Zusammenfassung
Die Nachbehandlung nach einer Elektrokonvulsionstherapie ist von außerordentlicher Bedeutung. Ohne diese beträgt die Rückfallrate bei depressiven Störungen innerhalb der ersten 6 Monate über 80 %. Bei der unipolaren depressiven Störung ist die Erhaltungstherapie mit Lithium und Nortriptilin effektiv, alternativ kann auch eine Erhaltungs-EKT (EEKT) angewandt werden. Nach einem Rückfall bei adäquater Pharmakotherapie ist eine EEKT indiziert. Bei der depressiven Episode im Rahmen der bipolaren Störung sollte eine EEKT dann empfohlen werden, wenn eine medikamentöse Erhaltungstherapie nicht ausreichend war. Bei der schizophrenen und der schizoaffektiven Störung ist eine EEKT nach erfolgreicher EKT optional, nach der 2. EKT-Serie zu empfehlen. Sie sollte immer mit einer antipsychotischen Medikation kombiniert werden. Die Frage nach der Frequenz der Behandlung im Rahmen der EEKT ist noch offen, eine bedarfsorientierte Gabe ist jedoch gegenüber einem festen Schema zu bevorzugen. Eine Psychotherapie ist in jedem Fall zu empfehlen.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Literatur
American Psychiatric Association (2006) American Psychiatric Association Practice Guidelines for the Treatments of Psychiatric Disorders: Compendium 2006. American Psychiatric Publishing, Arlington VA
Chanpattana W, Kramer BA (2003) Acute and maintenance ECT with flupenthixol in refractory schizophrenia: Sustained improvements in psychopathology, quality of life and social outcomes. Schizophr Res 63: 189–193
Chanpattana W, Chakrabhand MLS, Sackeim HA et al (1999) Continuation ECT in treatment-resistant schizophrenia: A controlled study. J ECT 15: 178–192
Conca A, Hinterhuber H, Prapotnik M et al (2004) Die Elektrokrampftherapie: Theorie und Praxis. Anwendungsempfehlung der EKR. Offizielles EKT Konsensusupapier der ÖGPP. Neuropsychiatrie 17
Coppen A, Abou-Saleh MT, Milln P et al (1981) Lithium continuation therapy following electroconvulsive therapy. Br J Psychiatry 139: 284–287
Di Pauli J, Conca A (2009) Impact of seizure duration in maintenance electroconvulsive therapy. Psychiatry Clin Neurosci 63(6): 769–771
Eschweiler GW, Wild B, Bartels M (2003) Elektromagnetische Therapien in der Psychiatrie. Steinkopff, Darmstadt
Huuhka K, Vikki M, Tammentie T et al (2012) One year follow up after discontinuing maintenance electroconvulsive therapy. J ECT 28(4)
Kellner CH, Knapp RG, Petrides G et al (2006) Continuation electroconvulsive therapy vs pharmacotherapy for relapse prevention in major depression: a multisite study from the Consortium for Research in Electroconvulsive Therapy (CORE). Arch Gen Psychiatry 63: 1337–1344
Lisanby SH, Sampson S, Mustafa HM et al (2008) Toward individualized post-electroconvulsive therapy care: Piloting the symptom-titrated, algorithm-based longitudinal ECT (STABLE) intervention. J ECT 24: 179–182
McClintock SM, Brandon AR, Husain MM, Jarett RB (2011) A systematic review of the combined use of electroconvulsive therapy and psychotherapy for depression. J ECT 27(3): 236–243
Perry P, Tsuang MT (1979) Treatment of unipolar depression following electroconvulsive therapy. Relapse rate comparisons between lithium and tricycles therapies following ECT. J Affect Disord 1: 123–129
Petrides G, Tobias KG, Kellner CH, Rudorfer MV (2011) Continuation and maintenance electroconvulsive therapy for mood disorders: Review of literature. Neuropsychobiology 64: 129–140
Rabheru K (2012) Maintenance electroconvulsive therapy after acute responds. Examing the evidence for who, what, when and how? J ECT 28: 39–47
Sackeim HA, Haskett RF, Mulsant BH et al (2001) Continuation pharmacotherapy in the prevention of relapse following electroconvulsive therapy: a randomized controlled trial. JAMA 285: 1299–1307
Smith GE, Rasmussen KG, Cullum CM et al (2010) A randomized controlled trial comparing the memory effects of continuation electroconvulsive therapy versus continuation pharmacotherapy: results from the Consortium for Research in ECT (CORE) study. J Clin Psychiatry 71: 185–193
Swartz CM (2009) Electroconvulsive and neuromodulation therapies. Cambridge University Press, New York NY
Swoboda E, Conca A, König P et al (2001) Maintenance electroconvulsive therapy in affective and schizoaffectiv disorder. Neuropsychobiology 43: 23–28
Winkler D, Tauscher J, Kasper S (2002) Maintenance treatment in depression: the role of pharmacological and psychological treatment. Current opinion in psychiatry 15: 63–68
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2013 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Di Pauli, J., Grözinger, M., Michael, N. (2013). Weiterbehandlung nach erfolgreicher EKT. In: Grözinger, M., Conca, A., Nickl-Jockschat, T., Di Pauli, J. (eds) Elektrokonvulsionstherapie kompakt. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-25629-5_13
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-25629-5_13
Published:
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-642-25628-8
Online ISBN: 978-3-642-25629-5
eBook Packages: Medicine (German Language)