Eur J Pediatr Surg 1992; 2(4): 241-244
DOI: 10.1055/s-2008-1063451
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Lactic Acidosis from Thiamine Deficiency During Parenteral Nutrition in a Two-Year-Old Boy

R.  Lange1 , J.  Erhard1 , F. W. Eigler1 , C.  Roll2
  • 1General Surgery Department (Dir.: Prof. Dr. F. W. Eigler) in the Surgery Center of the Essen University Clinic, Germany
  • 2Department of General Pediatrics (Dir.: Prof. Dr. U. Stephan), Center for Pediatrics of the Essen University Clinic, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This is a case report of a two-year-old boy who was operated electively for a blind-loop syndrome of the proximal jejunum. Because of the appearance of chylous ascites, parenteral nutrition was carried out postoperatively. The boy developed a severe uncompensated acidosis and paralytic ileus. Relaparotomy on suspicion of ischemic bowel did not explain the cause of the acidosis and ileus. Postoperatively, the child's condition worsened, requiring intensive care. The drastically elevated lactate levels corroborated the eventually suspected diagnosis of a vitamin B1 deficiency syndrome. The administration of thiamine within two hours produced correction of the acidosis without further bicarbonate therapy. In 24 hours circulation was stabilized. Two months post-operatively the boy had completely recovered from the sequelae of his shock event.

Zusammenfassung

Berichtet wird über ein 2jähriges Kind, das elektiv wegen eines Blindsacksyndroms im Bereich des proximalen Jejunums operiert wurde. Wegen des Auftretens von chylösem Aszites wurde postoperativ die parenterale Ernährung fortgeführt. Es entwickelte sich bei dem Jungen eine schwere nicht ausgleichbare Azidose und das Bild eines paralytischen Ileus. Eine Relaparotomie unter dem Verdacht einer Darmischämie konnte die Ursache für Azidose und Paralyse nicht klären. Postoperativ verschlechterte sich der Zustand des Kindes weiter. Intensivtherapie war notwendig. Der drastisch erhöhte Laktatspiegel erhärtete den letztlich geäußerten Verdacht auf ein Vitamin-B 1-Mangelsyndrom. Die Gabe von Thiamin führte innerhalb von 2 Stunden zum Ausgleich der Azidose ohne weitere Bikarbonatzufuhr. Die Kreislaufverhältnisse stabilisierten sich im Laufe von 24 Stunden. Zwei Monate nach der Operation hatte sich der Junge von den Folgen des Schockgeschehens vollständig erholt.

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