Laryngorhinootologie 1987; 66(12): 655-660
DOI: 10.1055/s-2007-998761
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Kategorisierung von Hörstörungen anhand der Latenzabweichung in der BERA

The Latency Deviation Diagram as an Instrument in Audiological DiagnosticsS. Hoth
  • Univ.-HNO-Klinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. H.-G. Boenninghaus)
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Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Reizpegelabhängigkeit der Latenzen früher akustisch evozierter Potentiale wurde an 15 normalhörenden Probanden gemessen und für beide Geschlechter getrennt ausgewertet. Die Ergebnisse zeigen gute Übereinstimmung mit einer empirisch ermittelten exponentiellen Funktion, die somit als Standard für die klinische Routine dienen kann. Anhand von Beispielen pathologischer Gehörveränderungen werden die Abweichungen der Kennlinien bei Schalleitungsschwerhörigkeit, Innenohrschwerhörigkeit und retrocochleärer Läsion von der Normkennlinie diskutiert. Bei Auftragung der Differenz zwischen gemessener und normaler Latenz gegen den Reizpegel ergeben sich je nach Hörstörung verschieden steile Kurven, die anhand des für reine Schalleitungsschwerhörigkeit berechneten Verlaufes klassifiziert werden können. Die Anfertigung eines solchen Latenzabweichungsdiagramms erleichtert somit die Identifikation einer Schwerhörigkeit erheblich.

Summary

The dependence of latencies of EAEPs (Early Auditory Evoked Potentials) on stimulus intensity has been determined from measurements at 15 normal hearing subjects. The results are in good agreement with an exponential function, which has been empirically found and fitted to the data. The deviation from this function in case of hearing disorders can be classified in terms of a “latency deviation diagram”. In the simplest case of a pure conductive hearing loss, the effect on latencies is a mere shift of all values to higher levels. The resultant latency deviation lines can be computed and the results introduced in the diagram. This has been done in Figure 5 for several values of hearing loss between 10 dB and 50 dB. These lines permit a detailed specification of hearing impairment, as is demonstrated in Figure 6: In the case of pure conduction loss, the latency deviation follows the appropriate line. Inner ear pathologies involving recruitment lead to latency deviations which are much steeper than these lines and which tend to vanish at higher stimulus levels. Retrocochlear disorders exhibit a nearly level independent latency deviation diagram.

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