Skip to main content
Überblick

Familiale Kontexte und sozial-emotionale Entwicklung

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403.16.4.199

Zusammenfassung. Nach einem Überblick über die verschiedenen Bereiche, in denen sich die soziale Entwicklung von Kindern vollzieht, werden Befunde zu Einflussfaktoren zusammengefasst, die bei dieser Entwicklung eine bedeutsame Rolle spielen. Dieses sind vor allem Merkmale der beteiligten Instanzen (Familienmitglieder, soziales und gesellschaftliches Umfeld) und Verhaltensbereiche (Bindungssystem, Erziehungsverhalten, Elternpartnerschaft). Für die drei ausgewählten Verhaltensbereiche Bindung, Erziehungsstil und partnerschaftlicher Umgang folgt jeweils eine Darstellung des aktuellen Forschungsstandes mit Befunden zu Zusammenhängen zwischen dem jeweiligen Verhaltensbereich mit der kindlichen Sozialentwicklung. Abschließend wird dafür plädiert, das Zusammenspiel der verschiedenen Instanzen und Verhaltensbereiche in längsschnittlichen Studien zu untersuchen und Beziehungen zwischen verwandten und sich überlagernden Phänomenbereichen, insbesondere der Bindung und des Erziehungsstils zu eruieren.


Childhood social and emotional development in family contexts

Abstract. The various behavioral domains of childhood social development and the most prominent domains in the socialization process are summarized, i.e., significant characteristics of immediate family members, social and societal environment, attachment behavior, parenting behavior, and couple relationship qualities. For each domain, a short state-of-the-art overview is provided, and significant relationships with the social development of children are described. It is concluded that a description of possible developmental processes calls for multivariate longitudinal studies modeling the interplay of the various domains over time, as well as the study of possible relationships or overlap between concepts in various domains, e.g., sensitivity in the domain of attachment and parenting behavior.

Literatur

  • Almeida, D. M. , Wethington, E. , Chandler, A. L. (1999). Daily transmission of tensions between marital dyads and parent-child dyads. Journal of Marriage and the Family , 61 , 49– 61 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child Development , 67 , 3296– 3319 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1966). Effects of authoritative parental control on child behavior. Child Development , 37 , 887– 907 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Baumrind, D. (1989). Rearing competent children. In W. Damon (Ed.), Child development today and tomorrow (pp.349-378). San Francisco: Jossey-Bass . First citation in articleGoogle Scholar

  • Beelmann, A. , Stemmler, M. , Lösel, F. , Jaursch, S. (2007). Zur Entwicklung externalisierender Verhaltensprobleme im Übergang vom Vor- zum Grundschulalter: Risikoeffekte des mütterlichen und väterlichen Erziehungsverhaltens. Kindheit und Entwicklung , 16 , 229– 239 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development , 55 , 83– 96 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bieg, S. , Behr, M. (2005). Mich und Dich verstehen. Ein Trainingsprogramm zur emotionalen Sensitivität bei Schulklassen und Kindergruppen im Grundschul- und Orientierungsstufenalter. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Block, J. H. , Block, J. , Morrison, A. (1981). Parental agreement-disagreement on child-rearing orientations and gender-related personality correlates in children. Child Development , 52 , 965– 974 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bowlby, J. (1973). Attachment and loss, Vol 2. Separation, anxiety and anger. New York: Basic Books (Reprint of the Tavistock Institute of Human Relations) . First citation in articleGoogle Scholar

  • Cierpka, M. (2001). Faustlos. Ein Curriculum zur Prävention von aggressivem und gewaltbereitem Verhalten bei Kindern der Klassen 1 bis 3. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Cierpka, M. (2004). Faustlos. Ein Curriculum zur Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen und zur Gewaltprävention für den Kindergarten. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Cowan, P. A. , Cowan, C. P. , Ablow, J. , Johnson, V. K. , Measelle, J. R. (2005). The family context of parenting in children's adaptation to elementary school. Mahwah: Erlbaum . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cox, M. J. , Paley, B. , Harter, K. (2001). Interparental conflict and parent-child relationships. In J. H. Grych & F. D. Fincham (Eds.), Interparental conflict and child development: Theory, research, and applications (pp.249-272). New York: Cambridge University Press . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crockenberg, S. , Langrock, A. (2001). The role of specific emotions in children's responses to interparental conflict: A test of the model. Journal of Family Psychology , 15 , 163– 182 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cummings, E. M. , Davies, P. T. (2002). Effects of marital conflict on children: Recent advances and emerging themes in process-oriented research. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 43 , 31– 63 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Davies, P. T. , Cummings, E. M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin , 116 , 387– 411 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Doherty, W. J. , Beaton, J. M. (2004). Mothers and fathers parenting together. In A. L. Vangelisti (Ed.), Handbook of family communication (pp.269-286). Mahwah: Erlbaum . First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Berner, W. , Fleischmann, T. , Schmidt, M. H. (1993). Verhaltensbeurteilungsbogen für Vorschulkinder (VBV). Weinheim: Beltz . First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Lehmkuhl, G. , Petermann, F. , Scheithauer, H. (2002). Diagnostik psychischer Störungen. In F. Petermann (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie und -psychotherapie (5., korr. Aufl.; S. 95-130). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Erickson, M. F. , Sroufe, L. A. , Egeland, N. (1985). The relationship between quality of attachment and behavior problems in preschool in a high-risk sample. Monographs of the Society for Research in Child Development , 50 , 147– 166 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fauber, R. , Forehand, R. , Thomas, A. M. , Wierson, M. (1990). A mediational model of the impact of marital conflict on adolescent adjustment in intact and divorced families: The role of disrupted parenting. Child Development , 61 , 1112– 1123 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Flehmig, I. , Schloon, M. , Uhde, J. , Bernuth, H. v. (1973). Denver Entwicklungstest (DET). Hamburg: Hamburger Spastikerverein . First citation in articleGoogle Scholar

  • Franiek, S. , Reichle, B. (2007). Elterliches Erziehungsverhalten und Sozialverhalten im Grundschulalter. Kindheit und Entwicklung , 16 , 240– 249 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Frick, P. J. (1991). The Alabama Parenting Questionnaire. Tuscaloosa, AL: University of Alabama, Department of Psychology (unpublished) . First citation in articleGoogle Scholar

  • Fuhrer, U. (2005). Lehrbuch Erziehungspsychologie. Bern: Huber . First citation in articleGoogle Scholar

  • Gabriel, B. , Bodenmann, G. (2006). Elterliche Kompetenzen und Erziehungskonflikte. Eine ressourcenorientierte Betrachtung von familiären Negativdynamiken. Kindheit und Entwicklung , 15 , 9– 18 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Gershoff, E. T. (2002). Punishment by parents and associated child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin , 128 , 539– 579 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gloger-Tippelt, G. , König, L. , Zweyer, K. , Lahl, O. (2007). Bindung und Problemverhalten bei fünf und sechs Jahre alten Kindern. Kindheit und Entwicklung , 16 , 209– 219 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Grych, J. H. , Fincham, F. D. , Jouriles, E. N. , McDonald, R. (2000). Interparental conflict and child adjustment: Testing the mediational role of appraisals in the cognitive-contextual framework. Child Development , 71 , 1648– 1661 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hahlweg, K. , Heinrichs, N. , Bertram, H. , Kuschel, A. , Widdecke, N. (2008). Körperliche Bestrafung: Prävalenz und Einfluss auf die psychische Entwicklung bei Vorschulkindern. Kindheit und Entwicklung , 17 , Heft 1– . First citation in articleGoogle Scholar

  • Hampel, P. , Kropf, V. , Dikici, S. , König, L. , Gloger-Tippelt, G. , Petermann, F. (2007). Kognitive Entwicklung und sozial-emotionale Kompetenzen bei Frühgeborenen mit unterschiedlichen Bindungsrepräsentationen. Kindheit und Entwicklung , 16 , 220– 228 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Jenkins, J. , Simpson, A. , Dunn, J. , Rabash, J. , O'Connor, T. G. (2005). Mutual influence of marital conflict and children's behavior problems: Shared and nonshared family risks. Child Development , 76 , 24– 39 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Jouriles, E. N. , Barling, J. , O'Leary, K. D. (1987). Predicting child behavior problems in maritally violent families. Journal of Abnormal Child Psychology , 15 , 165– 173 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Juang, L. P. , Silbereisen, R. K. (1999). Elterliche Erziehung in verschiedenen ökologischen Nischen und zu verschiedenen Zeiten während der Jugend. In R. K. Silbereisen & J. Zinnecker (Hrsg.), Entwicklung im sozialen Wandel (S. 317-336). Weinheim: Beltz PVU . First citation in articleGoogle Scholar

  • Kastner-Koller, U. , Deimann, P. (2002). Der Wiener Entwicklungstest (WET). (2., überarb. u. neu normierte Aufl.). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Kenny, D. A. , Kashy, D. A. , Cook, W. L. (2006). Dyadic data analysis. New York: Guildford Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Kochanska, G. , Forman, D. R. , Aksan, N. , Dunbar, S. B. (2005). Pathways to conscience: Early mother-child mutually responsive orientation and children's moral emotion, conduct, and cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 46 , 19– 34 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kohlmann, C.-W. , Krohne, H. W. (1988). Erziehungsstildeterminanten schulischer Leistung und Leistungsängstlichkeit. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie , 2 , 271– 279 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Kreppner, K. (2005). Persönlichkeitsentwicklung in sozialen Beziehungen. In J. B. Asendorpf (Hrsg.), Soziale, emotionale und Persönlichkeitsentwicklung (S. 617-675). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. , Hock, M. (2001). Erziehungsstil. In D. H. Rost (Hrsg.), Handbuch der Pädagogischen Psychologie (2., erweit. Aufl.; S. 139-146). Weinheim: Beltz PVU . First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. , Pulsack, A. (1995). Das Erziehungsstil-Inventar. Weinheim: Beltz . First citation in articleGoogle Scholar

  • Krohne, H. W. , Rogner, J. , Schuhmacher, A. (1988). Beziehungen zwischen elterlichen Erziehungsstilen und Angstbewältigungsdispositionen des Kindes. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie , 20 , 167– 183 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Laucht, M. , Esser, G. , Schmidt, M. H. (1994). Parental mental disorder and early child development. European Child and Adolescent Psychiatry , 3 , 125– 137 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Laucht, M. , Esser, G. , Schmidt, M. H. (1998). Risiko- und Schutzfaktoren der frühkindlichen Entwicklung: Empirische Befunde. Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie , 26 , 6– 20 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Moss, E. , Smolla, N. , Cyr, C. , Dubois-Comtois, K. , Mazarello, T. , Berthiaume, C. (2006). Attachment and behavior problems in middle childhood as reported by adult and child informants. Development and Psychopathology , 18 , 425– 444 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nigg, J. T. , Hinshaw, S. P. (1998). Parent personality traits and psychopathology associated with antisocial behaviors in childhood attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 39 , 145– 159 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • O'Connor, T. G. , Insabella, G. (1999). Marital satisfaction, relationships, and roles. Monographs of the Society for Research in Child Development , 64 , 50– 78 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Oerter, R. (2002). Kindheit. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (5., vollst. überarb. Aufl., S. 209-257). Weinheim: Beltz PVU . First citation in articleGoogle Scholar

  • Patterson, G. R. , Capaldi, D. M. (1991). Antisocial parents: Unskilled and vulnerable. In P. A. Cowan & E. M. Hetherington (Eds.), Family transitions: Advances in family research (Vol. 2, pp.195-218). Hillsdale: Erlbaum . First citation in articleGoogle Scholar

  • Petermann, F. (2005). Zur Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit und Entwicklung , 14 , 48– 57 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, U. , Petermann, F. (2006). Erziehungskompetenz. Kindheit und Entwicklung , 15 , 1– 8 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Schmidt, M. H. (2006). Ressourcen - ein Grundbegriff der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie?. Kindheit und Entwicklung , 15 , 118– 127 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Stein, I. A. , Macha, T. (2006). Entwicklungsdiagnostik mit dem ET 6-6. (3., völlig veränd. Aufl.). Frankfurt/M.: Harcourt Test Services . First citation in articleGoogle Scholar

  • Pettit, G. , Laird, R. D. , Dodge, K. A. , Bates, J. E. , Criss, M. M. (2001). Antecedents and behavior-problem outcomes of parental monitoring and psychological control in early adolescence. Child Development , 72 , 583– 598 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Pierrehumbert, B. , Miljkovitch, R. , Plancherel, B. , Halfon, O. , Ansermet, F. (2000). Attachment and temperament in early childhood; Implications for later behavior problems. Infant and Child Development , 9 , 17– 32 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Reichle, B. (1999). Wir werden Familie. Ein Kurs zur Vorbereitung auf die erste Elternschaft. Weinheim: Juventa . First citation in articleGoogle Scholar

  • Reichle, B. , Werneck, H. (1999). Geburt des ersten Kindes und Partnerschaftsentwicklung: Ein Überblick. In B. Reichle & H. Werneck (Hrsg.), Übergang zur Elternschaft. Aktuelle Studien zur Bewältigung eines unterschätzten Lebensereignisses (S. 1-16). Stuttgart: Enke . First citation in articleGoogle Scholar

  • Roth, I. , Reichle, B. (2007). Beziehungsorientierte Intervention am Beispiel des “Ich bleibe cool”-Trainings zur Förderung prosozialer Verhaltensweisen und konstruktiver Konfliktlösestrategien bei Kindern im Grundschulalter. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie , 56 , 463– 482 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rothenburg, S. , Cranz, B. , Hartmann, H.-P. , Petermann, F. (2005). Stationäre Mutter-Kind-Behandlung in der Psychiatrie: Relevante Merkmale von Mutter und Kind. Psychiatrische Praxis , 32 , 23– 30 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rubin, K. H. , Burgess, K. B. , Dwyer, K. M. , Hastings, P. D. (2003). Predicting preschoolers' externalizing behaviors from toddler temperament, conflict, and maternal negativity. Developmental Psychology , 39 , 164– 176 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schmidt-Denter, U. , Spangler, G. (2005). Entwicklung von Beziehungen und Bindungen. In J. B. Asendorpf (Hrsg.), Soziale, emotionale und Persönlichkeitsentwicklung (S. 425-523). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneewind, K. A. (1994). Erziehung und Sozialisation in der Familie. In K. A. Schneewind (Hrsg.), Psychologie der Erziehung und Sozialisation (S. 435-464). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneewind, K. A. (1999). Familienpsychologie. (2., überarb. Aufl.). Stuttgart: Kohlhammer . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneewind, K. A. , Walper, S. , Graf, J. (2000). Sozialisation in der Familie als Quelle individueller Unterschiede. In M. Amelang (Hrsg.), Determinanten individueller Unterschiede (S. 249-343). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schoppe, S. J. , Mangelsdorf, S. C. , Frosch, C. A. (2001). Coparenting, family process, and family structure: Implications for preschoolers' externalizing behavior problems. Journal of Family Psychology , 15 , 526– 545 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Siegler, R. , DeLoache, J. , Eisenberg, N. (2005). Entwicklungspsychologie im Kindes- und Jugendalter. München: Elsevier . First citation in articleGoogle Scholar

  • Silbereisen, R.K. , Ahnert, L. (2002). Soziale Kognition - Entwicklung von Sozialem Wissen und Verstehen. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (5., vollst. überarb. Aufl., S. 590-618). Weinheim: Beltz PVU . First citation in articleGoogle Scholar

  • Silk, J. S. , Morris, A. S. , Kanaya, T. , Steinberg, L. (2003). Psychological control and autonomy granting: Opposite ends of a continuum or distinct constructs?. Journal of Research on Adolescence , 13 , 113– 128 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Solomon, J. , George, C. , De Jong, A. (1995). Children classified as controlling at age six. Evidence of disorganized representational strategies and aggression at home and at school. Development and Psychopathology , 7 , 447– 463 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stattin, H. , Kerr, M. (2000). Parental monitoring: A reinterpretation. Child Development , 71 , 1072– 1095 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Stifter, C. A. , Bono, M. A. (1998). The effect of infant colic on maternal self-perceptions and mother-infant attachment. Child: Care, Health and Development , 24 , 339– 351 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Trautmann-Villalba, P. , Gschwendt, M. , Schmidt, M. H. , Laucht, M. (2006). Father-infant interaction patterns as precursors of children's later externalizing behavior problems: A longitudinal study over 11 years. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience , 256 , 344– 349 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Tröster, H. , Flender, J. , Reineke, D. (2005). Dortmunder Entwicklungsscreening für den Kindergarten (DESK 3-6). Kindheit und Entwicklung , 14 , 140– 149 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • van IJzendoorn, M. H. (1995). Adult attachment representations, parental responsiveness, and infant attachment: A meta-analysis on the predicting validity of the Adult Attachment Interview. Psychological Bulletin , 117 , 387– 403 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wartner, U. G. , Grossmann, K. , Fremmer-Bombik, E. , Suess, G. (1994). Attachment patterns at age six in South Germany: Predictability from infancy and implications for preschool behavior. Child Development , 65 , 1014– 1027 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Weindrich, D. , Laucht, M. , Esser, G. , Schmidt, M. H. (1992). Marital discord and early child development. Acta Paedopsychiatrica , 55 , 187– 192 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Wiedebusch, S. , Petermann, F. (2006). Psychologische Tests zur Erfassung emotionaler Fertigkeiten. Monatsschrift Kinderheilkunde , 154 , 320– 325 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zahn-Waxler, C. , Duggal, S. , Gruber, R. (2002). Parental psychopathology. Mahwah: Erlbaum . First citation in articleGoogle Scholar

  • Ziegenhain, U. , Gebauer, S. , Kolb, A.-K. , Reichle, B. , Franiek, S. (2006). Auf den Anfang kommt es an. Ein Kurs für junge Eltern. Mainz: Ministerium für Arbeit, Soziales, Familie und Gesundheit des Landes Rheinland-Pfalz . First citation in articleGoogle Scholar

  • Zimmermann, P. , Suess, G. J. , Scheuerer-Englisch, H. , Grossmann, K. E. (1999). Bindung und Anpassung von der frühen Kindheit bis zum Jugendalter: Ergebnisse der Bielefelder Längsschnittstudie. Kindheit und Entwicklung , 8 , 36– 48 . First citation in articleLinkGoogle Scholar