Abstract
Zusammenfassung. Es wird über die Ergebnisse einer kontrollierten Evaluationsstudie zu einem sozialen Problemlösetraining berichtet. 36 Kindergartenkinder im Alter von vier bis sechs Jahren wurden im Rahmen eines Gruppenkurses mit 15 Sitzungen trainiert und mit einer unbehandelten Kontrollgruppe (n = 33) vor und drei Monate nach dem Training im Hinblick auf Verhaltensratings der Eltern (Mutter und Vater) und Erzieherinnen verglichen. Anhand von Angaben der Trainerinnen zum aufgabenbezogenen Verhalten der Kinder während der Sitzungen konnte zunächst eine gelungene Implementation des Programms festgestellt werden. Des Weiteren wurden geringe, aber über die drei Informanten hinweg konsistent positive Effekte beim prosozialen Verhalten der Kinder erzielt. Weniger deutlich waren die Wirkungen auf die Verhaltensprobleme der Kinder, wenngleich sich nach mütterlichen Angaben signifikant geringere Werte im dissozialen Verhalten ergaben. Insgesamt bestätigten sich die Ergebnisse neuerer Meta-Analysen, nach denen soziale Trainingsprogramme bei Risikogruppen wirksamer sind. Vor dem Hintergrund der relativ geringen Programmintensität, den sehr guten Implementationswerten und den positiven Befunden beim prosozialen Verhalten kann jedoch das hier evaluierte Programm auch als universelle Präventionsstrategie empfohlen werden.
Abstract. This paper reports results of a controlled evaluation study on the effectiveness of a social problem-solving training program. Thirtysix 4- to 6-year-old preschool children who took part in a 15-session training program were compared with 33 untreated controls. Social behavior was rated by parents (mother and father) and preschool teachers before and 3 months after training. Ratings by trainers on the on/off-task behavior of children during sessions indicated that the program implementation was sound. Furthermore, analyses confirmed small but consistently positive effects on the prosocial behavior of the children. Smaller effects were observed on behavior problem ratings, although trained children showed decreasing scores on antisocial behavior in maternal ratings. In sum, results replicated those from recent reviews and meta-analyses in the field, indicating that social skills training is more effective within risk groups. However, because the evaluated program was relatively unintensive, scored high in implementation, and had some positive effects on the prosocial behavior of preschool children, it can also be recommended as a promising universal prevention measure.
Literatur
2000). Prävention dissozialer Entwicklungen: Psychologische Grundlagen und Evaluation früher kind- und familienbezogener Interventionsmaßnahmen. Habilitationsschrift, Universität Erlangen-Nürnberg: Philosophische Fakultät I
(2003). Wirksamkeit eines sozialen Problemlösetrainings bei entwicklungsverzögerten Vorschulkindern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 17, 27– 41
(2004). Abflachung sozial-ökologischer Übergänge: Der Übergang vom Kindergarten in die Grundschule. In G. W. Lauth, M. Grünke & J. C. Brunstein (Hrsg.), Interventionen bei Lernstörungen (S. 432-445). Göttingen: Hogrefe
(1994). Effects of training social competence in children: A meta-analysis of recent evaluation studies. Journal of Clinical Child Psychology, 23, 260– 271
(2003). Wirksamkeit von Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen. Eine Übersicht und Meta-Analyse zum Bestand und zu Ergebnissen der deutschsprachigen Effektivitätsforschung. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 32, 129– 143
(2001). A promise unfulfilled : Social skills training with at-risk and antisocial children and youth. Exceptionality, 9, 67– 90
(1999). “Ich kann Probleme lösen (IKPL)“ - Evaluation eines Trainingsprogramms zur Förderung interpersonaler kognitiver Problemlösefertigkeiten für Kindergartenkinder. Universität Erlangen-Nürnberg: Unveröffentlichte Diplomarbeit
(1996). Boys' externalizing problems in elementary school age. Pathways from early behavior problems, maternal control, and family stress. Development and Psychopathology, 8, 701– 719
(1996). Classroom management strategies. Gaining and maintaining students cooperation. New York: Longman
(1999). Initial impact of the Fast Track prevention trial for conduct problems: II. Classroom effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67, 648– 657
(1979). Quasi-experimentation. Design & analysis issues for field settings. Boston: Houghton Mifflin Company
(1994). A review and reformulation of social information-processing mechanisms in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74– 101
(1987). Children's social problem solving skills, behavioral adjustment, and interventions: A meta-analysis evaluating theory and practice. Journal of Applied Developmental Psychology, 8, 391– 409
(1997). Primary prevention mental health programs for children and adolescents: A meta-analytic review. American Journal of Community Psychology, 25, 115– 152
(1999). Outcomes of children and adolescents with oppositional defiant disorder and conduct disorder. In H. C. Quay & A. E. Hogan (Eds.), Handbook of disruptive behavior disorders (pp.507-524). New York: Kluwer Academic/Plenum
(2002). Verhaltenstraining für Schulanfänger: Ein Programm zur Primärprävention von aggressivem und unaufmerksamem Verhalten. Kindheit und Entwicklung, 11, 119– 128
(2002). Prävention kindlicher Verhaltensstörungen. Psychologische Rundschau, 53, 170– 183
(2002). Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter: Prävalenz, Verlauf, Komorbidität und Geschlechtsunterschiede. Psychologische Rundschau, 53, 159– 169
(1996). Problem solving and parent management in treating aggressive and antisocial behavior. In E. D. Hibbs & P. S. Jensen (Eds.), Psychosocial treatments for child and adolescent disorders. Empirically based strategies for clinical practice (pp.377-408). Washington: American Psychological Association
(1999). Developmental epidemiology of the disruptive behavior disorders. In H. C. Quay & A. E. Hogan (Eds.), Handbook of disruptive behavior disorders (pp.23-48). New York: Kluwer Academic/Plenum
(1998). Predictors of violent or serious delinquency in adolescence and early adulthood: A synthesis of longitudinal research. In R. Loeber & D. P. Farrington (Eds.), Serious & violent juvenile offenders (pp.86-105). Thousand Oaks: Sage
(1998). Serious and violent juvenile offenders: Risk factors and successful interventions. Thousand Oaks: Sage
(2001). Child delinquents: Development, intervention, and service needs. Thousand Oaks: Sage
(1998). Development of juvenile aggression and violence: Some common misconceptions and controversies. American Psychologist, 53, 242– 259
(2002). Risk/need assessment and prevention of antisocial development in young people: Basic issues from a perspective of cautionary optimism. In R. R. Corrado, R. Roesch, S. D. Hart & J. Gierowski (Eds.), Multi-problem violent youth (pp.35-57). Amsterdam, NL: IOS Press/Nato Book Series
(2003a). Early developmental prevention of aggression and delinqency. In F. Dünkel & K. Drenkhahn (Eds.), Youth violence: New patterns and local responses. Experiences in East and West (pp. 220-244). Mönchengladbach: Forum Verlag Godesberg
(2003b). Effects of child skills training in preventing antisocial behavior: A systematic review of randomized evaluations. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 587, 84– 109
(inDruck). Child social skills training. In B. C. Welsh & D. P. Farrington (Eds.), Preventing crime: What works for children, offenders, victims, and places. London: Wadsworth Publishing
(inDruck). Entwicklung und Prävention früher Störungen des Sozialverhaltens. Konzeption und erste Ergebnisse der Erlangen-Nürnberger Längsschnittstudie. In M. Cierpka & K. Vogel (Hrsg.), Maßnahmen gegen Gewalt: Die Unterbrechung der Gewaltspirale. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht
(2002). Skalen zur Messung sozialen Problemverhaltens bei Vor- und Grundschulkindern. Universität Erlangen-Nürnberg: Institut für Psychologie
(1996). Early identification of chronic offenders: Who is the fledgling psychopath?. Psychological Bulletin, 120, 209– 234
(1992). Preventing antisocial behavior. Interventions from birth through adolescence. New York: Guilford
(1993). Adolescence-limited and life-course-persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy. Psychological Review, 100, 674– 701
(1996). Childhood-onset versus adolescent-onset antisocial conduct problems in males: natural history from ages 3 to 18 years. Development and Psychopathology, 8, 399– 424
(1998). Variables that initiate and maintain an early-onset trajectory for juvenile offending. Development and Psychopathology, 10, 531– 547
(2002). Klinische Kinderpsychologie: Das Konzept der sozialen Kompetenz. Zeitschrift für Psychologie, 210, 175– 185
(2003). Prävention von Verhaltensstörungen - Einführung in den Themenschwerpunkt. Kindheit und Entwicklung, 12, 65– 70
(1996). Preventing childhood disorders, substance abuse, and delinquency. Thousand Oakes: Sage
(1992). When small effects are impressive. Psychological Bulletin, 112, 160– 164
(1991). Adult disorders by childhood conduct problems: Results from NIMH Epidemiologic Catchment Area Project. Psychiatry:. Journal of the Study of Interpersonal Processes, 54, 116– 132
(2003). Entwicklungsorientierte Prävention von aggressiv-dissozialem Verhalten und Substanzmissbrauch. Kindheit und Entwicklung, 12, 84– 99
(2003). Faustlos: Evaluation eines Curriculums zur Förderung sozial-emotionaler Kompetenzen und Gewaltprävention in der Grundschule. Kindheit und Entwicklung, 12, 100– 110
(1992a). I can problem solve. An interpersonal cognitive problem-solving program (Preschool). Champaign: Research Press
(1992b). I can problem solve. An interpersonal cognitive problem-solving program (Kindergarten & Primary grades). Champaign: Research Press
(1999). Interpersonal skills training to reduce aggressive and delinquent behavior: Limited evidence and the need for an evidence-based system of care. Clinical Child and Family Psychology Review, 2, 169– 182
(1991). Disruptive boys with stable and unstable high fighting behavior patterns during junior elementary school. Journal of Abnormal Child Psychology, 19, 285– 300
(1992). A prosocial scale for the Preschool Behavior Questionnaire: Concurrent and predictive correlates. International Journal of Behavioral Development, 15, 227– 245
(1980). Review of social-cognitive problem-solving interventions with children. Psychological Bulletin, 88, 109– 143
(2001). A review of research on the monetary value of preventing crime. In B. C. Welsh, D. P. Farrington & L. W. Sherman (Eds.), Costs and benefits of preventing crime (pp.87-122). Oxford: Westview Press
(