Skip to main content
Originalia

Werden IQ-Veränderungen vom Kindergarten- zum Schulalter durch psychosoziale Risikofaktoren beeinflusst?

Published Online:https://doi.org/10.1026/0049-8637.41.3.132

Zusammenfassung. Der Intelligenzquotient (IQ) gilt als eines der stabilsten Persönlichkeitsmerkmale überhaupt. Dabei wird die Höhe individueller Intelligenzleistungen entscheidend durch das Vorliegen biologischer und psychosozialer Risikofaktoren beeinflusst. Ob sich Veränderungen im Vorliegen von Risikofaktoren über die Zeit, auf die Höhe des IQ und damit die Intelligenzstabilität auswirken, ist bis heute nicht ausreichend belegt. Die vorliegende Studie untersucht den Einfluss von Anzahl und Veränderbarkeit psychosozialer Risikofaktoren auf die Stabilität von Intelligenzleistungen von N = 120 Kindern (66 Mädchen, 54 Jungen) im Alter von M = 6.1 Jahren (SD = .41) über den Zeitraum von einem Jahr. Die Ergebnisse zeigen einen signifikanten Einfluss der Anzahl der Risikofaktoren auf die Intelligenzleistungen; je mehr Risiken vorliegen, als desto geringer erweist sich der IQ der Kinder. Insgesamt kann Intelligenzstabilität nachgewiesen werden. In Verbindung mit den definierten variablen Risikofaktoren zeigt sich eine gemeinsame Variation von Intelligenz und veränderten Risikobedingungen auch über einen relativ kurzen Zeitraum von einem Jahr. Es ist zu schlussfolgern, dass die aktuelle Risikoanzahl nicht nur entscheidend für die Höhe des kindlichen IQs ist, sondern ebenfalls für dessen Veränderung.


Variability in children’s IQ due to current risk factors

Abstract. IQ is one of the most stable personality traits. Levels of individual intelligence achievements are decisively affected by biological and psychosocial risks. Until now it is not sufficiently documented whether variance in risk factors have an effect on IQ level and stability of intelligence achievements. This study analysed the effect of psychosocial risk count and variability on stability of intelligence in N = 120 children (66 girls, 54 boys) aged M = 6.1 years (SD = .41) for a period of one year. Results showed a significant inverse effect of risk count on children’s intelligence achievements. In sum, stability of IQ can be demonstrated. In association with defined variable risk factors, a decrease in risks over time resulted in higher IQs. It can be reasoned that the actual count of risk factors is not only important for children’s IQ level, but also for its variability.

Literatur

  • Appleyard, K. , Egeland, B. , Dulmen, M. H. M. van , Sroufe, L. A. (2005). When more is not better: The role of cumulative risk in child behavior outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 235–245. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Batty, G. D. , Der, G. , Deary, I. J. (2006). Effect of maternal smoking during pregnancy on offspring’s cognitive ability: Empirical evidence for complete confounding in the US National Longitudinal Survey of Youth. Pediatrics, 118, 943–950. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Beckett, C. , Maughan, B. , Rutter, M. , Castle, J. , Colvert, E. , Groothues, C. et al. (2006). Do the effects of early severe deprivation on cognition persist into early adolescence? Findings from the English and Romanian Adoptees Study. Child Development, 77, 696–711. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bjorklund, D. F. (2005). Children’s thinking. Cognitive development and individual differences (4th  ed.). Belmont: Thomson Wadsworth. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bjorklund, D. F. , Schneider, W. (2006). Ursprung, Veränderung und Stabilität der Intelligenz im Kindesalter: Entwicklungspsychologische Perspektiven. In W. Schneider, B. Sodian (Hrsg.), Kognitive Entwicklung (S. 770–821). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Bradley, R. H. , Corwyn, R. F. (2002). Socioeconomic status and child development. Annual Review of Psychology, 53, 371–399. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Brehmer, Y. , Lindenberger, U. (2008). Kognitive Leistungsreserven im höheren Erwachsenenalter: Befunde der Interventionsforschung. In F. Petermann, W. Schneider (Hrsg.), Angewandte Entwicklungspsychologie (S. 917–947). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Breslau, N. , Paneth, N. , Lucia, V. C. , Paneth-Pollack, R. (2005). Maternal smoking during pregnancy and offspring IQ. International Journal of Epidemiology, 34, 1047–1053. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Cattell, R. B. (1971). Abilities: Their structure, growth and action. Boston: Houghton Mifflin. First citation in articleGoogle Scholar

  • Daseking, M. , Lipsius, M. , Petermann, F. , Waldmann, H.-C. (2008). Differenzen im Intelligenzpotenzial bei Kindern mit Migrationshintergrund: Befunde zum HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 17, 76–89. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Deary, I. J. , Whiteman, M. C. , Starr, J. M. , Whalley, L. J. , Fox, H. C. (2004). The impact of childhood intelligence on later life: Following up the Scottish Mental Surveys of 1932 and 1947. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 130–147. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Deck, R. , Röckelein, E. (1999). Zur Erhebung soziodemo-graphischer und sozialmedizinischer Indikatoren in den rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbünden. In Arbeitsgruppe Rentenversicherungsträger (Hrsg.), DRV Schriften Band 16 Förderschwerpunkt „Rehabilitationswissenschaften” (S. 81–102). Frankfurt: DRV. First citation in articleGoogle Scholar

  • Duncan, G. J. , Brooksgunn, J. , Klebanov, P. K. (1994). Economic deprivation and early-childhood development. Child Development, 65, 296–318. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Garrett, P. , Ngandu, N. , Ferron, J. (1994). Is rural residency a risk factor for childhood poverty. Rural Sociology, 59, 66–83. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gienger, C. , Petermann, F. , Petermann, U. (2008). Wie stark hängen HAWIK-IV-Befunde vom Bildungsgrad der Eltern ab? Kindheit und Entwicklung, 17, 90–98. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Hany, E. A. (2001). Die Vererbung der Intelligenz unter der Entwicklungsperspektive. In E. Stern, J. Guthke (Hrsg.), Perspektiven der Intelligenzforschung (S. 69–88). Lengerich: Pabst. First citation in articleGoogle Scholar

  • Hancox, R. J. , Milne, B. J. , Poulton, R. (2005). Association of television viewing during childhood with poor educational achievement. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 159, 614–618. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Heller, T. L. , Baker, B. L. , Henker, B. , Hinshaw, S. P. (1996). Externalizing behavior and cognitive functioning from preschool to first grade: Stability and predictors. Journal of Clinical Child Psychology, 25, 376–387. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Janke, N. , Daseking, M. , Petermann, F. (2008). Intelligenzdiagnostik im Kindergartenalter – ein Beitrag zur Validierung des SON-R 2½-7. Diagnostica, 54, 174–183. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Janke, N. , Petermann, F. (2006). Zur klinischen Aussagekraft des SON-R 2½-7. Kindheit und Entwicklung, 15, 83–92. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Johnson, S. (2007). Cognitive and behavioural outcomes following very preterm birth. Seminars in Fetal and Neonatal Medicine, 12, 363–373. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kim-Cohen, J. , Moffitt, T. E. , Caspi, A. , Taylor, A. (2004). Genetic and environmental processes in young children’s resilience and vulnerability to socioeconomic deprivation. Child Development, 75, 651–668. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Linver, M. R. , Brooks-Gunn, J. , Kohen, D. E. (2002). Familiy processes as pathways from income to young children’s development. Developmental Psychology, 38, 719–734. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Luthar, S. S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. In D. Cicchetti, D. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology (2nd ed., Vol. 3, pp. 739–795). Hoboken: Wiley. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mößle, T. , Kleimann, M. , Rehbein, F. , Pfeiffer, C. (2006). Mediennutzung, Schulerfolg, Jugendgewalt und die Krise der Jungen. Zeitschrift für Jugendkriminalrecht und Jugendhilfe, 3, 295–309. First citation in articleGoogle Scholar

  • Mortensen, E. L. , Andresen, J. , Kruuse, E. , Sanders, S. A. , Reinisch, J. M. (2003). IQ stability: The relation between child and young adult intelligence test scores in low-birthweight samples. Scandinavian Journal of Psychology, 44, 395–398. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Newcombe, R. , Milne, B. J. , Caspi, A. , Poulton, R. , Moffitt, T. E. (2007). Birthweight predicts IQ: Fact or artefact? Twin Research and Human Genetics, 10, 581–586. First citation in articleGoogle Scholar

  • Oswald, W. D. (1998). Entwicklung der Intelligenz. In E. Roth (Hrsg.), Intelligenz: Grundlagen und neuere Forschung (S. 79–100). Stuttgart: Kohlhammer. First citation in articleGoogle Scholar

  • Patrick, C. L. (2000). Genetic and environmental influences on the development of cognitive abilitites: Evidence from the field of developmental behavior genetics. Journal of School Psychology, 38, 79–108. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Koglin, U. (2008). Frühe Kindheit. Kindheit und Entwicklung, 17, 137–142. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Petermann, U. (2008). HAWIK-IV. Kindheit und Entwicklung, 17, 71–75. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Schmidt, M. H. (2006). Ressourcen – ein Grundbegriff der Entwicklungspsychologie und Entwicklungspsychopathologie? Kindheit und Entwicklung, 15, 118–127. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Plomin, R. , Pedersen, N. L. , Lichtenstein, P. , McClearn, G. E. (1994). Variability and stability in cognitive abilities are largely genetic later in life. Behavior Genetics, 24, 207–215. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rogosa, D. (1980). A critique of cross-lagged correlation. Psychological Bulletin, 88, 245–258. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (1990). Psychological resilience and protective mechanisms. In J. Rolf, A. S. Masten, D. Cicchetti, K. Nuechterlein, S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factors in the development of psychopathology (pp. 181–214). Cambridge: Cambridge University Press. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Rutter, M. (2000). Psychosocial influences: Critiques, findings, and research needs. Development and Psychopathology, 12, 375–405. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Sameroff, A. J. (1998). Environmental risk factors in infancy. Pediatrics, 102, 1287–1292. First citation in articleGoogle Scholar

  • Sameroff, A. J. , Seifer, R. , Baldwin, A. , Baldwin, C. (1993). Stability of intelligence from preschool to adolescence – the influence of social and family risk-factors. Child Development, 64, 80–97. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Schiffer, K. , Ennemoser, M. , Schneider, W. (2002). Die Beziehung zwischen dem Fernsehkonsum und der Entwicklung von Sprach- und Lesekompetenzen im Grundschulalter in Abhängigkeit von der Intelligenz. Zeitschrift für Medienpsychologie, 14, 2–13. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Seifer, R. (2001). Socioeconomic status, multiple risks and development of intelligence. In R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko (Eds.), Environmental effects on cognitive abilities (pp. 59–82). Hillsdale: Erlbaum. First citation in articleGoogle Scholar

  • Shin, N. (2004). Exploring pathways from television viewing to academic achievement in school age children. The Journal of Genetic Psychology, 165, 367–381. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Statistisches Bundesamt (2005). Bevölkerung und Erwerbstätigkeit – Bevölkerung mit Migrationshintergrund. Ergebnisse des Mikrozensus 2005 [Online Veröffentlichung]. Zugriff am 6. Februar 2009 unter www-ec.destatis.de/csp/shop/sfg/bpm.html.cms.cBroker.cls?cmspath=struktur, vollanzeige.csp&ID=1020312. First citation in articleGoogle Scholar

  • Steinhausen, H.-C. (2000). Pränatale Entwicklungsgefährdungen – Ergebnisse der Verhaltensteratologie. In F. Petermann, K. Niebank, H. Scheithauer (Hrsg.), Risiken in der frühkindlichen Entwicklung (S. 101–111). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Tellegen, P. J. , Laros, J. A. , Petermann, F. (2007). SON-R 2½-7 – Non-verbaler Intelligenztest. Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Tewes, U. , Rossmann, P. , Schallberger, U. (Hrsg.). (2002). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder III (HAWIK-III). Handbuch und Testanweisung (3., überarbeitete u. ergänzte Aufl.). Bern: Huber. First citation in articleGoogle Scholar

  • van Tuijl, C. , Leseman, P. P. M. (2007). Increases in the verbal and fluid cognitive abilities of disadvantaged children attending preschool in the Netherlands. Early Childhood Research Quarterly, 22, 188–203. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Werner, E. E. (1990). Protective factors and individual resilience. In S. J. Meisels, J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early childhood intervention (pp. 97–116). Cambridge: Cambridge University Press. First citation in articleGoogle Scholar

  • Werner, E. E. (1993). Risk, resilience, and recovery: Perspectives from the Kauai Longitudinal Study. Development and Psychopathology, 5, 503–515. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wilson, R. S. (1983). The Louisville Twin Study: Developmental synchronies in behavior. Child Development, 54, 298–316. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wilson, R. S. (1986). Continuity and change in cognitive ability profiles. Behavior Genetics, 16, 45–60. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Zimmerman, F. J. , Christakis, D. A. (2005). Children’s television viewing and cognitive outcomes. A longitudinal analysis of national data. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 159, 619–625. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar