Zusammenfassung
Neuroendokrine Tumoren (NET) besitzen biochemische Eigenschaften und Zielstrukturen, die mittels spezifischer Radioliganden sowohl eine nuklearmedizinische Bildgebung zur Diagnostik als auch eine Radionuklidtherapie ermöglichen. Die Somatostatinrezeptorszintigraphie ist im Management neuroendokriner Tumoren schon lange ein wichtiger Bestandteil des diagnostischen Work-up. In den letzten Jahren wurde zudem eine Reihe von PET-Tracern entwickelt, mit denen sich z. B. Somatostatinrezeptoren oder die Aufnahme biogener Amine darstellen lassen. So können mittels PET-CT in direkter Kombination mit morphologischer Bildgebung Primärtumoren und Metastasen hochauflösend und sensitiv detektiert werden. Vorteile der PET-CT im Vergleich zur konventionellen 111Indium-Octreotidszintigraphie sind u. a. eine höhere Ortsauflösung, eine niedrigere Strahlenexposition sowie die Möglichkeit der Quantifizierung des Traceruptakes, wodurch ein Therapiemonitoring ermöglicht wird. Durch die Markierung mit therapeutischen Radioisotopen wie den Betastrahlern 177Lutetium oder 90Yttrium lässt sich zudem eine systemische, zielgerichtete Radionuklidtherapie mit Somatostatinanaloga („peptide radionuclide radiation therapy“, PRRT) als therapeutische Option bei inoperablen und metastasierten neuroendokrinen Tumoren erfolgreich durchführen.
Abstract
Neuroendocrine tumors (NET) are defined by biochemical characteristics and structures which can be specifically addressed by radioligands for diagnostic imaging as well as radionuclide therapy in nuclear medicine. Somatostatin receptor imaging has been shown to be an important part of the diagnostic process in the management of NET for a long time. In recent years a number of tracers enabling PET-based imaging of somatostatin receptors and amine precursor uptake have been developed. By combining the specific functional information of the PET signal with anatomical information by CT imaging using PET-CT hybrid scanners, primary tumors and metastases can be detected with high resolution and high sensitivity. Compared with conventional indium-111 octreotide scintigraphy PET-CT has a higher resolution and also a lower radiation exposure. In addition, quantification of the tracer uptake allows therapy monitoring. By labelling with therapeutic beta-emitters, such as lutetium-177 or yttrium-90, a systemic internal radiotherapy with somotostatin analogues (peptide radionuclide radiation therapy, PRRT) can be provided as a therapeutic option for patients with unresectable and metastasized neuroendocrine tumors.
Literatur
Bombardieri E, Aktolun C, Baum RP et al (2003) 111In-pentetreotide scintigraphy: procedure guidelines for tumour imaging. Eur J Nucl Med Mol Imaging 30(12):BP140–BP147
Cimitan M, Buonadonna A, Cannizzaro R et al (2003) Somatostatin receptor scintigraphy versus chromogranin A assay in the management of patients with neuroendocrine tumors of different types: clinical role. Ann Oncol 14:1135–1141
Decristoforo C, Mather SJ, Cholewinski W et al (2000) 99mTc-EDDA/HYNIC-TOC: a new 99mTc-labelled radiopharmaceutical for imaging somatostatin receptor-positive tumours; first clinical results and intra-patient comparison with 111In-labelled octreotide derivatives. Eur J Nucl Med 27:1318–1325
Gabriel M, Muehllechner P, Decristoforo C et al (2005) 99mTc-EDDA/HYNIC-Tyr(3)-octreotide for staging and follow-up of patients with neuroendocrine gastro-entero-pancreatic tumors. Q J Nucl Med Mol Imaging 49:237–244
Hoegerle S, Altehoefer C, Ghanem N et al (2001) Whole-body 18F dopa PET for detection of gastrointestinal carcinoid tumors. Radiology 220:373–380
Joseph K, Stapp J, Reinecke J et al (1992) Rezeptorszintigraphie bei endokrinen gastroenteropankreatischen Tumoren. Dtsch Med Wochenschr 117:1025–1028
Kauhanen S, Seppanen M, Minn H et al (2007) Fluorine-18-L-dihydroxyphenylalanine (18F-DOPA) positron emission tomography as a tool to localize an insulinoma or beta-cell hyperplasia in adult patients. J Clin Endocrinol Metab 92:1237–1244
Kowalski J, Henze M, Schuhmacher J et al (2003) Evaluation of positron emission tomography imaging using [68Ga]-DOTA-D Phe(1)-Tyr(3)-Octreotide in comparison to [111In]-DTPAOC SPECT. First results in patients with neuroendocrine tumors. Mol Imaging Biol 5:42–48
Kwekkeboom DJ, de Herder WW, Kam BL et al (2008) Treatment with the radiolabeled somatostatin analog [177Lu-DOTA 0,Tyr3]octreotate: toxicity, efficacy, and survival. J Clin Oncol 26:2124–2130
Kwekkeboom DJ, Teunissen JJ, Bakker WH et al (2005) Radiolabeled somatostatin analog [177Lu-DOTA0,Tyr3]octreotate in patients with endocrine gastroenteropancreatic tumors. J Clin Oncol 23:2754–2762
Meisetschlager G, Poethko T, Stahl A et al (2006) Gluc-Lys([18F]FP)-TOCA PET in patients with SSTR-positive tumors: biodistribution and diagnostic evaluation compared with [111In]DTPA-octreotide. J Nucl Med 47:566–573
Miederer M, Seidl S, Buck A et al (2009) Correlation of immunohistopathological expression of somatostatin receptor 2 with standardised uptake values in 68Ga-DOTATOC PET-CT. Eur J Nucl Med Mol Imaging 36(1):48–52
Montravers F, Grahek D, Kerrou K et al (2006) Positron emission tomography (PET) in gastrointestinal cancer. Gastroenterol Clin Biol 30:737–741
Mottaghy FM, Reske SN (2006) Functional imaging of neuroendocrine tumours with PET. Pituitary 9:237–242
Rufini V, Calcagni ML, Baum RP (2006) Imaging of neuroendocrine tumors. Semin Nucl Med 36:228–247
Sundin A, Garske U, Orlefors H (2007) Nuclear imaging of neuroendocrine tumours. Best Pract Res 21:69–85
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Scheidhauer, K., Miederer, M. & Gaertner, F. PET-CT bei neuroendokrinen Tumoren und nuklearmedizinische Therapiemöglichkeiten. Radiologe 49, 217–223 (2009). https://doi.org/10.1007/s00117-008-1784-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-008-1784-9