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Case reports

Giant coronary sinus and absent right superior vena cava

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000071

Although persistent left superior vena cava (PLSVC) is rare, it is the most common thoracic venous anomaly. The prevalence of PLSVC is 0.3 % in a general population and 10 % in patients with congenital heart disease. Diagnosis of PLSVC is usually incidental during cardiovascular imaging or surgery. Although PLSVC is usually not associated with any negative hemodynamic effect, it is important to be aware of its existence, since it may cause problems in central venous catheterization, pacemaker implantation and cardiopulmonary bypass. The overall proportion of absent right superior vena cava in patients with PLSVC is approximately 20 %. If PLSVC is associated with absence of the right superior vena cava, the coronary sinus may become gigantic due to excessive inflow. Herein, we report a case of PLSVC complicated by the absence of a right superior vena cava resulting in a giant coronary sinus.

Eine persistierende linke obere Hohlvene (PLSVC) ist eine selten angetroffene aber weitverbreitete venöse kongenitale Anomalie. Die Inzidenz der PLSVC in der Normalbevölkerung beträgt ungefähr 0,3 % und bei Patienten mit kongenitalen Herzerkrankungen 10 %. PLSVC wird im allgemeinen bei kardiovaskularen bildgebenden Aufnahmen oder anlässlich von chirurgischen Eingriffen zufällig diagnostiziert. Obschon die PLSVC in der Regel keine negativen hämodynamischen Folgen hat, ist die Kenntnis dieser Anomalie wichtig, da die zentralvenöse Katheterisierung bei Schrittmacherimplantation und kardiopulmonalem Bypass Probleme bereiten kann. Bei Patienten mit PLSVC liegt der Gesamtanteil von Fehlbildungen der rechten oberen Hohlvene bei 20 %. Insofern als die PLSVC mit einer Fehlbildung der rechten oberen Hohlvene verbunden ist, kann es zu einer riesigen Dilatation des Sinus coronarius kommen. Der vorliegende Fallbericht handelt von einem dilatierten Sinus coronarius verursacht durch Fehlbildung der rechten oberen Hohlvene bei PLSVC.