Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000106

Kinder im Vorschul- und frühen Grundschulalter schätzen sich sehr positiv ein. Man vermutet, dass ein hohes Selbstkonzept eine erfolgreiche Bewältigung von Entwicklungsaufgaben begünstigt. Für diese junge Altersgruppe liegen jedoch erst wenige empirische Belege dazu vor. Ziel der vorliegenden prospektiven Längsschnittstudie war es zu überprüfen, ob ein niedriges Selbstkonzept einen Risikofaktor für Anpassungsprobleme unmittelbar nach dem Schuleintritt darstellt. Dazu wurden die Entwicklungsverläufe von Kindern mit niedrigem Selbstkonzept (unterstes Terzil, n = 31) und Kindern mit hohem Selbstkonzept (n = 72) miteinander verglichen. Im Kindergarten unterschieden sich die beiden Gruppen weder in soziodemographischen noch in kognitiven Merkmalen. Nach dem Schuleintritt wiesen Kinder mit niedrigem Selbstkonzept jedoch sowohl sozial als auch leistungsmäßig eine schlechtere schulische Anpassung auf als Kinder mit hohem Selbstkonzept. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer praktischen Bedeutsamkeit diskutiert.


Is a low self-concept a risk factor for children’s poor adjustment in elementary school?

Preschool and early elementary school children often exhibit a positive self-perception. A high self-concept is thought to promote positive coping with developmental demands. However, empirical evidence for this young age group is scarce. The goal of the present prospective longitudinal study was to examine whether a low self-concept represents a risk factor for poor school adjustment. For this purpose, children with low self-concepts (lowest tercile, n = 31) were compared to children with high self-concepts (n = 72). In kindergarten there were no group differences in sociodemographics or cognitive characteristics. However, results indicated that after school entry children with low self-concepts demonstrated poorer school adjustment than children with high self-concepts, in both the social and the achievement domains. The results are discussed in terms of their practical relevance.

Literatur

  • Bjorklund, D. F. , Bering, J. M. (2002). The evolved child: Applying evolutionary developmental psychology to modern schooling. Learning and Individual Differences, 12, 347 – 373. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blair, C. , Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78, 647 – 663. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brown, L. , Sherbenou, R. J. , Johnson, S. K. (1997). TONI-3: Test of nonverbal intelligence: A language-free measure of cognitive ability (3rd ed.). Austin: Pro-Ed. First citation in articleGoogle Scholar

  • Chapman, J. W. , Tunmer, W. E. , Prochnow, J. E. (2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic self-concept: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 92, 703 – 708. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cimeli, P. , Neuenschwander, R. , Röthlisberger, M. , Roebers, C. M. (2013). Das Selbstkonzept von Kindern in der Schuleingangsphase: Ausprägung und Struktur sowie Zusammenhänge mit frühen kognitiven Leistungsindikatoren. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45, 1-13. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1969). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Filipp, S. H. (2006). Kommentar zum Themenschwerpunkt. Entwicklung von Fähigkeitsselbstkonzepten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 20, 65 – 72. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Gabriel, K. , Kastens, C. , Poloczek, S. , Schoreit, E. , Lipowsky, F. (2010). Entwicklung des mathematischen Selbstkonzepts im Anfangsunterricht. Der Einfluss des Klassenkontextes. Zeitschrift für Grundschulforschung, 3, 65 – 82. First citation in articleGoogle Scholar

  • Grob, A. , Meyer, S. C. , Hagmann-von Arx, P. (2009). Intelligence and Development Scales (IDS). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • Guay, F. , Marsh, H. W. , Boivin, M. (2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering. Journal of Educational Psychology, 95, 124 – 136. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Haffner, J. , Baro, K. , Parzer, P. , Resch, F. (2005). Heidelberger Rechentest–HRT 1 – 4: Erfassung mathematischer Basiskompetenzen im Grundschulalter. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hansford, B. C. , Hattie, J. A. (1982). The relationsship between self and achievement/performance measures. Review of Educational Research, 52, 123 – 142. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Harter, S. (2012). The construction of the self: A developmental perspective (Vol. 2). New York: Guilford Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Harter, S. , Pike, R. (1984). The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children. Child Development, 55, 1969 – 1982. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hasselhorn, M. , Lohaus, A. (2007). Schuleintritt. In M. Hasselhorn & W. Schneider, (Hrsg.), Handbuch der Entwicklungspsychologie. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Havighurst, R. J. (1972). Developmental tasks and education. New York: McKay. First citation in articleGoogle Scholar

  • Helmke, A. (1991). Entwicklung des Fähigkeitsselbstbildes vom Kindergarten bis zur dritten Klasse. In R. Pekrun & H. Fend, (Hrsg.), Schule und Persönlichkeitsentwicklung–ein Resümee der Längsschnittforschung. Stuttgart: Enke. First citation in articleGoogle Scholar

  • Helmke, A. (1992). Selbstvertrauen und schulische Leistungen. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kammermeyer, G. , Martschinke, S. (2006). Selbstkonzept- und Leistungsentwicklung in der Grundschule–Ergebnisse aus der KILIA-Studie. Empirische Pädagogik, 20, 245 – 259. First citation in articleGoogle Scholar

  • Küspert, P. , Schneider, W. (1998). Würzburger Leise Leseprobe (WLLP). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. , Cichetti, D. (2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Developmental Psychopathology, 12, 857 – 885. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Mantzicopoulos, P. (2006). Younger children’s changing self-concept: Boys and girls from preschool through second grade. The Journal of Genetic Psychology, 167, 289 – 308. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Marsh, H. W. , Ayotte, V. (2003). Do multiple dimensions of self-concept become more differentiated with age? The differential distinctiveness hypothesis. Journal of Educational Psychology, 95, 687 – 706. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Marsh, H. W. , Martin, A. J. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81, 59 – 77. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • May, P. (2002). Hamburger Schreib-Probe (HSP) 1 – 9 (6. Aufl.). Hamburg: vpm. First citation in articleGoogle Scholar

  • Measelle, J. R. (2005). Children’s self-perceptions as a link between familiy relationship quality and social adaptation to school. In P. A. Cowan, C. P. Cowan , J. C. Ablow, V. K. Johnson , J. R. Measelle, (Eds.), The family context of parenting in children ’s adaptation to elementary school. New Jersey: Erlbaum. First citation in articleGoogle Scholar

  • Measelle, J. R. , Ablow, J. C. , Cowan, P. A. , Cowan, C. P. (1998). Assessing young childrens’s view of their academic, social, and emotional lives: An evaluation of the self-perception scales of the Berkeley Puppet Interview. Child Development, 69, 1556 – 1576. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nicholls, J. G. (1978). The development of the concepts of effort and ability, perception of academic attainment, and the understanding that difficult tasks require more ability. Child Development, 49, 800 – 814. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. (2008). Editorial zum Themenschwerpunkt: Kompetenz- und Leistungsdiagnostik zum Schuleintritt. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 55, 81 – 83. First citation in articleGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Schmidt, M. H. (2006). Ressourcen–ein Grundbegriff der Entwicklungspsychopathologie und Entwicklungspsychologie. Kindheit und Entwicklung, 15, 118 – 127. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Piaget, J. (1960). The psychology of intelligence. Patterson: Littlefield-Adams. First citation in articleGoogle Scholar

  • Renner, G. , Martschinke, S. , Munser-Kiefer, M. , Steinmüller, S. (2011). Diagnose und Förderung des Selbstkonzepts im Anfangsunterricht. In F. Hellmich, (Hrsg.), Selbstkonzepte im Grundschulalter: Modelle, empirische Ergebnisse, pädagogische Konsequenzen. Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Röthlisberger, M. , Neuenschwander, R. , Michel, E. , Roebers, C. M. (2010). Exekutive Funktionen: Zugrundeliegende kognitive Prozesse und deren Korrelate bei Kindern im späten Vorschulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 99 – 110. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Shavelson, R. J. , Hubner, J. J. , Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretation. Review of Educational Research, 46, 407 – 441. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Verschueren, K. , Buyck, P. , Marcoen, A. (2001). Self-representations and socioemotional competences in young children: A 3-year longitudinal study. Developmental Psychology, 37, 126 – 134. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Verschueren, K. , Doumen, S. , Buyse, E. (2012). Relationships with mother, teacher, and peers: Unique and joint effects on young children‘s self-concept. Attachment & Human Development, 14, 233 – 248. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Verschueren, K. , Marcoen, A. , Buyck, P. (1998). Five-year-old’s behaviorally presented self-esteem: Relations to self-perceptions and stability across a three-year period. The Journal of Genetic Psychology, 159, 273 – 279. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wegener, B. (1988). Kritik des Prestiges. Opladen: Westdeutscher Verlag. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Werner, E. E. (2007). Resilienz: Ein Überblick über internationale Längsschnittstudien. In G. Opp & M. Fingerle, (Hrsg.), Was Kinder stärkt–Erziehung zwischen Risiko und Resilienz. München: Reinhardt. First citation in articleGoogle Scholar