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Vorteile der minimal-invasiven Reposition, Retention und Ilizarov-(Hybrid)Fixation bei Pilon-tibiale-Frakturen unter besonderer Berücksichtigung von C2-/C3-Frakturen

Advantages of minimally invasive reposition, retention, and hybrid Ilizarov fixation for tibial pilon fractures with particular emphasis on C2/C3 fractures

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Zusammenfassung

Von den von Oktober 1993 bis September 1999 an der Universitätsklinik Dresden operativ versorgten 62 Pilonfrakturen bei 59 Patienten konnten in einer retrospektiven Untersuchung 49 Patienten mit 50 Frakturen nachuntersucht werden (81%).

In Gruppe I (Ilizarov-Technik mit minimal-invasiver interner Osteosynthese, n=11) kamen 43 C2-/C3-Frakturen (73%) sowie schwerwiegende Weichteilschäden (100%) signifikant häufiger vor als in Gruppe II (konventionelle Operationsverfahren, n=38) mit 33% bzw 38%. Dennoch wurde in Gruppe I im Verlauf keine Pseudarthrose oder Osteitis beobachtet und keine Arthrodese notwendig. In Gruppe II wurde dagegen in 5% eine Osteitis und in 2,5% eine verzögerte Knochenbruchheilung konstatiert und in 8% eine Arthrodese notwendig.

Als nachteilig erwiesen sich die unter Therapie mit dem Ilizarov-System relativ häufig auftretenden Pininfekte (45%). Bei isolierter Auswertung der C2-/C3-Frakturen erreichten >87% der Patienten der Gruppe I und nur 38% der Patienten der Gruppe II ein sehr gutes oder gutes Ergebnis im Maryland-Foot-Score.

Die mit einer minimal-invasiven internen Osteosynthese kombinierte Ilizarov-Technik ist somit ein effizientes Verfahren zur Therapie von komplexen Pilonfrakturen mit schwerem Weichteilschaden.

Abstract

Between October 1993 and September 1999 a total of 62 tibial pilon fractures in 59 patients were treated at the Clinic for Trauma and Reconstructive Surgery, University Hospital Carl-Gustav-Carus, Technical University Dresden. In a retrospective study 49 patients with 50 tibial pilon fractures (81%) could be examined an average of 28 months after injury.

The purpose of this study was to compare clinically and radiographically the healing results obtained after using the Ilizarov technique in combination with minimally invasive internal fixation (group I) with those after a conventional surgical procedure (internal fixation with a plate, external fixation with or without minimally invasive internal fixation, and screw fixation exclusively, group II) and to evaluate the efficacy of the Ilizarov technique.

Data analysis showed a significantly higher incidence of 43 C2/C3 fractures in Ilizarov group I (73%) than in group II (33.3%). Severe soft tissue injuries and particularly open injuries had a significantly higher incidence in Ilizarov group I (100%) than in group II (38%). Despite the high incidence of C2/C3 fractures and severe soft tissue injuries in group I, there was no incidence of pseudarthrosis or osteitis in the further course and there was no need for arthrodesis during the long-term course.

After therapy with a conventional surgical technique, the incidence of osteitis was 5% and of delayed union of a fracture 2.5% and arthrodesis was necessary in 8%. A disadvantage of the Ilizarov system was the relatively frequent incidence of pin infection (45%) necessitating surgical debridement in 18%.

The efficacy of the treatment of 43 C2/C3 fractures with the Ilizarov technique was obvious by a statistically significantly better Maryland Foot Score in comparison with group II. More than 87% of the patients treated with the Ilizarov technique and only 38% of the patients treated with a conventional surgical procedure obtained a very good or good score. According to these findings, the Ilizarov technique in combination with minimally invasive internal fixation is an effective method to treat complicated tibial pilon fractures with severe soft tissue trauma.

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Aufgrund der sehr überzeugenden Ergebnisse waren aus aktuellem Anlass Teile dieser Arbeit im Rahmen der 4. Dresdner Unfalltagung am 13.04.2002 vorgestellt und im Supplement 2, Bd. 5 „Trauma und Berufskrankheit“ im März 2003 veröffentlicht worden.

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Endres, T., Grass, R., Biewener, A. et al. Vorteile der minimal-invasiven Reposition, Retention und Ilizarov-(Hybrid)Fixation bei Pilon-tibiale-Frakturen unter besonderer Berücksichtigung von C2-/C3-Frakturen. Unfallchirurg 107, 273–284 (2004). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0742-x

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