Psychother Psychosom Med Psychol 2010; 60(3/04): 132-141
DOI: 10.1055/s-0029-1202361
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Welche Faktoren beeinflussen das Erleben der Angehörigen von Zwangspatienten?

Which Factors Determine how Family Members Experience the Obsessive-Compulsive Disorder of a Close Relative?Johanna Trosbach 1 , 2 , Christina Geister 3
  • 1Universität Leipzig, Medizinische Fakultät, Selbständige Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie
  • 2Sykehuset Telemark HF, Psykiatrisk distriktsklinikk – DPS Skien, Norwegen
  • 3Fachhochschule Hannover, University of Applied Science and Arts, Fakultät V – Diakonie, Gesundheit und Soziales, Abteilung Pflege und Gesundheit
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Publication History

eingereicht: 6. Juli 2008

akzeptiert: 19. Dez. 2008

Publication Date:
17 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Zwangsstörungen stellen mit ihren Auswirkungen auf das Alltagsleben eine Herausforderung für Angehörige dar. Der Schwerpunkt bisheriger Forschungsarbeiten lag in der Erfassung der Belastungen und Defizite dieser Gruppe. Die vorliegende qualitative Untersuchung hat zum Ziel, das Leben mit einem Zwangserkrankten aus Sicht der Angehörigen darzustellen. Es konnte gezeigt werden, dass die Wahrnehmung der Zwangsstörung von Lebenserfahrungen geprägt wird: Als Pole auf einem Erfahrungskontinuum ließen sich einerseits eine Orientierung in Richtung Kontrolle und andererseits die Akzeptanz von Unveränderbarem abbilden. Diese Grundorientierungen wiederum prägen die Sicht auf die Erkrankung. Sie sind verbunden mit besonderen Belastungen und Risiken, aber auch Ressourcen. Die Sicht auf die Erkrankung kann sich sowohl situativ als auch im Verlauf verändern. Von besonderem Interesse für Therapeuten sind daher subjektiv entlastende Veränderungen der Perspektive und mögliche Einflüsse und Hilfestellungen.

Abstract

Obsessive-compulsive disorders represent a challenge with their effects on the everyday life for family members. The main emphasis of previous research was on the recording of the burden and deficits of this group. The qualitative study on hand aims to describe living with an OCD-patient from the viewpoint of the relatives. It could be shown that the perception of the disorder is formed by the experiences of life. On an experience continuum two poles could be pointed out: on the one hand an orientation in the direction of control and on the other hand the acceptance of unchangeability. In turn these basic orientations form the view on the illness and are connected to special burdens and risks but also resources. The perception of the illness can change over time or due to situative reasons. Subjective relieving changes of the perspectives and possible influences and supports of professional helpers are of special interest for therapists.

Literatur

  • 1 Albert U, Salvi V, Saracco P. et al . Health-related quality of life among first-degree relatives of patients with obsessive-compulsive disorder in Italy.  Psychiatr serv. 2007;  58 970-976
  • 2 Chakrabarti S, Kulhara P, Verma SK. The pattern of burden in families of neurotic patients.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1993;  28 172-177
  • 3 Calvocoressi L, Lewis B, Harris M. et al . Family accomodation in obsessive-compulsive disorder.  Am J Psychiatry. 1995;  152 441-443
  • 4 Cooper M. Obsessive-compulsive disorder: Effects on family members.  Am J Orthopsychiatry. 1996;  66 296-304
  • 5 Katschnig H, Demal U, Schwerer M. et al .Wie gehen Familienangehörige von Zwangskranken mit Zwangsphänomenen um? Eine Pilot-Untersuchung. In: Lenz G, Demal U, Bach M, Hrsg. Spektrum der Zwangsstörungen. Forschung und Praxis. Wien: Springer 1998: 87-91
  • 6 Karno M, Golding JM, Sorenson SB. et al . The epidemiology of Obsessive-compulsive disorder in five US Communities.  Arch Gen Psychiatry. 1988;  45 1094-1099
  • 7 Hafner RJ. Anxiety disorders. In: Falloon IRH, Hrsg. Handbook of behavioral therapy. New York: Guilford Press 1988: 203-230
  • 8 Hafner RJ, Miller RJ. Obsessive-compulsive disorder: An exploration of some unresolved issues.  Aust N Z J Psychiatry. 1990;  24 480-485
  • 9 Steketee GS. Social support and treatment outcome of obsessive compulsive disorder at 9-month follow-up.  Behav Psychother. 1993;  21 81-95
  • 10 Rasmussen SA, Tsuang MT. Clinical characteristics and family history in DSM-III obsessive-compulsive disorder.  Am J Psychiatry. 1986;  143 417-322
  • 11 Steketee G, Pruyn NA. Families of individuals with obsessive-compulsive disorder. In: Swinson RP, Martin MA, Rachman S, Richter MA, Hrsg. Obsessive-Compulsive Disorder: Theory, research and treatment. New York: Guilford Press 1998: 120-140
  • 12 Amir N, Freshman M, Foa EB. Family distress and involvement in relatives of obsessive-compulsive disorder patients.  Journal of Anxiety Disorders. 2000;  14 209-217
  • 13 Renshaw KD, Chambless DL, Rodebaugh TL. et al . Living with severe anxiety disorders: RelativesŽ distress and reactions to patient behaviours.  Clin Psychol Psychother. 2000;  7 190-200
  • 14 Hand I. Verhaltenstherapie für Zwangskranke und deren Angehörige. In: Möller HJ, Hrsg. Therapie psychiatrischer Erkrankungen. Stuttgart: Thieme 2000: 752-772
  • 15 Hoffmann N, Hofmann B. Expositionen bei Ängsten und Zwängen. Weinheim: Beltz 2006
  • 16 Stengler-Wenzke K, Angermeyer MC. Ambulante Gruppentherapie für Patienten mit Zwangserkrankungen und deren Angehörige – Erste Erfahrungen mit einem neuen Konzept.  Psychiat Prax. 2002;  29 136-141
  • 17 Renshaw KD, Steketee G, Chambless DL. Involving family members in the treatment of OCD.  Cogn Behav Ther. 2005;  34 164-175
  • 18 Wahl K, Hohagen F, Kordon A. Die kognitive Verhaltenstherapie der Zwangsstörungen. State of the art.  Z Psychiatr, Psychol Psychother. 2007;  55 249-261
  • 19 Ambühl H, Meier B. Zwang verstehen und behandeln. Ein kognitiv-verhaltenstheraputischer Zugang. Klett-Cotta: Stuttgart 2003
  • 20 George WM. Evidenzbasierte Angehörigenintegration – Angehörigen Assessment.  (56. DKPM Jahrestagung, P-039) Psychother Psych Med. 2005;  55 128
  • 21 Frommer J, Rennie DL. Methodologie, Methodik und Qualität qualitativer Forschung.  Psychother Psych Med. 2006;  56 210-217
  • 22 Strauss A, Corbin J. Grounded Theory Grundlagen qualitativer Sozialforschung. Beltz PVU: Weinheim 1996
  • 23 Solomon P, Draine J. Subjective burden among family members of mentally ill adults : relation to stress, coping and adaption.  Am J Orthopsychiatry. 1995;  65 ((3)) 419-427
  • 24 Karp DA, Watts-Roy D. Bearing responsibility: how caregivers to the mentally ill assess their obligations.  Health. 1999;  3 469-491
  • 25 Ruppert S, Zaudig M, Hauke W. et al . Multimodale stationäre Verhaltenstherapie bei Zwangsstörungen. Teil 1: Grundlagen und Methoden.  Psychotherapie in Psychiatrie, Psychotherapeutischer Medizin und Klinischer Psychologie. 1998;  3 215-233

Korrespondenzadresse

Johanna Trosbach

Sykehuset Telemark HF

Psykiatrisk distriktsklinikk – DPS Skien

Ulefossveien

3710 Skien

Norwegen

Email: johanna.trosbach@sthf.no

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