Stellt ein niedriges Selbstkonzept einen Risikofaktor für Anpassungsprobleme nach dem Schuleintritt dar?
Abstract
Kinder im Vorschul- und frühen Grundschulalter schätzen sich sehr positiv ein. Man vermutet, dass ein hohes Selbstkonzept eine erfolgreiche Bewältigung von Entwicklungsaufgaben begünstigt. Für diese junge Altersgruppe liegen jedoch erst wenige empirische Belege dazu vor. Ziel der vorliegenden prospektiven Längsschnittstudie war es zu überprüfen, ob ein niedriges Selbstkonzept einen Risikofaktor für Anpassungsprobleme unmittelbar nach dem Schuleintritt darstellt. Dazu wurden die Entwicklungsverläufe von Kindern mit niedrigem Selbstkonzept (unterstes Terzil, n = 31) und Kindern mit hohem Selbstkonzept (n = 72) miteinander verglichen. Im Kindergarten unterschieden sich die beiden Gruppen weder in soziodemographischen noch in kognitiven Merkmalen. Nach dem Schuleintritt wiesen Kinder mit niedrigem Selbstkonzept jedoch sowohl sozial als auch leistungsmäßig eine schlechtere schulische Anpassung auf als Kinder mit hohem Selbstkonzept. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer praktischen Bedeutsamkeit diskutiert.
Preschool and early elementary school children often exhibit a positive self-perception. A high self-concept is thought to promote positive coping with developmental demands. However, empirical evidence for this young age group is scarce. The goal of the present prospective longitudinal study was to examine whether a low self-concept represents a risk factor for poor school adjustment. For this purpose, children with low self-concepts (lowest tercile, n = 31) were compared to children with high self-concepts (n = 72). In kindergarten there were no group differences in sociodemographics or cognitive characteristics. However, results indicated that after school entry children with low self-concepts demonstrated poorer school adjustment than children with high self-concepts, in both the social and the achievement domains. The results are discussed in terms of their practical relevance.
Literatur
2002). The evolved child: Applying evolutionary developmental psychology to modern schooling. Learning and Individual Differences, 12, 347 – 373.
(2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78, 647 – 663.
(1997). TONI-3: Test of nonverbal intelligence: A language-free measure of cognitive ability (3rd ed.). Austin: Pro-Ed.
(2000). Early reading-related skills and performance, reading self-concept, and the development of academic self-concept: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 92, 703 – 708.
(2013). Das Selbstkonzept von Kindern in der Schuleingangsphase: Ausprägung und Struktur sowie Zusammenhänge mit frühen kognitiven Leistungsindikatoren. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 45, 1-13.
(1969). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
(2006). Kommentar zum Themenschwerpunkt. Entwicklung von Fähigkeitsselbstkonzepten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 20, 65 – 72.
(2010). Entwicklung des mathematischen Selbstkonzepts im Anfangsunterricht. Der Einfluss des Klassenkontextes. Zeitschrift für Grundschulforschung, 3, 65 – 82.
(2009). Intelligence and Development Scales (IDS). Bern: Huber.
(2003). Academic self-concept and academic achievement: Developmental perspectives on their causal ordering. Journal of Educational Psychology, 95, 124 – 136.
(2005). Heidelberger Rechentest–HRT 1 – 4: Erfassung mathematischer Basiskompetenzen im Grundschulalter. Göttingen: Hogrefe.
(1982). The relationsship between self and achievement/performance measures. Review of Educational Research, 52, 123 – 142.
(2012). The construction of the self: A developmental perspective (Vol. 2). New York: Guilford Press.
(1984). The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children. Child Development, 55, 1969 – 1982.
(2007). Schuleintritt. In , Handbuch der Entwicklungspsychologie. Göttingen: Hogrefe.
(1972). Developmental tasks and education. New York: McKay.
(1991). Entwicklung des Fähigkeitsselbstbildes vom Kindergarten bis zur dritten Klasse. In , Schule und Persönlichkeitsentwicklung–ein Resümee der Längsschnittforschung. Stuttgart: Enke.
(1992). Selbstvertrauen und schulische Leistungen. Göttingen: Hogrefe.
(2006). Selbstkonzept- und Leistungsentwicklung in der Grundschule–Ergebnisse aus der KILIA-Studie. Empirische Pädagogik, 20, 245 – 259.
(1998). Würzburger Leise Leseprobe (WLLP). Göttingen: Hogrefe.
(2000). The construct of resilience: Implications for interventions and social policies. Developmental Psychopathology, 12, 857 – 885.
(2006). Younger children’s changing self-concept: Boys and girls from preschool through second grade. The Journal of Genetic Psychology, 167, 289 – 308.
(2003). Do multiple dimensions of self-concept become more differentiated with age? The differential distinctiveness hypothesis. Journal of Educational Psychology, 95, 687 – 706.
(2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81, 59 – 77.
(2002). Hamburger Schreib-Probe (HSP) 1 – 9 (6. Aufl.). Hamburg: vpm.
(2005). Children’s self-perceptions as a link between familiy relationship quality and social adaptation to school. In , The family context of parenting in children ’s adaptation to elementary school. New Jersey: Erlbaum.
(1998). Assessing young childrens’s view of their academic, social, and emotional lives: An evaluation of the self-perception scales of the Berkeley Puppet Interview. Child Development, 69, 1556 – 1576.
(1978). The development of the concepts of effort and ability, perception of academic attainment, and the understanding that difficult tasks require more ability. Child Development, 49, 800 – 814.
(2008). Editorial zum Themenschwerpunkt: Kompetenz- und Leistungsdiagnostik zum Schuleintritt. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 55, 81 – 83.
(2006). Ressourcen–ein Grundbegriff der Entwicklungspsychopathologie und Entwicklungspsychologie. Kindheit und Entwicklung, 15, 118 – 127.
(1960). The psychology of intelligence. Patterson: Littlefield-Adams.
(2011). Diagnose und Förderung des Selbstkonzepts im Anfangsunterricht. In , Selbstkonzepte im Grundschulalter: Modelle, empirische Ergebnisse, pädagogische Konsequenzen. Stuttgart: Kohlhammer.
(2010). Exekutive Funktionen: Zugrundeliegende kognitive Prozesse und deren Korrelate bei Kindern im späten Vorschulalter. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 42, 99 – 110.
(1976). Self-concept: Validation of construct interpretation. Review of Educational Research, 46, 407 – 441.
(2001). Self-representations and socioemotional competences in young children: A 3-year longitudinal study. Developmental Psychology, 37, 126 – 134.
(2012). Relationships with mother, teacher, and peers: Unique and joint effects on young children‘s self-concept. Attachment & Human Development, 14, 233 – 248.
(1998). Five-year-old’s behaviorally presented self-esteem: Relations to self-perceptions and stability across a three-year period. The Journal of Genetic Psychology, 159, 273 – 279.
(1988). Kritik des Prestiges. Opladen: Westdeutscher Verlag.
(2007). Resilienz: Ein Überblick über internationale Längsschnittstudien. In , Was Kinder stärkt–Erziehung zwischen Risiko und Resilienz. München: Reinhardt.
(