Skip to main content
Diagnostik

Neuropsychologische Diagnostik von Merk- und Lernstörungen mit der MLT-C

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403.16.1.16

Zusammenfassung. Bei der Memory and Learning Testbatterie for Children (MLT-C) handelt es sich um ein Verfahren, das zur Erfassung globaler sowie modalitäts- und funktionsspezifischer Störungen der Merk- und Lernfähigkeit bei 6;0- bis 16;11-Jährigen konzipiert wurde. Die Testbatterie ist in acht Hauptuntertest und sechs optionale Zusatztests gegliedert. Es lassen sich fünf verschiedene Skalen ermitteln: Aufmerksamkeit/Konzentration, Visuelles Merken, Visuelles Lernen, Auditives Merken und Auditives Lernen. Die Testbatterie wurde an 405 Kindern in Deutschland und der Schweiz normiert und auf die teststatistische Gültigkeit der Items überprüft. Die statistischen Kennwerte p und r(it) sind in allen Hauptuntertests mindestens zufrieden stellend. Daraus lässt sich ableiten, dass es sich hier um ein hilfreiches Verfahren zur kindgerechten Diagnostik von Merk- und Lernfähigkeitsstörungen handelt.


The Memory and Learning Testbattery for Children

Abstract. The Memory and Learning Testbattery for Children (MLT-C) is an instrument to assess global and functional disorders of memory and learning in children and adolescents between 6;0 and 16;11. It provides a core battery of eight subtests and six additional subtests. Five scales can be scored: attention/concentration, visual memory, visual learning, auditory memory, and auditory learning. Due individual differences between the children the user gets the opportunity to choose from several different subtests in addition to the core battery. The MLT-C was standardized with 405 children in Germany and Switzerland and the psychometric quality of the items was tested. An at least satisfactory distribition of the specific values p and r(it) was found over the different subtests. The MLT-C can therefore be regarded as an appropriate assessment instrument to measure memory and learning disorders in childhood.

Literatur

  • Bjorklund, D. F. , Miller, P. H. , Coyle, T. R. , Slawinski, J. L. (1997). Instructing children to use memory strategies: Evidence of utilization deficiencies in memory training studies. Developmental Review , 17 , 411– 441 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Blades, M. , Spencer, C. (1989). The development of 3- to 6-year's olds' map using ability: The relative importance of landmarks and map alignment. Journal of Genetic Psychology , 151 , 181– 194 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Bortz, J. , Döring, N. (2005). Forschungsmethoden und Evaluation für Sozialwissenschaftler. (3. Aufl.). Berlin: Springer . First citation in articleGoogle Scholar

  • Cohen, M. J. (1997). Childrens Memory Scale (CMS). San Antonio: The Psychological Corporation . First citation in articleGoogle Scholar

  • Erdfelder, E. , Brandt, M. (2007). Memory measurement. In J. Wassmann & V. Keck (Eds.), Person, space, and memory in the contemporary pacific. The experience of new worlds. Volume 2: Research methods (pp.284-317). New York: Berghan Books . First citation in articleGoogle Scholar

  • Fisseni, H. J. (2004). Lehrbuch der psychologischen Diagnostik. (3., veränd. Aufl.). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Gathercole, S. E. (1998). The development of memory. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 39 , 3– 27 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gathercole, S. E. , Alloway, T. P. (2006). Practioner review: Short-term and working memory impairments in neurodevelopmental disorders: diagnosis and remedial support. Journal of Child Psychology and Psychiatry , 47 , 4– 15 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Gathercole, S. E. , Pickering, S. J. , Ambridge, B. , Wearing, H. (2004). The structure of working memory from 4 to 15 years of age. Developmental Psychology , 40 , 177– 190 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hasselhorn, M. , Grube, D. (2006). Gedächtnisentwicklung (Grundlagen). In W. Schneider & B. Sodian (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie, Themenbereich C Theorie und Forschung, Serie V Entwicklungspsychologie, Band 2: Kognitive Entwicklung (S. 271-325). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Heubrock, D. , Petermann, F. (2000). Lehrbuch der Klinischen Kinderneuropsychologie. Grundlagen, Syndrome, Diagnostik und Intervention. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Jarrold, C. , Towse, J. N. (2006). Individual differences in working memory. Neuroscience , 139 , 39– 50 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Kane, M. J. , Hambrick, D. Z. , Tuholski, S. W. , Wilhelm, O. , Payne, T. W. , Engle, R. W. (2004). The generality of working memory capacity: A latent-variable approach to verbal and visuospatial memory span and reasoning. Journal of Experimental Psychology: General , 133 , 189– 217 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Lepach, A. C. , Heubrock, D. , Muth, D. , Petermann, F. (2003). Training für Kinder mit Gedächtnisstörungen. Das neuropsychologische Einzeltraining REMINDER. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Lepach, A. C. , Petermann, F. (2007). Memory and Learning Testbattery for Children (MLT-C). Bern: Huber . First citation in articleGoogle Scholar

  • Lienert, G. A. , Raatz, U. (1998). Testaufbau und Testanalyse. (5., völlig neubearb. und erw. Aufl.). Weinheim: Beltz . First citation in articleGoogle Scholar

  • Mills, S. R. , Ricker, J. H. (1994). Verbal learning patterns in moderate and severe traumatic brain injury. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology , 16 , 498– 507 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Nelson, K. (1989). Remembering: A functional developmental perspective. In P. R. Soloman, G. R. Goethals, C. M. Kelley & B. R. Stephens (Eds.), Memory: Interdisciplinary Approaches. New York: Springer . First citation in articleGoogle Scholar

  • Nelson, K. (1993). The psychological and social origins of autobiographical memory. Psychological Science , 4 , 7– 14 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. , Lepach, A. C. (2006). Neuropsychologische Diagnostik und Therapie von Aufmerksamkeits- und Gedächtnisstörungen im Kindesalter. Verhaltenstherapie , 16 , 112– 120 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Repovs, G. , Baddeley, A. (2006). The multi-component model of working memory: Explorations in experimental cognitive psychology. Neuroscience , 139 , 5– 21 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Reynolds, C. R. , Bigler, E. (1994). Test of Memory and Learning. Austin, TX: Pro-Ed . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schneider, W. , Büttner, G. (2002). Entwicklung des Gedächtnisses bei Kindern und Jugendlichen. In R. Oerter & L. Montada (Hrsg.), Entwicklungspsychologie (5., völlig veränd. Aufl.; S. 495-516). Weinheim: Psychologie Verlags Union . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schumann-Hengsteler, R. (1995). Die Entwicklung des visuell-räumlichen Gedächtnisses. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Sheslow, D. , Adams, W. (2003). Wide Range Assessment of Memory and Learning. (2nd ed.). San Antonio: The Psychological Corporation . First citation in articleGoogle Scholar

  • Spelke, E. S. , Hermer, L. (1996). Early cognitive development: Objects and space. In R. Gelman & T. Au (Eds.), Perceptual and cognitive development (pp.71-114). London: Academic Press . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuri, U. (1993). Gedächtnis. In D. Y. v. Cramon, N. Mai & W. Ziegler (Hrsg.), Neuropsychologische Diagnostik (S. 91-122). Weinheim: Verlag Chemie . First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuri, U. , Schneider, U. (2002). Gedächtnisstörungen. In G. Goldenberg, J. Pössl & W. Ziegler (Hrsg.), Neuropsychologie im Alltag (S. 61-77). Stuttgart: Thieme . First citation in articleGoogle Scholar

  • Thöne-Otto, A. , Markowitsch, H. J. (2004). Gedächtnisstörungen nach Hirnschäden. Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar

  • Vuontela, V. , Steenari, M. R. , Carlson, S. , Koivisto, J. , Fjällberg, M. , Aronen, E. T. (2003). Audiospatial and visuospatial working memory in 6-13 year old school children. Learning Memory , 10 , 74– 81 . First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Yousfi, S. , Steyer, R. (2006). Klassische Testtheorie. In F. Petermann & M. Eid (Hrsg.), Handbuch der Psychologischen Diagnostik (S. 288-303). Göttingen: Hogrefe . First citation in articleGoogle Scholar