal Relationships, 12, 463 – 472.
(2000). Children of mothers admitted to psychiatric hospital: Care arrangements and mothers’ perceptions. Child Psychology & Psychiatry Review, 5, 114 – 119.
(1983). The Brief Symptom Inventory: An introductory report. Psychological Medicine, 13, 595 – 605.
(2000). BSI: Brief Symptom Inventory von LR Derogatis:(Kurzform der SCL-90-R): Deutsche Version: Testmappe. Göttingen: Beltz Test.
(2002). Das Brief Symptom Inventory (BSI) als Instrument zur Qualitätssicherung in der Psychotherapie. Diagnostica, 48, 28 – 36.
(2011). Maternal depression and child psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Child and Family Psychology Review, 14, 1 – 27.
(1997). Welche Hilfen brauchen Kinder psychisch kranker Eltern? Kindheit und Entwicklung, 6, 147 – 151.
(2007). Kinder psychisch kranker Eltern: Winterthurer Studie. Zürich: Hochschule für Soziale Arbeit.
(2015).
(Professionelle Netzwerke für Familien mit einem psychisch erkrankten Elternteil . In Wüthrich, B.Hrsg., Soziale Versorgung zukunftsfähig gestalten (S. 297 – 302). Wiesbaden: Springer.1999). A survey of contact with offspring and assistance with child care among parents with psychotic disorders. Psychiatric Services, 50, 1354 – 1356.
(2011). Hilfebedarf von Eltern mit psychischen Erkrankungen – eine Literaturübersicht. Psychiatrische Praxis, 38, 8 – 15.
(2004). Combined effect of mothers’ and fathers’ mental health symptoms on children’s behavioral and emotional well-being. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 158, 721 – 729.
(2008). Elterliche Belastung und Einstellungen zur Jugendhilfe bei psychisch kranken Eltern: Auswirkungen auf die Inanspruchnahme von Hilfen. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 57, 774 – 788c.
(2014).
(Unterstützung und Versorgung von Kindern psychisch kranker Eltern: Die Perspektive der Kinder- und Jugendpsychiatrie und der Kinder- und Jugendhilfe . In M. KölchU. ZiegenhainJ. M. FegertHrsg., Kinder psychisch kranker Eltern – Herausforderungen für eine interdisziplinäre Kooperation in Betreuung und Versorgung (S.123 – 141). Weinheim: Beltz Juventa.2008). Kinder psychisch kranker Eltern: psychische Belastung der Minderjährigen in der Beurteilung ihrer Eltern – Ergebnisse einer Befragung stationär behandelter Patienten mit dem SDQ. Nervenheilkunde, 27, 527 – 532.
((in Druck). Zwischen Stuhl und Bank – Hindernisse bei der Inanspruchnahme von Hilfsangeboten für Familien mit einem psychisch kranken Elternteil. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie.
2014). Psychisch belastet Eltern und ihre Kinder stärken. Ein Therapiemanual. Stuttgart: Kohlhammer.
(2005). Kinder psychisch kranker Eltern. Göttingen: Hogrefe.
(2012). Psychisch kranke Eltern und ihre Kinder. Köln: Psychiatrie Verlag.
(2014).
(Kinder psychisch kranker Eltern – Risiken, Resilienzen und Intervention . In M. KölchU. ZiegenhainJ. M. FegertHrsg., Kinder psychisch kranker Eltern – Herausforderungen für eine interdisziplinäre Kooperation in Betreuung und Versorgung (S. 40 – 79). Weinheim: Beltz Juventa.2011).
(Was stärkt Kinder psychisch kranker Eltern und fördert ihre Entwicklung? Überblick über Ergebnisse der Resilienz- und Copingforschung . In S. Wiegand-GrefeF. MattejatA. LenzHrsg., Kinder mit psychisch kranken Eltern – Klinik und Forschung (S. 269 – 298). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.2003). Lebensqualität bei psychisch kranken Kindern und Jugendlichen: Ergebnisse der ersten multizentrischen Studie mit dem Inventar zu Erfassung der Lebensqualität bei Kindern und Jugendlichen (ILK). Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 31, 293 – 303.
(2009). Parental mental illness: A review of barriers and issues for working with families and children. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 16, 784 – 791.
(2000). The mental health of children and adolescents in Great Britain: Report. London: The Stationery Office.
(2004). Childrens of mothers diagnosed with serious mental illness patterns and predictors of service use. Mental Health Services Research, 6, 167 – 183.
(2011). The influence of maternal psychopathology on ratings of child psychiatric symptoms: An SEM analysis on cross-informant agreement. European Child & Adolescent Psychiatry, 20, 241 – 252.
(2007). A qualitative study of programs for parents with serious mental illness and their children: building practice-based evidence. Journal of Behavioural Health Services & Research, 34, 395 – 413.
(2002). Children in Families with a severely mentally ill member. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 37, 243 – 248.
(2013). Erziehungstraining für Eltern mit einer psychischen Erkrankung – eine Pilotstudie. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 42, 118 – 126.
(2003). The impact of parental psychiatric disorder on children. BMJ: British Medical Journal, 327, 242 – 243.
(2012). MST-CAN – Multisystemische Therapie Child Abuse and Neglect. Ein evidenzbasiertes Therapieverfahren im Bereich Kinderschutz. Zeitschrift Kindesmisshandlung und Vernachlässigung, 15, 112 – 125.
(2011).
(Die psychosoziale Versorgung von Kindern stationär behandelter psychiatrischer Patienten. Realität und Wünsche . In S. Wiegand-GrefeF. MattejatA. LenzHrsg., Kinder mit psychisch kranken Eltern. Klinik und Forschung (S. 180 – 205). Göttingen: Vanderhoeck & Ruprecht.2008). Versorgungssituation von Kindern während einer stationären psychiatrischen Behandlung ihrer Eltern. Nervenheilkunde, 27, 533 – 539.
(2005). Kinder psychisch kranker Eltern zwischen Jugendhilfe und Erwachsenenpsychiatrie. Weinheim: Beltz Juventa.
(2001). Elternschaft und psychiatrische Hospitalisation. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 50, 498 – 512.
(2010). Psychisch kranke und unbelastete Eltern. Kindheit und Entwicklung, 19, 72 – 81.
(2010). Multisystemic therapy for child abuse and neglect: A randomized effectiveness trial. Journal of Familiy Psychology, 24, 497 – 507.
(2012). Mental disorders in offspring of parents with bipolar and major depressive disorders. Bipolar Disorders, 14, 641 – 653.
(2010). Lebensqualität von Kinder psychisch kranker Eltern: Zusammenhänge zwischen Merkmalen elterlicher Erkrankung und gesundheitsbezogener Lebensqualität der Kinder aus Elternsicht. Zeitschrift für Psychiatrie, Psychologie und Psychotherapie, 58, 315 – 322.
(2012). Gesundheitsbezogene Lebensqualität und soziale Unterstützung von Kinder psychisch kranker Eltern: Effekte einer manualisierten Familienintervention. Kindheit und Entwicklung, 21, 64 – 73.
(2002). World report on violence and health. Available from http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/.
(