Psychiatr Prax 2007; 34: S292-S295
DOI: 10.1055/s-2007-970971
Medikamentöse Behandlung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Möglichkeiten medikamentöser Suizidprävention unter besonderer Berücksichtigung der Lithiumsalze

Pharmacological Suicide Prevention Under Special Consideration of Lithium SaltsBruno  Müller-Oerlinghausen1
  • 1Brain Center Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Das Minireview fasst die derzeit vorhandene Evidenz aus nationalen und internationalen Beobachtungsstudien und randomisierten klinischen Studien zum suizidpräventiven Effekt von Lithiumsalzen im Vergleich zu anderen Stimmungsstabilisierern und Antidepressiva zusammen. Es handelt sich um ein Literaturreview ohne nach vorgegebenen Kriterien systematisierte Literatursuche. Ergebnisse Aus einer großen Zahl von Studien und Metaanalysen ergibt sich eine zunehmende und sehr valide Evidenz, dass eine adäquate Lithiumlangzeitmedikation das Suizidrisiko und die bei affektiven Störungen zwei- bis dreifach erhöhte Gesamtsterblichkeit markant senkt. Dieser Effekt wird bei Patienten mit allen Arten affektiver Störungen beobachtet. Eine vergleichbare Evidenz existiert nicht im Hinblick auf andere Stimmungsstabilisierer, z. B. Carbamazepin, Valproat oder atypische Neuroleptika oder für Antidepressiva. Fazit Die derzeit existierende Evidenz zur suizidpräventiven Wirksamkeit von Lithiumsalzen muss in adäquater Weise in Therapieleitlinien integriert und in der psychiatrischen Patientenversorgung berücksichtigt werden.

Abstract

Objective This minireview summarizes the existing evidence from large, international observational studies and RCTs on the suicide preventive effects of lithium as compared to other mood stabilizers and antidepressants. Methods Unsystematic literature review. Results There is increasing and robust evidence from a relatively large number of studies and metaanalyses that lithium long-term treatment reduces the suicide risk and overall mortality in patients with all kinds of depressive disorders (unipolar, bipolar, schizoaffective). Comparable evidence does not exist with regard to other mood stabilizers including atypical neuroleptics, or antidepressants. Conclusions The existing evidence on the suicide preventive effect of lithium should be integrated in therapeutic guidelines and routine psychiatric care.

Literatur

  • 1 Oquendo M A, Chandbury S R, Manu J J. Pharmacotherapy of suicidal behaviour in bipolar disorder.  Arch Suicide Res. 2005;  9 237-250
  • 2 Isacsson G, Holmgren P, Druid H, Bergman U. The utilization of antidepressants - a key issue in the prevention of suicide. An analysis of 5281 suicides in Sweden 1992 - 1994.  Acta Psychiatr Scand. 1997;  96 94-100
  • 3 Isacsson G. Frequency of suicides reduced with 25 percent: Probably by the increased use of antidepressive agents.  Lakartidningen. 2000;  97 1644-1650
  • 4 Wolfersdorf M, Mauerer C, Franke C. Suizidalität und Antriebssteigerung: Provokation und/oder Prävention von Suizidgefahr durch Psychopharmaka. In: Bronisch T, Felber W, Wolfersdorf M (Hrsg) Neurobiologie suizidalen Verhaltens. Regensburg; Roderer Verlag 2001: 303-323
  • 5 van Praag M H. A Stubborn Behaviour: the failure of antidepressants to reduce suicide rates.  Worl J Biol Psychiatry. 2003;  4 184-191
  • 6 Angst J, Sellaro R, Angst F. Long-term outcome and mortality of treated vs. untreated bipolar and depressed patients: a preliminary report.  Int J Psychiatry Clin Pract. 1998;  2 115-119
  • 7 Angst J, Angst F, Gerber-Werder R, Gamma A. Suicide in mood-disorder patients with and without longterm medication: a 40 to 44 years follow-up.  Arch Suicide Res. 2005;  9 279-300
  • 8 Bauer M, Whybrow P C, Angst J. et al . World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) Guidelines for Biological Treatment of Unipolar Depressive Disorders. Part I: Acute and continuation treatment of major depressive disorder.  World J Biol Psychiatry. 2002;  3 5-43
  • 9 Bauer M, Whybrow P C, Angst A. et al . WFSBP Task Force on Treatment Guidelines for Unipolar Depressive Disorders. World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) Guidelines for Biological Treatment of Unipolar Depressive Disorders, Part 2: Maintenance treatment of major depressive disorder and treatment of chronic depressive disorders and subtreshold depressions.  World J Biol Psychiatry. 2002;  3 67-84
  • 10 Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft . Empfehlungen zur Therapie der Depression. 2. Auflage.  Arzneiverordnung in der Praxis. Bd. 33 (Sonderheft 1) 2006; 
  • 11 Harris E C, Barraclough B. Excess mortality of mental disorder.  Br J Psychiatry. 1998;  173 11-53
  • 12 Ahrens B, Müller-Oerlinghausen B. Does lithium exert an independent antisuicidal effect?.  Pharmacopsychiatry. 2001;  34 132-136
  • 13 Müller-Oerlinghausen B, Ahrens B, Felber W. The suicide-preventive and mortality-reducing effect of lithium. In: Bauer M, Grof P, Müller-Oerlinghausen B (eds) Lithium in Neuropsychiatry. Abingdon, Oxon UK; Informa 2006: 179-192
  • 14 Goodwin F K, Fireman B, Simon G E, Hunkeler E M, Lee J, Revicki D. Suicide risk in bipolar disorder during treatment with lithium and divalproex.  JAMA. 2003;  290 1467-1473
  • 15 Machritchie K A, Geddes J R, Scott J, Haslam D R, Goodwin G M. Valproic acid, valproate and divalproex in the maintenance treatment of bipolar disorder.  Cochrane Database Syst Rev. 2001;  (3) , CD003196
  • 16 Müller-Oerlinghausen B, Felber W, Berghöfer A, Lauterbach E, Ahrens B. The Impact of lithium-long-term medication on suicidal behaviour and mortality of bipolar patients.  Archives Suic Res. 2005;  9 307-319
  • 17 Guzzetta F, Tondo L, Centurrino F, Baldessarini R J. Lithium treatment reduces suicide risk in recurrent major depressive disorder.  J Clin Psychiatry. 2007;  68 380-383
  • 18 Cipriani A, Pretty H, Hawton K, Geddes J R. Lithium in the prevention of suicidal behaviour and all-cause mortality in patients with mood disorders: a systematic review of randomized trials.  Am J Psychiatry. 2005;  162 1805-1819
  • 19 Barraclough B. Suicide prevention, recurrent affective disorder and lithium.  Br J Psychiatry. 1972;  121 391-392
  • 20 Müller-Oerlinghausen B, Müser-Causemann B, Volk J. Suicides and parasuicides in a high-risk patient group on and off lithium long-term medication.  J Affect Disord. 1992;  25 261-270
  • 21 Felber W, Kyber A. Suizide und Parasuizide während und außerhalb einer Lithiumprophylaxe. In: Müller-Oerlinghausen B, Berghöfer A (Hrsg) Ziele und Ergebnisse der medikamentösen Prophylaxe affektiver Psychosen. Stuttgart; Georg Thieme Verlag 1994: 53-59
  • 22 Ahrens B, Müller-Oerlinghausen B. Lithiumprophylaxe und Mortalität bei Langzeitbehandlung: Die Mortalität normalisiert sich bei Langzeitbehandlung.  Psycho. 1990;  16 489-495
  • 23 Coppen A, Standish-Barry H, Bailey J. et al . Does lithium reduce the mortality of recurrent mood disorders?.  J Affect Disord. 1991;  23 1-7
  • 24 Müller-Oerlinghausen B, Ahrens B, Grof F. et al . The effect of long-term lithium treatment on the mortality of patients with manic-depressive and schizo-affective illness.  Acta Psychiatr Scand. 1992;  86 218-222
  • 25 Wolf T, Müller-Oerlinghausen B, Ahrens B. et al . How to interpret findings on mortality of long-term lithium treated manic-depressive patients? Critique of different methodological approaches.  J Affect Disord. 1996;  39 127-132
  • 26 Thies-Flechtner K, Müller-Oerlinghausen B, Seibert W. et al . Effect of prophylactic treatment on suicide risk in patients with major affective disorders. Data from a randomized prospective trial.  Pharmacopsychiatry. 1996;  29 103-107
  • 27 Greil W, Ludwig-Mayerhofer W, Erazo N. et al . Lithium versus carbamazepine in the maintenance treatment of bipolar disorders - a randomised study.  J Affect Disord. 1997;  43 151-161
  • 28 Nilsson A. Mortality in recurrent mood disorders during periods on and off lithium. A complete population study in 362 patients.  Pharmacopsychiatry. 1995;  28 8-13
  • 29 Kallner G, Lindelius R, Petterson U. et al . Mortality in 497 patients with affective disorders attending a lithium clinic or after having left it.  Pharmacopsychiatry. 2000;  33 8-13
  • 30 Tondo L, Jamison K R, Baldessarini R J. Effect of lithium maintenance on suicidal behaviour in major mood disorders. In: Stoff DM, Mann JJ (eds): The Neurobiology of Suicide: From the Bench to the Clinic.  Ann NY Acad Sci. 1997;  836 339-351
  • 31 Berghöfer A, Bauer M, Müller-Oerlinghausen B. Antisuicidal effect of lithium as a criterion for the selection of appropriate long-term medication in bipolar patients. In: Kaschka WP (eds) Perspectives in Affective Disorders. Advanced Biological Psychiatry. Basel; Karger 2002 21: 1-9
  • 32 Goldacre M, Seagroatt V, Hawton K. Suicide after discharge from psychiatric inpatient care.  Lancet. 1993;  342 283-286
  • 33 Lee A S, Murray R M. The long-term outcome of Maudsley depressives.  Br J Psychiatry. 1988;  153 741-751
  • 34 Kiloh L G, Andrews G, Neilson M. The long-term outcome of depressive illness.  Br J Psychiatry. 1988;  153 752-757
  • 35 Lehmann H E, Fenton F R, Deutsch M. et al . An 11-year follow-up study of 110 depressed patients.  Acta Psychiatr Scand. 1988;  78 57-65
  • 36 Berghöfer A. Economics of lithium prophylaxis in bipolar patients. In: Bauer M, Graf P, Müller-Oerlinghausen B (eds) Lithium in Neuropsychiatry. Abingdon, Oxon UK; Informa 2006: 505-511

Prof. Dr. med. Bruno Müller-Oerlinghausen

International Group for the Studies of Lithium-treated Patients (IGSLI)

Bartningallee 11 - 13

10557 Berlin

Email: bmoe@zedat.fu-berlin.de

    >