Skip to main content
Published Online:https://doi.org/10.1026/0049-8637.38.3.101

Zusammenfassung. Der Schulwechsel von der Grundschule in die weiterführende Schule wird in der Literatur häufig als ein kritisches Lebensereignis beschrieben, da er mit einer Vielzahl von Neuanpassungen verbunden ist. In der vorliegenden Studie wird davon ausgegangen, dass sich in Abhängigkeit von den Schulnoten Unterschiede in der psychischen Anpassung (Youth Self Report) beim Übergang in die weiterführende Schule zeigen. Es wurden 370 Kinder am Ende der Grundschulzeit sowie zu Beginn und zum Ende des ersten Schuljahres in der weiterführenden Schule befragt. Hinsichtlich der Veränderung der Schulnoten vom Ende der vierten Klasse bis zum Ende der fünften Klassen wurden drei Gruppen gebildet (mit einer sehr negativen, einer moderat negativen und einer neutralen bis positiven Notenentwicklung). Insgesamt zeigen sich über den Schulwechsel hinweg eine Verschlechterung in den Schulnoten sowie eine Verbesserung der internalisierenden und externalisierenden Symptomatik. Dabei finden sich Unterschiede zwischen den Schülern mit unterschiedlicher Notenentwicklung in Abhängigkeit von dem besuchten Schultyp: Insbesondere für Gymnasiasten mit einer sehr negativen und ebenso mit einer neutralen bis positiven Notenentwicklung ließen sich am Ende der fünften Klasse mehr Probleme hinsichtlich der psychischen Anpassung nachweisen, wobei sich dieser Effekt in einer Zunahme der externalisierenden Symptomatik zeigte.


Psychological adjustment and school achievement during transition from elementary to secondary school

Abstract. School transition from elementary to secondary school is often considered a critical life event typically requiring several readjustments. The primary assumption of the present study is that differences with regard to psychological adjustment during school transition exist, which are further dependent on the school grades of children. A German sample of 370 children was assessed regarding somatic and psychological symptoms (Youth Self Report) before and after transition from elementary to secondary schools. Based on school grade changes from the end of elementary school until the end of the first year at secondary school, three change groups were defined (very negative, moderately negative, neutral to positive change of school grades over time). The results show a significant decrease of the school grades and an improvement of the psychological adjustment reported by children after school transition. There are, however, differences between children differing with regard to development of school grades depending on schoollevel: Especially children on high schoollevel (Gymnasium) with very negative and as well as those with neutral to positive grade changes showed a lower psychological adjustment at the end of first year in secondary school, especially in schools with high performance levels.

Literatur

  • Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Youth Self-Report and 1991 profile . Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry . First citation in articleGoogle Scholar

  • Achenbach, T. M. , Edelbrock, C. (1987). Manual for the Youth Self-Report and profile . Burlington, VT: University of Vermont Department of Psychiatry . First citation in articleGoogle Scholar

  • Alsaker, F. D. , Bütikofer, A. (2005). Geschlechtsunterschiede im Auftreten von psychischen und Verhaltensstörungen im Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 14, 169– 180 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Büchner, P. , Koch, K. (2001). Von der Grundschule in die Sekundarstufe. Band 1: Der Übergang aus Kinder- und Elternsicht . Opladen: Leske + Budrich . First citation in articleGoogle Scholar

  • Buff, A. (1991). Schulische Selektion und Selbstkonzeptentwicklung. In R. Pekrun & H. Fend (Hrsg.), Bd. 11: Schule und Persönlichkeitsentwicklung. Ein Resümee der Längsschnittforschung (S. 100-114). Stuttgart: Enke . First citation in articleGoogle Scholar

  • Chung, H. , Elias, M. , Schneider, K. (1998). Patterns of individual adjustment changes during middle school transition. Journal of School Psychology, 36, 83– 101 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Crockett, L. J. , Petersen, A. C. , Graber, J. A. (1989). School Transitions and Adjustment During Early Adolescence. Journal of Early Adolescence, 9, 181– 210 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Berner, W. , Lehmkuhl, G. (1994). Handbuch: Fragebogen für Jugendliche. Forschungsergebnisse zur deutschen Fassung des Youth Self-Report (YSR) der Child Behavior Checklist . Köln: Arbeitsgruppe Kinder-, Jugend- und Familiendiagnostik . First citation in articleGoogle Scholar

  • Eccles, J. S. , Lord, S. E. , Roeser, R. W. , Barber, B. L. , Jozefowicz, D. H. (1997). The association of school transitions in early adolescence with developmental trajectories through High School. In J. Schulenberg, J. L. Maggs & K. Hurrelmann (Eds.), Health risks and developmental transitions during adolescence (pp. 283-320). New York, NY: Cambridge University Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Eccles, J. S. , Midgley, C. , Wigfield, A. , Buchanan, C. M. , Reuman, D. , Flanagan, C. , Mac Iver, D. (1987). Development during adolescence: the impact of stage-environment fit on young adolescents’ experiences in schools and families. American Psychologist, 48, 90– 101 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Eder, F. (Hrsg.) (1995). Das Befinden von Kindern und Jugendlichen in der Schule. Forschungsbericht im Auftrag des BMUK . Innsbruck: Studien-Verlag . First citation in articleGoogle Scholar

  • Elben, C. E. , Lohaus, A. , Ball, J. , Klein-Heßling, J. (2003). Der Wechsel von der Grundschule zur weiterführenden Schule: Differentielle Effekte auf die psychische Anpassung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 50, 331– 341 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Fenzel, L. M. (1989). Role Strains and the transition to middle school: Longitudinal trends and sex differences. Journal of Early Adolescence, 9, 211– 226 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Fenzel, L. M. (2000). Prospective study of changes in global self-worth and strain during the transition to middle school. Journal of Early Adolescence, 20, 93– 116 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Filipp, S. H. (1995). Kritische Lebensereignisse . München: Psychologie Verlags Union . First citation in articleGoogle Scholar

  • Hirsch, B. J. , Rapkin, B. D. (1987). The transition to junior high school: a longitudinal study of self-esteem, psychological symptomatology, school life and social support. Child Development, 58, 1235– 1243 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kanner, A. D. , Coyne, J. C. , Schaefer, C. , Lazarus, R. S. (1981). Comparison of two modes of stress measurement: Daily hassles and uplifts versus major life events. Journal of Behavioral Medicine, 4, 1– 39 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kim, K. J. , Conger, R. D. , Elder, G. H. , Lorenz, F. O. (2003). Reciprocal influences between stressful life events and adolescent internalizing and externalizing problems. Child Development, 74, 127– 143 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lohaus, A. , Elben, C. E. , Ball, J. , Klein-Heßling, J. (2004). School transition from elementary to secondary school: Changes in psychological adjustment. Educational Psychology, 24, 161– 173 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lohaus, A. , Klein-Heßling, J. (2001). Stresserleben und Stressbewältigung im Kindesalter: Befunde, Diagnostik und Intervention. Kindheit und Entwicklung, 10, 148– 160 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Mullis, R. L. , Rathge, R. , Mullis, A. K. (2003). Predictors of academic performance during early adolescence: A contextual view. International Journal of Behavioral Development, 27, 541– 548 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nottelman, E. D. (1987). Competence and self-esteem during transition from childhood to adolescence. Developmental Psychology, 23, 441– 450 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Proctor, T. , Choi, H.-S. (1994). Effects of transition from elementary school to junior high school on early adolescents’ self-esteem and perceived competence. Psychology in the Schools, 31, 319– 327 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Remschmidt, H. , Walter, R. (1990). Psychische Auffälligkeiten bei Schulkindern: Eine epidemiologische Untersuchung . Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schwarzer, R. , Lange, B. , Jerusalem, M. (1982). Selbstkonzeptentwicklung nach einem Bezugsgruppenwechsel. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 14, 125– 140 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Seidman, E. , Allen, L. , Aber, J. , Mitchell, C. , Feinman, J. (1994). The impact of school transitions in early adolescence on the self-esteem and perceived social context of poor urban youth. Child Development, 65, 507– 522 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Simmons, R. G. , Carlton-Ford, S. L. , Blyth, D. A. (1987). Predicting how a child will cope with the transition to junior high school. In R. M. Lerner & T. Terryl (Eds.), Biological-psychosocial interactions in early adolescence (pp. 325-375). Hillsdale, NJ: Erlbaum . First citation in articleGoogle Scholar

  • Sirsch, U. (2003). The impending transition from primary to secondary school: Challenge or threat?. International Journal of Behavioral Development, 27, 385– 395 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Valtin, R. , Wagner, C. (2004). Der Übergang in die Sekundarstufe I: Psychische Kosten der externen Leistungsdifferenzierung. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 51, 52– 68 . First citation in articleGoogle Scholar

  • Wallis, J. R. , Barrett, P. (1998). Adolescent adjustment and the transition to high school. Journal of Child and Family Studies, 7, 43– 58 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wigfield, A. , Eccles, J. S. (1994). Children’s competence beliefs, achievement values, and general self-esteem: Changes across elementary and middle school. Journal of Early Adolescence, 14, 107– 134 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wigfield, A. , Eccles, J. S. , Mac Iver, D. , Reuman, D. A. , Midgley, C. (1991). Transitions during early adolescence: Changes in children’s domain-specific self-perceptions and general self-esteem across transition to junior high school. Developmental Psychology, 27, 552– 565 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Winkler Metzke, C. , Steinhausen, H.-C. (1999). Risiko-, Protektions- und Vulnerabilitätsfaktoren für seelische Gesundheit und psychische Störungen im Jugendalter. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 28, 45– 53 . First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Zimmerman, M. A. , Copeland, L. A. , Shope, J. T. , Dielman, T. E. (1997). A longitudinal study of self-esteem: Implications for adolescent development. Journal of Youth and Adolescence, 26, 117– 141 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar